Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Mark Holten Mora-Jensen, Niels Jessen-Hansen
|
Hold
|
2024 3g Id2 (3g Id2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysiologi og Beachvolley
8 moduler praktisk beachvolley
8 moduler teori i træningsfysiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Redskabsgymnastik og Fysiologi
7 moduler med praktisk Springgymnastik
6 moduler teori i træningsfysiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Genlæs kapitlet Anaerob træning, som vi gennemgik i sidste uge. I skal kunne forklare samtlige figurer og grafer.
-
I skal OGSÅ have skimmet kapitlet AEROB igennem, så I kan se forskellen på anaerob og aerob. Det vil muligvis være en fordel for nogle af jer at nøjes med at fokusere på grafer og figurerne.
-
Vi arbejder med papirfly med anaerob og aerob ... Dernæst Laver vi flipflops med spørgsmål om aerob og anaerob...
-
Vi gennemgår spring og akrobatiske momenter: Forlæns rulle (lukket og "hoftebøjet" for øvede, dobbelte forlænsruller (i par) for øvede, lidt tid på flyveruller for øvede), Håndstand med hjælp og frit (for øvede), Hovedstand, Vejrmølle, Rondat og salt
-
Fokus på baglæns spring med primært fokus på flikflak og modtagernes rolle i at passe på udøveren og at løfte korrekt: Derudover øver vi baglæns rulle og baglæns salto for de meget øvede,
-
Brug Copilot (eller en anden AI) til at give dig et overblik over de vigtigste begreber indenfor Aerob og Anaerob træning.
-
Du skal kunne forklare de figurer, der er i de to kapitler.
-
De skemaer, der er i kapitlerne, giver et fantastisk overblik over de adaptationer der sker i kroppen, som følge af træning. Jo bedre du kan forstå dem, des bedre er din forståelse for, hvad der skal til, for at blive bedre til sin idrætsgren. såååå.
-
Jeg er med på at lektierne er givet for lidt for sent, så jeg forventer ikke at I er 100% skarpe på alle begreberne, men de to kapitler har tidligere været givet for som lektier, så det er jo en god anledning til at få læst det igennem igen. Det er i
-
Her er en oversigt over de vigtigste begreber inden for idrætsfysiologi, opdelt i to sektioner: aerobe og anaerobe processer.1. Aerobe processerAerobe processer er de fysiologiske mekanismer, der bruger ilt til at producere energi under længerevarend
-
Vi øver de basisspring som vi har lært indtil nu og fokuserer på at blive bedre til flikflak - både som modtagere og som udøvere.
-
Tema forlæns spring: Kraftspring og flyvspring.
-
læs de første 6 sider i Kapitlet om Muskler i vores bog.
-
Troels Wolf & Jørn Hansen: B - for bedre IDRÆT 3. udg. (blå), Forlag; sider: 108-126
-
Det der står på side 112 om boksere er lidt noget vås. Prøv at beskriv hvorfor jeg mener det.
-
IKKE LEKTIE, men vigtig info: Ekskursion Idræt B Hjernedag.docx
-
Vi gennemgik tværbrodannelsen
-
Vi gennemgik
-
Efter at have læst lektien, skal du finde et blankt A4 papir. Del det op med kuglepen eller blyant, så der er 6 lige store felter.
-
Fokus på Forlæns salto (lukket, hoftebøjet, strakt, m. skrue) og sammensætninger af spring: Eks. rulle-ophop-mølle, mølle-chache-mølle, Rondat-bagl.rulle,
-
Efter at have læst lektien så skriv ca. 5 linjer enten håndskrevet (læseligt) på et A4-papir eller printet ud, hvor der står hvilken form for styrketræning du har lavet mest af i den sportsgren, som du primært har dyrket. Du kan ikke bare skrive "alt
-
Fokus på at kunne lave flere kombinationer af springsekvenser med særligt fokus på stil og kraftfuldhed.
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basket, adaptation og motorisk indlæring
Basket
Tekniske færdigheder:
- Triple Threat position
- Lay-up
- Afleveringer
- Driblinger
- Cuts
- Screening
- Teknik i straffekast
Taktiske færdigheder:
- Spilsystemer: Give-N-Go, Backdoor, V-cut
- Forståelse for at læse spillet og banen
- Forsvarsspil: mand-mand og zone.
Teori:
Motorisk indlæring:
- Nervesystemet
- Adaptation og readaptation
- Hvad sker der i kroppen og hjernen når vi indlærer en færdighed?
- Hvad skal kroppen bruge for at indlæringen af en ny færdighed sker optimalt?
Eleverne har i dette forløb lavet to mindre adaptations- og readaptationsforsøg, hvoraf det ene forsøg er blevet behandlet i en rapportøvelse. Forsøgene blev udført i slutningen af basketforløbet. .
Materialer:
Teori:
B - for Bedre Idræt (3.udg); kap 8 Nervesystem og bevægelse s. 134-144 (10ns)
Boldspil og Motorisk indlæring; kap.2 s.138-147 + 150-155 (14ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton (ikke eksamen) og idrætspsykologi
Teknik:
Serve: Starten af spillet, hvor bolden serveres diagonalt over nettet til modstanderen.
Smash: En kraftfuld, nedadgående slag, normalt anvendt til at angribe og score point.
Dropshot: Et blødt slag, hvor bolden næsten falder lodret på modstanderens side, ofte brugt til at overraske modstanderen.
Clear: Et langt, højt slag til modstanderens baglinje, som giver dig tid til at genoprette din position på banen.
Lob: Et højt, langt slag over modstanderens hoved, normalt brugt til at tvinge dem bagud på banen.
Grundlæggende benarbejde
Hurtighed, balance og effektiv bevægelse på banen. Udgangspositionen er med let bøjede knæ, vægten på forfoden og ketcheren klar foran kroppen. Et lille hop – kaldet et split-step – bruges før modstanderen slår, så du hurtigt kan reagere. Bevægelse sker med små skridt, sidelæns, fremad og bagud, ofte med udfaldsskridt ved nettet. Efter hvert slag vender du tilbage til midtbanen (base position) for at dække banen bedst muligt.
Singletaktik:
Her kan vælges en offensiv eller en defensiv tilgang afhængig af den situation, spilleren står i på banen:
Offensiv:
Tempo
Brug af områder og vinkler
Opfølgning ved nettet, hvor bolden forsøges afgjort
Defensiv:
Slå passérslag, hvis modstanderen går til nettet (enten udenom eller lob)
Doubletaktik:
Her kan ligeledes vælges en enten offensiv eller defensiv tilgang.
Offensiv:
Tempo i serv og/eller grundslag
Bolden spilles i banens midte for at reducere vinkler for modstanderne
Parret forsøger at følge op ved nettet og afgøre bolden der
Defensiv:
Stor sikkerhed i slagene
Slå passérslag, hvis modstanderen går til nettet (enten udenom eller lob)
Forløb: Idrætspsykologi
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet har været med fokus på dels holdpsykologi samt motivation og målsætning.
I forhold til holdpsykologi har fokus været på følgende områder:
- Synergieffekt og Ringelmaneffekt
- Teamets udvikling
- Kohæsion
- Typer af idrætshold
- Typer af Teams
- Roller
- Teambuilding
Indenfor emnet, motivation og målsætning, har holdet haft fokus på følgende:
- Indre- og ydre motivation samt graden af selvstyring i denne forbindelse
- Målsætning og målorientering
- Persontyper i forhold til opgaveorientering- samt konkurrenceorientering
- Opvækst om målorientering
- Træningsklima
- Træningsplanlægning og konkrete mål
- Krav til mål og målsætning
- Spændingsregulering
Litteratur: Wolf og Hansen, B - for bedre idræt, (3. udg);
Kap. 9. Motivation og målsætning s.146-158 (13s)
Kap. 10 Team og hold s.160-170 (11s)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hip Hop, breakdance og idrætskultur
Formål med forløbet:
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil, lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til, opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform, og får konstrueret en "bevægelsesbank", så eleverne efter endt forløb føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
Fokuspunkter:
Genrekendskab
Musikforståelse
Indøvning af autentisk bevægeudtryk
Udførsel
Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
Faglige mål (viden):
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse, kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop, og kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Faglige mål (færdigheder):
*At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser, herunder at inddrage "bounce" = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
*At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
*At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
*At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes, isoleret og i kombination med koreografi.
*At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
*At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
*At eleverne kan udføre simple breakdance moves
kommentar til forløbet:
14 dages barselsorlov fra 28/11 og frem.
Vedr. opdelingen i 2 perioder:
Valghold bestående af STX og HF-elever. I første periode var HF'ere væk i 4 moduler grundet eksamen og i anden periode var STX'ere væk i 4 moduler grundet SRP-skriveperiode.
Modulerne har opvejet hinanden, hvor eleverne særligt har arbejdet på at udvide den fælles koreografi med egne "moves" samt arbejdet med at kunne anvende værktøjerne i Labans bevægelseslære til at beskrive koreografierne og skabe variationer i dansen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crossfit og aerob og anaerob træning
Faglige mål: Eleverne introduceres til fitness-sportsgrenen og konceptet CrossFit.
De skal:
- have kendskab til crossfit som sportsgren og koncept
- have kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante,
træk og pres.
- kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
- kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.
- have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
- kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
- kunne udarbejde et målrettet teoretisk træningsprogram, der kan forbedre specifikke fysiske færdigheder. .
.
Vi har været på ekskursion og gennemført en WOD i et rigtigt Crossfit-center i Måløv: "Gimlis Cross"
Teoretisk:
Aerobe energiprocesser:
1. Respiration af kulhydrat.
2. Respiration af fedtstof.
Hvor mange ATP kommmer fra disse processer?
Hjertets opbygning og funktion. Vigtige begreber: hjertefrekvens, slagvolumen og minutvolumen, samt ændrinnger i disse ved træning/alder.
Lungernes opbygning og funktion:
Vigtige begreber: Lungeventlation, åndedrætsfrekvens og åndedrætsdybde. Hvad sker der under arbejde og i hvile?
Vi har desuden set på hvordan man kan træne den maksimale iltoptagelse og udholdenheden, samt hvilke fysiologiske effekter træningen har.
Anaerobe energiprocesser:
Eleverne skal kende følgende processer samt:
1. Spaltning af Kreatin phosphat.
2. Glykolyse – anaerob nedbrydning af glukose og dannelsen af laktat.
Hvor mange ATP giver disse to processer hver især?
Hvordan er sammenhængen mellem en præstations varighed og det procentvise energiforbrug fra aerobe og anaerobe energiprocesser.
Hvad er iltdeficit?
Typer af anaerob træning:
1. Træning af den anaerobe effekt.
2. Træning af den anaerobe kapacitet.
Hvordan udføres dette i praksis og hvilke fysiologiske ændringer medfører træningen?
Forløbet omfatter et forsøg med undersøgelse af de tre faser i fysisk arbejde som eleverne har skrevet rapport over.
Yderligere har eleverne arbejdet med:
Bevægelsesanalyser
Arbejdskravsanalyser
Pensum:
B - For bedre idræt 3. udgave
Kapitel 3 - Bevægeapparatets anatomi
Kapitel 4 - Aerobt arbejde
Kapitel 5 - Anaerobt arbejde
Kapitel 6 - Muskler og styrke
Kapitel 7 - Træningsplanlægning
Yderligere er der koblet enkelte isolerede teoretiske moduler på forløbet
Emnerne har været:
Idræt som kultur
Befolkningens idrætsadfærd
Idrættens internationale scene (med repetition og perspektivering til forløbet om Atletik)
Pensum
Kapitel 11 - Idræt som kultur
Kapitel 12 - Befolkningens idrætsadfærd
Kapitel 13 - Idrættens internationale scene og mediernes indflydelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Prøveeksamen og repetition
Afprøvning af eksamensform i udvalgte forløb med forberedelse og udførelse af drejebog i grupper. Elever skulle give feedback på hinanden i grupper og underviser gav eksemplarisk feedback og rådgivning.
Teoretisk prøveform i grupper og casearbejde med videofilmening af fremlæggelserne.
Repetition af Ultimate som eksamensforløb, hvor oprindelig undervisningsplacering lå i grundforløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585189847",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585189847",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585189847"
}