Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Ellen Berg Seiersen
|
Hold
|
2024 3g Ng1 (3g Ng1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kan man leve af sten på Bornholm?
Kan man leve af sten på Bornholm
Vi har arbejdet med Bornholms økonomi sammenlignet med resten af Danmark.
Vi har været på ekskursion på Bornholm, hvor vi har fokuseret på geologi og Bornholms dannelse - samt hvad Bornholm gør for at omlægge deres industri fra stenbruds-indtjening til turismeindtjening i de samme områder.
Vi har arbejdet med butikslivet, samt hvordan Bornholm promoverer sig på mad og ting, der knytter sig til øen.
Vi har besøgt Natur Bornholm
Vi har i klasselokalet arbejdet med:
Bjergarter: Sedimentære, Magmatiske og Metamorfe
mineraler: fokus på Kvarts (silikat), Biotit og Plagioklas (feltspat)
Den geologiske cyklus
Pladetektonik og den pladetektoniske model
Densitet af bjergarter
Minedrift på Bornholm- beliggenhed og beskæftigelse
Kaolin(ler)-dannelse (ved forvitring og sedimentering)
Råstoffer- (kritiske råstoffer), samt ressourcer og reserver
Bornholms dannelse (Geologisk tid og sidste Istid), herunder:
Sorgenfrei-Tornquist zonen (forkastning og jordskælv), Horst- og Graben dannelse
Socioøkonomiske forhold og befolkningstilvækst på Bornholm
Klima på Bornholm
Feltarbejde, eksperimentelt arbejde og andet empiribaseret arbejde:
- Undersøgelse af forskellige bjergarter ved Vang granitbrud. Og dets omdannelse fra granitbrud til oplevelsesøkonomi
- Undersøgelse af butikslivet i Aakirkeby med fokus på hvilke butikker, der solgte varer fra Bornholm
Opgaver og eksperimenter hjemme:
Højdeprofiler på tværs af Bornholm
Undersøgelse af Bornholms socioøkonomiske udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bornholm
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kan Nordpolen blive dansk?
Kan nordpolen blive dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stevns klint og råstoffer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skovbrande i Californien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bæredygtige byer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190653",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190653",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190653"
}