Holdet 2024 3g Ng2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Michael Dünweber
Hold 2024 3g Ng2 (3g Ng2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Kan man leve af sten på Bornholm?
Titel 2 Forløb 2: Hvordan bliver byer bæredygtige?
Titel 3 Forløb 3: Hvorfor skal DK og Grønl. eje Nordpolen?
Titel 4 Forløb 4Hvorfor er plastik blevet et globalt miljø
Titel 5 Forløb 5.: Hvordan kan man overleve på en stilleh?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Kan man leve af sten på Bornholm?

Vi har arbejdet med Bornholms økonomi sammenlignet med resten af Danmark.
Vi har været på ekskursion på Bornholm, hvor vi har fokuseret på geologi og Bornholms dannelse - samt hvad Bornholm gør for at omlægge deres industri fra stenbruds-indtjening til turismeindtjening i de samme områder.
Vi har arbejdet med butikslivet, samt hvordan Bornholm promoverer sig på mad og ting, der knytter sig til øen.
Vi har besøgt Natur Bornholm

Vi har i klasselokalet arbejdet med:
Bjergarter: Sedimentære, Magmatiske og Metamorfe
mineraler: fokus på Kvarts (silikat), Biotit og Plagioklas (feltspat)
Den geologiske cyklus
Pladetektonik og den pladetektoniske model
Densitet af bjergarter
Minedrift på Bornholm- beliggenhed og beskæftigelse
Kaolin(ler)-dannelse (ved forvitring og sedimentering)
Råstoffer- (kritiske råstoffer), samt ressourcer og reserver
Bornholms dannelse (Geologisk tid og sidste Istid), herunder:
Sorgenfrei-Tornquist zonen (forkastning og jordskælv), Horst- og Graben dannelse
Socioøkonomiske forhold og befolkningstilvækst på Bornholm
Sø, landbrise og varmekapacitet (repetition c-niveau)
Klima på Bornholm



Opgaver og eksperimenter hjemme:
Se under skriftligt arbejde

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal nr.1. Pladetektonik-Densitet af Bjergarter 26-08-2024
Journal nr. 5. Butikslivet i Allinge-Sandvig 09-09-2024
Journal nr.2. Område omkring NaturBornholm 09-09-2024
Journal nr.3. Ekkodalen 09-09-2024
Journal nr.4. Vang Granitbrud 09-09-2024
Forsøg med varmekapacitet og konvektionskammer 19-09-2024
Afsluttende opgave_Bornholm 03-10-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Hvordan bliver byer bæredygtige?

Forløbet tager udgangspunkt i Verdensmål nr. 11.
Vi har arbejdet med flere forskellige tilgange til begrebet bæredygtighed:
miljø, social og økonomisk bæredygtighed. Samt fodaftryk og biokapacitet.
Varmeø effekten
Strålingsbalancen, herunder Albedoeffekten
Betonproduktion og beton koblet til C-kredsløbet
Det geologiske kredsløb og FETA-modellen
klimatilpasning og LAR i byer
Eleverne har ønsket at arbejde med bæredygtige byggematerialer og forurening i byer. Vi har arbejdet innovation ift løsninger mod forurening i byer!?!

Opgaver og eksperimenter hjemme:
Se under skriftligt arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal nr.6 Varmeøeffekt 24-10-2024
Videoaflevering. Varmeøeffekten 24-10-2024
Journal nr. 7 Beton i byggeri 07-11-2024
Journal nr.8. Forurening i Stenløse 21-11-2024
Journal nr 10. HVilken LAR-løsning skal etableres 03-12-2024
Journal nr.9. albedomålinger på bygninger 05-12-2024
Afsluttende opgave_Bæredygtige byer 06-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3: Hvorfor skal DK og Grønl. eje Nordpolen?

Vi arbejder med Danmarks rolle i Arktis og kampen om Nordpolen. Vi har haft fokus på de økonomiske interesser der opstår ved ændret havisdække. Vi har haft fokus på Havret (Havjura) og de interesser der ligger i at udvide sit Søterritorium.

Vi har haft beskæftiget os med:
Arktis-def. klimazone (og plantebælte) og arktiske cirkel
Havisvolume og Havisudbredelse
Havstrømme -Dybhavsstrømme (Grønlandspumpen) med fokus på Arktis (del repetition fra C-niveau)
Strålingsbalance, Albedo og is-albedo-tilbagekoblingsmekanisme
Strålingsintensitet og solhøjde
Nye seglruter gennem Arktis
Olie i Arktis -problematikker ved olieudslip og shipping trafik
Olie- Pladetektonisk (konstruktive pladegrænse)
Havret (Havjura)-Regler for udvidelse af retten til havbunden uden for 200 sømil med tilhørende diskussion af om Nordpolen kan blive dansk.


Opgaver og eksperimenter hjemme:
Se under skriftligt arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal nr. 11. Hvilken betydning har Arktis for d 09-01-2025
Journal nr.12. Strålingsintensitet og solhøjde 14-01-2025
Journal 13. Bæredygtige byer (Blokdag) 22-01-2025
Afsluttende opgave_Arktis 06-03-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4Hvorfor er plastik blevet et globalt miljø

Forløb 4. Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem. Dette forløb har taget udgangspunkt i Verdensmål nr. 12- Ansvarligt forbrug og Produktion.
Vi haft fokus på plastik som ressource. Vi har kigget på det globale plastikforbrug. Vi har beskæftiget os med plastikaffald og hvordan at det kan genanvendes (Cirkulær økonomisk tankegang). Vi har undersøgt kilder og transportveje af plastikaffald i verdenshavene og
hvorfor at plastikken samles i "plastikøer"? Dette er koblet på det globale vindkredsløb og havstrømme.
Vi har været på ekskursion til Frederiksborg Gymnasium og været med i deres Plastiklab

Vi har haft fokus på
plastikproduktion og forbrug
plastikkens egenskaber (densitet og kemiske opbygning)
plastikkens kilder og transportveje
Plastikaffald-affaldstrekanten og cirkulær tankegang
Det globale vindsystem
Havstrømme, Coriolis, Ekman transport og gyres
Bioplast og nedbrydning af plast
Hvem har ansvaret for plastaffald?


Opgaver og eksperimenter hjemme:
Se under skriftligt arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal nr.14. Plast egenskaber og densitet 03-03-2025
Virtuelt_plastik som Ressource 11-03-2025
Videoopgave_Plastiks lineære og cirkulære ressourc 19-03-2025
Journal nr15. Kan bioplast nedbrydes i naturen 22-04-2025
Afsluttende opgave. -Kan vi løse plastikproblemet? 24-04-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5.: Hvordan kan man overleve på en stilleh?

Vi har arbejdet med problematikker vedr atollernes overlevelse ved havspejlstigning, forurening, tørke mm. Vi har bl.a beskæftiget os med udfordringer ved Globalisering. Desuden har vi arbejdet med ITK, El Nino, La Nina, samt IOD (Indian Ocean Dipole). Vi har også koblet de klimatiske forhold på Vegetationen og snakket om landbrugsproduktionen.

Vi har haft fokus på:
Atoldannelse- Hot-spot vulkanisme
Pladetektonik
klimazoner og plantebælter
Vandbalanceligningen
Vindsystemer, ITK og Vegetationen (vegetationsindeks)
Normalforhold, El Nino og La Nina (og en smule om IOD)
Nedbør og vandmangel på Atoløerne
Permeabilitet og Porøsitet
Landbrug og fødevarer
Havspejlstigninger og Saltvandsintrængen
Udfordringer ved globalisering på en Atolø
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal nr.16. ITK og Vegetationsindex 30-04-2025
Journal nr. 17. La nina El Nino 05-05-2025
Afsluttende opgave Atoller. Skriftlige del 08-05-2025
Afsluttende opgave Atoller. mundtlige del 12-05-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer