Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Sophus Nørby
|
Hold
|
2024 ma/q (1q ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineær funktioner
Lineær funktioner med fokus på hældningskoefficient og begyndelsesværdi efter kapitel 1 i Systime Plus i-bog(plus HF-C, 2024 lærerplan).
- Lineære sammenhæng
- Ligninger
- Ligning og graf for en lineær sammenhæng
- To-punktsformlen for lineære sammenhæng
- Hvad er en funktion
- Definitionsmængde og værdimængde
- Ligefrem proportionalitet
- Lineær regression
- Vurdering af model(altså vurdering af regressionens evne til at beskrive, f.eks. forklaringsgraden)
Fokus har været at komme igang og koble det til virkeligheden som det famøse taxa eksempel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
Deskriptiv statistik efter kapitel 4 i Systime Plus i-bog.
- Grupperede observationer
- Ugrupperede observationer
- Prikdiagram og stolpediagram
- Maximum- og minimum-værdi
- Kvartiler(herunder median)
- Kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- Outlier
- Middelværdi
- Boksplot
- Intervaller
- Histogram
- Sumkurve
- Fraktiler
Fokus har været at Forstå de mange deskriptorer og nye begreber. For herefter at koble det til virkeligheden som f.eks. arbejde med skostørrelse etc..
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Trigonometri
Trigonometri efter kapitel 3 i Systime Plus i-bog. (Beviset for pythagoras er dog læst efter noter)
- Grundlæggende begreber(f.eks. Navn på sider og vinkler, Spidse og stumpe vinkler, Højde og areal, Vinkelsum, Retvinklet trekant, Ligebenet trekant, Ligesidet trekant, Vinkelhalveringslinje median og midtnormal)
- Ensvinklede trekanter
- Pythagoras sætning
- Enhedscirklen
- cosinus, sinus og tangens
- Retvinklede trekanter(herunder formlerne for sin(v), cos(v) og tan(v))
- Vilkårlige trekanter(herunder konstruktion i Nspire)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Eksponentielle funktioner
Eksponentielle funktioner efter kapitel 2 i Systime Plus i-bog.
- Regneforskriften og grafen for en eksponentiel funktion
- Ligninger og brug af logaritmer til at løse
- Fordoblings- og halverings-konstant
- Vækstegenskaber
- To-punktsformlen for en eksponentiel funktion
- Eksponentiel regression
- Lån og renter
- Annuitetsopsparing
Fokus har lidt været at koble det til virkeligheden for eleven. Derfor er der også lavet lidt ekstra om annuitetsopsparing.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Sandsynlighedsregning og kombinatorik efter kapitel 5 i Systime Plus i-bog.
- Sandsynlighedsfelt
- Hændelse
- Komplementær hændelse
- A-priori-sandsynligheder
- Frekventielle sandsynligheder
- Symmetrisk sandsynlighedsfelt
- Sidens indhold
- Multiplikationsprincippet ("BÅDE - OG" princippet)
- Rækkefølger
- Fakultet
- Additionsprincippet ("ENTEN-ELLER" princippet)
- En mængde
- En kombination
- En permutation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Egyptisk matematik(Særfagligt forløb)
Egyptisk matematik
Matematikkens historie
Fokus på antikke Ægypten I dette forløb læser eleverne lidt matematisk tekst på engelsk.
Det gamle Egypten:
Talsystemer
- hieroglyffer
Regning
- Addition og multiplikation, samt division uden rest.
Ligningsløsning
- Regula falsi: 1.gradsligninger løses ved at antage et forkert svar og finde forholdet mellem det de ville have og det de fik.
Pensum:
Victor J. Katz (2008): A History of Mathematics, Pearson, s.1-8.
Jesper Frandsen (2024): Ægyptisk Matematik, Systime, kap. 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse
Vejledende opgavesæt, vejledende enkeltopgaver samt mundtlige eksamensspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748522636",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748522636",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748522636"
}