Holdet 2024 3g la2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Rehana Ul Haq
Hold 2024 3g la2 (3g la2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lectiones - introduktion til sprog og kultur
Titel 2 Phaedrus og fablerne (Tidlig kejsertid)
Titel 3 Catul og kærligheden (Senrepublikken)
Titel 4 Ovid og myterne
Titel 5 Grammatik og oplæg

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lectiones - introduktion til sprog og kultur

Begynderkursus i latin, der gennem de såkaldte "lectiones" (i vores begyndersystem, Ludus) introducerer eleverne til sproget, således at de så småt kan begynde at læse og oversætte udvalg af originaltekst på egen hånd. Desuden generel introduktion til romersk kultur og historie.

Tekster læst og materiale anvendt:
Ludus (Christensen & Gorm Tortzen):
- grammatik:
14-16 (lectio I)
20-21 (lectio II)
26-28 (lectio III)
32 (lectio IV)
38 (lectio V)
44-45 (lectio VI)
50-51 (lectio VII)
57-58 (af lectio VIII: særligt om konjunktiv + participium)
- kulturstof:
10-11 (om det latinske sprog)
17+18 (om Republikken)
22+23 (om Publilius Syrus og Pompeii)
29 (romersk navngivningsskik)
34, 35, 36 (romerske kejsere, råd til ungdommen, Florus og kejser Hadrians drillerier på vers)
40-41, 42 (om sundhed, sygdom og krop)
46, 47 (om skrivematerialer og fabler)
Latinsk originaltekst læst kursorisk: s. 49, Phaedrus I.24 (Frøen der pustede sig op)[10 vers poesi]

Ars Minor (Christensen & Gorm Tortzen):
§1.0: Kronologisk oversigt over latinens sproghistoriske udvikling.

Tal latin-øvelser ud fra “Usus,” Ludus s. 84-85.

Mindre video-sekvenser/trailers:
Gladiator (2000)
Pompeii (2014
Eddie Izzard, sketch: On the silliness of the Latin language

“Levende” latin:
https://www.vaticannews.va/it/vaticano/news/2022-08/hebdomada-papae-6-agosto-news-latino.html
https://www.bremenzwei.de/themen/nuntii-latini-100.html
https://la.wikipedia.org/wiki/Vicipaedia:Pagina_prima

Udvalg af graffiti fra:
Corpus inscriptionum latinarum:
CIL 6.8045, 10.877, 11.6721,7(1)
V. Hunink (red. og overs.): Glüklich ist dieser Ort! 1000 Graffiti aus Pompeji. Reclam. 2011: nr. 24, 143, 157, 235, 336, 999, 1013

Omfang af originaltekst: 0,5 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Phaedrus og fablerne (Tidlig kejsertid)

Dette forløb omhandler Phaedrus' fabler og tidlig kejsertid. Vi taler om fabelgenren med udgangspunkt i en læsning af fire fabler på originalsprog med udgangspunkt i kapitel 5 af grundbogen "Latin her og nu", s. 59-84. Desuden arbejder vi på kultursiden med den tidlige kejsertid og Augustus' vej til magten.

Fokus kulturhistorisk: fabelgenren, tidlig kejsertid, samfundskritik

Grammatik: kasus og led, de finitte og infinitte former inkl. de 3 infinitte verballed, tre typer ablativer, imperfektiv og perfektiv aspekt, bøjning af verber, gradbøjning af adjektiver og adverbier.

Originaltekster:
1.Lupus et Agnus (15linjer)
2.Rana rupta et bos (10linjer)
3.De vulpa et uva (6linjer)
4.Vacca, capella, ovis, et leo (11linjer)


Perspektivering I: tekster fra antikken
Phaedrus, "Prolog" (7linjer)
Phaedrus, "Muldyrene og Røverne" (15linjer)
Phaedrus, "Hunden" (8linjer)
Horats, Satire 2.6 (Bymusen og landmusen) (35linjer)

Perspektivering II: tekster fra moderne tid
Ludvig Holberg: Fabel nr. 2 "Om ørnen og ræveungerne" (1751)
Ludvig Holberg: Fabel nr. 13 "Frøernes klagemål" (1751)
Franz Kafka: "Lille Fabel" (1920)
Poul Brodum: "Kat-og-mus-fabel" (1987)

Andet Supplerende lit: 12sider
Augustus "minde bedrifter" (2s)
Tacitus "Vurdering af Augustus' styre" (1s)
Vergil: uddrag af Æneiden (½side)
Horats: Nunc est bibendum (1½)
Phaedrus fabler oversat til engelsk/dansk (3s)
Den capitolinske ulvinde (statue)
Prima porta (statue af Augustus)
Pontifex Maximus (Statue af Augustus)
Ara Pacis Augustae (Alter for den augustæiske fred)

Baggrund/Øvrigt materiale:
Steg, Kristian Jesen, "På sporet af Romerriget", Kap.6,9,10 (15sider, om slaver, slægt, morale, religion, før, under, efter Augustus kejsertid)
Bügel Jørgensen, Katri og Louise Torp-Pedersen Jensen, 'Latin - her og nu', Praxis, 2021, s. 59-62 og kap.5.
-Jensen, Erik & Sv. Aa. Outzen, 'Phaedrus fabler', s. 5-13

Arbejdsmetoder: gruppe, par, individuelt, plenum
Ordbøger: www.ordbogen.com, Latinsk-dansk ordbogen (https://latinskordbog.dk/), latinsk-dansk ordbogen (https://ordnet.dk/ldo/)

øvrigt mat. ca.46 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Catul og kærligheden (Senrepublikken)

FOKUS: Catuls forfatterskab og fokus på had og kærlighed. Kulturhistorisk: neoterikerne, senrepublikken, oprør mod den gammeldags tankegang

GRAMMATIK:
Konjunktiv (hortativ og ledsætninger), futurum, artens/prisens genitiv, ACI, indirekte tale og refleksiv pronomen (se),
underordnet/overordnet konjunktioner

PRIMÆRMATERIALE
i.Digte:
statarisk: Digt 5, 70, 109, 58
Kursorisk: Digt 51, 72, 85, 3

ii.Perspektivering:
-Ovid
fra Latin - her og nu ss.125-132:
-Sappho(Fragment 31)
-Catul (digt 92)
-Marcus Tullius Cicero (uddrag af Pro Caelio)

SEKUNDÆRMATERIALE
i.Grundbog:
Latin - her og nu', Jørgens, Katri Bügel og Louise Torp-Pedersen Jensen, Praxis, 2021, s. 93-96. Catul-kapitlet.

ii.Dokumentar: "Meet the Roman Emperor with Mary Beard", bbc, Youtube kanal: UK documentary five. Link: https://www.youtube.com/watch?v=s1U96_c89lw (ca.15min)

iii.Podcast:  Anders Olling, Hans Erik Havsteen, "Antikkens Rom #7: Helte og sex – Roms digtere løb en stor risiko, når de skrev deres værker", Politiken Historie, web: https://politikenhistorie.dk/  (ca.30min)
Link: https://politikenhistorie.dk/podcast/antikkens_rom/art7059038/Helte-og-sex-%E2%80%93-Roms-digtere-l%C3%B8b-en-stor-risiko-n%C3%A5r-de-skrev-deres-v%C3%A6rker)

HJÆLPEMIDLER
I.Ordbøger: www.ordbogen.com,
II.Latinsk-dansk ordbogen (https://latinskordbog.dk/),
III.latinsk-dansk ordbogen (https://ordnet.dk/ldo/)
IV.Latin - her og nu', Jørgens, Katri Bügel og Louise Torp-Pedersen Jensen, Praxis, 2021

ARBEJDSMETODER
Gruppe, par, individuelt, plenum, fremlæggelser

Øvrigt materiale: 40sider, inkl. podcast, artikler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ovid og myterne

I dette forløb læser vi myten om Pyramus og Thisbe fra Ovids Metamorfoser. Vi læser hele myten, men dele af den læses kun i oversættelse. Vi runder forløbet af med at perspektivere til Catul og dernæst afholdes faglige vurderingssamtaler parvis.

FOKUS: Ovids forfatterskab og fokus på kærlighed. Kulturhistorisk: kejsertiden.

GRAMMATIK:
ACI, NCI, indirekte tale, apposition, adjektiver som tager dativ

PRIMÆRMATERIALE
i.Metamorfoser: Pyramus et Thisbe
statarisk: vv. 55-62, delvis vv. 63-70
Kursorisk: vv. 63-70, +Dansk oversættelse af vv.55-166

ii.Perspektivering:
-Catuls digte i forløbet om Catul og kærlighed
-Billedmateriale fra 'Latin - her og nu' s.159,161,163,164.


SEKUNDÆRMATERIALE
i.Grundbog:
Latin - her og nu', Jørgens, Katri Bügel og Louise Torp-Pedersen Jensen, Praxis, 2021, s.134-139. Billedmateriale fra 'Latin - her og nu' s.159,161,163,164.

HJÆLPEMIDLER
I.Ordbøger: www.ordbogen.com,
II.Latinsk-dansk ordbogen (https://latinskordbog.dk/),
III.latinsk-dansk ordbogen (https://ordnet.dk/ldo/)
IV.Latin - her og nu', Jørgens, Katri Bügel og Louise Torp-Pedersen Jensen, Praxis, 2021

ARBEJDSMETODER
Gruppe, par, individuelt, plenum, fremlæggelser

Øvrigt mat. 10s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Grammatik og oplæg

I dette korte forløb genopfrisker vi latinsk grammatik og holder korte oplæg for hinanden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer