Holdet 2024 3g ps4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Nathalie Lerche, Zenia Menzer
Hold 2024 3g ps4 (3g ps4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Hvordan undersøger vi i psykologi?
Titel 2 2. Det moderne menneske
Titel 3 3. Når gruppen skader
Titel 4 4. Barndommens betydning
Titel 5 5. 9.z mod Kina
Titel 6 Repetition & eksamensinfo

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Hvordan undersøger vi i psykologi?

I dette introduktionsforløb har formålet været at indføre eleverne i, hvordan vi indsamler viden og dermed undersøger verden og mennesker, når vi har psykologibrillerne på. Vores emnefokus har været diagnoser, hvor vi både har beskæftiget os med et kvalitativt interview, samt forskellige kvantitative undersøgelser. Her har eleverne selv taget en stress-test. Vi har set dokumentaren ”De raske syge” for netop at sætte fokus på bagvedliggende strukturer, der kan fordreje data.

Fokuspunkter:
- Kvantitative og kvalitative undersøgelser
- Interview, observation, spørgeskema, eksperiment
- Selvrapporteringseffekt
- Validitet
- Repræsentativitet
- Etik

Materiale (ud over kernestof og supplerende stof):
- Intro til psykologi: https://www.youtube.com/watch?v=g8TSJpr2z-c
- Video om de tre videnskabelige retninger: https://www.youtube.com/watch?v=xFow8X91wcE
- Stress-test: https://www.jobindex.dk/stress/test
- DR-dokumentar: De raske syge


Estimeret sidetal: 15 ns.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Det moderne menneske

Dette forløb vil handle om det moderne menneske og livsvilkårene i det senmoderne samfund.

Forløbet vil dække følgende punkter fra lærerplanen:

- Identitet og personlighed
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
- Social indflydelse
- Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- Opmærksomhed

Materialer:

"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.

"Det her sker i din hjerne under stress", DR: https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/det-her-sker-i-din-hjerne-under-stress

"Lad os punktere myten én gang for alle. Internettet skaber ikke røvhuller, de er det allerede", Zetland: https://www.zetland.dk/historie/se6Era9d-aegJG0Zj-632e3

Videoer:

Svend Brinkmann: "Forbrugersamfundet", Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet: https://www.youtube.com/watch?v=QEeW1GU8CSo

Ted Talk: "How to make stress your friend", Kelly McGonigal: https://www.ted.com/talks/kelly_mcgonigal_how_to_make_stress_your_friend?language=en

"Social inequalities explained in a 100 dollar race": https://www.youtube.com/watch?v=4K5fbQ1-zps

Tegnefilm: "Stress aktiverer kroppens doping-fabrik": https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie

Go'Morgen Danmark: Anne Grethe Bjarup Riis: https://www.youtube.com/watch?v=rU1_AaC-EiA

Basketball Awareness Test: https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts

"Din hjärna: Vårt digitala liv", SVT1, via CFU - udvalgte dele:
9:14 – 12:16
13:50 – 22:17
33:48 – 43:55

Cases:

"FOMO", DR - via CFU

"Jacob Mark har lært, at det kan være en succes at holde fri", Djøfbladet: https://www.djoefbladet.dk/artikler/2023/05/jacob-mark-succes-holde-fri


Estimeret sidetal: 75 ns.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Når gruppen skader

I dette forløb vil der være særligt fokus på socialpsykologien og mennesket som flokdyr. Dette vil være udgangspunktet i undersøgelsen af mennesket under social påvirkning og i diverse gruppesammenhænge. I denne sammenhæng kommer klassen også til at arbejde med afhængighed, hvilket også anvendes ifm. casearbejde samt en ekskursion.

Dertil vil der være fokus på den eksperimentelle psykologi under socialpsykologien.

Forløbet vil dække følgende fra lærerplanen:

- Social adfærd
- Gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- Stereotyper
- Fordomme
- Diskrimination

Klassen arbejder med "Gaden" som case, og så har de også været på byvandring med Gadens Stemmer, som de har lavet analyse af

Materialer:

"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.

Videoer:

Ted Talk: "Everything you think you know about addiction is wrong", Johann Hari: https://www.ted.com/talks/johann_hari_everything_you_think_you_know_about_addiction_is_wrong?subtitle=da

"Hjernevask: Flokdyr eller egotripper?", sæson 1, episode 3, DR: https://www.dr.dk/drtv/se/hjernevask_-flokdyr-eller-egotripper_49068

"Remembering the Abu Ghraib torture scandal" (perspektivering til Zimbardos fængselsforsøg): https://www.youtube.com/watch?v=cnSiLM0j1Nw

Casemateriale:

"Gaden", TV2, 2020 - adgang via CFU
Gadens Stemmer - byvandring i Kbh. ifm. blokdag


Estimeret sidetal: 60 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Barndommens betydning

I dette forløb vil der være fokus på barndommen som grundlag for resten af livet.

Forløbet vil dække følgende fra lærerplanen:

- Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens
- Social adfærd
- Social indflydelse
- Tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer

Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.


Estimeret sidetal: 50 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. 9.z mod Kina

Dette forløb vil tage udgangspunkt i kognitionspsykologien og have fokus på det lærende menneske. Dertil vil der være fokus på kulturelle forskelle samt den komparative metode.

Forløbet dækker følgende i lærerplanen:

- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Opmærksomhed
- Fordomme og stereotyper

Materialer:
"Psykologiens Veje", Systime, 3.udg.
"Psykologi - fra celle til selfie", Columbus, 1.udg.
"9.z mod Kina", via CFU


Estimeret sidetal: 50 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition & eksamensinfo

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer