Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Retorik C
|
Lærer(e)
|
Lars Brunse
|
Hold
|
2024 3g rt (3g rt)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget retorik.
Hvad er retorik?
Den retoriske metode -
Hvordan lærer man retorik (natura, ars, usus og imitatio)
Materiale:
Ud med sproget af Helle Borup, Frydenlund 2007
Grundbog i Retorik af Bodil-Marie Gade m.fl. , Systime 2017
Øvelser:
Præsentation af dig selv fra talerstol.
Holde en kort tale. Emne: din studietir i 2.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
De fem forarbejdningsfaser
De fem forarbejdningsfaser (den retoriske arbejdsform)
Inventio (emne, fokus og formål. Argumentation)
Dispositio (den klassiske dispositio, Ansva og Aida)
Elocutio (den sproglige udformning)
Memoria ( manuskript eller stikord - eller begge dele)
Actio (selve fremførelsen, stemme, tempo og gestik).
Materiale:
Ud med sproget af Helle Borup.
Kap. 2.
Grundbog i Retorik: At vise og overbevise af
Bodil-Marie Gade, Marianne Johnsen og Hans e. Mogensen
Systime, 2017
Øvelser:
Skriveøvelser
Produktion af leksikonartikel og debatindlæg.
korte mundtlige indlæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Taler og konstruktiv kritik
Taler og konstruktiv kritik
Docerende tale - Fagligt emne.
Fokus: mundtlig formidling, modtage og give kritik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den retoriske situation
Den retoriske situation.
Formål med ytringen
Tekstens funktion
Pentagrammet - emne, modtager, afsender sprog, omstændigheder
Bitzers retoriske situation
Exigence, mediators of change, constraints
Grundbog i Retorik
Bodil-Marie gade m.fl.
Systime, 2017
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Appelformerne - logos, patos og etos
Appelformerne - logos, patos og etos
Fokus: Eleverne lærer, hvordan de klassiske appelformer kan bruges i teori og praksis - både i den retoriske analyse af egne ytringer og hvordan de bruges i den politiske debat og emner der er oppe i tiden.
Etos - Aristoteles, de klassiske troværdigheds dyder - være vidende, god karakter og vise velvilje.
De moderne dyder: kompetence, åbenhed og engagement.
Dynamisk etos.
"Grundbog i Retorik"
Bodil-Marie Gade m.fl.
Systime, 2017
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Argumentation
Argumentation
Toulmins model - den grundlæggende argumentation, de faste og frie elementer i modellen.
Dynamisk argumentation: konstaterende, definerende, evaluerende og advokerende.
Eleverne arbejder med læserbreve, indgår i debatter og forbereder indlæg med fokus på en gennemarbejdet argumentation.
Grundbog i Retorik
Bodil-Marie Gade m.fl.
Systime, 2017
Praktisk Argumentation
Charlotte Jørgensen og Merete Onsberg
Nyt Teknisk Forlag, 2004
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Genre - de tre klassiske genrer
Vi arbejder med ytringens hovedfunktion: movere, docere og delectare.
Tilgange til genren: analyse, produktion og forudforståelse.
Eleverne introduceres til de klassiske genrer: den politiske tale, retstalen og lejlighedstalen - og genrehybrid.
Eleverne laver skriftligt og mundtligt materiale, der afspejler de forskellige genrer.
Materiale:
Grundbog i retorik
Bodil-Marie Gade m.fl.
Systime 2017
Ud med sproget
Helle Borup
Frydenlund 2011
Artikler og debatindlæg, klummer og kommentarer fra aviserne, se lektier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Valgfagsdag
Valgfagsdag
Emne: Planlæg en studietur (fiktiv)
Eleverne skal i grupper planlægge en studietur til en destination i Europa.
Fremlæggelse: Eleverne fremlægger i grupper - med brug af PowerPoint.
Sidst på dagen stemmer eleverne om hvilken destination de skal tage til.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Den retoriske analyse
Den retoriske analyse
Tekster i udvalg - læserbreve, debatindlæg, klummer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Faglig formidling
Faglig formidling
Faglig formidling og kommunikationssituationen
Udfordringer ved faglig formidling
Formål
Metaforer i faglig formidling og tekstkvaliteter
Materiale: Grundbog i retorik, Bodil Marie Gade, Systime
Side 105 til 120
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Argumentation i den politiske debat
Argumentation i den politiske debat
Framing og newspeak: konsekvenser
Normer for god argumentation - retorikken er både en deskriptiv og normativ disciplin.
De tre dimensioner af Christian Koch.
Uskikke i den politiske debat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Skriv selv: Opinions genrer
Skriv selv: opinionsgenrer
Skriv en klumme og et debatindlæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Krisekommunikation
Krisekommunikation
Hvordan definerer vi en krise - hvordan kan en krise blive til en dobbeltkrise.
Shitstorme
Krisestyring og krisekommunikation
Apologien
Ware og Linkugels retoriske strategier for verbalt forsvar: benægtelse, afstivning, adskillelse og trancendens.
Ware og Linkugels apologi-undergenrer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Taler og konstruktiv kritik
Taler og konstruktiv kritik
OPGAVE: tale på 2-3 minutter
Emne: frit
Dispositio: den klassiske dispositio
Fokus: mundtlig formidling, modtage og give kritik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Krisekommunikation
Krisekommunikation
Hvordan definerer vi en krise - hvordan kan en krise blive til en dobbeltkrise.
Shitstorme
Krisestyring og krisekommunikation
Apologien
Ware og Linkugels retoriske strategier for verbalt forsvar: benægtelse, afstivning, adskillelse og trancendens.
Ware og Linkugels apologi-undergenrer
Undskyldningsretorik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Eksamensforberedelse
Eksamen i retorik c.
Den teoretiske del
Den praktiske del
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Afslutning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585189887",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585189887",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585189887"
}