Holdet 2024 3g ps3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Simon Rex Wolden
Hold 2024 3g ps3 (3g ps3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion og metode
Titel 2 Socialpsykologi og ondskab
Titel 3 Barndom og udvikling (omsorgssvigt)
Titel 4 Ungdom, identitet og senmodernitet
Titel 5 Den upålidelige hukommelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion og metode

Introduktion til Psykologi på c niveau og psykologiens mangfoldighed.
Forløbet har haft til hensigt at gøre eleverne bekendte med psykologien som henholdsvis videnskab og hverdagspsykologi. Fokus har ligget på at introducere eleverne for psykologien som henholdsvis natur-, human- og samfundsvidenskabelig, de kvantitative og kvalitative undersøgelsesmetoder (observation, spørgeskema, interview, eksperi-ment) og fejlkilder (Undersøgelseseffekten, selvrapportering, pygmalioneffekten, repræsentativitet, undersøgelsesrammer, validitet, reliabilitet).


Kernestof:

Fra materialet, Hvorfor ryger Nille?
- Kognitiv psykologi
- Adfærdspsykologi
- Eksistentielpsykologi
- Postmoderne psykologi


Supplerende litteratur:

Undersøgelsesmetoder i psykologi: Jensen og Quorning, 2018, (Systime) s. 7-17

Case: ”Hvorfor ryger Nille?”, 2007 (Kræftens bekæmpelse)
Undersøgelse: ”Unge ville ønske, at der ikke fandtes sociale medier”, Kim Rathcke Jensen, 2017 (dr.dk)
Undersøgelse: ”Hvordan påvirker din opdragelse dine børn”, Sofie Münster, 2016 (Nordicparenting.dk)
Facebook gør dig #ulykkelig og #ensom, Janni Brixen, 2016 (Københavns Universitet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Socialpsykologi og ondskab

Eksamensforløb

I socialpsykologien er der fokus på hvordan menneskets adfærd, tanker og holdninger påvirkes af de sociale miljøer og grupper de er en del af. Hvordan defineres en gruppe? (Muzafer Sherifs defintion). Primær og sekundær grupper, formelle og uformelle grupper, ind-grupper og ud-grupper.

Vi arbejder desuden med rollebegrebet, herunder formelle og uformelle roller samt Inter- og intra rollekonflikter.

Centrale begreber indenfor socialpsykologien (herunder; konformitet, gruppetænkning, gruppepolarisering, autoritet og lydighed) er blevet belyst gennem 4 klassiske socialpsykologiske eksperimenter:
- Muzafer Sherif (Robbers Cave)
- Solomon Asch (konformitet)
- Cass Sunstein (gruppepolarisering, politisk ekstremisme)
- Stanley Milgram (autoritet og lydighed)

Et særligt fokus i forløbet er et tema om ondskab. Her ser vi på en definition af begrebet i et socialpsykologisk og i et individualpsykologisk perspektiv.

Derudover arbejder vi med Lars Svendsens skelnen mellem forskellige former for ondskab. Dette for at blive klogere på hvilke motiver, der ligger til grund for forskellige typer af onde handlinger.

Øvrige teorier indenfor emnet er moralsk frakobling v. Bandura, fravær af empati v. Baron-Cohen samt udvikling af destruktiv adfærd v. Goldberg.

Programmer, links og cases:
- Solomon Asch (konformitet): https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&app=desktop
- Milgram (autoritet og lydighed): https://www.youtube.com/watch?v=yr5cjyokVUs&app=desktop

Kernestof:
- Psykologiens veje. Ole Schultz Larsen. Systime. Siderne: 375-386, 391-392, 396-403, 411-414, 464-467, 470-474, 477-487.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Barndom og udvikling (omsorgssvigt)

Eksamensforløb

I dette forløb ser vi på barnets tidlige udvikling og den gode omsorg ved at se på Eriksons faseteori, Sterns teori og omsorgsbegreb, Bowlby og Ainsworths tilknytningsteori- og tilknytningstyper. Derudover sættes der fokus tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt med et særligt fokus på børns forskellige reaktioner på omsorgssvigt samt relevante undersøgelser og eksperimenter.


Kernestof

Eriksons fase 1 + 2, Sterns begyndende selv, kerneselv og det subjektive selv. Bowlbys tilknytningsteori, Ainsworths tilknytningstyper, omsorgssvigt v. Kari Killén, reaktioner på omsorgssvigt  samt risiko- og resiliensfaktorer.

Videoer set i undervisningen:

- Ainsworths fremmedsituationstest
https://www.youtube.com/watch?v=m_6rQk7jlrc

- Still-face eksperimentet
https://www.youtube.com/watch?v=IeHcsFqK7So

- Visuel cliff eksperimentet
https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA

Cases:

Tvangsfjernet som barn – nu formand for børnerådet, Agnete Stoffregen, 2010 (Jyllands-Posten)
Er du mors lille dreng, 1998 (Dokumentar)


Sider læst i Psykologiens veje

75-77, 82-96, 100-106, 117-122, 126-129 og 130-134
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Ungdom, identitet og senmodernitet

Eksamensforløb

I dette forløb kigger vi på hvilke udfordringer unge har med at udvikle deres identitet i det senmoderne samfund.

Vi kommer ind på en række centrale temaer, som er relevante for at være ung samt identitetsprocessen. Fx frigørelse fra forældrene, uddannelsesvalg, ansvarspres, særlige udfordringer i det senmoderne samfund samt nynarcissisme.
Væsentlige profiler: Thomas Ziehe, Pierre Bourdieu, Erik Erikson, Kenneth Gergen, Anthony Giddens, David Riesmann.

Vi arbejder med temaet stress, som et undertema i forløbet. Her kigger vi på stress som et biologisk-, psykologisk-samt socialt fænomen. Forskellen på akut og kronisk stress samt hvilke tegn og symptomer, der er på stress. Indre og ydre faktorer, OAS, arbejdsformer og deres indflydelse på stress.

Undervisningsmateriale:
I Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje:
- Ungdom og senmodernitet (s. 321-344)
- Eriksons psykosociale udviklingsmodel med fokus på 5. fase (s. 73-75)
Arne Poulsen: Ungdom og identitet s. 223-232 (kopi)
Supplerende materiale, cases:
- Always reklame om køn (klip fra youtube)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Den upålidelige hukommelse

Eksamensforløb

Mange har en oplevelse af, at deres egen hukommelse er helt pålidelig, og at de ikke selv kan tage fejl. Dette postulat er udgangspunktet for forløbet, og formålet har derfor været at give eleverne et kendskab til nogle af de kognitive begreber, der kan være med til at forklare, hvorfor vi ikke altid kan stole på dét, mennesket ser eller opfatter. Vi har særligt haft vidner og politiafhøringer i fokus, og har sluttet af med at diskutere for og imod fortrængninger, ligesom vi har sat et socialpsykologisk perspektiv på, som yderligere forklaring på individers umiddelbare irrationalitet.

Særlige fokuspunkter:
• Kognitive skemaer
• Fordomme/stereotyper
• Selektiv opmærksomhed
• Automatiske processer
• Hukommelsesforskning (overordnede træk)
• Falske erindringer
• Halo-effekten og Rosenthal-effekten
• Fortrængninger

Eksperimenter med elever:
- Korttidshukommelse. En udgave af Ebbinghaus eksperiment.
- Stroop testen

Materiale:
De meste kernestof er læst i Psykologiens Veje (3. udgave).
Supplerende stof er de caseartikler og undersøgelser som vi har brugt i undervisningen til at øve analyse.

Herudover youtube-klip og udsendelser:
- Farlige forklaringer (de første 25 min.)
- “Selective attention test”: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=vJG698U2Mvo
- “The Monkey Business Solution”: https://www.youtube.com/watch?time_continue=100&v=IGQmdoK_ZfY
- Halo-effekten: https://www.youtube.com/watch?v=UEho_4ejkNw
- Rosenthal-effekten: https://www.youtube.com/watch?v=hTghEXKNj7g&t=32s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer