Titel
1
|
Virksomhedstyper, innovation og iværksætteri
TITEL:
Virksomhedstyper, innovation og iværksætteri
INDHOLD OG FOKUS:
Vi har fået en introduktion til forskellige virksomhedstyper og deres formål. Gennem en lang række cases har talt om innovation og disruption, og forskellige aspekter af iværksætteri.
Nøglebegreber:
Virksomhedstyper (produktions-, handels- og service)
Detailhandel og grossist
B2B, B2C, B2G, C2C, C2B
Iværksætteri
Innovation
Invension, kommercialisering og diffusion
Everett M. Rogers fem faktorer for processen fra innovation til diffusion.
Rogers diffusionsmodel (Innovators, early adopters, late adopters, early majority, late majority, laggards)
De fire innovationsopfattelser (Entreprenøropfattelsen, teknologi-økonomi-opfattelsen, den strategiske opfattelse og den brugerdrevne opfattelse)
De fire innovationsformer (produkt, proces, positionering og paradigme)
De fire innovationstyper (radikal, inkrementel, modular, arkitektonisk)
Innovationsgrad og realiserbarhed
Disruption
PLC-kurven (Introduktions-, vækst-, modnings- og nedgangsfasen)
Virksomhedens idé, mission, SMART objectives og vision
Business Model Canvas
Forretningsmodeller (oplevelsesøkonomi, cirkulær økonomi, den socioøkonomiske virksomhed og den deleøkonomiske virksomhed).
Værdikæde (Primære aktiviteter og støtteaktiviteter)
Finansiering og eksterne finansieringsmuligheder
Crowdfunding
Virksomhedsformer (Enkeltmandsejede, Interessentselskaber, Anpartsselskaber, Andelsselskaber, Aktieselskaber)
FAGLIGE MÅL:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
KERNESTOF:
Virksomheden og dens omverden
-forretningsmodeller og rammevilkår
ANVENDT MATERIALE:
Kapitel 1 og 1.1 - 1.9 i Luk virksomheden Op, 3. udgave (2022)
ARBEJDSFORMER:
Tavleundervisning, gruppeoplæg, skriftligt arbejde, video, quizzer og selvstændig research.
|