Holdet 2024 3g Id2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Mark Holten Mora-Jensen, Niels Jessen-Hansen
Hold 2024 3g Id2 (3g Id2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fysiologi og Beachvolley
Titel 2 Redskabsgymnastik og Fysiologi
Titel 3 Basket, adaptation og motorisk indlæring
Titel 4 Badminton (ikke eksamen) og idrætspsykologi
Titel 5 Hip Hop,  breakdance og idrætskultur
Titel 6 Crossfit og aerob og anaerob træning
Titel 7 Prøveeksamen og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fysiologi og Beachvolley

8 moduler praktisk beachvolley
8 moduler teori i træningsfysiologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Redskabsgymnastik og Fysiologi

7 moduler med praktisk Springgymnastik
6 moduler teori i træningsfysiologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Basket, adaptation og motorisk indlæring

Basket
Tekniske færdigheder:
- Triple Threat position
- Lay-up
- Afleveringer
- Driblinger
- Cuts
- Screening
- Teknik i straffekast

Taktiske færdigheder:
- Spilsystemer: Give-N-Go, Backdoor, V-cut
- Forståelse for at læse spillet og banen
- Forsvarsspil: mand-mand og zone.

Teori:
Motorisk indlæring:
- Nervesystemet
- Adaptation og readaptation
- Hvad sker der i kroppen og hjernen når vi indlærer en færdighed?
- Hvad skal kroppen bruge for at indlæringen af en ny færdighed sker optimalt?

Eleverne har i dette forløb lavet to mindre adaptations- og readaptationsforsøg, hvoraf det ene forsøg er blevet behandlet i en rapportøvelse. Forsøgene blev udført i slutningen af basketforløbet. .

Materialer:
Teori:
B - for Bedre Idræt (3.udg); kap 8 Nervesystem og bevægelse s. 134-144 (10ns)
Boldspil og Motorisk indlæring; kap.2 s.138-147 + 150-155 (14ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Badminton (ikke eksamen) og idrætspsykologi

Teknik:
Serve: Starten af spillet, hvor bolden serveres diagonalt over nettet til modstanderen.
Smash: En kraftfuld, nedadgående slag, normalt anvendt til at angribe og score point.
Dropshot: Et blødt slag, hvor bolden næsten falder lodret på modstanderens side, ofte brugt til at overraske modstanderen.
Clear: Et langt, højt slag til modstanderens baglinje, som giver dig tid til at genoprette din position på banen.
Lob: Et højt, langt slag over modstanderens hoved, normalt brugt til at tvinge dem bagud på banen.

Grundlæggende benarbejde
Hurtighed, balance og effektiv bevægelse på banen. Udgangspositionen er med let bøjede knæ, vægten på forfoden og ketcheren klar foran kroppen. Et lille hop – kaldet et split-step – bruges før modstanderen slår, så du hurtigt kan reagere. Bevægelse sker med små skridt, sidelæns, fremad og bagud, ofte med udfaldsskridt ved nettet. Efter hvert slag vender du tilbage til midtbanen (base position) for at dække banen bedst muligt.

Singletaktik:
Her kan vælges en offensiv eller en defensiv tilgang afhængig af den situation, spilleren står i på banen:

Offensiv:
Tempo
Brug af områder og vinkler
Opfølgning ved nettet, hvor bolden forsøges afgjort

Defensiv:
Slå passérslag, hvis modstanderen går til nettet (enten udenom eller lob)

Doubletaktik:
Her kan ligeledes vælges en enten offensiv eller defensiv tilgang.

Offensiv:
Tempo i serv og/eller grundslag
Bolden spilles i banens midte for at reducere vinkler for modstanderne
Parret forsøger at følge op ved nettet og afgøre bolden der

Defensiv:
Stor sikkerhed i slagene
Slå passérslag, hvis modstanderen går til nettet (enten udenom eller lob)

Forløb: Idrætspsykologi
Forløbsbeskrivelse:

Forløbet har været med fokus på dels holdpsykologi samt motivation og målsætning.

I forhold til holdpsykologi har fokus været på følgende områder:
- Synergieffekt og Ringelmaneffekt
- Teamets udvikling
- Kohæsion
- Typer af idrætshold
- Typer af Teams
- Roller
- Teambuilding

Indenfor emnet, motivation og målsætning, har holdet haft fokus på følgende:
- Indre- og ydre motivation samt graden af selvstyring i denne forbindelse
- Målsætning og målorientering
- Persontyper i forhold til opgaveorientering- samt konkurrenceorientering
- Opvækst om målorientering
- Træningsklima
- Træningsplanlægning og konkrete mål
- Krav til mål og målsætning
- Spændingsregulering

Litteratur: Wolf og Hansen, B - for bedre idræt, (3. udg);
Kap. 9. Motivation og målsætning s.146-158 (13s)
Kap. 10 Team og hold s.160-170 (11s)
    
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hip Hop, breakdance og idrætskultur

Formål med forløbet:
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil, lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til, opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform, og får konstrueret en "bevægelsesbank", så eleverne efter endt forløb føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.

Fokuspunkter:
Genrekendskab
Musikforståelse
Indøvning af autentisk bevægeudtryk

Udførsel
Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
Faglige mål (viden):
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse, kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop, og kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.

Faglige mål (færdigheder):
*At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser, herunder at inddrage "bounce" = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
*At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
*At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
*At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes, isoleret og i kombination med koreografi.
*At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
*At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
*At eleverne kan udføre simple breakdance moves

kommentar til forløbet:

14 dages barselsorlov fra 28/11 og frem.

Vedr. opdelingen i 2 perioder:

Valghold bestående af STX og HF-elever. I første periode var HF'ere væk i 4 moduler grundet eksamen og i anden periode var STX'ere væk i 4 moduler grundet SRP-skriveperiode.
Modulerne har opvejet hinanden, hvor eleverne særligt har arbejdet på at udvide den fælles koreografi med egne "moves" samt arbejdet med at kunne anvende værktøjerne i Labans bevægelseslære til at beskrive koreografierne og skabe variationer i dansen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Crossfit og aerob og anaerob træning

Faglige mål: Eleverne introduceres til fitness-sportsgrenen og konceptet CrossFit.

De skal:
- have kendskab til crossfit som sportsgren og koncept
- have kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante,
træk og pres.
- kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
- kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.
- have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
- kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
- kunne udarbejde et målrettet teoretisk træningsprogram, der kan forbedre specifikke fysiske færdigheder.  .
.
Vi har været på ekskursion og gennemført en WOD i et rigtigt Crossfit-center i Måløv: "Gimlis Cross"

Teoretisk:
Aerobe energiprocesser:
1. Respiration af kulhydrat.
2. Respiration af fedtstof.
Hvor mange ATP kommmer fra disse processer?

Hjertets opbygning og funktion. Vigtige begreber: hjertefrekvens, slagvolumen og minutvolumen, samt ændrinnger i disse ved træning/alder.

Lungernes opbygning og funktion:
Vigtige begreber: Lungeventlation, åndedrætsfrekvens og åndedrætsdybde. Hvad sker der under arbejde og i hvile?

Vi har desuden set på hvordan man kan træne den maksimale iltoptagelse og udholdenheden, samt hvilke fysiologiske effekter træningen har.

Anaerobe energiprocesser:
Eleverne skal kende følgende processer samt:
1. Spaltning af Kreatin phosphat.
2. Glykolyse – anaerob nedbrydning af glukose og dannelsen af laktat.
Hvor mange ATP giver disse to processer hver især?

Hvordan er sammenhængen mellem en præstations varighed og det procentvise energiforbrug fra aerobe og anaerobe energiprocesser.
Hvad er iltdeficit?

Typer af anaerob træning:
1. Træning af den anaerobe effekt.
2. Træning af den anaerobe kapacitet.
Hvordan udføres dette i praksis og hvilke fysiologiske ændringer medfører træningen?

Forløbet omfatter et forsøg med undersøgelse af de tre faser i fysisk arbejde som eleverne har skrevet rapport over.

Yderligere har eleverne arbejdet med:
Bevægelsesanalyser
Arbejdskravsanalyser

Pensum:
B - For bedre idræt 3. udgave
Kapitel 3 - Bevægeapparatets anatomi
Kapitel 4 - Aerobt arbejde
Kapitel 5 - Anaerobt arbejde
Kapitel 6 - Muskler og styrke
Kapitel 7 - Træningsplanlægning

Yderligere er der koblet enkelte isolerede teoretiske moduler på forløbet
Emnerne har været:
Idræt som kultur
Befolkningens idrætsadfærd
Idrættens internationale scene (med repetition og perspektivering til forløbet om Atletik)

Pensum
Kapitel 11 - Idræt som kultur
Kapitel 12 - Befolkningens idrætsadfærd
Kapitel 13 - Idrættens internationale scene og mediernes indflydelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Prøveeksamen og repetition

Afprøvning af eksamensform i udvalgte forløb  med forberedelse og udførelse af drejebog i grupper. Elever skulle give feedback på hinanden i grupper og underviser gav eksemplarisk feedback og rådgivning.

Teoretisk prøveform i grupper og casearbejde med videofilmening af fremlæggelserne.

Repetition af Ultimate som eksamensforløb, hvor oprindelig undervisningsplacering lå i grundforløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer