Holdet 2024 1n nf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Ellen Berg Seiersen, Lisa Bügel Jørgensen, Rikke Anker Jensen, Signe Høgsberg Andersen
Hold 2024 1n nf (1n nf bi, 1n nf ge, 1n nf ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Knæhøj karse
Titel 2 Waterworld
Titel 3 Lev eller overlev
Titel 4 Grøn eller sort energi
Titel 5 Særfaglige forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Knæhøj karse

Forløbet har dækket emnerne:

Bio:
Liv/celler
Planter
Cellemembran
Fotosyntese
Diffusion
Osmose


Geo:
Solindstråling
Klima
Jordstruktur
Vand
Drivhuseffekt

Kemi:
Grundstoffer
Ioner
Ionforbindelser
Opløselighed (ioner)
Næringssalte

Forsøg (J betyder at der er afleveret journal)
Diffusion i agar (J)
Osmose kartofler (J)
Mikroskopi planteceller
Solhøjde
Albedo (J)
Permeabilitet (J)
Dannelse af ioner (J)
Vand som opløsningsmiddel
Opløsning af salt
Spændingsrækken (J)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Waterworld

Forløbet har dækket emnerne:

Vi har i dette forløb arbejdet med

Bio:
Åen
Økosystem
Biodiversitet
Fotosyntese
Respiration
Eutrofiering

Geo:
Vandets kredsløb
Nedbør
Vandføring
Havstrømme
Dugpunkt
Saltholdighed i havet

Kemi:
Mængdeberegninger
Fældningsreaktioner
Titrering

Øvelser (J betyder at der er afleveret journal):
Makroindeks (J)
BI5
Algeopblomstring
Diffusion i agar (J)
Nedbør
Vandføring (J)
Havstrømme (J)
Dugpunkt
Saltholdighed i havet (J)
Sølvnitrat og natriumchlorid
Vandrensning m. fældnings-reaktion (J)
Salt i havvand (J)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Lev eller overlev

I forløbet "lev eller overlev" har eleverne arbejdet med følgende

Bio:
Makromolekyler
Fordøjelse
Enzymer
Blodsukker

Geo:
Livsstil og Leveforhold
Pladetektonik
Jordskælv
KRAM-faktorer
Ulighed

Kemi:
Molekyler
Organisk kemi
Polaritet
Opløselighed

Øvelser (J betyder at der er afleveret journal):
Blodsukker-regulering (J)
Jordskælv (J)
Gap-minder (J)
Statistik
Fedtindhold i chips (J)
Blandbarhed (J)
Chokolade og tyggegummi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Grøn eller sort energi

Eleverne har i dette forløb arbejdet med

Bio:
Gæring
Enzymer
Respiration
Kulhydrater
Biobrændstof

Geo:
Oliedannelse
Carbonkredsløb
Drivhuseffekt og strålingsbalancen  
Fossil og vedvarende energi herunder olie, kul, gas, vind, sol og biomasse   
Energiudvikling både globalt og i Danmark.  

Kemi:
Alkaner
Forbrændings-reaktioner
Fysiske/kemiske egenskaber

Øvelser (J betyder at der er afleveret journal)
Gærballon (J)
Katalase og gær (J)
Oliemigration (J)
Placering af vindmøller
Solcelle øvelse
Biomasse projekt
Forbrænding af ethanol (J)
Substitution i heptan
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Særfaglige forløb

Kemi:

Syre-base kemi

Biologi:
Forløbet har dækket DNA-molekylets opbygning, herunder DNA-nukleotiderne, baseparringsprincippet, kromosomer og gener. Forløbet har desuden behandlet temaer indenfor den klassiske genetik, herunder dominante og recessive alleler, fænotyper og genotyper (homozygote og heterozygote), krydsningsskemaer og deres anvendelse, blodtypernes genetik og fysiologiske betydning.

Eksperimentelt arbejde:
Blodtypebestemmelse
DNA-ekstraktion fra Kiwi


Geografi:

Købt eller solgt  - et professionsrettet forløb mod ejendomsmæglerbranchen, hvor eleverne har skulle indhente oplysninger om to boliger til en klimabevidst familie i forhold til naboerne (levevilkår og livsstil), oversvømmelsesrisiko (både fra oven, neden og fra siden), samt mulighederne for solceller på taget (opmåling i google earth, verdenshjørner og beregning af areal i forhold til forbruget i kwh), samt lysindfald på grunden i løbet af året.

Afleveret opsamlende journal med sammenligning af de to boliger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer