Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Birgitte Dion Sandberg
|
Hold
|
2024 3g la3 (3g la3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til latin C
I dette forløb læser vi konstrueret tekst og arbejder med basal grammatik til latin og strategier til læsning af latinske tekster. Forløbet anvender indledningsvis tekster fra Ludus, men er primært baseret på kapitel 3 af grundbogen "Latin - her og nu". De konstruerede tekster introducerer til grundlæggende viden om romersk kultur, herunder myten om Aeneas, om Romulus og Remus, Augustus, Gaius Julius Caesar, Cicero, om Forum Romanum, om Pompeii, om om den romerske republik.
Materiale:
Ludus s. 11-29.
Latin - her og nu kapitel 3, undtagen den sidste tekst om Iesus Christus, s. 25-49.
Udvalgte eksempler på romersk grafitti.
Ars minor s. 52-53
Gennemgået grammatik:
- grundlæggende syntaktisk analyse
- verbernes personendelser (imperfektiv)
- præsens og præteritum
- bøjning af sum
- kasussystemet
- adjektiver
- pronomener
- de tre former for ablativ: instrumental, lokativ/temporal, seperativ
- infinitiv
- perfektivformer
- passiv
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Latin C intromodul 1.docx
-
1 Verberne.pptx
-
1 AP PP kasus.pptx
-
Handout, samlet p1-2.pdf
-
Sang, grammatik - The Latin Song.pdf
-
Kasussangen a la Gorm Tortzen.docx
-
Repetition: flash-cards til latinske betegnelser
-
Øvelse 1 analyser og oversæt.pdf
-
Ludus s16.pdf
-
Introforløb modul 2.docx
-
Intro modul 2.pptx
-
Læs dette dokument, der indeholder en kort introduktion til latin og herefter handler om verber, nominer og kasus : Ludus s. 10-11 og 14-15.pdf I kan nøjes med at skimmelæse de første to sider, men skal læse s. 14-15 grundigt.
-
Færdiggør analyse og oversættelse af de fire linjer fra sidste gang, hvis I ikke nåede det i timen.
-
Ludus s. 18-19.pdf
-
Intro modul 2 og 3.pptx
-
Ludus s. 16-17.pdf
-
Ludus s. 18.pdf
-
Modulplan latin C intro modul 4.docx
-
Latin her og nu s. 26.docx
-
Ludus s. 24-25.pdf
-
Færdiggør oversættelsen af "In Foro Romanum" ligger som pdf på forrige modul. Læs desuden s. 20-22 i Ludus. Vær særligt opmærksom på afsnittet om ablativ.
-
Katri Bügel Jørgensen & Louise Torp- Pedersen Jensen: Latin - her og nu, Praxis; sider: 28-30, 35-36, 44, 46
-
x Ludus, minus lectiones.pdf
-
Dagens graffiti - Titusbuen.docx
-
Opgave Latin her og nu s 33.docx
-
Latin her og nu s 30.docx
-
Bent Christensen & Chr. Gorm Tortzen: Ars Minor. Latinsk grammatik for begyndere, Gyldendal; sider: 34-40
-
Latin her og nu Romani Famoso.docx
-
Færdiggør sætningerne om Romolus og Remus på s. 36 i Latin her og nu. Vi gennemgår de sidste 4 sætninger på klassen. Latin her og nu s 36.docx
-
Husk at hente Ars Minor på bogdepotet, hvis I ikke har fået den endnu!
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Phaedrus og fablerne
Dette forløb omhandler Phaedrus' fabler og tidlig kejsertid. Vi taler om fabelgenren med udgangspunkt i en læsning af fire fabler på originalsprog med udgangspunkt i kapitel 5 af grundbogen "Latin her og nu", s. 59-84. Desuden arbejder vi på kultursiden med den tidlige kejsertid og Augustus' vej til magten.
Fokus kulturhistorisk: fabelgenren, tidlig kejsertid, samfundskritik
Originaltekster læst statarisk:
- Lupus et agnus (15 linjer)
- Rana rupta et bos (10 linjer)
- De vulpe et uva (6 linjer)
- Vacca, capella ovis et leo (11 linjer)
Perspektivtekster:
- Af Augustus: "Res gestae" (oversat til dansk). I "På sporet af Romerriget" s. 55-56.
- Phaedrus: "Prolog" (oversat til dansk). I "Latin her og nu".
- Phaedrus: "Muldyrene og Røverne" (oversat til dansk). I "Latin her og nu".
- Phadrus: "Hunden" (oversat til dansk). I "Latin her og nu".
- Horats: Satire 2.6, vers 80-117 (oversat til dansk). I "Latin her og nu".
- Ludvig Holberg: Fabel nr 2: "Om ørnen og ræveungerne" (1751). I "Latin her og nu".
- Ludvig Holberg: Fabel nr. 13: "Frøernes klagemål" (1751). I "Latin her og nu".
- Frans Kafka: "Lille fabel" (1920). I "Latin her og nu".
- Poul Borum: "Kat-og-mus-fabel" (1987). I "Latin her og nu".
- Tv2: "Ræven of Rønnebærrene" (2009). https://youtu.be/FQxamO9yJq4?si=QvYgiF28FRFBoiwk
Baggrundsstof:
- Latin her og nu s. 59-65 samt s. 82-83
- På sporet af Romerriget: Octavian alias Augustus, s. 49-54.
Gennemgået grammatik:
- kasus og ledfunktion
- infinitte former, herunder participier og infinitte verballed
- adjektivers gradbøjning
- præpositionsforbindelser
- ablativer (lokativ/temporal, instrumental, seperativ)
- perfektiv/imperfektiv aspekt
- bøjning af verber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Catul og poesien
I dette forløb læser vi kærlighedsdigte af Catul. Vi læser desuden baggrundsstof om hans samtid, senrepublikken.
Desuden tager vi på ekskursion til Nationalmuseet, Glyptoteket og Statens museum for kunst. Formålet er en introduktion til konkret romersk kulturhistorie og forbindelser til Danmarks oldtid samt senere tiders antikreception. Vi besøger Antiksamlingen og samlingen om keltisk og romersk jernalder i Danmark på Nationalmuseet og leder efter spor fra romerne blandt danske arkæologiske fund. På Glyptoteket beskæftiger vi os med den sproglige dimension, idet vi laver analyse og oversættelse af romerske indskrifter. Formålet er at skærpe elevernes sproglige evner, samt bibringe dem et overfladisk kendskab til den epigrafiske genre. Afslutningsvis besøger vi Statens museum for kunst, hvor vi arbejder med antikreception. Vi har særligt fokus på nyklassicistisk kunst og i det hele taget kunst, der trækker på et antikt forbillede.
Originaltekster læst statarisk:
- digt 5 (13 linjer)
- digt 51 (16 linjer)
- digt 109 (6 linjer)
- digt 58 (5 linjer)
Originaltekster læst kursorisk:
- digt 3
- digt 70
- digt 85
Perspektivtekster:
- Jens Baggesen: "Kyssene"
- Sappho: Fragment 31
Baggrundsstof:
- Latin her og nu s. 93-98.
- lærerproduceret power point om Catul og Senrepublikken.
- Dokumentar: "Meet the Roman Emperor with Mary Beard", bbc, Youtube kanal: UK documentary five. Link: https://www.youtube.com/watch?v=s1U96_c89lw (ca.15min)
Materiale til ekskursion:
- uddrag af Krydsfelt - antologi til dansk om Renæssancen og Nyklassicisme (i forbindelse med arbejde med antikreception). (2 sider)
- Ludus IV: De familia Romana (om romersk navngivning)
- natmus.dk: "Forbindelser mellem sydlige og nordlige verdner i ældre bronzealder" (online artikel) (9 sider)
- danmarkshistorien.lex.dk: "En stormand af romersk format" (online artikel om Hobygraven) (5 sider)
- kort oversigt over græsk-romersk arkitektur (3 sider)
- Opgaver og gloser til udvalgte epigrafiske tekster på Glyptoteket: Indskrifter i vinterhaven, Scavenius gravmælet, gravrelief for Vibya Pythia, gravrelief for Claudia Pieris.
Grammatik:
- Modus, særligt fokus på konjunktiv (hortativ og ledsætninger)
- ACI
- indirekte tale
- artens/prisens genitiv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ovid og myterne
I dette forløb læser vi myten om Pyramus og Thisbe fra Ovids Metamorfoser. Vi læser hele myten, men dele af den læses kun i oversættelse. Vi runder forløbet af med at perspektivere til Sulpicia og dernæst afholdes faglige vurderingssamtaler parvis.
Statarisk læst tekst:
- vers 55-62
- vers 63-70
- vers 89-101
- vers 142-150
Tekst læst i oversættelse:
- vers 71-88
- vers 102-141
- vers 151-166
Perspektivtekster:
- Sulpicia digt 9, 14 og 15 i oversættelse.
- Billedmateriale fra "Latin her og nu" s. 159, 161, 163, 164.
Baggrundsmateriale:
Latin her og nu s. 134-139.
Latinbogen s. 219-223.
Begrebsliste til Ovids metamorfoser fra HUN - Kvinder i Romersk og græsk litteratur.
Grammatik:
- ACI og kort om NCI
- kort om absolut ablativ
- imperativ
- apposition
- adjektiver som tager dativ
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Phyramus et Thisbe ELEV.docx
-
Direkte og indirekte tale ACI og NCI mm.pptx
-
Katri Bügel Jørgensen & Louise Torp- Pedersen Jensen: Latin - her og nu, Praxis; sider: 135-139, 147-148, 154-156, 159-162
-
Færdiggør analysen af den forsimplede version af Pyramus og Thisbe. I skal forsøge jer med linje 59-62 af den version af teksten, der er lavet om til SVO-ordstilling (Vicinia fecit...captis mentibus).
-
Pyramus et Thisbe 142-150 ELEV.docx
-
Kreaopgaver til Ovid.docx
-
Kvinder, Latinbogen.pdf
-
HUN_-_OEvelse_1._Levende_vendespil_-_find_din_faglige_begrebsmakker.docx
-
Faglige vurderingssamtaler 3gla3.docx
-
Træn kasus og verbernes bøjning hjemmefra. Syng meget gerne kasussangen, og forsøg at lave jeres egen huskeremse til 3. bøjning. For at træne verbernes bøjning, skal I forsøge at bøje disse verber (fra Ovid) i de forskellige tider: aestuo (vb1), vide
-
Antikkens Rom #7: Helte og sex – Roms digtere løb en stor risiko, når de skrev deres værker
-
Arbejdsspørgsmål - Antikkens Rom episode 7.docx
-
Login på mitcfu.dk
-
Afsnit
-
1 Prøveform KGE.docx
-
Eksamensråd latin C - BS.docx
-
Tekster til Latin C 3gla3 2025.docx
-
VDGB-LatinC-2024-skriftligt-materiale.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190191",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190191",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190191"
}