Holdet 2024 3g ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Britt Eriksen
Hold 2024 3g ng (3g ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvordan undgår vi oversvømmelser i Stenløse?
Titel 2 Kan energiforsyningen dækkes af vedvarende energi?
Titel 3 Skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?
Titel 4 Er det farligt at bo tæt ved jordens pladegrænser?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvordan undgår vi oversvømmelser i Stenløse?

Vi har arbejdet med med vandets kredsløb og vandbalanceligningen, samt hvordan man måler på de forskellige dele i vandets kredsløb: Nedbør (måling af nedbør i syltetøjsglas), fordampning (luftfugtighed), underjordisk afstrømning (nedsivning) og overfladisk afstrømning (vandføring i åen). Vi har analyseret områder i Stenløse by, hvor der er særlig risiko for oversvømmelse ifm. skybrud. Endeligt har vi diskuteret mulige løsninger, der kan forebygge / forhindre oversvømmelser.

Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Øvelse. Dugpunkt (Måling af temperatur og luftfugtighed)
Øvelse. Nedsivning af vand i jord
Øvelse. Vandføring i stenløse Å
Opmåling af topografiskopland (MiljøGIS)
Måling af nedbør i syltetøjsglas

Materialer:
Thomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 3. udg. (ny), Lindhardt og Ringhof. S. 50-54, 81-84, 116-119

https://vandetsvej.dk/hvad-er-grundvand

Se desuden powerpoints og videoer på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kan energiforsyningen dækkes af vedvarende energi?

Vi har arbejdet med problemstillingen "Kan Danmark blive fossilfri i 2045" og de udfordringer, der knytter sig til problemstillingen. For at kunne svare på problemstillingen har vi undersøgt, hvilket grundlag vi i Danmark har for at anvende forskellige vedvarende energikilder (sol, vind og biomasse). Endeligt har vi diskuteret udfordringer og muligheder ved at omlægge hele Danmarks energiforsyning til vedvarende energi. Vi har gennemgået olie dannelse og oliens migration, kulstofkredsløbet, strålingsbalancen og drivhuseffekt.


Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Øvelse. Oliens migration
Placering af vindmøller
Kan solceller dække mit energibehov.
Øvelse. Biomasse (Hvor meget energi kan vi få ud af træ og er det en bæredygtig energiform)
Strålingsbalance

Materialer:
Thomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 3. udg. (ny), Lindhardt og Ringhof. S. 43-49, 135-136, 144-145, 149-151

Se desuden artikler, powerpoints og videoer på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvordan undgår vi oversvømmelser i Stenløse? 04-10-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?

Vi arbejder med problemstillingen ”Skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?” For at kunne besvare problemstilligne, har vi undersøgt om der rent faktisk klimaforandringer? Hvordan påvirkes isudbredelsen i Arktis? Hvad sker der når hhv. land- og havisen smelter, fx med havniveauet og overfladens albedo. Vi har gennem analyse af satellitkort/flyfotos og exceldata undersøgt afsmeltning af landis (Indlandsisen på Grønland) og havis. Derudover har vi haft gennemgået strålingsbalancen, drivhuseffekt og feedbackmekanismer. Slutteligt har vi diskuteret, hvilke globale konsekvenser klimaændringerne i Arktis har for resten af verden.

Eksperimenter og andet empirisk arbejde:
Hvordan har isen ændret sig i Polhavet (Databehandling vha Excel)
Kort- og langbølget stråling
Øvelse. Albedo (Lysstrålers absorption og refleksion)
Øvelse. Hvilken betydning har Arktis for de globale havstrømme
Sejlruter
Er der olie i Grønland?

Materialer:
Se artikler/dokumenter, powerpoints og videoer på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videoaflevering - energi 28-11-2024
Arktis_fremlæggelser 22-01-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Er det farligt at bo tæt ved jordens pladegrænser?

Vi arbejder med problemstillingen med problemstillingen ”Er det farligt at bo tæt ved jordens pladegrænser?”. Og Vi har også arbejdet med en problemstilling "om vi kan udnytte jordbundsforholdene og plantevegetationen til at dyrke Kaffe"
For at kunne besvare problemstillingen, har vi arbejder med jordens opbygning og pladetektonik, det geologiske kredsløb, forskellige vulkantyper og deres beliggenhed  vha. GoogleEarth, vulkansk materiale (Viskositet og silikatindhold) og bjergarter, samt positive og negative effekter af vulkanudbrud. Vi har desuden arbejdet med jordskælv, herunder årsager og virkning. Endeligt har vi diskuteret positive og negative effekter af vulkaner.
Ift kaffeproduktion, så har vi arbejdet med klima og plantebælter, ITK-zonen, Vindsystemer (med fokus på Passatvindene), Vegetationsindex, regnskovens betydning for Kaffeplanten og handel med kaffe (handels led og priser). Slutligt har vi diskuteret om Kaffeproduktionen har en fremtid i et varmere og mere uforudsigeligt nedbørsmønster.

Eksperimenter og andet empirisk arbejde:

Bestemmelse af pladegrænsenes alder (GoogleEarth)
Højdeprofiler af vulkaner (GoogleEarth)
Øvelse. Bjergarters densitet
Øvelse. Når katastrofen rammer. Find jordskælvets epicenter
Bjergartsbestemmelse og det geologiske kredsløb
Øvelse. Vulkaners viskositet (Havregrødsforsøg)
Bestemmelse af bjergarter
Øvelse. ITK og Kaffevegetation
Resourcetrade - handelsled (import-export) med kaffe. bl.a om hvad der får priserne på kaffe til at stige?

Materialer:
Thomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: NATURgeografi C 3. udg. (ny), Lindhardt og Ringhof. S. 16-38.
Thomas Birk & Niels Vinther: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof. S. 120-123

Se desuden artikler, powerpoints og videoer på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse_Bjergarters densitet 04-03-2025
Øvelse_Når katastrofen rammer. Find 06-03-2025
Øvelse_Vulkaners viskositet 18-03-2025
Øvelse_ITK og Kaffevegetation 09-05-2025
Fremlæggelser Regnskov og Kaffe 13-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer