Holdet 2024 3g TY - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Solveig Lykke Petersen
Hold 2024 3g TY (3g TY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klima und Nachaltigkeit (ikke eksamen)
Titel 2 Berlin - früher und jetzt (eksamen)
Titel 3 Liebe früher und Jetzt (eksamen)
Titel 4 Körperkult und Körperideale (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klima und Nachaltigkeit (ikke eksamen)

Formålet med dette lille forløb er - i forbindelse med den europæiske klimadag i september -  også i tyskfaget at sætte fokus på

- FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
- At træne ordforråd på tysk knyttet til arbejdet med verdensmålene.
- At kunne præsentere et eller flere udvalgte verdensmål på tysk
At kunne forklare/definere begrebet "Nachhaltige Entwicklung" med egne ord.
Samt forklare, hvad disse har med menneskerettigheder at gøre.

Materiale:
1) Bundesregierung: Agenda 2030: Unsere Nachhaltigkeitsziele
2) Institut für Menschenrechte: Klima, Nachaltigkeit und Menschenrechte
3) Animationsfilm: Klimawandel, Ursachen und Folgen
4) Erik Richter, Create: Die 12 besten Erklärvideos zum Thema Nachhaltigkeit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Berlin - früher und jetzt (eksamen)

Forløbet ser på Berlin som kulturel metropol, og hvordan det er kommet til udtryk gennem tiderne. Der er særligt fokus på Berlin i "De Gyldne Tyvere", hvor de to første afsnit (sæson 1) af TV-serien Babylon Berlin står centralt.
Videre gennem Erich Kästners "Fabian" i 1930´erne
- med skildring af de mange mennesker, der kom i klemme i inflationens og arbejdsløshedens Berlin - og helt op til i dag med forskellige nedslag i Berlins historie.
Desuden forbereder vi et besøg i Berlin gennem læsning af relevante fagtekster om byens historie, seværdigheder og mindesmærker. Størstedelen af holdet har deltaget i denne 4-dages ekskursion til Berlin, hvor eleverne via rundvisninger har kunnet sammenligne det læste materiale fra undervisningen med egne oplevelser og iagttagelser.

Materiale:
1) Reinhold Mey: Mein Berlin ( Lied 1990)
2) Erich Kästner: Fabian (Kurzgeschichte, 1930)
3) Youtube: Phasen der Weimarer Republik 1918-1933 Zuzammenfassung
4) Babylon Berlin, Staffel 1, Folge 1+2 (Fernsehserie 2017)
5) Stella. Ein Leben (Film 2023)
6) Günther Dahl, Stern: Der 9. November 1938: Was Braucht der Jud ein Klavier? (Erinnerung)
7) Der 13. August 1961. DDR Lehrbuch (pdf)
8) Das Versprechen (Film 1994)
9) Die Prinzen: Berlin (Lied 2000)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Liebe früher und Jetzt (eksamen)

En undersøgelse af begrebet "Liebe" i historisk, litterær og kulturel sammenhæng med start i "Sturm und Drang" perioden og videre op til nutiden, herunder en undersøgelse af, hvorfor flere af de ældre tyske værker, fx Goethes "Werther " samt "Faust" stadig fascinerer, gendigtes og diskuteres samt en diskussion af, hvorfor bl.a. nutidens Rammsteins fokus på "Liebe" i flere af deres tekster også synes at både fascinere og vække afsky.

Materiale:
1) Goethe: Willkommen und Abschied_ Gedicht _pdf
2) Goethes Werther._Auszug.pdf
3) Goethes Faust_Gretchen_Meine Ruh ist hin_Gedicht.pdf
4) Rammstein:
- Liebe ist für alle da (2009),
- Du hast (2015)
- Was ich liebe (2021)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Körperkult und Körperideale (eksamen)

Forløbet tager udgangspunkt i det senmoderne samfunds fokus på kroppen som noget formbart og dermed identitetsskabende. I den forbindelse de senmoderne skønhedsidealer.
Fokus er på de unge og deres kropsidealer. Hvad gør de for at leve op til disse idealer, og hvilken rolle spiller sociale medier i forhold til af den enkelte unges selvbillede og identitetsdannelse.

Materiale:
Fra bogen "Wer bin ich" Sport und identität (Krehan og Stammerjohann, Gyldendal 20209:
1) Anna Rupert: Spieglein, Spieglein an der Wand
2)  Ziehes soziologische Theorie
3) Jan Stremmel: Mach dich breit
4) Dokumentarfilm: "Körperkult. Junge Mensche im Fitnessrausch" SRF 2018
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=filme+k%c3%b6rperkult&cvid=9a961bfc103141bbb1cb2242d05e4654&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOTIICAEQ6QcY_FXSAQg4MTExajBqOagCCLACAQ&PC=U531&ru=%2fsearch%3fq%3dfilme%2bk%25C3%25B6rperkult%26cvid%3d9a961bfc103141bbb1cb2242d05e4654%26gs_lcrp%3dEgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOTIICAEQ6QcY_FXSAQg4MTExajBqOagCCLACAQ%26FORM%3dANAB01%26PC%3dU531&mmscn=vwrc&mid=0B8B1AE2AA4FD159FAE40B8B1AE2AA4FD159FAE4&FORM=WRVORC&ntb=1&msockid=c992d00b25fa11f097f1074618b83ef6
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ex-opgave fra 13-3, opg. 5.1+5.2 09-04-2025
Ex-opgave, fuld opgave 08-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer