Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Elisabeth Pugh Rosenkvist, Zenia Menzer
|
Hold
|
2024 2h ps2 (2h ps2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Introforløb med metodefokus
Introduktion til forskellige undersøgelsesmetoder i psykologifaget samt introduktion til fejlkilder samt hvad man skal være opmærksom på i den videnskabelige psykologi.
Fokuspunkter:
- Kvalitativ metode
- Kvantitativ metode
- Observation
- Spørgeskema
- Interview
- Eksperiment
- Undersøgelseseffekten
- Selvrapportering
- Pygmalioneffekten
- Repræsentativitet
- Undersøgelsesrammer
- Validitet
- Reliabilitet
Materialer:
"De raske syge", dokumentar, DR
"Som et stempel i panden" - case om bipolar sindslidelse
"Undersøgelser i psykologi", Systime
Eksperimenter:
"Blue eyes - brown eyes experiment" - eksperiment af Jane Elliott
"Harlows monkeys" - eksperimenter af Harry Harlow
Estimeret sidetal: 23 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Barndommens betydning
I dette forløb vil der være fokus på barndommen som grundlag for resten af livet.
Forløbet vil dække følgende fra lærerplanen:
- Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv og miljø
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens, herunder risiko og resiliens
- Omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser: typer af omsorgssvigt og reaktioner
- Social adfærd
- Social indflydelse
- Tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
- Identitet og personlighed
Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.
"Er du mors lille dreng?" - dokumentar, TV2
"Er du mors lille dreng? - 10 år senere" - udvalgte dele af dokumentaren, TV2
Estimeret sidetal: 65 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Det moderne menneske
Forløbet vil centrere om det moderne menneske og livsvilkårene i det senmoderne samfund.
Dette forløb vil dække følgende punkter fra lærerplanen:
- Identitet og personlighed
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
- Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- Opmærksomhed
Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.
"Vi kommer og dræber dig: Dødstrusler i indbakken", dokumentar, episode 1, DR
"Vårt digitala liv", udvalgte dele, via CFU
"Lad os punktere myten én gang for alle. Internettet skaber ikke røvhuller, de er det allerede", Zetland, 2021
Eksperimenter:
"Basketball Awareness Test": https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts
Estimeret sidetal: 30 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Når gruppen skader
I dette forløb vil der være særligt fokus på socialpsykologien og mennesket som flokdyr. Dette vil være udgangspunktet i undersøgelsen af mennesket under social påvirkning og i diverse gruppesammenhænge.
Dertil vil der være fokus på den eksperimentelle psykologi under socialpsykologien.
Forløbet vil dække følgende fra lærerplanen:
- Social adfærd
- Gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- Stereotyper
- Fordomme
- Diskrimination
Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.
Eksperimenter:
"Robbers Cave" - https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ
Udsendelser:
"Hjernevask: Hvornår vil du skade et andet menneske?", DRTV: https://www.dr.dk/drtv/se/hjernevask_-hvornaar-vil-du-skade-et-andet-menneske_49056
"Hjernevask: Flokdyr eller egotripper?", DRTV: https://www.dr.dk/drtv/se/hjernevask_-flokdyr-eller-egotripper_49068
Casearbejde:
"Herlufsholms Hemmeligheder", TV2 - via CFU
Estimeret sidetal: 55 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. 9.z mod Kina
Dette forløb vil tage udgangspunkt i kognitionspsykologien og have fokus på det lærende menneske. Dertil vil der være fokus på kulturelle forskelle samt den komparative metode.
Forløbet dækker følgende i lærerplanen:
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Opmærksomhed
- Fordomme og stereotyper
Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.
"Psykologi - fra celle til selfie", Columbus, 1.udg.
"Ny rapport: Mobiltelefoner giver væsentligt dårligere resultater i matematik", artikel fra Kristeligt Dagblad, 2024
Casearbejde:
"9.z mod Kina", DR, via CFU - hele første episode og udvalgte dele af episode 2
Estimeret sidetal: 65 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fagpakkefokus
I dette korte forløb fokuserer vi på jeres fagpakke, læring & pædagogik. Der vil perspektiveres til stillingen som pædagog og stillingen som folkeskolelærer, her også med inddragelse af dokumentaren "9.z mod Kina".
Vi kommer til at se udsendelsen "Daginstitutioner bag facaden", og i den forbindelse kommer klassen også til at arbejde med artiklerne:
"Børnepsykolog fra TV 2-dokumentar: Vi har udsultet daginstitutionerne"
og "Lektorer: Kontrol og detailstyring er ikke garanti for kvalitet i daginstitutionerne".
Det teoretiske udgangspunkt kommer til at være udviklingspsykologien samt teori om omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser fra "Psykologiens Veje", som er gennemgået i forløbet "Barndommens betydning".
Estimeret sidetal: 20 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition & eksamensinfo
Her til slut samler vi op på studieplanen, repeterer pensum og kigger på kravene til eksamen.
Vi kommer til at samle op på fagbegreber, teoretikere samt metode - med perspektivering til cases og gennemgåede eksperimenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351030887",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351030887",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351030887"
}