Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Katrine Paludan-Müller
|
Hold
|
2024 3g EN (3g EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Horror (EKSAMEN)
Tematisk forløb om horrorgenren. Forløbet tager udgangspunkt i ’the gothic’ og bevæger sig efterfølgende gennem forskellige aspekter af genren. Teksterne sættes i korte træk i relation til deres samtid, og eleverne skal kunne definere genren og sammenligne den moderne horror med ’the gothic’ samt finde elementer fra denne i nutidens horror. Det er ligeledes formålet, at eleverne skal opbygge et relevant ordforråd, som kan bruges i arbejdet med horrortekster. Der vil ydermere være fokus på Freuds teori om det ubevidste og menneskets angst for døden. Vi arbejder også med begrebet ’the other’, og søger at definere typen af ’the other’ i teksterne. Undervejs i forløbet arbejder vi med vampyren, det psykologiske, psykopaten, spøgelseshistorien, det uhyggelige og menneskets frygt. Eleverne ser desuden en række trailers i starten af forløbet, som bruges som udgangspunkt for en genredefinition. Eleverne har ydermere arbejdet med Stephen King som forfatter.
Materiale
• Marianne Mortensen and Rolf D. Ernst: The Gothic Universe
- the ghotic setting – assignment
- the Psychopath as an Archetype of Gothic Fiction – handout
- Bram Stoker: Dracula (K)
- summary 7 and 8
• Hanne Ohland-Andersen, Mette Grønvold & Jonna Engberg-Pedersen: Wider Contexts
- pp. 154-160 – Edgar Allan Poe: The Tell-Tale Heart (K) + assignments
• Kortfilm
http://www.youtube.com/watch?v=TM-tAb-bM-s&feature=related
• Reading of The Tell-Tale Heart
https://www.youtube.com/watch?v=u3EajvQ5UJE
• Trailers
- Blade (1998) - http://www.youtube.com/watch?v=cNEXUOoL400
- Bram Stoker's Dracula (1992) - http://www.youtube.com/watch?v=k7leC4YClrI
- Case 39 (2009) - https://www.youtube.com/watch?v=igBDU8jxR5M
- Mirrors (2008) - http://www.youtube.com/watch?v=c7byl_mAaOE
- Mary Shelley's Frankenstein (1994) - http://www.youtube.com/watch?v=Lg17y6iz7Xs
- American Psycho - http://www.youtube.com/watch?v=u2Ddju4lyr4
• The Gothic Novel – handout
• M.R. James: There was a Man Dwelt by a Churchyard (K)
• Stephen King: Children of the Corn (K)
• Simon Owens: This Hand, Waving (K)
• Carolyn Kaufman: The Other in Fiction: Creating Wonderfully Wicked Villains
Grammatik: verber - kongruens - verbets tider og form - hjælpeudsagnsord to be og to have - fremtid - do-omskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Aspects of America (EKSAMEN)
Forløbet omhandler forskellige aspekter af det amerikanske samfund og dets historie med særlig fokus på det amerikanske valg. Vi startede ud med et kort overblik over den amerikanske historie, hvor vi også arbejdede med generelle værdier og en amerikansk identitet. Vi tog udgangspunkt i den amerikanske drøm fra dens oprindelse ved ’the frontiers’ og i ’the Declaration of Independence’. Herefter arbejdede eleverne i grupper med vigtige nedslag i amerikansk historie og samfund og udarbejdede oversigtsark samt en præsentation for resten af klassen. Der blev arbejdet med de følgende emner:
1. Immigrants 1
• first immigrants from Europe (push and pull factors)
2. Immigrants 2
• immigrations waves
• immigrants today
3. The frontiers
• historical information
• the history of the Native Americans (including the Indian Removal Act of 1830 and the Trail of Tears)
4. Having rights
• the American Revolutionary War /
• the Declaration of Independence
• the Bill of Rights
5. Black lives
• slavery (the American Civil War)
• the 1960’s – Civil Rights Movement
• today – Black Lives Matter
6. Women
• the Suffrage Movement
Med denne baggrundsviden om USA skiftede vi fokus til valgkampen. Her startede vi med at læse op på det politiske system og vejen til præsidentembedet, inden vi kiggede på de to kandidater, Donald Trump og Kamala Harris, og deres syn på kernesager. Eleverne deltog i forbindelse med valget i en valgaften på skolen med oplæg fra Niels Bjerre-Poulsen og diverse aktiviteter. Efter valget beskæftigede vi os med Trumps sejr og eleverne skrev selv deres bud på hans nye indsættelsestale efter at have set og gennemgået den fra 2017. Her tog vi udgangspunkt i vores viden om det amerikanske samfund og dets historie samt brugen af retoriske virkemidler. Vi sluttede forløbet af med at fokusere på nutidige udfordringer og et opdelt samfund i henhold til økonomiske muligheder og raceforskelle.
Vi vendte kort tilbage til forløbet i forbindelse med Trumps indsættelse, hvor vi så en del af indsættelsestalen, hvorefter eleverne lavede kreative indslag.
Materiale
• https://squiz.systime.dk/index.php?id=383&systime_quiz%5Bquiz%5D=09291ecd7fcdae6b7bca4c8ac03b9676199ebc20&systime_quiz%5Baction%5D=show&cHash=62d3f90fd752249e98236f2667f2c416 – name the place – quiz fra Worlds of English
• https://squiz.systime.dk/index.php?id=383&systime_quiz%5Bquiz%5D=75823cd4c5c64f21148493567a3fc28a361466da&systime_quiz%5Baction%5D=show&cHash=f57183a272b37f5f69a35f81a020c70b – find the place – quiz fra Worlds of English
• America: From British colony to superpower (s. 133-134 i Worlds of English)
• What is the American Dream? – tekst og opgaver
• https://www.youtube.com/watch?v=Rl813PZTpY8&=&feature=related – How do you define the American dream?
• American values and identity (omskrevet fra Worlds of English)
• Ordforrådsopgaver
• Elevpræsentationer
• Helle Birk: American Issues
- David Nye: Contemporary American Society. The American Political System
- Helle Birk: The Election of the American President
• Foredrag ved Systime: Anders Agner: American Election 2024
• How to become President of the United States: a simple guide
• https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=overview+trump+and+harris+election&mid=634308EF21A77E6E8FD0634308EF21A77E6E8FD0&mcid=8F494C9028B74FE7AF2A4202CBAB3866&FORM=VIRE – Trump vs. Harris – klip fra debat
• https://www.nbcnews.com/politics/2024-election/harris-trump-stance-issues-policies-president-race-rcna150570
• https://www.bbc.com/news/articles/cwy343z53l1o - Trump vs. Harris on key issues
• https://www.realclearpolitics.com/epolls/latest_polls/national_president/index.html
• https://abcnews.go.com/Politics/2024-Electoral-Interactive-Map?fbclid=IwY2xjawFg63JleHRuA2FlbQIxMQABHQ9wmKSe_z3qzDP4RbZxLYFHG5B9hBxXfeAJvQ7tcYl-AQsxfAbHiCN4qg_aem_taggAEyAvhxRTMyVQRYWuQ
• Sarah Smith (North America editor – BBC): How Trump pulled off an incredible comeback (K)
– https://www.bbc.com/news/articles/cly2818j7rko
• Donald Trump: Inauguration Adress 2017 (K)
• Michael Lee Cohen: Adam (K)
• TED-talk: Anand Giridharadas: A tale of two Americas. And the mini-mart where they collided (K)
- Donald Trump: Inauguration Adress 2025 (K)
- "What are executive orders? The powerful tool used by US presidents"
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-69606315
- Christal Hayes & Phil McCausland: What executive orders has Trump signed after taking office? https://www.bbc.com/news/articles/ced961egp65o
Grammatik:
substantiver - flertal, tællelige og utællelige, genitiv, kollektiver
pronominer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Evil (EKSAMEN)
I dette forløb vil vi arbejde med begrebet ondskab, som det kommer til udtryk i både fiktion og fakta. Vi vil først og fremmest undersøge om vi har brug for ondskab for at forstå, hvad der er godt, og forsøge at definere begrebet ondskab. Derudover vil vi undersøge og diskutere, om mennesket grundlæggende er ondt eller godt - eller om vi alle har begge elementer i os.
Desuden vil der være fokus på;
- hvad der udløser ondskaben
- hvordan ondskab kommer til udtryk
- hvad der forhindrer ondskaben i at komme til udtryk
Undervejs vil vi også overveje menneskets fascination af ondskab.
Formålet med forløbet er at eleverne;
- er i stand til at definere og udpege forskellige grader og former for ondskab
- kan diskutere og fortolke begrebet ondskab
Materiale
Hanne Ohland-Andersen, Mette Grønvold & Jonna Engberg-Pedersen: Wider Contexts
• Sean Spence: Bad or Mad? (artikel) (K)
• William Shakespeare: Macbeth - Act I sc.V lines 1-52 (K)
• Joyce Carol Oates: Where Are You Going, Where Have You Been? (K)
• Richard Matheson: Born of Man and Woman (K)
novel: J.G. Ballard: Running Wild (K)
Film: Mr. Brooks (K)
Grammatik:
pronominer
adjektiver - gradbøjning
aktiv og passiv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Being British (EKSAMEN)
Forløbet omhandler britisk historie og samfund med fokus på britisk identitet. Vi startede ud med at kigge på det britiske imperium ud fra en kort video samt andet materiale og hjemmesider (eleverne havde alle været igennem et forløb om emnet i 2g, så dette var mere repetition). I forlængelse heraf dykkede vi mere ned i Indien, som britisk koloni og fortsætte med at undersøge opdelingen mellem Indien og Pakistan i 1947. Eleverne udarbejdede powerpoints til hinanden og lavede fremlæggelser. Herefter brugte vi vores viden om imperiet til at skifte vinkel mod immigration og herunder især fra Indien og Pakistan. Vi arbejdede med bevæggrunde for at immigrere, betydningen af immigration for Storbritannien og skabelsen af et multikulturelt samfund. Til slut undersøgte vi, hvad det vil sige at være britisk, og hvad der definerer en britisk identitet.
Primært materiale
• Kushwant Singh: Karma (1950) (short story) (K)
• Gurinder Chadha: Blinded by the Light (film 2019) (K)
• Robin Cook: Chicken Tikka Masala Speech (2001) (K)
• Lucy Pasha-Robinson: British Culture Wouldn't Exist Without Multiculturalism - It's Time To Take This Tired Debate Off The Table (opinion article 2018) - https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/multiculturalism-immigration_uk_5b9fbdeee4b046313fbd728f (K)
Sekundært materiale
• How the British Empire Became the Biggest in the World
• https://www.youtube.com/watch?v=u2cB-9uM90Y – documentary The Day India Burned BBC 2007
• Brittany Vonow: Fractured Borders (article 2017) - https://www.thesun.co.uk/news/4238978/partition-of-india-1947-pakistan-border/
• Haimanti Roy: Why was India split into two countries? - https://www.youtube.com/watch?v=DrcCTgwbsjc
• Everyone Is Here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain: Chapter 1: How Britain Has Been Shaped by Migration
• https://www.youtube.com/watch?v=eBrf4-5ZpYw - What does being British mean today? | Union - BBC
• https://www.youtube.com/watch?v=Slp9MW0jcnw - British Values
Grammatik: aktiv og passiv, modalverber, simpel og udvidet tid
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Karma and partition of India
|
06-02-2025
|
immigration
|
19-02-2025
|
Blinded by the Light
|
20-02-2025
|
3g EN skr. prøve
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Serious business - satire, wit and humour (EKSAMEN
Forløbet centrerer sig om alvorlige emner, der fortælles i humorens lys. Eleverne stifter i første omgang kendskab til tre overordnede teorier, som tilbyder en forståelse for hvorfor, vi morer os over specifikke emner.
- the superiority theory
- the relief theory
- the incongruity theory
Teorierne vil blive brugt løbende i arbejdet med tekster, som alle omhandler forskellige temaer. Vi arbejder med et bredt valg af materiale i forskellige genrer såsom sonet, novelle, film og non-fiktion. Ydermere vil vi gøre brug af forskellige begreber inden for humor. Bl.a. satire, absurdity, caricature, exaggeration, incongruity og irony. Der vil være fokus på, på hvilken måde humor bruges til at fortælle om alvorlige emner, hvilke redskaber der gøres brug af for at skabe det humoristiske, samt hvordan humoren reelt set optræder i værkerne. Formålet med forløbet er at eleverne er i stand til at definere og udpege forskellige grader og former for humor, og at de kan diskutere og fortolke begrebet humor ud fra de tre teorier og de yderligere begreber.
Materiale
Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund: Serious business – satire, wit and humour
- s. 8-13 – introduction and theories
- s. 14-25 – absurdity, caricature, incongruity, exaggeration, irony, satire
- Monty Python: Full Frontal Nudity (extract) (drama)
- Colin Cohen: No Death Penalty, No Easter Bunny (non-fiction) (K)
- Hanif Kureishi: The Penis (prose) (K)
- William Shakespeare: Sonnet 130 (poetry) (K)
Film: Death at a Funeral (British version 2009) (K)
Klip fra Full Frontal Nudity (Netflix)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
lesson - Monty Python
|
10-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190901",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190901",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190901"
}