Holdet 2023 Ty/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Maryna Vostrukhina, Svea Kaae Andersen
Hold 2023 Ty/t (1t Ty, 2t Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reisen (EKSAMENSEMNE)
Titel 2 Sitten und Bräuche
Titel 3 Einwandererland Deutschland
Titel 4 Relationen EKSAMENSEMNE
Titel 5 Das Leben in der DDR EKSAMENSEMNE
Titel 6 Krimi (EKSAMENSEMNE)
Titel 7 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reisen (EKSAMENSEMNE)

I forløbet har vi arbejdet med forskellige aspekter af emnet ”Reisen”. Vi har set på, hvilke forskellige slags rejser der findes og hvordan de påvirker os. Vi har både arbejdet med det konkrete, som feks. En ferierejse og det mere abstrakte, som at være på en livsrejse eller dannelsesrejse.

Materiale:
-Martin Suter: Ferienplanung
-Martin Suter: Der Reiseprofi
-Mit der Bahnfahren


Film: Tschick
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening 01-11-2023
Præpositioner 20-12-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 Relationen EKSAMENSEMNE

Formålet med forløbet er bl.a. at give eleverne indblik i tysk historie og kultur, igennem virkelighedsnære problemstillinger, hvor vi f.eks. har lyttet til podcasts omkring onlinevenskaber og har læst moderne skønlitterære tekster, men også igennem en mere historisk fokus med relevant inddragelse af Tysklands historie (1938-1945) giver forløbet os et indblik i dette. Der lægges vægt på et systematisk arbejde med det tematiske ordforråd, som skal gøre eleverne i stand til at læse og forstå tyske tekster, der berører dette emne, men også bidrage til elevernes ordforråd, så de i slutningen af forløbet kan udtrykke sig flydende og frit omkring emnet. Vi arbejder med elevernes udvikling af sproglig og kulturel viden (uvm.dk).
Vi arbejder med forskellige slags medier og ser på de forskellige aspekter, som udgør emnet ”Relationen”. Vi ser på relationer gennem tiden og hvordan de udfolder sig i forskellige historiske perioder. For også at få en dybere forståelse for de historiske begivenheder, som udgør en del af teksterne, suppleres der med baggrundsmateriale, der belyser dette. Der lægges især vægt på tekstanalyse og tekstnært arbejde, hvor vi arbejder meget med at udtrykke sin holdning via hjælp af relevante argumenter og inddragelse af tekstcitater.

Materiale:
”Lieblingsmensch” Namika
https://www.youtube.com/watch?v=3ryohiCVq3M
-Los geht´s von Mette Hermann; 2018; Gyldendal s. 79-80

- ”Onlinefreundschaften” Podcast
https://webhelm.de/online-freundschaften-in-fortnite/

-”Napola – Elite für den Führer“ Ein Drehbuch, Busch & Krehan, 2006, Tyskforlaget, udvalgte kapitler med fokus på relationer
-Napola - eine Einführung, s.110-113 i "Napola - Elite für den Führer"  Ein Drehbuch, Busch & Krehan, 2006, Tyskforlaget
-„Napola“ Film; 2005 på cfu.dk

-"Ein Jünglein liebt ein Mädchen" (1886), Heinrich Heine (udgivet i Mette Hermans Los gehts!)

Grammatik:
-Opsamling af de gennegåede grammatiske emner fra 1.g
-personlige pronomener
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Das Leben in der DDR EKSAMENSEMNE

Et historisk forløb om DDR med fokus på menneskernes liv i et land, som er opdelt via en mur. Vi har desuden arbejdet en del med flugthistorier og årsagerne til at mennesker vælger at flygte fra deres hjemsted og risikerer deres liv for et liv i vesten. Desuden har vi arbejdet med forskellene mellem øst- og vesttyskland og selve grænsen og grænseområdet.


Materiale:
Tekst: DDR  fra ”Das sind wir“,  Gyldendal, 2010
Lydfil: https://www.dw.com/de/25-jahre-deutsche-einheit/a-18751699 VIRKER IKKE? se teksten i stedet for under modulet!
Comic DDR „geteilte Stadt Berlin“
DDR Text im Spiegel

Vi har arbejdet med følgende video:
”eingemauert” - YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k

Vi har arbejdet med billedanalyse:
https://interaktiv.morgenpost.de/deutschland-geteilt-vereint/

Vi har set og arbejdet med filmen:
”Ballon – die Flucht aus Ostdeutschland“,

Grammatik:
- Opsamling af alle gennemgåede grammatiske emner indtil videre i form af elevoplæg (hver gruppe har ansvar for opsamling af et bestemt grammatisk emne)

-perfektumtiderne
-personlige pronomener
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Krimi (EKSAMENSEMNE)

Vi har arbejdet med forskellige krimitekster med fokus på emnet ”Schuld”, hvor vi har kigget på offer/gerningsmand rollerne og etiske/moralske udfordringer. Vi har arbejdet med og diskuteret, hvem der er skyldig hvornår og hvornår en forbrydelse er en forbrydelse og de forskellige motiver til at begå en kriminel handling. Vi har desuden arbejdet med forfatterens perspektiv, som social kritik og hvordan det kommer til udtryk i teksterne.

Vi har arbejdet med teksterne:
- (Antologie Krimi-Kurzgeschichten) ”Ein Zeuge”
- Ferdinand von Schirach: ”Einsam”


Vi har set følgende film/udsendelser fra ZDF (på cfu.dk):
Ferdinand von Schirach:  Anatomi & Kinder

Gennemgåede grammatiske emner:
-possessive pronomener
-modalverber
-uregelmæssige verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer