Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Jens Bang-Jensen
|
Hold
|
2024 3g Fy1 (3g Fy1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kerner og energi
Eksperimenter:
Radioaktivt henfald
Afstandskvadratloven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Elektriske kredsløb og sensorer
Ud over det, I gennemgik med Martin (se nedenfor) har vi i november arbejdet
med:
Resistorkoblinger (serie og parallel)
Joules lov
Resistans i metaltråde
Eksperimentet: Joules lov
Eksperimentet: Design dit eget varmelegeme.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Elektricitet I, 3g Fy1.docx
-
Michael Cramer Andersen & Michael Agermose Jensen: Basisfysik B, Haase Forlag; sider: 223-227, 236-237, 240-243, 246-247, 251-253, 257-259, 265
-
Vandbøjning
-
Elektricitet II, 3g Fy1.docx
-
Elektricitet III, 3g Fy1.docx
-
Elektricitet IV, 3g Fy1.docx
-
Elektricitet V, 3g Fy1.docx
-
Elektricitet VI, 3g Fy1.docx
-
Elektriske komponenters karakteristik_ Eksperiment_ 3g Fy1.docx
-
Elektricitet VII, 3g Fy1.docx
-
Afsnit
-
Kære 3g Fy1 - jeg glæder mig til at møde jer :-)
-
Link til OneNote: 2.2 Resistorkoblinger (Webvisning)
-
Se videoen: Joules lovRepetér din viden om termisk energi og specifik varmekapacitet.I modulet skal du undersøge Joules lov med et eksperiment.
-
Vi fortsætter med Joules lov. I skal udføre eksperimentet igen og skrive en journal. Læs siden om Joules lov i Onenote. Regn opgaverne 15.4 og 15.5 og læs øvelsesvejledningen grundigt.Joules Lov (OneNote)
-
Modulet er asynkront, dvs. I må gerne arbejde hjemme eller på et andet tidspunkt. Regn opgaverne, som ligger under opgaver og som skal afleveres senest på søndag 10.11 kl. 22. Aflever din besvarelse i en PDF.Beklager, at jeg ikke kan være sammen med
-
Kære 3 Fy1Modulet er asynkront, dvs. I kan arbejde med de opgaver, som skal aflevere i aften når det passer i jeres planer. Denne gang ligger opgaverne klar ;-)Kh Jens
-
Læs Basisfysik B, side 257-262 og i OneNote: 2.4 Resistans i metaltråde (Webvisning)
-
Skriv en journal over eksperimentet fra i fredags: "Design dit eget varmelegeme" Journalen skal afleveres senest i aften.
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mekanik 1
Basisfysik B, side 39-50
Emner i forløbet
Bevægelse med konstant hastighed
Bevægelse med konstant acceleration
Temaopgave om opsendelsen af Andreas Mogensen med crev 7. Beregning af accelerationer under opsendelsen vha video.
Video (link)
Hvad er vægtløshed?
Video (link)
Fjer og bowlingkugle, som falder i et lufttomt rum
Video (link)
Eksperimenter
Måling af en bils acceleration i et lyskryds med stopur og målebånd
Videoanalyse af en faldende bold
Videoanalyse af legetøjsbil, som kører ned ad en rampe
Galileis faldlov med faldapparat
Reaktionstidsmåling med lineal
Graph matching med Vernier Motion Detector (bevægelse foran detector - forskellige grafer (tid, sted) og (tid, hastighed)
Arbejdsformer
Klasseundervisning, opgaveregning, eksperimenter, fremvisning/gennemgang for makker.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mekanik 2
Basisfysik B, side 125-139, 165-185
Emner i forløbet
Kraftbegrebet
Tyngdekraft
Normalkraft (kontaktkræfter)
Gnidningskraft
Sammensætning af kræfter (samlet kraft, resulterende kraft)
Newtons love
Eksperimenter
Gnidningskraft
Lod trækker vogn
Atwoods maskine
Vogn på skråplan
Arbejdsformer
Klasseundervisning, opgaveregning, eksperimenter, fremvisning/gennemgang for makker.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Foredrag om universet
Foredrag på Bremen Teater:
Sarah Pearson om universet, galakser, big bang, mørkt stof og mørk energi.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,50 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Projekt: Bevægelse med luftmodstand
Blokdag og efterbehandling.
Emner i forløber
Teori om luftmodstand. Formfaktor mm.
Simulering af bevægelser med FPro3 (numerisk løsning med Euler metode):
- Jævn bevægelse
- Bevægelse med konstant acceleration
- Faldbevægelse med luftmodstand
FPro3
Eksperimenter
Undersøgelse af faldende kageforme - sammenligning med FPro simuleringen. Måling af bevægelser med Vernier Motion Detector.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tryk og Opdrift
Basisfysik B, side 146-154
Repetition af grundforløbet mm.
Emner i forløbet
Definition af tryk
Tryk i en væske/gassøjle
Archimedes opdriftslov
Eksperimenter
Demo: Sodavandsdåse mases af luftens tryk
Demo: Cylinderglas med vand vendes på hovedet. Hvor højt kan glasset teoretisk set være+
Elever:
Trykket som funktion af dybden i en væskesøjle
Archimedes opdriftslov
Arbejdsformer
Klasseundervisning, opgaveregning, eksperimenter, fremvisning/gennemgang for makker.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Bølger og atomer
Basisfysik B, side 284-288, 289-294, 300-301, 303-304, 307-312.
Lysbølger (atomer og lys): Basisfysik B, side 338-341, 342 -348 ø, 352-361
Emner i forløbet
Generelt om bølger: Bølgelængde, periode, frekvens, amplitude, bølgeligningen. Tværbølger og længdebølger.
Interferens.
Lydbølger. Intensitet og lydstyrke (dB).
Lysbølger og det elektromagnetiske spektrum.
Diffraktion og gitterligningen
Atomers emission og absorption af fotoner
Plancks formel
Lysets bølge/partikel dualitet
Bohrs atommodel
Simuleringer
Wave interference Phet
Online tonegenerator
Videoer
Speed of sound Phyphox (engelsk/tysk)
Single slit interference Kahn Academy (engelsk)
Udledning af gitterligningen
Flammefarver (engelsk)
Sodium absorption lines (en)
Københavnerfortolkningen (60 min film, DK
Eksperimenter
Demonstrationseksperimenter:
- Interferens af lydbølger med to højttalere
- Måling af lydstyrke
- Undersøgelse af spektre fra lamper og solen med Vernier Spectrometer.
- IR fotografering
- Tykkelsen af Signes og Katrines hår med laserlys og diffraktionsformlen
- Undersøgelse af H-spektrum og sammenligning med Bohrs model (forudsigelse af bølgelængder)
Eleveksperimenter
- Vandbølgers hastighed (vandbølger i vandkar)
- Lydens hastighed med Vernier mikrofoner og Logger Pro
- Mål en lyd (stemmegaffel, vokaler, FFT grafer)
- Stående snorbølger. Undersøgelse af formlen for bølgehastighed (snorspænding, snorens masse pr længde)
- Stående lydbølger i et halvåbent rør
- Bølgelængden af laserlys med et optisk gitter
Arbejdsformer
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Eksperimenter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Stjerner og kosmologi
Basisfysik B, side 409-427
Basisfysik B, side 429-443
Emner i forløbet
Stjerners energiproduktion
Stjerners udvikling
Planckkurver, Wiens lov
HR diagram
Supernovaer og grundstoffernes dannelseshistorie
Galakser
Rødforskydning
Hubbles lov
Universets udvidelse og udviklingshistorie (kort)
Eksperimenter
Demonstrationseksperimenter
- Undersøgelse af afstandskvadratloven - simulering af en stjernes udstråling med en lampe og et pyranometer. Sammenligning med solens udstråling målt på græsplænen.
- Solens spektrum - og overfladetemperatur bestemt med Wiens lov.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition: Energi
Basisfysik B, Kapitel 5, side 53-76
Arbejdsform
Eleverne repeterer selv C-niveau forløbet og laver oplæg for hinanden.
Emner
Energiformer, energikæder, energibevarelse
Potentiel energi, kinetisk energi, mekanisk energi
Effekt
Nyttevirkning
Elektrisk energi
Termisk energi, herunder specifik varmekapacitet
Kemisk energi, brændværdi
Strålingsenergi
Eleveksperimenter
- Specifik varmekapacitet for et metallod
- Isens smeltevarme
- Nyttevirkningen for en elkedel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition: Jorden og solsystemet
Basisfysik B, Kapitel 7 side 101-123.
Den nære astronomi.
Emner
Jordens bevægelse, dag og nat samt årstider
Strålingen fra solen, afstandskvadratloven
Månen, månefaser
Formørkelser
Solsystemet
Arbejdsform
Eleverne repeterer selv C-niveau forløbet og laver oplæg for hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190407",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190407",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190407"
}