Holdet 2024 3g la3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Birgitte Dion Sandberg
Hold 2024 3g la3 (3g la3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til latin C
Titel 2 Phaedrus og fablerne
Titel 3 Catul og poesien
Titel 4 Ovid og myterne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til latin C

I dette forløb læser vi konstrueret tekst og arbejder med basal grammatik til latin og strategier til læsning af latinske tekster. Forløbet anvender indledningsvis tekster fra Ludus, men er primært baseret på kapitel 3 af grundbogen "Latin - her og nu". De konstruerede tekster introducerer til grundlæggende viden om romersk kultur, herunder myten om Aeneas, om Romulus og Remus, Augustus, Gaius Julius Caesar, Cicero, om Forum Romanum, om Pompeii, om om den romerske republik.

Materiale:
Ludus s. 11-29.
Latin - her og nu kapitel 3, undtagen den sidste tekst om Iesus Christus, s. 25-49.
Udvalgte eksempler på romersk grafitti.
Ars minor s. 52-53

Gennemgået grammatik:
- grundlæggende syntaktisk analyse
- verbernes personendelser (imperfektiv)
- præsens og præteritum
- bøjning af sum
- kasussystemet
- adjektiver
- pronomener
- de tre former for ablativ: instrumental, lokativ/temporal, seperativ
- infinitiv
- perfektivformer
- passiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Phaedrus og fablerne

Dette forløb omhandler Phaedrus' fabler og tidlig kejsertid. Vi taler om fabelgenren med udgangspunkt i en læsning af fire fabler på originalsprog med udgangspunkt i kapitel 5 af grundbogen "Latin her og nu", s. 59-84. Desuden arbejder vi på kultursiden med den tidlige kejsertid og Augustus' vej til magten.
Fokus kulturhistorisk: fabelgenren, tidlig kejsertid, samfundskritik

Originaltekster læst statarisk:
- Lupus et agnus (15 linjer)
- Rana rupta et bos (10 linjer)
- De vulpe et uva (6 linjer)
- Vacca, capella ovis et leo (11 linjer)

Perspektivtekster:
- Af Augustus: "Res gestae" (oversat til dansk). I "På sporet af Romerriget" s. 55-56.
- Phaedrus: "Prolog" (oversat til dansk). I "Latin her og nu".
- Phaedrus: "Muldyrene og Røverne" (oversat til dansk). I "Latin her og nu".
- Phadrus: "Hunden" (oversat til dansk). I "Latin her og nu".
- Horats: Satire 2.6, vers 80-117 (oversat til dansk). I "Latin her og nu".
- Ludvig Holberg: Fabel nr 2: "Om ørnen og ræveungerne" (1751). I "Latin her og nu".
- Ludvig Holberg: Fabel nr. 13: "Frøernes klagemål" (1751). I "Latin her og nu".
- Frans Kafka: "Lille fabel" (1920). I "Latin her og nu".
- Poul Borum: "Kat-og-mus-fabel" (1987). I "Latin her og nu".
- Tv2: "Ræven of Rønnebærrene" (2009). https://youtu.be/FQxamO9yJq4?si=QvYgiF28FRFBoiwk

Baggrundsstof:
- Latin her og nu s. 59-65 samt s. 82-83
- På sporet af Romerriget: Octavian alias Augustus, s. 49-54.

Gennemgået grammatik:
- kasus og ledfunktion
- infinitte former, herunder participier og infinitte verballed
- adjektivers gradbøjning
- præpositionsforbindelser
- ablativer (lokativ/temporal, instrumental, seperativ)
- perfektiv/imperfektiv aspekt
- bøjning af verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Catul og poesien

I dette forløb læser vi kærlighedsdigte af Catul. Vi læser desuden baggrundsstof om hans samtid, senrepublikken.

Desuden tager vi på ekskursion til Nationalmuseet, Glyptoteket og Statens museum for kunst. Formålet er en introduktion til konkret romersk kulturhistorie og forbindelser til Danmarks oldtid samt senere tiders antikreception. Vi besøger Antiksamlingen og samlingen om keltisk og romersk jernalder i Danmark på Nationalmuseet og leder efter spor fra romerne blandt danske arkæologiske fund. På Glyptoteket beskæftiger vi os med den sproglige dimension, idet vi laver analyse og oversættelse af romerske indskrifter. Formålet er at skærpe elevernes sproglige evner, samt bibringe dem et overfladisk kendskab til den epigrafiske genre. Afslutningsvis besøger vi Statens museum for kunst, hvor vi arbejder med antikreception. Vi har særligt fokus på nyklassicistisk kunst og i det hele taget kunst, der trækker på et antikt forbillede.

Originaltekster læst statarisk:
- digt 5 (13 linjer)
- digt 51 (16 linjer)
- digt 109 (6 linjer)
- digt 58 (5 linjer)

Originaltekster læst kursorisk:
- digt 3
- digt 70
- digt 85

Perspektivtekster:
- Jens Baggesen: "Kyssene"
- Sappho: Fragment 31

Baggrundsstof:
- Latin her og nu s. 93-98.
- lærerproduceret power point om  Catul og Senrepublikken.
- Dokumentar: "Meet the Roman Emperor with Mary Beard", bbc, Youtube kanal: UK documentary five. Link: https://www.youtube.com/watch?v=s1U96_c89lw (ca.15min)

Materiale til ekskursion:
- uddrag af Krydsfelt - antologi til dansk om Renæssancen og Nyklassicisme (i forbindelse med arbejde med antikreception). (2 sider)
- Ludus IV: De familia Romana (om romersk navngivning)
- natmus.dk: "Forbindelser mellem sydlige og nordlige verdner i ældre bronzealder" (online artikel) (9 sider)
- danmarkshistorien.lex.dk: "En stormand af romersk format" (online artikel om Hobygraven) (5 sider)
- kort oversigt over græsk-romersk arkitektur (3 sider)
- Opgaver og gloser til udvalgte epigrafiske tekster på Glyptoteket: Indskrifter i vinterhaven, Scavenius gravmælet, gravrelief for Vibya Pythia, gravrelief for Claudia Pieris.

Grammatik:
- Modus, særligt fokus på konjunktiv (hortativ og ledsætninger)
- ACI
- indirekte tale
- artens/prisens genitiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ovid og myterne

I dette forløb læser vi myten om Pyramus og Thisbe fra Ovids Metamorfoser. Vi læser hele myten, men dele af den læses kun i oversættelse. Vi runder forløbet af med at perspektivere til Sulpicia og dernæst afholdes faglige vurderingssamtaler parvis.

Statarisk læst tekst:
- vers 55-62
- vers 63-70
- vers 89-101
- vers 142-150

Tekst læst i oversættelse:
- vers 71-88
- vers 102-141
- vers 151-166

Perspektivtekster:
- Sulpicia digt 9, 14 og 15 i oversættelse.
- Billedmateriale fra "Latin her og nu" s. 159, 161, 163, 164.

Baggrundsmateriale:
Latin her og nu s. 134-139.
Latinbogen s. 219-223.
Begrebsliste til Ovids metamorfoser fra HUN - Kvinder i Romersk og græsk litteratur.

Grammatik:
- ACI og kort om NCI
- kort om absolut ablativ
- imperativ
- apposition
- adjektiver som tager dativ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer