Holdet 2024 3g rt - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Retorik C
Lærer(e) Lars Brunse
Hold 2024 3g rt (3g rt)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget retorik.
Titel 2 De fem forarbejdningsfaser
Titel 3 Taler og konstruktiv kritik
Titel 4 Den retoriske situation
Titel 5 Appelformerne - logos, patos og etos
Titel 6 Argumentation
Titel 7 Genre - de tre klassiske genrer
Titel 8 Valgfagsdag
Titel 9 Den retoriske analyse
Titel 10 Faglig formidling
Titel 11 Argumentation i den politiske debat
Titel 12 Skriv selv: Opinions genrer
Titel 13 Krisekommunikation
Titel 14 Taler og konstruktiv kritik
Titel 15 Krisekommunikation
Titel 16 Eksamensforberedelse
Titel 17 Afslutning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget retorik.

Hvad er retorik?
Den retoriske metode -
Hvordan lærer man retorik (natura, ars, usus og imitatio)

Materiale:
Ud med sproget af Helle Borup, Frydenlund 2007
Grundbog i Retorik af Bodil-Marie Gade m.fl. , Systime 2017

Øvelser:
Præsentation af dig selv fra talerstol.
Holde en kort tale. Emne: din studietir i 2.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 2 De fem forarbejdningsfaser

De fem forarbejdningsfaser (den retoriske arbejdsform)

Inventio (emne, fokus og formål. Argumentation)

Dispositio (den klassiske dispositio, Ansva og Aida)

Elocutio (den sproglige udformning)

Memoria ( manuskript eller stikord - eller begge dele)

Actio (selve fremførelsen, stemme, tempo og gestik).

Materiale:
Ud med sproget af Helle Borup.
Kap. 2.

Grundbog i Retorik: At vise og overbevise af
Bodil-Marie Gade, Marianne Johnsen og Hans e. Mogensen
Systime, 2017

Øvelser:
Skriveøvelser
Produktion af leksikonartikel og debatindlæg.
korte mundtlige indlæg.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Taler og konstruktiv kritik

Taler og konstruktiv kritik
Docerende tale - Fagligt emne.
Fokus: mundtlig formidling, modtage og give kritik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Den retoriske situation

Den retoriske situation.
Formål med ytringen
Tekstens funktion
Pentagrammet - emne, modtager, afsender sprog, omstændigheder

Bitzers retoriske situation
Exigence, mediators of change, constraints

Grundbog i Retorik
Bodil-Marie gade m.fl.
Systime, 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Appelformerne - logos, patos og etos

Appelformerne - logos, patos og etos
Fokus: Eleverne lærer, hvordan de klassiske appelformer kan bruges i teori og praksis - både i den retoriske analyse af egne ytringer og hvordan de bruges i den politiske debat og emner der er oppe i tiden.
Etos - Aristoteles, de klassiske troværdigheds dyder - være vidende, god karakter og vise velvilje.
De moderne dyder: kompetence, åbenhed og engagement.
Dynamisk etos.

"Grundbog i Retorik"
Bodil-Marie Gade m.fl.
Systime, 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Argumentation

Argumentation
Toulmins model - den grundlæggende argumentation, de faste og frie elementer i modellen.

Dynamisk argumentation: konstaterende, definerende, evaluerende og advokerende.

Eleverne arbejder med læserbreve, indgår i debatter og forbereder indlæg med fokus på en gennemarbejdet argumentation.

Grundbog i Retorik
Bodil-Marie Gade m.fl.
Systime, 2017

Praktisk Argumentation
Charlotte Jørgensen og Merete Onsberg
Nyt Teknisk Forlag, 2004
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Genre - de tre klassiske genrer

Vi arbejder med ytringens hovedfunktion: movere, docere og delectare.

Tilgange til genren: analyse, produktion og forudforståelse.

Eleverne introduceres til de klassiske genrer: den politiske tale, retstalen og lejlighedstalen - og genrehybrid.

Eleverne laver skriftligt og mundtligt materiale, der afspejler de forskellige genrer.

Materiale:
Grundbog i retorik
Bodil-Marie Gade m.fl.
Systime 2017

Ud med sproget
Helle Borup
Frydenlund 2011

Artikler og debatindlæg, klummer og kommentarer fra aviserne, se lektier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Valgfagsdag

Valgfagsdag

Emne: Planlæg en studietur (fiktiv)

Eleverne skal i grupper planlægge en studietur til en destination i Europa.

Fremlæggelse: Eleverne fremlægger i grupper - med brug af PowerPoint.
Sidst på dagen stemmer eleverne om hvilken destination de skal tage til.

  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 9 Den retoriske analyse

Den retoriske analyse
Tekster i udvalg - læserbreve, debatindlæg, klummer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 10 Faglig formidling

Faglig formidling
Faglig formidling og kommunikationssituationen
Udfordringer ved faglig formidling
Formål
Metaforer i faglig  formidling og tekstkvaliteter

Materiale: Grundbog i retorik, Bodil Marie Gade, Systime
Side 105 til 120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 11 Argumentation i den politiske debat

Argumentation i den politiske debat

Framing og newspeak: konsekvenser

Normer for god argumentation - retorikken er både en deskriptiv og normativ disciplin.
De tre dimensioner af Christian Koch.

Uskikke i den politiske debat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 12 Skriv selv: Opinions genrer

Skriv selv: opinionsgenrer

Skriv en klumme og et debatindlæg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 13 Krisekommunikation

Krisekommunikation
Hvordan definerer vi en krise  - hvordan kan en krise blive til en dobbeltkrise.
Shitstorme
Krisestyring og krisekommunikation
Apologien
Ware og Linkugels retoriske strategier for verbalt forsvar: benægtelse, afstivning, adskillelse og trancendens.
Ware og Linkugels apologi-undergenrer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 14 Taler og konstruktiv kritik

Taler og konstruktiv kritik

OPGAVE: tale på 2-3 minutter
Emne: frit
Dispositio: den klassiske dispositio


Fokus: mundtlig formidling, modtage og give kritik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Krisekommunikation

Krisekommunikation
Hvordan definerer vi en krise  - hvordan kan en krise blive til en dobbeltkrise.
Shitstorme
Krisestyring og krisekommunikation
Apologien
Ware og Linkugels retoriske strategier for verbalt forsvar: benægtelse, afstivning, adskillelse og trancendens.
Ware og Linkugels apologi-undergenrer
Undskyldningsretorik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 16 Eksamensforberedelse

Eksamen i retorik c.
Den teoretiske del
Den praktiske del
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Afslutning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer