Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Elisabeth Pugh Rosenkvist
|
Hold
|
2024 3g ps1 (3g ps1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - diagnoser (Metode)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Læring
I dette forløb ser vi på, hvordan vi lærer og husker ting. Vi arbejder med
læring, motivation, hukommelsen, opmærksomhed og digitale forstyrrelser.
Særlige fokuspunkter:
Dales læringspyramide
Multitasking
Hermann Ebbinghaus
Korttidshukommelsen 7±2
Glemselskurven
Frederic Bartlett
Vi husker i meningsfulde helheder
Kognitivt skema
Opmærksomhed
Hukommelse
System 1 og system 2 tænkning / Hurtig og langsom tænkning.
Digitale forstyrrelser og Opmærksomhedsøkonomi
FOMO
Motivation
Undersøgelser
Falske erindringer: ”Lost in the Mall” og ”Snurresnup i Disneyland”
Brewer og Treyens’ kontorforsøg (Kognitive skemaer)
Materiale
Psykologiens Veje: s. 167-172 + 174-179+189-197
Motivationsteorier
Tekst af Jette Hannibal om Mindset
Opmærksomhedstest. (Youtube)
TED-talk med Dweck: https://www.youtube.com/watch?v=hiiEeMN7vbQ
LIKE om digitale forstyrrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barndom og udvikling (omsorgssvigt)
Forløbet dykker ned i barnets tidlige udvikling og den gode omsorg ved at se på Eriksons faseteori, Sterns teori og omsorgsbegreb, Bowlby og Ainsworths tilknytningsteori- og typologi. Derudover sættes der fokus på tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt med et særligt fokus på børns forskellige reaktioner på omsorgssvigt samt resiliens.
PV: s.75-77+85-96+100-105+125-135
Kernestof / Fokuspunkter:
- Eriksons første og anden fase. Tillid contra mistillid til verden
- Sterns udviklingsteori udvalgte begreber.
- Bowlbys tilknytningsteori.
- Ainsworth Fremmedsituationstesten og tilknytningstyper
- Tilknytningstyper i parforholdet
- Tilknytningsproblemer. Mentaliseringsevne og selvreguleringskompetence samt hjernens plasticitet.
- Omsorgssvigt. De 4 typer af omsorgssvigt samt reaktioner.
- Risiko og resiliens samt kædevirkninger
Supplerende
- Min barndom i Helvede
- Still-Face eksperimentet
- Fremmedsituationstesten
- Harlows abeforsøg
- Artikel om De Rumænske børnehjemsbørn: Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne.docx
- Case: Ikke alene men ensom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Ondskab
I socialpsykologien er der fokus på hvordan menneskets adfærd, tanker og holdninger påvirkes af de sociale miljøer og grupper de er en del af. Hvordan defineres en gruppe? (Muzafer Sherifs defintion), og hvilke roller påtager man sig.
Et særligt fokus i forløbet er et tema om ondskab. Her ser vi på en definition af begrebet i et socialpsykologisk og i et individualpsykologisk perspektiv. Derudover arbejder vi med Lars Svendsens skelnen mellem forskellige former for ondskab. Dette for at blive klogere på hvilke motiver, der ligger til grund for forskellige typer af onde handlinger.
Kernestof:
- Massehypnose, Flokmentalitet, Deindividualisering og Dehumanisering
- Grupper
- Roller
- Holdninger
- Autoritet og Lydighed
- Ondskab: Opvækstens betydning, fravær af empati, fravær af selvkontrol
- Moralsk frakobling
- De fire kategorier af ondskab (Svendsen)
Undersøgelser:
Muzafer Sherif: Robbers Cave (Grupper, fordomme, opløsning af konflikt)
Solomon Asch: Konformitetsforsøget (- de tre linjer)
Stanley Milgram: Lydighedens dilemma (stødeksperiment)
Zimbardos Standford Prison eksperiment (Roller, rolleforventninger og rolleudførelse)
Tajfels minimalgruppeeksperiment
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ungdom, identitet og stress
I dette forløb kigger vi på hvordan man kan afgrænse ungdomsperioden. Vi kommer ind på en række centrale temaer, som er relevante for at være ung samt identitetsprocessen. Fx frigørelse fra forældrene, uddannelsesvalg, ansvarspres, særlige udfordringer i det senmoderne samfund, identitetsudvikling.
Væsentlige teoretikere: Thomas Ziehe, Pierre Bourdieu, Erik Erikson, Kenneth Gergen, Anthony Giddens.
Vi arbejder med temaet stress, som et undertema i forløbet. Her kigger vi på stress som et biologisk- , psykologisk-samt socialt fænomen. Forskellen på akut og kronisk stress samt hvilke tegn og symptomer, der er på stress. Indre og ydre faktorer, OAS, arbejdsformer og deres indflydelse på stress samt copingstrategier.
Fokuspunkter:
- Det senmoderne samfund: kulturel frisættelse, individualisering, institutionaliseret individualisering, sociale arenaer.
- Riesmanns socialkarakterer.
- Jegidentitet og social identitet
- Giddens: Identitet som refleksivt.
- Individualisering, præstation og ansvar.
- Stress og coping.
Supplerende:
Video-case: Vi er begge gået ned med stress.
Læst:
Psykologiens veje: 321-328+334-336+338-344 + 311-312 + 440-449+455-457
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585189598",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585189598",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585189598"
}