Egedal Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egedal Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 3g ps4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau
Psykologi C
Lærer(e)
Nathalie Lerche, Zenia Menzer
Hold
2024 3g ps4 (
3g ps4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Hvordan undersøger vi i psykologi?
Titel 2
2. Det moderne menneske
Titel 3
3. Når gruppen skader
Titel 4
4. Barndommens betydning
Titel 5
5. 9.z mod Kina
Titel 6
Repetition & eksamensinfo
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Hvordan undersøger vi i psykologi?
I dette introduktionsforløb har formålet været at indføre eleverne i, hvordan vi indsamler viden og dermed undersøger verden og mennesker, når vi har psykologibrillerne på. Vores emnefokus har været diagnoser, hvor vi både har beskæftiget os med et kvalitativt interview, samt forskellige kvantitative undersøgelser. Her har eleverne selv taget en stress-test. Vi har set dokumentaren ”De raske syge” for netop at sætte fokus på bagvedliggende strukturer, der kan fordreje data.
Fokuspunkter:
- Kvantitative og kvalitative undersøgelser
- Interview, observation, spørgeskema, eksperiment
- Selvrapporteringseffekt
- Validitet
- Repræsentativitet
- Etik
Materiale (ud over kernestof og supplerende stof):
- Intro til psykologi:
https://www.youtube.com/watch?v=g8TSJpr2z-c
- Video om de tre videnskabelige retninger:
https://www.youtube.com/watch?v=xFow8X91wcE
- Stress-test:
https://www.jobindex.dk/stress/test
- DR-dokumentar: De raske syge
Estimeret sidetal: 15 ns.
Indhold
Supplerende stof:
Som et stempel i panden.docx
Stresstest - Test din stress | Jobindex
Hvordan undersøger vi i psykologi.pptx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Det moderne menneske
Dette forløb vil handle om det moderne menneske og livsvilkårene i det senmoderne samfund.
Forløbet vil dække følgende punkter fra lærerplanen:
- Identitet og personlighed
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
- Social indflydelse
- Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- Opmærksomhed
Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.
"Det her sker i din hjerne under stress", DR:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/det-her-sker-i-din-hjerne-under-stress
"Lad os punktere myten én gang for alle. Internettet skaber ikke røvhuller, de er det allerede", Zetland:
https://www.zetland.dk/historie/se6Era9d-aegJG0Zj-632e3
Videoer:
Svend Brinkmann: "Forbrugersamfundet", Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet:
https://www.youtube.com/watch?v=QEeW1GU8CSo
Ted Talk: "How to make stress your friend", Kelly McGonigal:
https://www.ted.com/talks/kelly_mcgonigal_how_to_make_stress_your_friend?language=en
"Social inequalities explained in a 100 dollar race":
https://www.youtube.com/watch?v=4K5fbQ1-zps
Tegnefilm: "Stress aktiverer kroppens doping-fabrik":
https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie
Go'Morgen Danmark: Anne Grethe Bjarup Riis:
https://www.youtube.com/watch?v=rU1_AaC-EiA
Basketball Awareness Test:
https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts
"Din hjärna: Vårt digitala liv", SVT1, via CFU - udvalgte dele:
9:14 – 12:16
13:50 – 22:17
33:48 – 43:55
Cases:
"FOMO", DR - via CFU
"Jacob Mark har lært, at det kan være en succes at holde fri", Djøfbladet:
https://www.djoefbladet.dk/artikler/2023/05/jacob-mark-succes-holde-fri
Estimeret sidetal: 75 ns.
Indhold
Kernestof:
Læs s.309-312 i "Psykologiens Veje".
Femfaktor-personlighedstest
Læs s.313-316 (til afsnittet "Vestens hurtige puls") i "Psykologiens Veje".
Læs s.326 (fra afsnittet "Kapital og habitus") - 328 (til afsnittet "Hvad er identitet?") + s.334-336 (til afsnittet "Den narcissistiske ungdom") i "Psykologiens Veje".
Social Inequalities Explained in a $100 Race - Please Watch to the End. Thanks.
Læs s.439-442 + s.446-447 om krav-kontrol-modellen i "Psykologiens Veje".
Svend Brinkmann: Forbrugersamfundet
Læs s.448-449 i "Psykologiens Veje" + dokumentet "Det her sker i din hjerne under stress". Dokumentet ligger under dette modul. Det her sker i din hjerne under stress
TEGNESERIE Stress aktiverer kroppens doping-fabrik
How to make stress your friend
Læs s.455-457 i "Psykologiens Veje".
Jacob Mark har lært, at det kan være en succes at holde fri
Casearbejde, stress & coping
Læs s.362-368 i "Psykologiens Veje".
DRTV - FOMO
Læs s.369-373 (til afsnittet "Digital dannelse") i "Psykologiens Veje".
Lad os punktere myten én gang for alle. Internettet skaber ikke røvhuller, de er det allerede
Læs s.345-347 + s.351-353 (til afsnittet "Transaktionsanalyse") i "Psykologiens Veje". Sørg også for at have læst artiklen fra Zetland, som jeg linker til under denne time. Lad os punktere myten én gang for alle. Internettet skaber ikke røvhuller, de
Læs s.176-179 i "Psykologiens Veje".
Anne Grethe Bjarup Riis pinlige optræden på Go Morgen Danmark
1.jpg
2 og 5.jpg
3 og 6.jpg
4 og 7.jpg
Læs s.375 + s.378-381 (til afsnittet "Gruppepres og social kontrol") i "Psykologiens Veje".
Basketball Awareness Test
Læs s.381-386 i "Psykologiens Veje".
Psykologi 27112024.docx
Psykologi 3gps 02122024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Når gruppen skader
I dette forløb vil der være særligt fokus på socialpsykologien og mennesket som flokdyr. Dette vil være udgangspunktet i undersøgelsen af mennesket under social påvirkning og i diverse gruppesammenhænge. I denne sammenhæng kommer klassen også til at arbejde med afhængighed, hvilket også anvendes ifm. casearbejde samt en ekskursion.
Dertil vil der være fokus på den eksperimentelle psykologi under socialpsykologien.
Forløbet vil dække følgende fra lærerplanen:
- Social adfærd
- Gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- Stereotyper
- Fordomme
- Diskrimination
Klassen arbejder med "Gaden" som case, og så har de også været på byvandring med Gadens Stemmer, som de har lavet analyse af
Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.
Videoer:
Ted Talk: "Everything you think you know about addiction is wrong", Johann Hari:
https://www.ted.com/talks/johann_hari_everything_you_think_you_know_about_addiction_is_wrong?subtitle=da
"Hjernevask: Flokdyr eller egotripper?", sæson 1, episode 3, DR:
https://www.dr.dk/drtv/se/hjernevask_-flokdyr-eller-egotripper_49068
"Remembering the Abu Ghraib torture scandal" (perspektivering til Zimbardos fængselsforsøg):
https://www.youtube.com/watch?v=cnSiLM0j1Nw
Casemateriale:
"Gaden", TV2, 2020 - adgang via CFU
Gadens Stemmer - byvandring i Kbh. ifm. blokdag
Estimeret sidetal: 60 ns.
Indhold
Kernestof:
Medbring "Psykologiens Veje" til modulet da I skal bruge den i timen. Vi læser s.470-473 i "Psykologiens Veje" herhenne.
DRTV - Hjernevask: Flokdyr eller egotripper?
The Milgram Experiment 1962 Full Documentary
Læs s.411-414 (til afsnittet "Attribution") i "Psykologiens Veje".
Medbring "Psykologiens Veje" til timen da I skal bruge den herhenne. Vi læser sammen s.473-474 i "Psykologiens Veje" og ser sammen "The Stanford Prison Experiment". Linket til dokumentaren ligger under dette modul. Psychology: The Stanford Prison Exp
Hvordan skal man forholde sig til Milgrams eksperiment? Kan man overføre det til virkeligheden?
Læs s.477-481 (til afsnittet "Det onde som frihed") i "Psykologiens Veje". Dan jer helt grundlæggende et overblik over de forskellige former for frakobling. Hvis du ikke var der til mandagstimen, skal du i øvrigt sørge for at have set dokumentaren om
Remembering the Abu Ghraib torture scandal
Læs s.186-188 + s.426-429 (til afsnittet "Uddannelse og viden") i "Psykologiens Veje". Medbring "Psykologiens Veje" til modulet. Vi læser sammen s.17-18 i bogen herhenne (om kognitive skemaer). Vi ser udsendelsen "I politiets vold: Mørk og mistænkt"
Læs s.391-395 i "Psykologiens Veje".
Psykologi 3gps 09012025.docx
Læs s.255 (fra afsnittet "Hjernens belønningssystem") - 258 i "Psykologiens Veje".
Everything you think you know about addiction is wrong
I skal se første afsnit af dokumentarserien "Gaden". Jeg har reserveret udsendelserne til jer på CFU, men til timen i dag skal I kun se det første afsnit.
Psykologi 14012025.docx
Se tredje og sidste afsnit af "Gaden" til i dag. Udsendelsen ligger på CFU. Læs derudover også om Lars, som vi skal på byvandring med - Lars' historie er skrevet ind i dokumentet om blokdagen, som ligger under dette modul.
Blokdag psykologi 17012025.docx
Se tredje og sidste afsnit af "Gaden" til i dag. Udsendelsen ligger på CFU. Læs dokumentet om blokdagen som ligger under dette modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Barndommens betydning
I dette forløb vil der være fokus på barndommen som grundlag for resten af livet.
Forløbet vil dække følgende fra lærerplanen:
- Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens
- Social adfærd
- Social indflydelse
- Tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.
Estimeret sidetal: 50 ns.
Indhold
Kernestof:
Læs s.75-77 i "Psykologiens Veje". Medbring bogen til timen da vi skal bruge den herhenne. Vi arbejder desuden med Bowlby og Ainsworth i dagens time - s.100-105 i "Psykologiens Veje".
Psykologi 3g ps 22012025.docx
Læs s.85-92 (til afsnittet "Det subjektive selv") i "Psykologiens Veje". Vær opmærksomme på læsemængden.
Læs s.92-99 i "Psykologiens Veje". Vær opmærksomme på tekstmængden.
Still Face Experiment
The Visual Cliff
Læs s.117-119 i "Psykologiens Veje".
Læs s.125-129 i "Psykologiens Veje".
Læs s.130-134 i "Psykologiens Veje". De af jer, der ikke var til timen d.6. skal desuden have set første del af udsendelsen. Den er reserveret til jer på CFU.
Psykologi 3gps 19022025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5. 9.z mod Kina
Dette forløb vil tage udgangspunkt i kognitionspsykologien og have fokus på det lærende menneske. Dertil vil der være fokus på kulturelle forskelle samt den komparative metode.
Forløbet dækker følgende i lærerplanen:
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Opmærksomhed
- Fordomme og stereotyper
Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.
"Psykologi - fra celle til selfie", Columbus, 1.udg.
"9.z mod Kina", via CFU
Estimeret sidetal: 50 ns.
Indhold
Kernestof:
Læs s.180-186 (til afsnittet "Stereotyper") i "Psykologiens Veje".
The Marshmallow Test | Igniter Media | Church Video
Medbring "Psykologiens Veje" til modulet. Vi gennemgår sammen siderne 189-199 i "Psykologiens Veje" herhenne.
Psykologi 3gps 06032025.docx
Læs s.1-7 i dokumentet "Læring". Teksten ligger under jeres holddokumenter.
DRTV - Hjernevask: Kan du stole på din hukommelse?
Læring.pdf
Maslows behovspyramide.pdf
Læring & motivation
Vores ypperste mål skal ikke længere være selvrealisering, men i stedet selvoverskridelse
Sørg for at have set første episode og udvalgte dele af anden episode af "9.z mod Kina". Udsendelserne er reserveret til jer på CFU, og tiderne til anden episode er noteret under dette modul.
Ny rapport_ Mobiltelefoner giver væsentligt dårligere resultater i matematik - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Korrelation eller kausalitet: Hvornår er der en årsagssammenhæng?Læs teksten "Korrelation eller kausalitet: Hvornår er der en årsagssammenhæng?". Linket til teksten ligger under dette modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Repetition & eksamensinfo
Indhold
Kernestof:
Medbring "Psykologiens Veje" til denne time.
Psykologi 3gps 05052025.docx
Psykologi C Læreplan.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585189697", "T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585189697", "H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585189697" }