Holdet 2024 2h3g Bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Signe Kærgaard Andersen
Hold 2024 2h3g Bk (2h3g Bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Landskabet omkring Egedal gym
Titel 2 Forløb#2 En køn kamp
Titel 3 Forløb#3 Keramik i kunsten
Titel 4 Forløb#4 fantastiske fortællinger
Titel 5 Forløb#5 Kuratering
Titel 6 Forløb#6 Eksamensprojekt: Forbundethed
Titel 7 Forløb#7 Repetition teori analyse praksis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Landskabet omkring Egedal gym

I dette første forløb arbejder vi motivmæssigt med landskabet omkring skolen. Vi repeterer formanalysens begreber, som vi har arbejdet med på c-niveeau, samtidig med at vi genopfrisker, hvorledes æstetiske virkemidler (form + materialer) understøtter, eller gør noget ved indholdet. Vi træner analyse af, hvorledes form, materiale og indhold tilsammen skaber et et udtryk, en stemning og/eller en særlig fortælling.

Vi arbejder især med de begreber, der knytter sig til rum og farve, og vi fokuserer endvidere på materialitet og tekstur i arbejdet med at udvælge, farvelægge og bearbejde forskellige former for papir (og eventuelt andre materialer). Der er afsat god til at eksperimentere med komposition, rum- & farvevirkning i egne collager, hvor lag-på-lag teknikker afprøves med inspiration fra Siri Vittrup.
Hertil arbejder vi med at undersøge, hvorledes man gennem ekspressive virkemidler & med collageteknikker kan arbejde med at skabe udtryk eller stemning i billedet. I den forbindelse kigger vi på collagen som kunstnerisk medie. Vi sammenligner surrealistisk og kubistisk collageteknik med Vittrups og finder forskelle og ligheder.

Forløbet afsluttes med kunsthistorisk blik på kunstneres brug af farven i forskellige perioder med fokus på:
Renæssance og barok
romantik, impressionisme & postimpressionisme
ekspressionisme og de stilj
samtidskunst


Faglige begreber i fokus:

Ittens farvecirkel og teori om farvevirkning (især med fokus på de 7 kontrastpar)
Rumvirkning og rumanalyse (og det begreber, som hører til rumanalysen)
Materialets betydning for billedets udtryk, stemning og/eller fortælling.

Formanalyse med efterfølgende indholdsanalyse: Hvorledes understøtter formmæssige virkemidler fortælling, udtryk eller stemning i værket?
Kunsthistorisk: collagen i kunsthistorisk perspektiv med fokus på kubisme og surrealisme, herunder sammenstillingen af velkendte genstande i nye situationer. Herunder med særligt fokus på kontraster og modsætninger både i form og indhold.
Kunsthistorisk: kunstneres måde at arbejde med farven på


Praktisk:
Collage med fokus på stemning & udtryk, rumvirkning, farvevirkning og komposition samt undersøgelse af collageteknikker og måden de virker på.
Lille afsluttende øvelse med surrealistisk collage samt opsamlingsopgave (frivillig, for dem der kunne nå det)
Cyanotypi
naturtegning med fokus på farve og nuancer

Pensum:
diverse power points samt repeterende materiale om formanalyse med særligt fokus på farve & rum.
Jonas Wolter: side 11-34 i "Kunst i teori og praksis", 2022, Tidernes forlag
Artikel om Siri Vittrup: https://artmatter.dk/artguide/calendar/siri-vittrup/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 En køn kamp


Vi indleder med at undersøge krop, køn og identiet i mindre praktiske opgaver & fokuserer efterfølgende i dette på menneskefremstillinger og på fremstillinger af køn og krop i kunsten.
Vi ser Lea Grobs dokumentarfilm: Apolonia Apolinia (2022) og arbejder med inspiration Grobs afsluttende udsagn om, at de billeder vi ser, former vores verden. I den forbindelse undersøger vi, hvorledes Apolonia Sokol arbejder med parafrasen som kunstnerisk greb og vi kigger nærmere på hvordan parafrasen kan bruges som afsæt for nye fortællinger / fremstillinger af mennesker og af kønsidentitet.

Som en del af forløbet besøger vi Arken og ser Ursula Reuter Christiansens udstilling: "Jeg er ild og vand" & vi besøger Thorvaldsens museum og kigger blandt andet på hans fremstillinger af køn og krop i skulpturen.

Fokus og begreber:
teori om parafrase: parafrasen som en måde at aktualisere ældre værkers tematikker og/eller problematikker på i nutiden, hvor de gamle tematikker og/eller problematikker aktualiseres, da de ses i et nyt lys.

teori om køn og feminisme, blikket og om kønnede blikke i TAP
analyser med fokus på formelle (æstetiske) virkemidler, indhold og udtryk
sammenlignende analyse med fokus på parafrase.
teori om kønnede blikke: the male gaze, subjekt/objekt, passiv/aktiv, men look women appear, nøglehulsæstetik, andre blikke
teori om køn om feminisme: hvad vil det sige at have et køn, biologisk & kulturelt køn, feminismens faser.

Praktisk:
tatovering
maleri / vrede (med inspiration fra Ursula Reuter Christiansen)

Pensum:
udleveret materiale om parafrase fra "Kunstens Stemmer"
TAP (Andersen & Porse): Kønnede blikke side side 168-175
TAP (Andersen & Porse): Køn og feminisme side  156-167
+ diverse udleverede power points inkl links, stikord og citater.


Vi nåede ikke: praktisk opgave med parafrase. Holdet lavede i stedet en parafraseopgave i forløbet om fantasi og virkelighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Keramik i kunsten

Vi indleder med at undersøge, hvordan kunstnere efter 1750 og frem har interesseret sig for krukken som kunstnerisk medie.
I den forbindelse kigger vi nærmere på forholdet mellem form og overflade; herunder kontraster, begitning, glasering, ornamentering & historiefortælling.

Herefter ser vi nærmere på, hvordan forskellige samtidskunstnere arbejder med ler som materiale i forskellige medier - herunder;  skulptur, i krukker og performativt. I forløbet introduceres også til grotesk æstetik, og vi undersøger således, hvordan den blandt andet kommer til udtryk i Frederik Næblerøds keramiske arbejder.

Praktisk:
forsøg med beholderen/krukken med fokus på form og overflade
arbejde i ler med grotesk æstetik og inspiration fra Næblerød

Pensum:
Diverse udleverede power points
TAP (Andersen & Porse) Grotesk æstetik side 131-138
Pdf med fotografier af Grayson Perrys keramik (Grayson Perry, af Jacky Klein, Thames & Hudson, side 56-59)
Keramikkens sprog, Peder Rasmussen, 2021: uddrag om krukkens musik, dekoration og det exentriske

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 fantastiske fortællinger

I dette forløb dykker vi ned i den del af kunsten, som dyrker fantasien og skaber fortællinger, der udfordrer vores logiske sans & til tider også det sprog, vi har til rådighed, når vi skal sætte ord på, hvad vi ser.

I vores første forløb undersøgte vi blandt andet, hvorledes farven i løbet af især det 20.århundrede gradvist blev brugt mere og mere frit i forhold til virkelighedsgengivelse.

Dette forløb indledes således med at undersøge nogle af forløberne for den frie fortolkning, som blandt andet vinder plads i surrealismens drømmemotiver & senere i samtidskunstens frie sammenblanding af fantasi og virkelighed.

Vi indleder med at undersøge, hvorledes kunstnerne i slutningen af 1800-tallet bryder med den realistiske imitation af den sete virkelighed, for i stedet at skildre den indre virkelighed.
Herefter stiller vi skaprt på dadaismens leg med tilfældighed & på surrealismens arbejde med drømmemotiver blandt andet gennem sammenstillinger af velkendte elementer i nye sammenhænge og gennem Dalis begreb 'det konkret-irrationelle'.
Endelig arbejder vi med "Das Unhemiliche" og undersøger, hvorledes det uhjemlige tematiseres i både samtidskunst og ældre værker.

Praktiske arbejder:
Dadaistisk collage
Installation med parafrasering
Insekttegning (tegning som medie, stor skala)

Teori og begreber:
Das Unheimliche
kontraster, modsætninger, overraskelser og det konkret-irrationelle
Tilfældighed


Pensum
Diverse udleverede power points
Jonas Wolter: kapitlet "Drøm og virkelighed" i Kunst i teori og praksis (2022, Tidernes forlag)
TAP: Das Unheimliche

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Kuratering

I forløbet har vi i fællesskab gennemgået kapitlet om "Det Antropocæne" i TAP-bogen. Planen var, at vi skulle arbejde med kuratering af værker fra forskellige kunsthistoriske perioder med naturen som motiv. Men, da 3.g'erne var optagede af SRP nåede vi ikke at arbejde med kuratering.
I stedet så 2hf'erne "Farven på dine sokker" om Pipilotti Rist - og vi talte i den forbindelse om nogle af de processer som foregår omkring planlægning af en udstilling, men også om, Rist's arbejdsmetoder - herunder hendes værksted med mange assistenter.
I 2 moduler samlede vi op på praktiske arbejder og lavede linoleumstryk (uden teori)

Der er afsat 2 moduler til kuratering i opsamlingsforløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Eksamensprojekt: Forbundethed

Eksamensprojektet har 'forbundethed' som tema.
Efter introduktion, fælles analyser arbejdes selvstændigt med eksamensprojektet.

Eksamensprojektet udgør halvdelen af eksamen.
I bestemmer selv, om I vil lade en power point præsentation indgå i præsentationen af jeres eksamensprojekt.
I har 5-6 minutter til at præsentere jeres projekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Repetition teori analyse praksis

Vi forbereder os på eksamen & så skal vi omkring kuratering.
Intro til udstillingsprincipper: det æstetiske, det affektive, det didaktiske.
Vi repeterer vores udstillingsbesøg med fokus på kuratering.

Herefter gruppearbejde med kuratering af 6 selvvalgte kunstværker på tværs af minimum 2 forløb og 2 egne værker under selvvalgt tema. Grupperne laver introtekst, ledsagende tekst til 3 værker og uadarbejder skitser til udstillingen med illustration af- samt overvejelser over udstillingsprincip.
Grupperne fremlægger for hinanden.

Vi taler om, hvordan eksamen foregår.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer