Holdet 2024 2h ps2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Elisabeth Pugh Rosenkvist, Zenia Menzer
Hold 2024 2h ps2 (2h ps2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introforløb med metodefokus
Titel 2 2. Barndommens betydning
Titel 3 3. Det moderne menneske
Titel 4 4. Når gruppen skader
Titel 5 5. 9.z mod Kina
Titel 6 Fagpakkefokus
Titel 7 Repetition & eksamensinfo

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introforløb med metodefokus

Introduktion til forskellige undersøgelsesmetoder i psykologifaget samt introduktion til fejlkilder samt hvad man skal være opmærksom på i den videnskabelige psykologi.

Fokuspunkter:

- Kvalitativ metode
- Kvantitativ metode
- Observation
- Spørgeskema
- Interview
- Eksperiment
- Undersøgelseseffekten
- Selvrapportering
- Pygmalioneffekten
- Repræsentativitet
- Undersøgelsesrammer
- Validitet
- Reliabilitet

Materialer:

"De raske syge", dokumentar, DR
"Som et stempel i panden" - case om bipolar sindslidelse
"Undersøgelser i psykologi", Systime

Eksperimenter:
"Blue eyes - brown eyes experiment" - eksperiment af Jane Elliott
"Harlows monkeys" - eksperimenter af Harry Harlow

Estimeret sidetal: 23 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Barndommens betydning

I dette forløb vil der være fokus på barndommen som grundlag for resten af livet.

Forløbet vil dække følgende fra lærerplanen:

- Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv og miljø
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens, herunder risiko og resiliens
- Omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser: typer af omsorgssvigt og reaktioner
- Social adfærd
- Social indflydelse
- Tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
- Identitet og personlighed

Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.
"Er du mors lille dreng?" - dokumentar, TV2
"Er du mors lille dreng? - 10 år senere" - udvalgte dele af dokumentaren, TV2

Estimeret sidetal: 65 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Det moderne menneske

Forløbet vil centrere om det moderne menneske og livsvilkårene i det senmoderne samfund.

Dette forløb vil dække følgende punkter fra lærerplanen:

- Identitet og personlighed
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
- Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- Opmærksomhed

Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.
"Vi kommer og dræber dig: Dødstrusler i indbakken", dokumentar, episode 1, DR
"Vårt digitala liv", udvalgte dele, via CFU
"Lad os punktere myten én gang for alle. Internettet skaber ikke røvhuller, de er det allerede", Zetland, 2021

Eksperimenter:
"Basketball Awareness Test": https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts

Estimeret sidetal: 30 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Når gruppen skader

I dette forløb vil der være særligt fokus på socialpsykologien og mennesket som flokdyr. Dette vil være udgangspunktet i undersøgelsen af mennesket under social påvirkning og i diverse gruppesammenhænge.
Dertil vil der være fokus på den eksperimentelle psykologi under socialpsykologien.

Forløbet vil dække følgende fra lærerplanen:

- Social adfærd
- Gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- Stereotyper
- Fordomme
- Diskrimination

Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.

Eksperimenter:
"Robbers Cave" - https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ

Udsendelser:
"Hjernevask: Hvornår vil du skade et andet menneske?", DRTV: https://www.dr.dk/drtv/se/hjernevask_-hvornaar-vil-du-skade-et-andet-menneske_49056

"Hjernevask: Flokdyr eller egotripper?", DRTV: https://www.dr.dk/drtv/se/hjernevask_-flokdyr-eller-egotripper_49068

Casearbejde:
"Herlufsholms Hemmeligheder", TV2 - via CFU

Estimeret sidetal: 55 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. 9.z mod Kina

Dette forløb vil tage udgangspunkt i kognitionspsykologien og have fokus på det lærende menneske. Dertil vil der være fokus på kulturelle forskelle samt den komparative metode.

Forløbet dækker følgende i lærerplanen:

- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Opmærksomhed
- Fordomme og stereotyper

Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.
"Psykologi - fra celle til selfie", Columbus, 1.udg.
"Ny rapport: Mobiltelefoner giver væsentligt dårligere resultater i matematik", artikel fra Kristeligt Dagblad, 2024

Casearbejde:
"9.z mod Kina", DR, via CFU - hele første episode og udvalgte dele af episode 2

Estimeret sidetal: 65 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fagpakkefokus

I dette korte forløb fokuserer vi på jeres fagpakke, læring & pædagogik. Der vil perspektiveres til stillingen som pædagog og stillingen som folkeskolelærer, her også med inddragelse af dokumentaren "9.z mod Kina".

Vi kommer til at se udsendelsen "Daginstitutioner bag facaden", og i den forbindelse kommer klassen også til at arbejde med artiklerne:

"Børnepsykolog fra TV 2-dokumentar: Vi har udsultet daginstitutionerne"
og "Lektorer: Kontrol og detailstyring er ikke garanti for kvalitet i daginstitutionerne".

Det teoretiske udgangspunkt kommer til at være udviklingspsykologien samt teori om omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser fra "Psykologiens Veje", som er gennemgået i forløbet "Barndommens betydning".

Estimeret sidetal: 20 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition & eksamensinfo

Her til slut samler vi op på studieplanen, repeterer pensum og kigger på kravene til eksamen.
Vi kommer til at samle op på fagbegreber, teoretikere samt metode - med perspektivering til cases og gennemgåede eksperimenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer