Holdet 2024 2h Ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Niels Vinther
Hold 2024 2h Ng (2h Ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kan man leve af sten på Bornholm?
Titel 2 Hvorfor ses klimaændringerne mest i Arktis?
Titel 3 Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?
Titel 4 Hvordan bygger man bæredygtige byer
Titel 5 Hvorfor er plastik et globalt problem?
Titel 6 Kan landskabet i Stenløse fortælle historier?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kan man leve af sten på Bornholm?

Vi har arbejdet med Bornholms økonomi sammenlignet med resten af Danmark.
Vi har været på ekskursion på Bornholm, hvor vi har fokuseret på geologi og Bornholms dannelse - samt hvad Bornholm gør for at omlægge deres industri fra stenbruds-indtjening til turismeindtjening i de samme områder.
Vi har arbejdet med butikslivet, samt hvordan Bornholm promoverer sig på mad og ting, der knytter sig til øen.
Vi har besøgt Natur Bornholm

Vi har i klasselokalet arbejdet med minedrift -ressourcer og reserver
den geologiske cyklus
Bornholms dannelse
Socioøkonomiske forhold på Bornholm
Hvorfor er Bornholm en solskinsø?
Sø og landbrise (repetition c-niveau)



Feltarbejde, eksperimentelt arbejde og andet empiribaseret arbejde:

- Undersøgelse af forskellige bjergarter ved Vang granitbrud. Og dets omdannelse fra granitbrud til oplevelsesøkonomi
- Undersøgelse af butikslivet i Allinge med fokus på hvilke butikker, der solgte varer fra Bornholm
- flerdages ekskursion til Bornholm

Opgaver og eksperimenter hjemme:
- Højdeprofiler på tværs af Bornholm
- Undersøgelse af Bornholms socioøkonomiske udvikling.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NaturBornholm 08-09-2024
Journal Ekkodalen 08-09-2024
Vang Granitbrud 08-09-2024
Fotokonkurrence 10-09-2024
Bornholmsk nicheproduktion 18-09-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvorfor ses klimaændringerne mest i Arktis?

Vi har arbejdet med, hvorfor klimaet ændrer sig mest i Arktis som følge af forøget mængde drivhusgasser i atmosfæren.
Vi har arbejdet med
- gletsjerafsmeltning (IceGrontiers ved Jakobshavn Isbræ)
- Albedo (sort og hvidt papir)
- Havissmeltning og feedback (data om både areal og volumen fra 1979-nu)
- Havspejlsstigninger
- Grønlandspumpen, Den Nordatlantiske strøm og risikoen for et kollaps af denne.

Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde:
- Forsøg med havspejlsstigninger
- Gletsjeropmåling - Ice Frontiers
- Havisudbredelse
- Måling af temperaturer på forskelligt farvede papirer
- Hvad har betydning for saltholdigheden i havene


Vi har ikke arbejdet med
- iskerneboringer
- metan fra tundra og tilhørende feedback
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?

Vi har arbejdet med problemstillingen "Hvorfor sulter de på Afrikas Horn".
I forløbet har vi brugt tilgange i geodetektiven.
Vi har fokuseret på delemnerne:
Hvordan er vejret på Afrikas Horn - og dermed betingelserne for at overleve under normale forhold
Hvordan er økonomien og hvad lever de af på Afrikas Horn - herunder subsistenslandbrug?
Hvordan har befolkningsvæksten været - og hvordan påvirker det leveforholdene på Afrikas Horn?
Hvorfor opstår der tørke på Afrikas Horn - fokus på La Niña?

Vi har lavet følgende eksperimentelle arbejde:
- Forsøg med vind
- Dataarbejde om befolkningsudviklingen på Afrikas Horn
- Dataarbejde med Resource Trade om handel
- Dataarbejde med Google Public Data - nu Data Commons
- Forsøg med La Niña


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klimaændringer i Arktis 03-12-2024
Økonomi på AH fortsat 13-01-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvordan bygger man bæredygtige byer

Forløbet tager udgangspunkt i de delelementer der gør bæredygtige byer bæredygtige. Vi har arbejdet med flere forskellige tilgange til begrebet bæredygtighed -miljø, social og økonomisk bæredygtighed.
Vi har haft særligt fokus på bæredygtig transport og byggeri med særligt fokus på mangel på sand til beton - herunder det geologiske kredsløb og FETA-modellen. Vi har arbejdet med at undgå oversvømmelser i København - og nogle har lavet projekt om at undgå oversvømmelser i Stenløse.


Feltarbejde, eksperimentelt arbejde og andet empiribaseret arbejde:
Byvandring i København for både at se på bærdygtige byggeri og LAR-løsninger.
Undersøgelse af forskellige sedimenter i mikroskop som led i bæredygtigt byggeri.
Selvstændigt arbejde med cases om udvalgte bæredygtige byer.

Vi har ikke arbejdet med bæredygtig fødevareforsyning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hvorfor er plastik et globalt problem?

I dette forløb har vi haft fokus på plastik i verdenshavene, hvor plastikken kommer fra og hvorfor det ender i verdenshavene, samt hvorfor det samles i "plastiksupper". Desuden fokus på det globale vindsystem.

Feltarbejde, eksperimentelt arbejde og andet empiribaseret arbejde:
Forsøg med plastikkens densitet
Modelberegninger af transportveje fra udledningskilde
Havstrømme, Coriolis og gyres
"dannelse af plastikøer i opvaskebalje.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kan landskabet i Stenløse fortælle historier?

Vi har arbejdet med om landskabet omkring Stenløse kan fortælle historier.

Vi har arbejdet med følgende istidslandskaber:
- randmoræne
- bundmoræne
- tunneldal
- tunnel-ås
-ådalen (ikke meandrering)
- smeltevandsslette.
Vi har været på ekskursion til Buresø, hvor vi har kigget på bundmoræne, tunneldal og tunnelås.
Vi har været på ekskursion til Stenløse Å-dal, hvor vi har set på ådalens sedimenter.

Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde.
- selvvalgt feltarbejde til område nær Stenløse. Inkl. fotodokumentation og sedimentprøvetagning.
- Sedimentanalyse - både slemmeprøve og sigtesøjle
- Kortanalyse og GoogleEarth-arbejde af istidslandskabet omkring Stenløse
- ekskursion til området omkring Stenløse Å
- ekskursion til Buresø med fokus på Åsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer