Holdet 2024 2a la - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Eliza Carla Cleemann
Hold 2024 2a la (2a la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Phaedrus og fabler
Titel 3 Catul og kærligheden
Titel 4 Ovid- Metamorfoserne. Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Phaedrus og fabler

Fokus kulturhistorisk: fabelgenren, tidlig kejsertid, samfundskritik

Grammatik: kasus og led, de finitte og infinitte former inkl. de 3 infinitte verballed, tre typer ablativer, imperfektiv og perfektiv aspekt, bøjning af verber, gradbøjning af adjektiver og adverbier.

Originaltekster:
1.Lupus et agnus (15linjer)
2.Rana rupta et bos (10linjer)
3.De vulpe et uva (6linjer)
4.Vacca, capella, ovis, et leo (11linjer)


Perspektivering I: tekster fra antikken
Phaedrus, "Muldyrene og Røverne" (15linjer)
Phaedrus, "Hunden" (8linjer)
Horats, Satire 2.6 (Bymusen og landmusen) (35linjer)

Perspektivering II: tekster fra moderne tid
Ludvig Holberg: Fabel nr. 2 "Om ørnen og ræveungerne" (1751)
Ludvig Holberg: Fabel nr. 13 "Frøernes klagemål" (1751)
Franz Kafka: "Lille Fabel" (1920)
Poul Brodum: "Kat-og-mus-fabel" (1987)

Andet Supplerende lit: 12sider
Augustus "minde bedrifter" (2s)
Tacitus "Vurdering af Augustus' styre" (1s)
Vergil: uddrag af Æneiden (½side)
Horats: Nunc est bibendum (1½)
Phaedrus fabler oversat til engelsk/dansk (3s)
Den capitolinske ulvinde (statue)
Prima porta (statue af Augustus)
Pontifex Maximus (Statue af Augustus)
Ara Pacis Augustae (Alter for den augustæiske fred)

Baggrund/Øvrigt materiale:
Steg, Kristian Jesen, "På sporet af Romerriget", Kap.6,9,10 (15sider, om slaver, slægt, morale, religion, før, under, efter Augustus kejsertid)
Bügel Jørgensen, Katri og Louise Torp-Pedersen Jensen, 'Latin - her og nu', Praxis, 2021, s. 59-62 og kap.5.
-Jensen, Erik & Sv. Aa. Outzen, 'Phaedrus fabler', s. 5-13

Arbejdsmetoder: gruppe, par, individuelt, plenum
Ordbøger: www.ordbogen.com, Latinsk-dansk ordbogen (https://latinskordbog.dk/), latinsk-dansk ordbogen (https://ordnet.dk/ldo/)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Catul og kærligheden

FOKUS: Catuls forfatterskab og fokus på had og kærlighed. Kulturhistorisk: neoterikerne, senrepublikken, oprør mod den gammeldags tankegang

GRAMMATIK:
Konjunktiv (hortativ og ledsætninger), futurum, artens/prisens genitiv, ACI, indirekte tale og refleksiv pronomen (se),
underordnet/overordnet konjunktioner

PRIMÆRMATERIALE
i.Digte:
statarisk: Digt 5, 70, 58, 85


ii.Perspektivering:
-Ovid
fra Latin - her og nu ss.125-132:
-Sappho(Fragment 31)
-Catul (digt 92)
-Marcus Tullius Cicero (uddrag af Pro Caelio)

SEKUNDÆRMATERIALE
i.Grundbog:
Latin - her og nu', Jørgens, Katri Bügel og Louise Torp-Pedersen Jensen, Praxis, 2021, s. 93-96. Catul-kapitlet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ovid- Metamorfoserne. Repetition

FOKUS: Ovids forfatterskab og fokus på kærlighed. Kulturhistorisk: kejsertiden.

GRAMMATIK:
ACI, NCI, indirekte tale, apposition, adjektiver som tager dativ

PRIMÆRMATERIALE
i.Metamorfoser: Pyramus et Thisbe
statarisk: vv. 55-62
vv. 63-70
Dansk oversættelse af vv.55-166

ii.Perspektivering:
-Catuls digte i forløbet om Catul og kærlighed
-Billedmateriale fra 'Latin - her og nu' s.159,161,163,164.


SEKUNDÆRMATERIALE
i.Grundbog:
Latin - her og nu', Jørgens, Katri Bügel og Louise Torp-Pedersen Jensen, Praxis, 2021, s.134-139. Billedmateriale fra 'Latin - her og nu' s.159,161,163,164.

HJÆLPEMIDLER
I.Ordbøger: www.ordbogen.com,
II.Latinsk-dansk ordbogen (https://latinskordbog.dk/),
III.latinsk-dansk ordbogen (https://ordnet.dk/ldo/)
IV.Latin - her og nu', Jørgens, Katri Bügel og Louise Torp-Pedersen Jensen, Praxis, 2021

ARBEJDSMETODER
Gruppe, par, individuelt, plenum, fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer