Holdet 2024 3g Id1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Tenna Helena Olin
Hold 2024 3g Id1 (3g Id1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold + Team og coaching
Titel 2 Disko og bevægelsesanalyse (Eksamen)
Titel 3 Badminton og OL's historie (Eksamen)
Titel 4 Pilates og motorisk indlæring
Titel 5 Fitness og anaerob
Titel 6 Zumba og aerob træning
Titel 7 Volley og fankultur
Titel 8 Jive rep. fra C
Titel 9 Rep. Ultimate

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold + Team og coaching

Fodbold
Teknik:
Inderside aflevering: standben tæt ved bolden tæerne på skudbenet pegende ud af, ram bolden med indersiden af foden.

Halvtliggende vristspark: standben ved siden af bolden, lettere tilbagelænet kropsposition, foden skal peges udad, men vinkles lidt skråt og bolden rammes nedefra og skydes op og frem.

"Yderside" aflevering: typisk driblingsaflevering, bolden rammes med ydersiden af foden...

Tæmning: bryst, lår, fod.

Dribling:
- inderside, yderside
- fodsål
- lang dribling

Finter

Hovedstød

Taktik:
Bandespil
V-cut.

Øvelser:
Løb til fri kegle
8-tals løb med spilning
Kaosbold (alle har en bold som de beskytter og forsøger at få skudt andres bolde væk)
Partibold
Bandespil

Team og Coaching:
Teamets faser
Typer af teams

Individerne på et team og coaching af disse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Disko og bevægelsesanalyse (Eksamen)

I dette forløb har vi danset disko og beskæftiget os med teori vedr. motorisk indlæring, herunder adaptation og readaptation.

Praksis:
Disko:
- Indledende danseøvelser (kongens efterfølger, vandfald og tillidsøvelser)
- Vi har danset to fælles koreografier
- Eleverne har lavet deres egne i grupper og opført disse.
- Der har været krav om brug af niveauer og kontraster.

Teori:
- Kroppens ledtyper
- Skelettet (undtagen hoved, hænder og fødder)
- Udvalgte muskler
- Leds bevægelsesgrader. Herunder begrebsparrene: Ekstension, Fleksion. Adduktion, abduktion. Indad og udad rotation.
- Koncentrisk, statisk og excentrisk bevægelse.
- Bevægelsesanalyse i forbindelse med: hvilke led er aktive? Hvilke knogler indgår i leddet? Hvilken type led og bevægelse? Hvilke muskler er aktive og hvordan arbejder de i denne situation?

Materiale:
Teori:


Praksis:
Diverse youtube videoer (supplerende materiale, brugt til inspiration)
https://www.youtube.com/watch?v=r-q8cefnHZ8

https://www.youtube.com/watch?v=7abzTyACWNE

emnet ialt 24ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Badminton og OL's historie (Eksamen)

Praksis:
Teknik:
- Clear
- Drop
- Netspil
- Kort og lang serv
- Benarbejde

Taktik:
- Double spil, herunder ansvarsområder, benarbejde og taktik.

Regler (kort)

Teori:
- OL i antikken (myter, sportsgrene, udformning mm)
- Badmintons vej ind på OL programmet
- OL som politisk platform gennem historien inkl. propaganda i forbindelse med OL i Berlin og fremstillingen af Lille Bedårende Inge og Nazityskland.
- Medier og penge

Materialer:
Teori:
- "De olympiske lege i antikken" https://natmus.dk/historisk-viden/verden/middelhavslandene/graekenland/de-olympiske-lege/ (08.12.2022)   1ns

- "Klassiske olympiske discipliner" https://natmus.dk/historisk-viden/verden/middelhavslandene/graekenland/de-olympiske-lege/discipliner/ (08.12.2022)  3ns

- "Olympiske anekdoter" https://natmus.dk/historisk-viden/verden/middelhavslandene/graekenland/de-olympiske-lege/olympiske-anekdoter/ (08.12.2022)   2ns

- "Olympiske atleter og sportsfolk" https://natmus.dk/historisk-viden/verden/middelhavslandene/graekenland/de-olympiske-lege/atleter-i-antikken/ (08.12.2022)   2ns

- "Badminton og de olympiske lege" https://badmintonmuseet.dk/badminton-og-de-olympiske-lege/ (25.11.2022)     2ns

- Idræt B for Bedre Idræt s.195-204      11ns

- https://youtu.be/keJ62L2BA3I Berlin og Sommer OL 1936  2ns

Praksis:
Badmintonkompendium... (FIND kilde O.O)

Videoer:
https://youtu.be/XK4NspP6IRo

https://youtu.be/QLYJJ3Jpzsc

https://youtu.be/DnUwBz2BVYM

https://youtu.be/AjsGVvK8vE4

ca.2ns

emnet ialt 25ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Pilates og motorisk indlæring

Fitness
Vores fitness forløb er et blandingsforløb hvor vi primært beskæftiger os med x-fit og pilates, men derudover også har været på ekskursion og prøvet bungee fitness og trampolin fitness.
Praksis:
x-fit:
W.O.D. (workout of the day): AMRAP, Team Challenge, You Go, I Go, EMOTM, Ladder.

Øvelser:
Deadlift (hoftebredde, hænder på ydersiden af hoften, skulder over stangen, hold rygspænding, tommelfingre peger mod hinanden)

Thrusters (generelt: benstilling i skulderbredde, hænder lidt over skulderbredde, albue frem, stangen hviler på kraveben. Fase 1: nede i knæ. Fase 2: strække ben, begynde at strække arme over hovedet, hold stabile skuldre. Fase 3: ned mod fase 1, hold igen og gør det smooth.)

Bent over row (ben i hoftebredde, let bøjning i ben, ret ryg, skuldre tilbage, vægtstang trækkes til lige under brystet, albuer trækkes lige tilbage)

alm. kettlebell swings (skuldre tilbage, ret ryg, hofte/skulderbreddes afstand på ben, ned i knæ, bevægelse starter fra hoften hvorefter knæ strækkes og arme følger med, de strakte arme afslutter bevægelsen ud fra skulderhøjde)

Amerikanske kettlebell swings (bevægelsen starter i hoften, udgangsposition som alm.kb swing, når kb er svunget 20-30 cm fra kroppen, trækkes kb op langs kroppen med albuerne ud til siderne og kb føres op til strakt position over hovedet, her holdes den stabilt 2 sek inden   den føres samme vej ned igen)

Goblet squat (squat med kb som vægt man holder mellem begge hænder)

Farmers walk (skuldre tilbage, ret ryg, en kb i hver hånd --> normal: gå, svær: lunges, meget svær: lunges med kb over hovedet i strakte arme)

Russian twist (sid på numsen, ret ryg, let tilbagelænet, kb/medicin bold i hænder, twist fra side til side --> normal: fødder i gulvet, svær: fødder løftet over gulvet, holdes stabilt i ro.)

Atomic sit ups

Teori:
Motorisk indlæring:
- Adaptation og readaptation
- Hvad sker der i kroppen og hjernen når vi indlærer en færdighed?
- Hvad skal kroppen bruge for at indlæringen af en ny færdighed sker optimalt?

Eleverne har i dette forløb lavet to mindre adaptations- og readaptationsforsøg, hvoraf det ene forsøg er blevet analyseret og databehandlet og sat i kontekst til teori, mens det andet blot blev analyseret. Forsøgene blev udført i forbindelse med badminton.

Vi har desuden været på ekskursion til Hjerne dage på Eksperimentariet. Her har vi bl.a. gjort følgende:  
Målt EKG på forskellige statiske og dynamiske bevægelser.
Hørt om hjernens behandling af signaler og hvordan man kan forbinde sanser med hukommelse.

Materialer:
Teori:
Idræt B for Bedre Idræt s. 125-135     10ns
Boldspil og Motorisk indlæring kap.2 s.150-155, samt s.138-147.   14ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive - Rapport
  • Projektarbejde - Selv tilrettelagt forsøg.
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - databehandling og videoanalyse
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Fitness og anaerob

X-fit, bungee fitness og trampolin fitness, samt Anaerob
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Zumba og aerob træning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Volley og fankultur

Volley:
Teknik:
Baggerslag: bolden foran spilleren, armene samlet, ned i knæene, brug knæ ikke arme, bolden rammer lige over håndled på underarm.

Fingerslag: trekant mellem pegefingre og tommelfingre på hænderne, møde bolden relativt langt nede mod hovedet, placer dig under bolden.

Serv: underhånds, spin og overhånds - eleverne vælger selv den bedste

Smash: benarbejde: langt skridt, ned i knæ, armtræk og hop med samlede ben. slaget: træk arm tilbage, ram bolden og før armen videre i "svingsløjfe".

Blokade: strakte arme over net uden at røre nettet, hoppe, timing. --> opdækning bag blokade.

Taktik:
Skifte mellem forsvar og angreb, rotationer og fake angreb.
Positioner.
Kommunikation


Fankultur
Sammenligning af fankultur i fodbold og volleyball med fokus på hooligans og den stigende volley fanbase i Japan.

Hvad definerer de to fankulturer?

Hvilke ligheder og forskelle er der?
Hvorfor er der disse forskelle?

Fordbold: Kultur omkring alkohol, aggression, fans i fokus, lavere social klasse, identitetsskabende (familie arv), simple regler, relaterbarhed og færre mål --> større fejring og ærgrelse. Kontinuerlig stemning.
Historisk start i Englands arbejderklasse har præget kulturen.

Volley: Kultur om at spillerne er i fokus, drevet af beundring, idoldyrkelse, større andel af kvindelige fans, stemning i momenter.

Fælles for fankulturer:
Fællesskabs følelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Jive rep. fra C

På c-niveau har eleverne lært nedenstående, med en lille opgradering på b-niveau:
I dette forløb skal holdet arbejde med latindansen, Jive.
Der fokuseres på tekniske elementer i dansen samt musikalitet i form af at kunne bruge musikkens takter.

Samt kendskab til følgende:
Jive er kendetegnet ved små op-og-ned bevægelser, hvor du skal "bounce" op og ned som en bold.
Dansen foregår på fadballen og med små fjedrende trin, for at kunne nå alle bevægelserne i den hurtige musik.
Grundtrinet udføres på 6 taktslag - rytmen i musikken er dog 4/4.

De tekniske færdigheder, i dette forløb, handler om følgende trin og variationer:
- Grundtrin (herunder rockstep og side chassis/triple step) - her har fokus været på bounce.
- Change of hands behind back
- Mooch
- American spin
- Underarm turn
- Kicks.
- Sliding doors  (Ekstra for nogle hold)
- Walks and kicks
- Hip Bump
- Windmill step.


B-niveau: 2 løft og et slide. Hofteløft til hofte tættest på og hofteløft til hofte længest væk fra partner. Floorslide.

Holdet har lært at bruge takterne i musikken samt at tælle ind, så dansen startes på et 1-slag.

Fokus har desuden været at eleverne selvstændigt kan sammensætte koreografier og selv finde musik.


Litteratur:
- teknikvideoer med forskellige variationer i Jive
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Rep. Ultimate

Ultimate
Praksis:
Teknik:
Forhåndskast
Baghåndskast
Hammerkast
Gribeteknik: pandekage og en hånd.

Taktik:
Bredde-dybde
Løbemønstre - v-cut, cut away m.fl.
Fair play
Nøl

Teori:
Typer af boldspil
Hieraki og roller
Fair play og etik
Motivation
Kønsintegration
Spilhjulet
Regler for Ultimate

Pensum:
"Idræt c - teori i praksis" s.75-89 kap.8 om Boldspil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer