Holdet 2024 3g eø1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Troels Stru Schmidt
Hold 2024 3g eø1 (3g eø1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomhedstyper, innovation og iværksætteri
Titel 2 Strategi og positionering
Titel 3 Marketing og kommunikation
Titel 4 Årsrapporten og virksomhedens regnskab
Titel 5 Organisation og ledelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomhedstyper, innovation og iværksætteri

TITEL:
Virksomhedstyper, innovation og iværksætteri


INDHOLD OG FOKUS:
Vi har fået en introduktion til forskellige virksomhedstyper og deres formål. Gennem en lang række cases har talt om innovation og disruption, og forskellige aspekter af iværksætteri.

Nøglebegreber:
Virksomhedstyper (produktions-, handels- og service)
Detailhandel og grossist
B2B, B2C, B2G, C2C, C2B
Iværksætteri
Innovation
Invension, kommercialisering og diffusion
Everett M. Rogers fem faktorer for processen fra innovation til diffusion.
Rogers diffusionsmodel (Innovators, early adopters, late adopters, early majority, late majority, laggards)
De fire innovationsopfattelser (Entreprenøropfattelsen, teknologi-økonomi-opfattelsen, den strategiske opfattelse og den brugerdrevne opfattelse)
De fire innovationsformer (produkt, proces, positionering og paradigme)
De fire innovationstyper (radikal, inkrementel, modular, arkitektonisk)
Innovationsgrad og realiserbarhed
Disruption
PLC-kurven (Introduktions-, vækst-, modnings- og nedgangsfasen)
Virksomhedens idé, mission, SMART objectives og vision
Business Model Canvas
Forretningsmodeller (oplevelsesøkonomi, cirkulær økonomi, den socioøkonomiske virksomhed og den deleøkonomiske virksomhed).
Værdikæde (Primære aktiviteter og støtteaktiviteter)
Finansiering og eksterne finansieringsmuligheder
Crowdfunding
Virksomhedsformer (Enkeltmandsejede, Interessentselskaber, Anpartsselskaber, Andelsselskaber, Aktieselskaber)


FAGLIGE MÅL:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår

undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed

indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.


KERNESTOF:
Virksomheden og dens omverden
-forretningsmodeller og rammevilkår


ANVENDT MATERIALE:
Kapitel 1 og 1.1 - 1.9 i Luk virksomheden Op, 3. udgave (2022)


ARBEJDSFORMER:
Tavleundervisning, gruppeoplæg, skriftligt arbejde, video, quizzer og selvstændig research.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Strategi og positionering

TITEL:
Strategi og positionering


INDHOLD OG FOKUS:
Illustreret gennem en række cases har vi lært om strategi, konkurrenceformer, bæredygtighed og ESG.
Undervisningsformer: Tavleundervisning, gruppeoplæg, skriftligt arbejde, video, quizzer og selvstændig research.


Nøglebegreber:
Det effektive marked, det potentielle marked og det latente marked
Markedets størrelse (målt i omsætningsmuligheder, indgangsbarrierer og geografisk placering)
Markedsandele
SWOT-analyse
Konkurrenceformer (Fuldkommen konkurrence, oligopol, monopolistisk konkurrence og monopol)
Konkurrencemæssige positioner (Markedsleder, markeds-udfordrer, markedsfølger, markedsnicher)
Positioneringskortet (pris og kvalitet)
Porters Five Forces (Rivalisering, trusler fra nye, kundernes magt, leverandørernes magt og trusler fra substituerende produkter)
Markedsstrategi som indgangsbarriere
Blue Ocean Strategy
Boston Consulting Group's Matrix (markedsvækst og markedsandel)
Ansoffs vækstmatrice
Ekstern vækst (Joint ventures, strategiske alliancer, fusion og takeover)
Integrationsformer: vertikal integration, horisontal integration, lateral integration og diversifikation
CSR
Den tredobbelte bundlinje (Økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed)


FAGLIGE MÅL:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår

anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder

anvende viden om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed

indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.


KERNESTOF:
Virksomheden og dens omverden
-forretningsmodeller og rammevilkår

Strategi
-konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi

Det valgfrie kernestof: Den bæredygtige virksomhed


ANVENDT MATERIALE:
Kapitel 2 og 2.1 - 2.3 og 2.6 - 2.12 i Luk virksomheden Op, 3. udgave (2022)


ARBEJDSFORMER:
Tavleundervisning, gruppeoplæg, skriftligt arbejde, video, quizzer og selvstændig research.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Marketing og kommunikation

TITEL:
Marketing og kommunikation


INDHOLD OG FOKUS:
Vi har lært om hvordan virksomheder markedsfører sig og skaber meningsfuld kommunikation, illustreret med en række eksempler, teorier og modeller.
Undervisningsformer: Tavleundervisning, gruppeoplæg, skriftligt arbejde, video, quizzer og selvstændig research.

Nøglebegreber:
Red Bulls brandstrategi
Marketingmix (product, price, place, promotion)
Vertikal og horisontal opinionsleder / influencer
Maslows behovspyramide og købsadfærd
Købsadfærdstyper (involvering og differentiering)
Købstyper (impulskøb, overvejelseskøb og vanekøb)
Virksomhedens tilknytning til kunderne (Enkeltkøb, varig tilknytning og abonnementsordninger)
Forbrugernes sociale købsmotiver (Band-waggon-effekten, veblen-effekten, snob-effekten og thrifty-effekten)
Livsstilssegmentering - Minervamodellen
Branding og brandnavne
Unique selling point (USP) og emotional selling point (ESP)
Booms og Bitners tre tilføjelser til marketingsmix (people, process og physical evidence).
Prissætning og prisstrategier
Promoveringsstrategier (above the line og below the line)


FAGLIGE MÅL:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår

anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder

anvende viden om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed

undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed

indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.


KERNESTOF:
Marketing
-branding, kundesegmentering og marketing mix

Det valgfrie kernestof: Den bæredygtige virksomhed


ANVENDT MATERIALE:
Kapitel 3 og 3.1 - 3.10 (indtil side 126) i Luk virksomheden Op, 3. udgave (2022)


ARBEJDSFORMER:
Tavleundervisning, gruppeoplæg, skriftligt arbejde, video, quizzer og selvstændig research.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Årsrapporten og virksomhedens regnskab

TITEL:
Årsrapporten og virksomhedens regnskab


INDHOLD OG FOKUS:
Vi har lært om økonomi, årsrapporter, regnskab og nøgletal samt lavet beregninger ud fra virksomheders hovedtal.
Undervisningsformer: Tavleundervisning, gruppeoplæg, beregninger og skriftligt arbejde, video, quizzer og selvstændig research.

Nøglebegreber:
Årsrapport (Elementer i rapporten og finansielle og strategiske informationer)
Krav til regnskabsførelse
Virksomhedens omsætning, faste og variable omkostninger, herunder enhedsomkostninger
Break-even-analyse
Resultatopgørelse (artsopdelt og funktionsopdelt)
Balancen (aktiver og passiver)
Afskrivninger
Regnskabsanalyse og beregninger af nøgletal


FAGLIGE MÅL:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår

anvende viden om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed

undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed

indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.


KERNESTOF:
Virksomheden og dens omverden
-forretningsmodeller og rammevilkår

Økonomi
-årsrapporten, regnskabsanalyse


ANVENDT MATERIALE:
Kapitel 4 og 4.1 - 4.8 (indtil side 159) i Luk virksomheden Op, 3. udgave (2022)


ARBEJDSFORMER:
Tavleundervisning, gruppeoplæg, skriftligt arbejde, video, quizzer og selvstændig research.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Organisation og ledelse

TITEL:
Organisation og ledelse samt repetition og udarbejdelse af eksamensrapport


INDHOLD OG FOKUS:
Vi har lært om virksomhedens forskellige organisations- og ledelsesformer, strategier for god ledelse og set eksempler på forskellige stilarter inden for organisation og ledele.

I den sidste del af forløbet har vi lavet repetition og udarbejdet eksamensrapport. Klassen har som valgfrit kernestof valgt kategorien "Den bæredygtige virksomhed"

Nøglebegreber:
Mintzberg - organisationens fem dele (teknisk kerne, teknisk støttefunktion, administrativ støttefunktion, topledelse og mellemledelse)
Mekanistisk og organisk organisation (grad af usikkerhed i omgivelserne, karakteristika og formål.
Organisationsstrukturer (funktionel, divisions-, geografisk, matrix-, horisontal/projektbaseret, netværks og hybrid-struktur)
Autoritær, demokratisk, laissez faire-ledelsesform
Blake og Moutons Leadership Grid - adfærdsteori (omsorg for ansatte og for produktion)
Situationsbaseret ledelse (Hersey og Blanchards model)
Værdibaseret ledelse


FAGLIGE MÅL:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår

anvende viden om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold

indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.


KERNESTOF:
Organisation og ledelse
-organisationsstrukturer og ledelse

Det valgfrie kernestof: Den bæredygtige virksomhed


ANVENDT MATERIALE:
Kapitel 5 og 5.1 - 5.7 og 6.2-6.3 i Luk virksomheden Op, 3. udgave (2022)


ARBEJDSFORMER:
Undervisningsformer: Tavleundervisning, gruppeoplæg, beregninger og skriftligt arbejde, video, quizzer og selvstændig research.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer