Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Solveig Lykke Petersen
|
Hold
|
2024 3g TY (3g TY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klima und Nachaltigkeit (ikke eksamen)
Formålet med dette lille forløb er - i forbindelse med den europæiske klimadag i september - også i tyskfaget at sætte fokus på
- FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
- At træne ordforråd på tysk knyttet til arbejdet med verdensmålene.
- At kunne præsentere et eller flere udvalgte verdensmål på tysk
At kunne forklare/definere begrebet "Nachhaltige Entwicklung" med egne ord.
Samt forklare, hvad disse har med menneskerettigheder at gøre.
Materiale:
1) Bundesregierung: Agenda 2030: Unsere Nachhaltigkeitsziele
2) Institut für Menschenrechte: Klima, Nachaltigkeit und Menschenrechte
3) Animationsfilm: Klimawandel, Ursachen und Folgen
4) Erik Richter, Create: Die 12 besten Erklärvideos zum Thema Nachhaltigkeit
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øvelse med relative pronomener.pdf
-
julie engelmann: bestandsaufnahme in drei Teilen - Søg Videoer
-
Julie Engelmann_Bestandsaufnahme in 3 Teilen.docx
-
Sproglige opgaver fra ex.pdf
-
Tysk-fortsaettersprog-A-stx-august-2017.pdf
-
Her er, hvad der skrives om Tysk A fra "højeste sted" - Undervisningsministeriet:-)
-
Klima und Nachhaltigkeit
-
Kig gerne på dette link inden time - jeg håber nemlig, vi lige når at starte med at arbejde med dette mini-emne:-)
-
Agenda 2030: Unsere Nachhaltigkeitsziele | Bundesregierung
-
Studiert die Nachaltigkeitsziele 9-17 und überlegt, was die einzelnen Ziele mit Klima und Nachhaltigkeit zu tun haben?
-
Klima, Nachhaltigkeit und Menschenrechte.docx
-
Og vi øver også lige de 7 uregelmæssige verber fra sidst:-):
-
Für Kinder erklärt: Klimawandel – Ursachen und Folgen weltweit (Animationsfilm)
-
Se hjemme denne lille tegnefilm, der beskriver de vigtigste ting omkring klimaforandringer etc. - så snakker vi lidt om den og de ord, der anvendes:-)
-
Mette Hermann: Wie geht's?, Gyldendal; sider: 48, 51, 54, 114
-
Læs om modalverber i den nye grammatikbog. Så laver vi et par øvelser
-
Ich bin Linus.pdf
-
Lav øvelserne på side 51 og 54, så vi kan gennemgå dem - og måske laver vi et par enkelte mere;-) - så medbring venligst bogen
-
Die 12 besten Erklärvideos zum Thema Nachhaltigkeit 2024
-
Hjemme bedes I kigge på/skabe jer et overblik over disse 12 små videoer omkring klima og bæredygtighed og tænke over, hvilken/hvilke, I kunne tænke jer at præsentere hver især for holdet (auf Deutsch natürlich)
-
Er der mere tid efter al den undervisning i en 7-8 kl. i Tyskland, repeterer vi genitiv, så medbring venligst jeres grammatikbog:-)
-
Lav genitivopgave 2 hjemme
-
Og så skal vi have bestilt overnatning, inden "die relativ preiswerten" værelser ryger;-)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Berlin - früher und jetzt (eksamen)
Forløbet ser på Berlin som kulturel metropol, og hvordan det er kommet til udtryk gennem tiderne. Der er særligt fokus på Berlin i "De Gyldne Tyvere", hvor de to første afsnit (sæson 1) af TV-serien Babylon Berlin står centralt.
Videre gennem Erich Kästners "Fabian" i 1930´erne
- med skildring af de mange mennesker, der kom i klemme i inflationens og arbejdsløshedens Berlin - og helt op til i dag med forskellige nedslag i Berlins historie.
Desuden forbereder vi et besøg i Berlin gennem læsning af relevante fagtekster om byens historie, seværdigheder og mindesmærker. Størstedelen af holdet har deltaget i denne 4-dages ekskursion til Berlin, hvor eleverne via rundvisninger har kunnet sammenligne det læste materiale fra undervisningen med egne oplevelser og iagttagelser.
Materiale:
1) Reinhold Mey: Mein Berlin ( Lied 1990)
2) Erich Kästner: Fabian (Kurzgeschichte, 1930)
3) Youtube: Phasen der Weimarer Republik 1918-1933 Zuzammenfassung
4) Babylon Berlin, Staffel 1, Folge 1+2 (Fernsehserie 2017)
5) Stella. Ein Leben (Film 2023)
6) Günther Dahl, Stern: Der 9. November 1938: Was Braucht der Jud ein Klavier? (Erinnerung)
7) Der 13. August 1961. DDR Lehrbuch (pdf)
8) Das Versprechen (Film 1994)
9) Die Prinzen: Berlin (Lied 2000)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Liebe früher und Jetzt (eksamen)
En undersøgelse af begrebet "Liebe" i historisk, litterær og kulturel sammenhæng med start i "Sturm und Drang" perioden og videre op til nutiden, herunder en undersøgelse af, hvorfor flere af de ældre tyske værker, fx Goethes "Werther " samt "Faust" stadig fascinerer, gendigtes og diskuteres samt en diskussion af, hvorfor bl.a. nutidens Rammsteins fokus på "Liebe" i flere af deres tekster også synes at både fascinere og vække afsky.
Materiale:
1) Goethe: Willkommen und Abschied_ Gedicht _pdf
2) Goethes Werther._Auszug.pdf
3) Goethes Faust_Gretchen_Meine Ruh ist hin_Gedicht.pdf
4) Rammstein:
- Liebe ist für alle da (2009),
- Du hast (2015)
- Was ich liebe (2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Körperkult und Körperideale (eksamen)
Forløbet tager udgangspunkt i det senmoderne samfunds fokus på kroppen som noget formbart og dermed identitetsskabende. I den forbindelse de senmoderne skønhedsidealer.
Fokus er på de unge og deres kropsidealer. Hvad gør de for at leve op til disse idealer, og hvilken rolle spiller sociale medier i forhold til af den enkelte unges selvbillede og identitetsdannelse.
Materiale:
Fra bogen "Wer bin ich" Sport und identität (Krehan og Stammerjohann, Gyldendal 20209:
1) Anna Rupert: Spieglein, Spieglein an der Wand
2) Ziehes soziologische Theorie
3) Jan Stremmel: Mach dich breit
4) Dokumentarfilm: "Körperkult. Junge Mensche im Fitnessrausch" SRF 2018
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=filme+k%c3%b6rperkult&cvid=9a961bfc103141bbb1cb2242d05e4654&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOTIICAEQ6QcY_FXSAQg4MTExajBqOagCCLACAQ&PC=U531&ru=%2fsearch%3fq%3dfilme%2bk%25C3%25B6rperkult%26cvid%3d9a961bfc103141bbb1cb2242d05e4654%26gs_lcrp%3dEgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOTIICAEQ6QcY_FXSAQg4MTExajBqOagCCLACAQ%26FORM%3dANAB01%26PC%3dU531&mmscn=vwrc&mid=0B8B1AE2AA4FD159FAE40B8B1AE2AA4FD159FAE4&FORM=WRVORC&ntb=1&msockid=c992d00b25fa11f097f1074618b83ef6
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kate Fuchs & Mathilde Sinding: Auf Uns, 1. udg. 2. opl., Gyldendal; sider: 32-33
-
Opgave 1+3.1 (+ 2.1 - find 1 billede på den såkaldte "optimierten Körper" på nettet og tænk over, hvorfor lige det billede repræsenterer det perfekte for dig)
-
Kirsten Krehan & Kirsten Stammerjohan: Wer bin ich? Sport und Identität, Gyldendal; sider: 10-12, 14-18, 23-25, 28-31, 37
-
Mette Hermann: Wie geht's?, Gyldendal; sider: 184-185
-
Læs om konjunktiv II, side 184 og lav hjemme opgave 1, side 185. Se konjunktivbøjningerne side 203:-)
-
I har i timen torsdag + måske hjemme læst teksten om Thomas Ziehes " Soziologische Theorie" side 10-11 og besvaret opgave 1+2 side 12. Svarene lægges senest i timen inden kl. 9 i Elevfeedback. Desuden besvares opgave 5 side 37 (Max, Lena und Marie u
-
Hjemmearbejde til i dag:
-
Vi gennemgår opgaverne til teksten "mach dich breit"
-
Pronomenøvelser, tysk A.pdf
-
filme körperkult - Søg Videoer
-
Gammel eksamenstekst_Liebe_Tysk A.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ex-opgave fra 13-3, opg. 5.1+5.2
|
09-04-2025
|
Ex-opgave, fuld opgave
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190884",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190884",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190884"
}