Holdet 2024 ma/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Sophus Nørby
Hold 2024 ma/q (1q ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lineær funktioner
Titel 2 Deskriptiv statistik
Titel 3 Trigonometri
Titel 4 Eksponentielle funktioner
Titel 5 Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 6 Egyptisk matematik(Særfagligt forløb)
Titel 7 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lineær funktioner

Lineær funktioner med fokus på hældningskoefficient og begyndelsesværdi efter kapitel 1 i Systime Plus i-bog(plus HF-C, 2024 lærerplan).

- Lineære sammenhæng
- Ligninger
- Ligning og graf for en lineær sammenhæng
- To-punktsformlen for lineære sammenhæng
- Hvad er en funktion
- Definitionsmængde og værdimængde
- Ligefrem proportionalitet
- Lineær regression
- Vurdering af model(altså vurdering af regressionens evne til at beskrive, f.eks. forklaringsgraden)

Fokus har været at komme igang og koble det til virkeligheden som det famøse taxa eksempel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Deskriptiv statistik

Deskriptiv statistik efter kapitel 4 i Systime Plus i-bog.

- Grupperede observationer
- Ugrupperede observationer
- Prikdiagram og stolpediagram
- Maximum- og minimum-værdi
- Kvartiler(herunder median)
- Kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- Outlier
- Middelværdi
- Boksplot
- Intervaller
- Histogram
- Sumkurve
- Fraktiler


Fokus har været at Forstå de mange deskriptorer og nye begreber. For herefter at koble det til virkeligheden som f.eks. arbejde med skostørrelse etc..
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Trigonometri

Trigonometri efter kapitel 3 i Systime Plus i-bog. (Beviset for pythagoras er dog læst efter noter)

- Grundlæggende begreber(f.eks. Navn på sider og vinkler, Spidse og stumpe vinkler, Højde og areal, Vinkelsum, Retvinklet trekant, Ligebenet trekant, Ligesidet trekant, Vinkelhalveringslinje median og midtnormal)
- Ensvinklede trekanter
- Pythagoras sætning
- Enhedscirklen
- cosinus, sinus og tangens
- Retvinklede trekanter(herunder formlerne for sin(v), cos(v) og tan(v))
- Vilkårlige trekanter(herunder konstruktion i Nspire)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Eksponentielle funktioner

Eksponentielle funktioner efter kapitel 2 i Systime Plus i-bog.

- Regneforskriften og grafen for en eksponentiel funktion
- Ligninger og brug af logaritmer til at løse
- Fordoblings- og halverings-konstant
- Vækstegenskaber
- To-punktsformlen for en eksponentiel funktion
- Eksponentiel regression
- Lån og renter
- Annuitetsopsparing

Fokus har lidt været at koble det til virkeligheden for eleven. Derfor er der også lavet lidt ekstra om annuitetsopsparing.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Sandsynlighedsregning og kombinatorik

Sandsynlighedsregning og kombinatorik  efter kapitel 5 i Systime Plus i-bog.

- Sandsynlighedsfelt
- Hændelse
- Komplementær hændelse
- A-priori-sandsynligheder
- Frekventielle sandsynligheder
- Symmetrisk sandsynlighedsfelt
- Sidens indhold
- Multiplikationsprincippet ("BÅDE - OG" princippet)
- Rækkefølger
- Fakultet
- Additionsprincippet ("ENTEN-ELLER" princippet)
- En mængde
- En kombination
- En permutation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Egyptisk matematik(Særfagligt forløb)

Egyptisk matematik
Matematikkens historie
Fokus på antikke Ægypten  I dette forløb læser eleverne lidt matematisk tekst på engelsk.

Det gamle Egypten:
Talsystemer
- hieroglyffer

Regning
- Addition og multiplikation, samt division uden rest.

Ligningsløsning
- Regula falsi: 1.gradsligninger løses ved at antage et forkert svar og finde forholdet mellem det de ville have og det de fik.


Pensum:
Victor J. Katz (2008): A History of Mathematics, Pearson, s.1-8.
Jesper Frandsen (2024): Ægyptisk Matematik, Systime,  kap. 2.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde