Egedal Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egedal Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Maryna Vostrukhina, Svea Kaae Andersen
Hold
2023 Ty/t (
1t Ty
,
2t Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Reisen (EKSAMENSEMNE)
Titel 2
Sitten und Bräuche
Titel 3
Einwandererland Deutschland
Titel 4
Relationen EKSAMENSEMNE
Titel 5
Das Leben in der DDR EKSAMENSEMNE
Titel 6
Krimi (EKSAMENSEMNE)
Titel 7
Forløb#6
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Reisen (EKSAMENSEMNE)
I forløbet har vi arbejdet med forskellige aspekter af emnet ”Reisen”. Vi har set på, hvilke forskellige slags rejser der findes og hvordan de påvirker os. Vi har både arbejdet med det konkrete, som feks. En ferierejse og det mere abstrakte, som at være på en livsrejse eller dannelsesrejse.
Materiale:
-Martin Suter: Ferienplanung
-Martin Suter: Der Reiseprofi
-Mit der Bahnfahren
Film: Tschick
Indhold
Kernestof:
Modul 1. Einstieg.docx
Hej alle sammen, da jeg er på hyttetur i dag med 1s og I har 4.modul i dag, kunne dette modul desværre ikke afløses.
Minlæring. Screening
Mit der Bahn fahren.docx
Zu Hause habt ihr diese Übung gemacht:
Martin Suter. Ferienplanung.docx
Plan:
HUSK jeres tegning med familieferietypen!!!
Tschick.pdf
Gruppe 1 - Tschick
Hjemme har alle set filmen Tschick og lavet noter til de tildelte karaktere (se under sidste modul)
Opgaver til i dag:
Opgave 2. FIND BISÆTNINGER Læs følgende tekst, og find alle bisætninger. Find alle verballed i bisætningerne. Lieber Kummerkasten Ich habe ein großes Problem, das ich nicht selbst lösen kann. Deshalb schreibe ich diesen Brief, so dass ich hoffentlich
Opgave 3. Gå ind på MinLæring og find den lektie som er blevet tildelt jer (ordstilling i ledsætninger). Den skal ikke afleveres for jeg vil kunne se hvad I har lavet direkte der.
Minlæring
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Screening
01-11-2023
Præpositioner
20-12-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sitten und Bräuche
Indhold
Kernestof:
Plan for modulet:
2. Kahoot über Deutschland (18 Fragen)
Plan:
Hjemme har I overført / skrevet jeres tekst om Tyskland ind i jeres hæfter og taget dem med til timen.
Siezen und Duzen.avi
Siezen und Duzen.docx
Ordstilling
Einschulung.docx
Repetition - was ist Einschulung?
Schule
Kasus i tysk.docx
Sitzenbleiben. Manuskript.pdf
Deutsch lernen (B2/C1) | Die Diskussion ums Sitzenbleiben
Schulsystem.doc
Schulsystem in Deutschland.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Einwandererland Deutschland
Indhold
Kernestof:
Arbeitskraft aus der Türkei.pdf
Arbeitskraft aus der Türkei. Arbeitsblatt.docx
Arbeitskraft aus der Türkei.mp3
Fragen
Wir arbeiten mit Arbeitskraft aus der Türkei weiter.
Das alles ist Deutschland.docx
Gruppe 1
Erdoğan Atalay_ Die Türkei ist da oben.docx
Opgave til dagens modul:
I skal have lavet alle opgaver fra sidste modul og have dem med!!!
Die Türkei ist da oben_Teil 2.docx
Die Türkei ist da oben_Modalverben.docx
Aufgaben zum Film Schwarzfahrer.docx
Hjemme skal I lave en liste over de stikord I skal bruge til at kunne genfortælle begge dele af "Die Turkei ist da oben", dvs følgende:
So wie ich will. Arbeitsblatt.docx
Ordstilling. Hovedsætninger.docx
So wie ich will. Minirock.docx
So wie ich will. Moschee.docx
Zu Hause habt ihr diese Übung gemacht:
Læs dette tekststykke og tal sammen om de markerede verballed. Hvilken tid, person og tal står de i? Ich heiße Melda. Ein etwas seltsamer Name, ich weiß. Ich bin Türkin, deshalb. Der Name bedeutet so viel wie jung, grazil, fein oder auch frisch. Ich
Willkommen bei den Hartmanns. Vor dem Sehen.docx
Willkommen bei den Hartmanns. Während des Sehens.docx
Hjemme har I udfyldt tabel fra arbejdsark (se forrige modul).
Willkommen bei den Hartmanns. Nach dem Sehen.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Relationen EKSAMENSEMNE
Formålet med forløbet er bl.a. at give eleverne indblik i tysk historie og kultur, igennem virkelighedsnære problemstillinger, hvor vi f.eks. har lyttet til podcasts omkring onlinevenskaber og har læst moderne skønlitterære tekster, men også igennem en mere historisk fokus med relevant inddragelse af Tysklands historie (1938-1945) giver forløbet os et indblik i dette. Der lægges vægt på et systematisk arbejde med det tematiske ordforråd, som skal gøre eleverne i stand til at læse og forstå tyske tekster, der berører dette emne, men også bidrage til elevernes ordforråd, så de i slutningen af forløbet kan udtrykke sig flydende og frit omkring emnet. Vi arbejder med elevernes udvikling af sproglig og kulturel viden (uvm.dk).
Vi arbejder med forskellige slags medier og ser på de forskellige aspekter, som udgør emnet ”Relationen”. Vi ser på relationer gennem tiden og hvordan de udfolder sig i forskellige historiske perioder. For også at få en dybere forståelse for de historiske begivenheder, som udgør en del af teksterne, suppleres der med baggrundsmateriale, der belyser dette. Der lægges især vægt på tekstanalyse og tekstnært arbejde, hvor vi arbejder meget med at udtrykke sin holdning via hjælp af relevante argumenter og inddragelse af tekstcitater.
Materiale:
”Lieblingsmensch” Namika
https://www.youtube.com/watch?v=3ryohiCVq3M
-Los geht´s von Mette Hermann; 2018; Gyldendal s. 79-80
- ”Onlinefreundschaften” Podcast
https://webhelm.de/online-freundschaften-in-fortnite/
-”Napola – Elite für den Führer“ Ein Drehbuch, Busch & Krehan, 2006, Tyskforlaget, udvalgte kapitler med fokus på relationer
-Napola - eine Einführung, s.110-113 i "Napola - Elite für den Führer" Ein Drehbuch, Busch & Krehan, 2006, Tyskforlaget
-„Napola“ Film; 2005 på
cfu.dk
-"Ein Jünglein liebt ein Mädchen" (1886), Heinrich Heine (udgivet i Mette Hermans Los gehts!)
Grammatik:
-Opsamling af de gennegåede grammatiske emner fra 1.g
-personlige pronomener
Indhold
Kernestof:
Ich freue mich auf euch und euch kennenzulernen - Svea
Tysk-fortsaettersprog-B-stx-august-2017.pdf
lieblingsmensch von Namika.pdf
Lied
Aufg. zu Namika 1.docx
Par til sidste opgave
Gruppen des Tages
I skal til i dag have skrevet noter til de første 2 opgaver (se sidste modul - jeg uddelte også sedler), som vi så samler op på i klassen.
Opgaver imens jeg snakker med de enkelte grupper:
MinLæring øvelser til kasus & sætningsanalyse
Jeg går i dag rundt og snakker med grupperne omkring opgaverne til "Lieblingsmensch", som I arbejdede med i sidste modul - så hav jeres noter med! OG prøv at kigge Redemittel igennem, dem skal I nemlig snakke ud fra.
Øv jer også gerne i følgende vendninger, så I kan sige noget om sangen generelt:
HUSK evt. at have høretelefoner med, da vi skal arbejde med en podcast i dag.
Dem, som ikke var der i sidste modul skal præsentere deres arbejde i dag, mens de andre arbejder videre med podcasten. Derefter samler vi op på opgaverne i en dialogcirkel.
Opgave imens vi kører dialogcirkel i klassen:
Ein Jünglein liebt... + grammatik und Aufg..docx
Gruppen für Napola
Matrixgruppen für die Präsentationen
Grupper til samtaleøvelse:
Napola - eine Einführung.pdf
Vi starter modulet med at gennemgår de omskrevne sætninger.
billede.png
I skal til i dag have læst jeres afsnit færdigt fra sidste modul, sådan at I i dag i jeres grupper kan udarbejde et lille oplæg omkring jeres afsnit til de andre.
Første grammatikgruppe, Malthe, Muhammed & Jacob, skal i dag fortælle om sætningsanalyse
MinLæring - personlige pronomener
napola boxen s.7-11.pdf
Glosetræning til Napola & personlige pronomener:
Opgave udenfor:
Gruppen für den Dialogcirkel
aufg. Napola s.7-11 inkl. Redemittel.docx
Jeres lektier til i dag er at have kigget jeres noter & teksten fra sidste gang igennem, da vi skal samle op på teksten og emnet i små dialogcirkler. Så sørg for at få læst teksten & jeres noter & Redemittel igennem, sådan, at I har en masse godt at
napola s.14-18 Familie.pdf
Til i dag skal I bruge 15-20 minutter på at træne gloser til Napola & de personlige pronomener på quizlet - så er der en test til det i timen
Gruppen für die Dialogaufgabe
Kære alle,
I skal til i dag have omskrevet teksten fra sidste modul til førnutid (opgave 1b + 1c - dem gennemgår vi i næste modul!Vi har nået de første par sætninger:
Grammatik opsummering 2g.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Das Leben in der DDR EKSAMENSEMNE
Et historisk forløb om DDR med fokus på menneskernes liv i et land, som er opdelt via en mur. Vi har desuden arbejdet en del med flugthistorier og årsagerne til at mennesker vælger at flygte fra deres hjemsted og risikerer deres liv for et liv i vesten. Desuden har vi arbejdet med forskellene mellem øst- og vesttyskland og selve grænsen og grænseområdet.
Materiale:
Tekst: DDR fra ”Das sind wir“, Gyldendal, 2010
Lydfil:
https://www.dw.com/de/25-jahre-deutsche-einheit/a-18751699
VIRKER IKKE? se teksten i stedet for under modulet!
Comic DDR „geteilte Stadt Berlin“
DDR Text im Spiegel
Vi har arbejdet med følgende video:
”eingemauert” - YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Vi har arbejdet med billedanalyse:
https://interaktiv.morgenpost.de/deutschland-geteilt-vereint/
Vi har set og arbejdet med filmen:
”Ballon – die Flucht aus Ostdeutschland“,
Grammatik:
- Opsamling af alle gennemgåede grammatiske emner indtil videre i form af elevoplæg (hver gruppe har ansvar for opsamling af et bestemt grammatisk emne)
-perfektumtiderne
-personlige pronomener
Indhold
Kernestof:
Grammatik opsummering 2g.docx
image.png
I skal til i dag have lavet en lille liste med informationer fra teksten (bare copy/paste feks.) med disse 3 ting:
Vi skal i dag lave den store test/aflevering i timen, som I fik 5 elevtimer for, for at forberede jer på den.
HUSK at medbringe alle jeres grammatikting - de må bruges som hjælpemidler.
Man må KUN bruge sin egen PRINTEDE gloseliste og bøjningsskemaer (IKKE tilladt er Redemittel & resumeer osv)
Headline - Nachrichten mit Vokabeln 2015_10_02 25 Jahre Deutsche Einheit.pdf
Fragen zur Audiodatei 25 Jahre deutsche Einheit.docx
For at være klar til dagens lydfil, skal I derhjemme lige have kigget gloserne fra sidste modul igennem og øvet dem!
gloser til lydfil 1 DDR.docx
Comic DDR.pdf
https://quizlet.com/dk/964223329/ddr-comic-gloser-konjunktioner-flash-cards/?funnelUUID=76b850a2-bc76-497f-9cbf-50e3853aba40
Vi mødes 9.15 i Grand Biograf: Kære 2g-tyskelever
Gruppen für den Comic
Vi skal i dag spille et ordstillingsspil, derfor skal I lige have kigget sedlerne fra sidste modul igennem.
I skal have alle jeres papir (mapper) med fra sidste modul - grammatikpapirer, tegneserien & opgaverne til.
I skal i dag have jeres opgaver med fra sprogdagen i sidste uge, dem skal I præsentere mundtligt.
I sidste modul gennemgik vi tegneserien i fællesskab - i dag skal vi så arbejde videre med opgaverne til tegneserien, da I jo skal holde en præsentation til teksten og opgaverne til teksten.
Opgaver til dem, som er færdige med at præsentere:
DDR text im spiegel.pdf
Sætningsanalyse repetition + præp..pptx
Præsentation af tegneserien + opgaverne til, så husk jeres ting!
Aufgabe 1
Aufgabe 2
Kære alle, på grund af efteruddannelse for alle lærere er dette modul virtuelt og asynkront (dvs. at opgaverne skal løses derhjemme).Man må gerne løse opgaverne på et andet tidspkt., opgaverne skal bare senest afleveres her på elevfeedback i aften ve
Link til glosematch
Eingemauert
I skal finde ud af, hvad titlen "eingemauert" betyder.
I skal til i dag kunne præpositionsremserne, som vi gennemgik i Powerpointen i sidste modul:
I skal have jeres tegninger og gloser fra sidste modul med, da vi skal arbejde videre med dem :)
Link zu den Bildern:
Jeg har lavet en kahoot ud fra jeres spørgsmål til "Spiegel"teksten, som I har uploadet i modulet inden ferien. For at kunne svare på spørgsmålene skal I derfor lige tjekke op på teksten. (I kan nøjes med at scimme teksten - spørgsmålene handler rigt
stasi gruppearbejde.pdf
fluchtningsstrom gruppearbejde.pdf
Indholdet til jeres præsentationer skal være på plads til i dag, da I i dag skal præsentere foran klassen, hvad I har arbejdet med.
Aufgabe 1 und 2 Ballon.docx
Aufgaben zum Film Ballon.docx
Vi skal se film i dag MEN inden da samler vi op på disse opgaver:
Gruppen:
Medbring jeres mapper & grammatikbøger, da vi skal bruge bøjningsskemaet for possessive pronomener.
HUSK at medbringe et print af din aflevering, den må nemlig bruges som hjælpemiddel!
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Krimi (EKSAMENSEMNE)
Vi har arbejdet med forskellige krimitekster med fokus på emnet ”Schuld”, hvor vi har kigget på offer/gerningsmand rollerne og etiske/moralske udfordringer. Vi har arbejdet med og diskuteret, hvem der er skyldig hvornår og hvornår en forbrydelse er en forbrydelse og de forskellige motiver til at begå en kriminel handling. Vi har desuden arbejdet med forfatterens perspektiv, som social kritik og hvordan det kommer til udtryk i teksterne.
Vi har arbejdet med teksterne:
- (Antologie Krimi-Kurzgeschichten) ”Ein Zeuge”
- Ferdinand von Schirach: ”Einsam”
Vi har set følgende film/udsendelser fra ZDF (på
cfu.dk
):
Ferdinand von Schirach: Anatomi & Kinder
Gennemgåede grammatiske emner:
-possessive pronomener
-modalverber
-uregelmæssige verber
Indhold
Kernestof:
Husk jeres grammatikting & mapper, da vi skal se på de possessive pronomener.
Opgave imens de andre præsenterer:
Krimi Merkmale + MindMap aufg..pdf
Afsnit
Husk jeres Krimipapir fra sidste modul, vi skal nemlig lige samle op på øvelserne, som I arbejdede med - bla. jeres Mind-Map til genretræk.
HUSK jeres grammatikbog Alles in Allem / den lille orange, de må bruges som hjælpemidler.
Link til glosetræning
ein zeuge inkl. arbejdsopgaver.docx
Vi skal i dag arbejde med krimiforfatteren "Ferdinand von Schirach", derfor må I derhjemme gerne have lavet lidt reseach om ham og hans krimier. Vi starter modulet med at lave en mind-map på tavlen og lige snakke om ham.Hvad er hans arbejde, udover a
Link til opgaver til possessive pronomener:
Der er en lydfil til dagens tekst, hvor jeg læser teksten højt op (lige inkl. lidt småfejl ;) ):
Grupper til opsamling:
I skal til i dag have skrevet jeres noter færdige til udsendelsen "Anatomi", vi starter med en mundtlig opsamling til opgaverne fra sidste modul.
Lille hjælp: Lydfil til teksten, som jeg læser op (inkl. småfejl...):
Grupper til opsamlingsøvelsen:
At arbejde med de 3 taksonomiske niveauer:
Teksten "Einsam"Einsam Schirach.pdf
Gruppen für den Film
Aufgaben zu Kinder.pptx
Padlet
Mille T´s gruppe mangler at aflevere deres lydfiler - gør det, indtil i dag, hvis ikke I vil have have fravær for lektien & credits for jeres arbejde :)
billede.png
Medbring teksten "Einsam", så vi kan arbejde på opgave 3 fra afleveringen i modulet i dag.
Medbring afleveringen (I skal have lavet opgave 2 indtil timen i dag og have den med)
Til i dag må I gerne have øvet jer til den frie skriftlige opgave:
Opgaver imens grupperne præsenterer:
Krav til præsentationerne:
Krav til præsentationer & plakater:
Opgaver imens de andre grupper præsenterer:
modalverber.pptx
Medbring jeres "Alles in Allem" grammatikbøger.
Link til glosetræning:
Opgaver imens resten af grupperne lige præsenterer deres krimiplakater:
Grupper til uregelmæssige verber:
Stærke verber (de uregelmæssige).pptx
liste-uregelmaessige-verber-tysk-1.pdf
OPg. til de regelmæssige verber:
Opgave 1- indsæt i præsens
Opgave 2 - indsæt i præteritum
I skal til i dag have brugt 15 minutter til at træne eksamensgloserne:
Jeg har tjekket op på studieplanen "Reisen", i dag kommer vi til at arbejde med eksamensteksten "Der Reiseprofi" til eksamensemnet "Reisen".
Brug igen tid på at træne gode gloser til eksamen, enten dem fra sidste modul eller også gerne disse:
Træn Redemittel:
Vi skal arbejde videre med teksten/oplæg til teksten med fokus på, hvordan forbereder jeg et godt oplæg?
Redemittel PRÄSENTATION ALLE.docx
Inden modulet i dag, må I gerne have kigget følgende guide igennem:
Krimi gloser (igen)
Glosetræning Redemittel:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#6
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59250836272", "T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59250836272", "H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59250836272" }