Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Tenna Helena Olin
|
Hold
|
2024 ma/p (1p ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Funktioner - lineære
Lineære funktioner
- variable og konstanter.
- repræsentationsformer: ligning, tabel, graf, sproglig beskrivelse.
- førstegradsligninger, herunder beregning af x givet y, samt skæringspunkt mellem linjer.
- grafen for en ret linje, herunder a og b’s betydning med BEVIS.
- vækstegenskab for lineær sammenhæng
- to-punkts-formlen med BEVIS.
- funktioner, herunder notationen f(x), samt definitions- og værdimængde.
- Monotoniforhold
- lineær regression, herunder ”bedste rette linje” og mindste kvadraters metode.
- forklaringsgrad, herunder vurdering af models anvendelighed.
Bevis:
- Lineær sammenhæng mellem a og b (bevis 1 kap 1.3)
- Lineær sammenhæng - formel for a (bevis 1 kap.1.4 - BEMÆRK vi har også isoleret b efterfølgende, men dette er ikke med i bogens bevis og kan findes i vores fælles noter!)
Materiale:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard & Jens Studsgaard (2023), "Plus C HF 2024", kapitel 1 om lineære funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
Ugrupperede observationssæt:
- Observationssættets størrelse, maximum, minimum, variationsbredde.
- Hyppighed, frekvens, kumuleret hyppighed, kumuleret frekvens, middelværdi (gennemsnit).
- Kvartiler, median, outlier.
- Stolpediagram, prikdiagram, boxplot.
Grupperede observationssæt:
- Observationssættets størrelse, maximum, minimum, intervalmidtpunkt og variationsbredde.
- Hyppighed, frekvenser og kumuleret frekvens.
- Kvartiler, fraktiler, kvartilsæt.
- Histogram (Søjlediagram), boxplot, sumkurve
Materiale:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard & Jens Studsgaard (2023), "Plus C HF 2024", kapitel 4.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometri
Trigonometri
- Sider og vinklers navne.
- Stumpe, spidse og rette vinkler, samt vinkelsum.
- Højde, median, vinkelhalveringslinje, beregning af areal af trekant.
- Kendetegnene ved hhv. ligesidet, ligebenet og retvinklet trekant
- Forstørrelsesfaktor (skalafaktor) og ensvinklede trekanter.
- Pythagoras' sætning. Kateter og hypotenuse.
- Enhedscirkel, enhedstrekant, cosinus, sinus og tangens i forbindelse med enhedscirklen.
- Formlerne for tan(V), cos(V) og sin(V) i retvinklede trekanter.
Bevis:
- Pythagoras' sætning (kap. 3.4)
Materialer:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard & Jens Studsgaard (2023), "Plus C HF 2024", kapitel 3.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ægyptisk matematik
Matematikkens historie
Fokus på antikke Ægypten. I dette forløb læser eleverne lidt matematisk tekst på engelsk.
Vi har kigget på hvilken type matematik de lavede i det gamle Ægypten, samt hvilke talsystemer de brugte.
Det gamle Ægypten:
Kort historisk baggrund for hvad de brugte matematikken til, hvordan vi ved noget om hvordan de regnede mm.
Talsystemer
- hieroglyffer (dem skal de kunne skrive og anvende)
- hieratisk skrift (dem har de set et-to eksempler på, og primært ved de på hvilket medie de blev anvendt)
Regning
- Addition, subtraktion og multiplikation, samt division med rest. (plus, minus, gange og dividere med brøker til rest).
Ligningsløsning (Ræsonnement)
- Regula falsi: 1.gradsligninger løses ved at antage et forkert svar og finde forholdet mellem det de ville have og det de fik.
Pensum:
Victor J. Katz (2008): A History of Mathematics, Pearson, s.1-8.
Jesper Frandsen (2024): Ægyptisk Matematik, Systime, kap. 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner - Eksponentiel
Eksponentielle funktioner og logaritmer
Eksponentielle funktioner
- Eksponential funktion
- Typer af eksponentielle funktionsforskrifter (f(x)=b*a^x, kapitalfremskrivningsformlen)
- topunktsformlen med BEVIS
- Logaritme funktion: 10-talslogaritmen, og deres sammenhæng med 10^x
- logaritmeregneregler (kun i forbindelse med bevis af topunktsformlen og simpel anvendelse).
Bevis:
- 2 punktsformlen for eksponentielle funktioner (kap.2.4)
Materiale:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard & Jens Studsgaard (2023), "Plus C HF 2024", kapitel 2 IKKE afsnit 2.7 og 2.8. .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighed og kombinatorik
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
- Sandsynlighedsregning: sandsynlighedsfelt, "ærlig terning", hændelse, komplementære hændelser, A-priori sandsynligheder, frekventielle sandsynligheder, symmetrisk sandsynlighedsfelt
- Multiplikations- og additionsprincippet, rækkefølger og fakultet.
- Mængder, permutation og kombination
Beviser:
- Bevis for symmetriske sandsynlighedsfelter (kap.5.1)
Materiale
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard & Jens Studsgaard (2023), "Plus C HF 2024", kapitel 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748520217",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748520217",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748520217"
}