Holdet 2024 2h Sa2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Susan Pauli Petersen
Hold 2024 2h Sa2 (2h Sa2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor er vi forskellige?Livet i senmoderniteten
Titel 2 Hvorfor er der ulighed og social arv?
Titel 3 Velfærdsstaten og de udsatte borgere
Titel 4 Hvor bliver pengene af? Økonomi
Titel 5 Hvad mener politikerne (partier og vælgere)
Titel 6 Demokrati og lovgivning  i DK og EU

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor er vi forskellige?Livet i senmoderniteten

Kernestof:
-identitetsdannelse og socialisering
-adfærd på de sociale medier
-social differentiering og kulturelle mønstre

Grundbogsstof
side 17-54 ( undtaget 40-42 om Richard Zennett) i Samfundsdebatten på B, Oliver Boserup Skov, mfl.

Supplerende materiale:

Artikler:
Børn kan se deres idealer spille om penge på nettet, Dr.dk 18 Jan, 2024
Højt tempo i samfundet skaber mistrivsel hos unge, DR.dk, 29/10, 2022
Gigantisk undersøgelse af danskernes helbred: »Det kan næsten ikke understreges nok, hvor alvorligt det her er«” (uddrag af artikel), Politiken.dk, 09.03.2022
Udvalgte tabeller fra rapporten: ”Det er vigtigt at være en succes ... men det er bare ikke altid, at det lykkes! – Et studie blandt danske gymnasieelever med fokus på, hvordan de håndterer Fester, Forældre, Fritid, Fremtid og Friends” af Thomas Willer og Søren Østergaard. Center for Ungdomsstudier, 2017.
Tre forskere: Vi har interviewet 75 unge om deres liv. Svarene er dybt bekymrende” (uddrag), Politiken.dk, 02.05.2022
Facebooks egen forskning: Instagram er giftigt for unge piger” (uddrag af artikel), Politiken.dk, 17.09.2021
Ekspert: Vi misforstår unge ved at se deres sårbarhed som et krisetegn” (uddrag af artikel), Politiken.dk, 03.01.2022

Diverse statistikker

Dokumentarer:
Pigerne fra Blokken (DR.dk)
De perfekte piger(DR.dk)
Uden ilt til Mount Everest (CFU)
Alex: 4 råd til unges mistrivsel (YouTube)
Historien om Danmark (velfærdsstat)DR.dk
Historien om Danmark (Det svære demokrati), DR-dk
4 Familietyper(CFU)
Kærlighed ved første blik (DR.dk)
Youtube klip om Facework

Centrale begreber og teorier:
socialisering, normer, sanktioner, social kontrol, sociale roller, rollekonflikt,

primær og sekundær socialisering, referencegrupper, de 4 familietyper, sneglen, myren, kamæleonen,

det traditionelle- industri og senmoderne samfund,

Valgmuligheder, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum ,

ekspertsystemer, refleksivitet,

formbarhed, induvidualisering, subjektivisering, potensering, emblematisering , acceleration: Teknologi, socialt, livstempo,

konkurrencesamfund, frontstage, backstage,

Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Hartmut Rosa og Goffmann
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvorfor er der ulighed og social arv?

Kernestof:
social differentiering og kulturelle mønstre
ligestilling mellem kønnene

Grundbogsstof:
side 55-73 I Samf på B, Oliver Boserup Skov mfl.

Supplerende stof:

Artikler
https://uddannelsesbladet.dk/artikel/den-sociale-arv-tynger-igen
Så meget mere tid bruger kvinder på husligt arbejde end mænd

Programmer:
DR.dk debatten om ligestilling
En vej to verdener (CFU)
Diverse statistikker om ulighed

Begreber og teorier:
Formel ulighed, chance ulighed, resultat ulighed, Habitus, Økonomisk-, social-, og kulturel kapital, felter, social arv, social mobilitet, socialgrupper, minervamodel, generations og karrieremobilitet.
Pierre Bourdieu
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærdsstaten og de udsatte borgere

Kernestof:
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- globalisering og arbejdsmarkedsforhold
-social differentiering og kulturelle mønstre

Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

Grundbogsstof:
159-180 i Samf på B, Oliver Boserup Skov, mfl.

Supplerende stof:

Artikler:
Sådan må børn gerne vokse op
konkurrencestatens reformer skaber vækst men ødelægger de mere end de gavner? Altingen 22/6-22
Socialrådgiver: ”Vi skal alle være stolte socialrådgivere” i Dansk Socialrådgiverforenings fagblad d.
19.12.22
Pædagog: ”Her er vinderne af Pædagogprisen” i Politiken d. 08.11.22.
Lærer: ”Jeg opsagde det job, mange tror er det fedeste” i Politiken d. 26.06.22
Sygeplejerske: ”Nat på akutten” i Politiken d. 28.08.22.
”Velfærdsstaten gjorde mig til mønsterbryder”.
”Lisbet Knudsen går fra dør til dør…”

Programmer:
Dokumentar om Brønderslevsagen(CFU)
Farvelfærd (CFU)
Alex Vanopslagh møder kontanthjælpsmodtageren (CFU)
Moderaternes forslag om borgerpligt
4 film om velfærdsjobs

Dette forløb indeholder desuden dette forløb: samlede-arbejdsark-og-opgaver-til-forloebet-at-goere-en-forskel-i-velfaerdsstaten.pdf  som er lavet i samarbejder med psykologi og er en del af projekt praktikforløb 3. Alle artikler og aktiviteter i forløbet fremgår af dokumentet.

Begreber:
Skat, Privatisering, brugerbetaling, individualiseringsklemmen, forventningsklemmen, den demografiske udvikling, integrationsbyrden, omkostningsklemmen, globaliseringsklemmen, outsourcing, brain drain, brain gain, velfærdstrekanten (civilsamfundet, staten og markedet), liberal velfærdsstatsmodel,
konservativ velfærdsstatsmodel,  socialdemokratisk velfærdsstatsmodel, konkurrencestat (+ chanceulighed, resultat ulighed og formel ulighed, social arv)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvor bliver pengene af? Økonomi

Kernestof:
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold.


Grundbogsstof:
220--248 i Samf på B af Oliver Boserup Skov m.fl.

Artikler:
https://taenk.dk/forbrugerliv/baeredygtighed/hvordan-stopper-vi-overforbruget-af-toej 
https://www.information.dk/debat/2024/11/paa-tide-giver-afkald-paa-tonedoeve-juletraditioner 
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-06-04-saadan-retfaerdiggoer-danskerne-at-spise-koed
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-03-21-arbejdsloese-er-langt-mere-stressede-end-folk-med-job
https://www.information.dk/debat/2015/03/arbejdsloese-uden-identitet-vaerdi
Høj inflation vil ramme de svageste hårdest

Programmer:
https://www.dr.dk/drtv/se/aftenshowet_-en-ny-aera-begynder_-donald-trump-er-usas-47-praesident_501156
Barndom på Bistand, (CFU)
Cases til det økonomiske kredsløb
Økonomi for dummies (CFU)

Andet:
Diverse statistikker

Begreber, modeller og teorier:
det økonomiske kredsløb, udbud og efterspørgsel, finanspolitik: ekspansiv og kontraktiv, pengepolitik, konkurrenceevne, strukturpolitik, arbejdsmarkedspolitik, stramningsstrategi, opkvalificeringsstrategi, skattepolitik, vækst, BNP, bæredygtig udvikling, arbejdsløshed, strukturarbejdsløshed, sæsonarbejdsløshed, inflation, flaskehalsproblemer, gino-koefficient, betalingsbalance
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hvad mener politikerne (partier og vælgere)

Kernestof:

- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- social differentiering og kulturelle mønstre
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Grundbogsstof:
184- 213 i Samf på B af Oliver Boserup Skov m.fl.

Supplerende stof:
Artikler:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-vil-forbyde-flerkoneri-i-danmark-men-hvor-stort-er-problemet-egentlig.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-01-27-oekonom-sparker-gang-i-debatten-skal-danmark-indfoere-en-krigsskat 
Derfor følger vi med strømmen, når valgkampen bliver for kompliceret 
https://www.mm.dk/artikel/unge-vender-ryggen-til-de-gamle-partier 
https://www.dr.dk/nyheder/politik/de-har-naerstuderet-valget-og-paa-flere-punkter-opfoerer-vaelgerne-sig-som-aldrig
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/adresse-betyder-meget-partivalg-fem-afgoerende-geografiske-forskelle
https://www.dr.dk/nyheder/politik/vanopslaghs-nye-skatteplan-giver-direktoeren-tre-gange-saa-store-skattelettelser-som
https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-08-23-enhedslisten-vil-halvere-antallet-af-koeer-og-grise-inden-2030
https://videnskab.dk/kultur-samfund/stoejberg-effekten-er-endnu-et-bevis-paa-at-vi-ikke-er-saa-rationelle-som-vi-gerne-vil-tro/

Programmer:
Debatten om krigsskat-(uddrag) 
Kender du type (DR.dk)
https://www.youtube.com/watch?v=U3asLwdGIs4
Podcast:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-de-utro-vaelgere-11802200199 
https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger

Begreber og teorier:
Fordelingspolitik og værdipolitik, klasseparti, catch-all partier, medianvælgermodellen, Kaare Strøms model, molins model, rational choice, parti-identifikation, rational choice, sociologisk model, class-voting, issue voting, nærhedsmodel og retningsmodel, minervamodellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Demokrati og lovgivning i DK og EU

Kernestof:
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske systemer i Danmark og EU.

Side 87-101, 115-119, 129-135 + 136-141  i samfundsdebatten på B af Oliver Boserup Skov m.fl.

Artikler:
https://duf.dk/artikel/holdninger-til-16-aars-valgret
LIVE Tyrkisk domstol fængsler Istanbuls borgmester
https://www.altinget.dk/artikel/demokratiet-er-er-i-krise-bare-ikke-i-danmark
https://www.dr.dk/nyheder/politik/ep-valg/her-er-ti-ting-du-skal-vide-om-eu-valget

Programmer:
https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm (4 små film om styreformer)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006930/eu-har-voksevaerk---men-kan-rammerne-holde 
4 små film om EU fra EU-oplysningen
Diverse statistikker om valgdeltagelse i EU og DK
Film: Die welle

Projektopgave om lovgivningsfasen og EU og DK´s institutioner

Begreber
initiativ og forberedelsesfasen, lovgivningsfasen og implementeringsfasen, lobbyisme, konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, direkte demokrati, diktatur, Europaparlamentet, Europakommissionen, ministerrådet, demokratisk underskud, frihedsrettigheder; ytringsfrihed, forsamlingsfrihed, religionsfrihed, ejendomsret, stemmeret.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer