Egedal Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egedal Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 1p nf - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Jesper Karup, Malene Ørum Plesner, Marina Rasmussen, Niels Vinther
Hold
2024 1p nf (
1p nf bi
,
1p nf ge
,
1p nf ke
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Knæhøj Karse
Titel 2
Waterworld
Titel 3
Lev eller overlev
Titel 4
Grøn eller sort egergi
Titel 5
Særfaglig kemi: Syrer, baser og koncentrationer
Titel 6
Købt eller solgt
Titel 7
Identificering af syg doms gener
Titel 8
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Knæhøj Karse
I dette forløb har eleverne arbejdet med
Bio:
Liv/celler
Planter
Cellemembran
Fotosyntese
Diffusion
Osmose
Geo:
Solindstråling
Klima
Jordstruktur
Vand / nedbør
Drivhuseffekt
Kemi:
Grundstoffer
Ioner
Ionforbindelser
Opløselighed (ioner)
Næringssalte
Forsøg (J betyder at der er afleveret journal)
Diffusion i agar (J)
Osmose kartofler (J)
Mikroskopi planteceller
Solhøjde
Albedo (J)
Permeabilitet (J)
Dannelse af ioner (J)
Vand som opløsningsmiddel
Opløsning af salt
Spændingsrækken (J)
Materiale brugt i bio:
- PDF fra Biologi i fokus om celler, cellemembran og transport over cellemembranen
- Biologi til tiden, s. 118-119, 123 (om plantevækst), s. 122-123 (om fotosyntese og respiration)
Indhold
Kernestof:
Fotografering af nye elever til Lectio og studiekort 2024.pdf
Planter har behov for sollys.docx
Lektie Albedo.docx
Journaløvelse_ Overfladefarvens betydning for absorption og refleksion.docx
Temperaturudvikling sort og hvidt papir.xlsx
Lektie_Hvad er jord egentlig.docx
Jord og nedsivning.pptx
NF øvelse_nedsivende vand i to sedimenttyper.docx
Forsøg_nedsivning af vand.xlsx
Kemitekst til Knæhøj karse.docx
Ædelgasmemes.pptx
Vandets kredsløb.pdf
Hvorfor dannes nedbør
Opgave_Luftfugtighed, dugpunkt og nedbør.doc
Afsnit
Scan Biologi i udvikling til nf.pdf
Biostriben - Gymnasie - Mikrobiologi
Biostriben - Gymnasie - Biokemi
cellen - spørgsmål skema sammenligning .docx
Opsamling_Hvad skal der til for at planter kan vokse.docx
Kemiens sprog. Video og opgaver
Øvelse - spændingsrækken 1p.docx
Få genopfrisket albedo-begrebet
Drivhuseffekten
Jordens strålingsbalance_øvelse_NF.doc
Gruppe 1
Knæhøj karse projektbeskrivelse.pdf
Knæhøj karse projektbeskrivelse.docx
Øvelse - omkrystalisation af NaCl.docx
Kemiens sprog
Opgave_Luftfugtighed, dugpunkt og nedbør (3).doc
Fotosyntese og Respiration forklaret. Hvornår på døgnet foregår der respiration og fotosyntese?
Tilstandformer
Tidspaln høj karse .docx
Fotosyntese i vandpest (1).docm
Egebo, Paludan-Müller, Torp, Ussing: Biologi til tiden (kun til hf-klasser), Nucleus; sider: 122-123
Opgave om global planteproduktion.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Waterworld
Vi har i dette forløb arbejdet med
Bio:
Åen
Økosystem
Biodiversitet
Fotosyntese
Respiration
Eutrofiering
Geo:
Vandkredsløb
Nedbør
Vandføring
Havstrømme
Dugpunkt
Varmekapacitet
Kemi:
Mængdeberegninger
Fældningsreaktioner
Titrering
Øvelser (J betyder at der er afleveret journal):
Makroindeks (J)
BI5
Algeopblomstring
Diffusion i agar (J)
Nedbør
Vandføring (J)
Havstrømme (J)
Dugpunkt
Varmekapacitet (J)
Sølvnitrat og natriumchlorid
Vandrensning m. fældnings-reaktion (J)
Salt i havvand (J)
Indhold
Kernestof:
Grundvandet – Københavns Universitet
Lektie Vind.docx
Forsøg med vind.docx
planter og fotosyntse.docx
Test af kunstgødning 1p.pptx
Havenes plankton forsvineder.docx
spørgsmål til plankton og hedetur.doc
Med Bo I Højen Å på jagt efter biodiversitet
Egebo, Paludan-Müller, Torp, Ussing: Biologi til tiden (kun til hf-klasser), Nucleus; sider: 119-124, 126-129, 132-135
Rejseplan
Afsnit
FILM 7: Om fældningsreaktioner
bundfald over a.html
bundfald over b.html
bundfald vis.html
bundfald over c.html
bundfald over c 2.html
Øvelse - Fældning af phosphationer.docx
makroindex (2).doc
Journal - Værebro Å i geo, bio og kemi.docx
biologi til tiden - en rig natur.pdf
Ioner og saltes opløselighed og fældningsreaktioner.docx
Øvelse Reaktionen mellem natriumchlorid og sølvnitrat.docx
Topografisk Opland.docx
Opmåling af topografisk opland_Værebro Å (1).docx
Mængdeberegning: stofmængde, masse og molarmasse
Video om mængdeberegning
Eutrofiering
HVORDAN OPSTÅR ILTSVIND?
Celle størelse og diffusion.docx
Husk at medbringe jeres resultater fra åen
Mængdeberegning i 1p 28/10
Lektie saltholdighed.docx
What is Diffusion?
Lektie om saltholdighed.docx
Forsøg_ Hvad har betydningen for havets saltholdighed nyt forsøg.docx
Phet: afstemning af reaktioner
Medbring opladt computer + skriveredskaber til modulet.
Plan for modulet
Lektie om kyst og fastlandsklima.docx
5 spørgsmål til dagens lektie om Kyst og fastlandsklima.docx
NF_øvelse_varmekapacitet_journal version.docx
Kyst-fastlandsklima skema_til elev.xlsx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Lev eller overlev
I forløbet "lev eller overlev" har eleverne arbejdet med følgende
Bio:
Makromolekyler
Fordøjelse
Enzymer
Blodsukker
Geo:
Livsstil og Leveforhold
Pladetektonik
Jordskælv
KRAM-faktorer
Ulighed
Kemi:
Molekyler
Organisk kemi
Polaritet
Opløselighed
Øvelser (J betyder at der er afleveret journal):
Blodsukker-regulering (J)
Jordskælv (J)
Gap-minder (J)
Statistik
Fedtindhold i chips (J)
Blandbarhed (J)
Chokolade og tyggegummi
Indhold
Kernestof:
Introduktion til lev eller overlev.docx
Plan for modulet
Blodtype ABO forklaret
Blodtype Rhesus postiv og rhesus negativ.
Spørgsmål til blodtyper.doc
Dødsårsager levealder.ppt
Egebo, Paludan-Müller, Torp, Ussing: Biologi til tiden (kun til hf-klasser), Nucleus; sider: 19-20, 22-35
Biostriben - Gymnasie - Biokemi
Har alle danskere samme levevilkår.docx
Opgave - kostens opbygning.docx
Øvelse - Blandbarhed.docx
Sluk og Læs. Husk en god bog 🙂
Plan for modulet:
Biostriben - Gymnasie - Menneskekroppen
CFU-login
Gruppe 1Gruppe 2Gruppe 3Gruppe 4Gruppe 5Gruppe 6Gruppe 7Gruppe 8ClaudiaMeliahMelisaBusterAmalieKattjaOskarSarah JCelinaJonasTuanaOskarMarcusLivaJacobMathildeMalueRonasSarah WAkramFrederikIdaMartinEmilie H Emilie M SebastianSylvesterAmanda Victor
Opgave_Introduktion til pladetektonik_2024.doc
Jordens opbygning og pladegrænser 2023.pptx
Plate Tectonics Explained
Den dynamiske jord - hæfte
biologi til tiden - kost og sundhed.pdf
Opgaver til energifordeling i maden biologi til tiden s23 (1).docx
Fedstoffer til HF på Egedal Gymnasium og HF
Svar på quizzen. For at få tilstedeværelse for modulet, skal man svare rigtigt på min. 50% af spørgsmålene.
Lad være med at gætte.
Kære 1p,
Journalskabelon til fedt i chips.docx
Naturgeografi C - Naturkatastrofer Jordskælv. ny.pptx
pladegrænser_skema.docx
plate-boundaries.kmz
USGS Earthquakes_ng.kmz
Dagens bordgrupper
Kvikguide til jordskælv
Google earth pro
Spørgsmål om Jordskælv.2024.docx
Journal_Virtual earthquake.docx
Ekskursion til Røde Kors i København
Insulin og blodsukker
Nødrationstabel inkl. fedtsyresammensætning .xlsx
Afsnit
Lev eller overlev projektbeskrivelse - med geografi.docx
Træn disse begreber inden modulet - vi skal lave en quizlet live
Gruppe 1
Opsamling på lev eller overlev kemi.pptx
Fremlæggelser
Grupper til lev eller overlev:
https://youtu.be/o1dpJ7nTo6E
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Grøn eller sort egergi
Eleverne har i dette forløb arbejdet med
Bio:
Gæring
Enzymer
Respiration
Kulhydrater
Biobrændstof
Geo:
Oliedannelse
Carbonkredsløb
Drivhuseffekt og strålingsbalancen
Fossil og vedvarende energi herunder olie, kul, gas, vind, sol og biomasse
Energiudvikling både globalt og i Danmark.
Kemi:
Alkaner
Forbrændings-reaktioner
Fysiske/kemiske egenskaber
Øvelser (J betyder at der er afleveret journal)
Gærballon (J)
Katalase og gær (J)
Oliemigration (J)
Placering af vindmøller
Solcelle øvelse
Biomasse projekt
Forbrænding af ethanol (J)
Substitution i heptan
Indhold
Kernestof:
For første gang overhaler solen det sorte kul | Klima | DR
Dagens brodgrupper
1_NF opgave_Danmarks og Verdens energiforbrug.docx
1_Udvikling i energiforsyning.pptx
Måling af blodsukker, journal-vejledning (1).docx
mitCFU.dk
Øv jer på flashcards. Vi spiller spil med dem til sidst i modulet.
Plan for modulet
2_NF journal_Oliens migration_eksperiment_med spørgsmål og bilag.docx
2_Sammenligning af fossile brændsler og vedvarende energikilder.docx
2 Oliedannelse film.mp4
oil_gas_dk
NF_tekst_Hvad er og hvor er olie.docx
2_oliedannelse.pptx
Plan for modulet:
Flashcards til grøn eller sort energi
3_Carbonkredsløbet og oliedannelse_opgave.docx
Energi kapitel_Vores Verden 1-15.pdf
Kulstoffets kredsløb
Kulstofkredsløbet og strålingsbalance.mp4
Dagens bordgrupper
4_rep_kulstofkredsløb_oliens migration.docx
CFU-login
Egebo, Paludan-Müller, Torp, Ussing: Biologi til tiden (kun til hf-klasser), Nucleus; sider: 26-29, 36, 122-123
Forsøg: Lightergas 1p
Lektien er at kigge på sidste moduls elevfeedback og tjekke dit skema. Hvad har du udfyldt og hvordan gjorde du?
Explainer: Derfor står vindmøller nogle gange stille
Kap 16 Vindmøller - En dansk succeshistorie(1).pdf
Opgave_Placering af vindmøller (1).docx
6_Sol og solceller.pptm
6_Journal_Strålingsintensitet og energibehov.docx
Solceller _ funktion fordele og ulemper (1).docx
Dagens bordgrupper:
planter og fotosyntse.docx
Fotosyntese og Respiration forklaret. Hvornår på døgnet foregår der respiration og fotosyntese?
Substitutionsreaktioner på alkaner
7_biomasse.pptx
7_Opgave Er biomasse en bæredygtig energikilde.docx
7_Tekst om biomasse.pdf
Arbejdes spørgsmål til film om bioethanol.docx
Flashcards
Plan for rul
EG energiforbrug.xlsx
Grøn eller sort energi Projektbeskrivelse.docx
Arbejdes spørgsmål til filmen chasing coral.docx
Chasing Coral | FULL FEATURE | Netflix
Plan for fremlæggelser
Grupper
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Særfaglig kemi: Syrer, baser og koncentrationer
Resume: Forløbet har omhandlet syrer og baser med fokus på syrer i elevernes hverdag. Vi har bl.a. vurderet hvor surt noget smager og undersøgt forskellige energidrikkes surhed og evne til at lave syreskader på tænderne (kridt). Forløbet indeholder også koncentrationsberegninger.
Kernestof:
- naturvidenskab i elevernes hverdag
- sundhed
- syre-base reaktioner
- stofmængdeberegninger, herunder stofmængdekoncentration.
Supplerende stof
- spektrofotometri
Materialer:
- Kompendie om syre-basekemi
- Øvelsesvejledninger til forsøg
Forsøg:
- laborantudfordringer
- smagen af en syre og pH
- måling af pH med rødkålsindikator
- opløsning af kridt i energidrik
- fremstilling af 0,1 mol/L citronsyre-opløsning
Indhold
Kernestof:
Saftevandsexcel.xlsx
Laborantudfordringen.pptx
Flashcards
Energidrikke.docx
Plan for modul:
Fremstilling af citronsyre-opløsning
Medbring dit hæfte, hvis du har det derhjemme!
Eksamensopgaver til nf kemi - udkast uden bilag opdateret.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Journal: Laborantudfordringen (standardkurve)
25-04-2025
Rødkålsindikator
30-04-2025
Journal: energidrikke
06-05-2025
Journal: Fremstilling af citronsyre-opløsning
08-05-2025
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Købt eller solgt
Indhold
Kernestof:
Kend din nabo.docx
Oversvømmelser.docx
Lav øvelsen "kend din nabo" færdig. I skal kunne svare på spørgsmålet: Hvilke forskelle er der i levevilkår og livstil i de to kommuner?"
Dagens bordgrupper
Solceller på taget - sol i haven.docx
6_Journal_Strålingsintensitet og energibehov.docx
Hvilken bolig er bedst for en klimabevidst familie.docx
Købt eller solgt.pptx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Identificering af syg doms gener
Resume:
I dette forløb har vi set på hvordan man kan identificerer sygdoms gener hos folk. I forbindelse med det har eleverne lært forskelige laboratorie teknikker man bruger som laborant herunder at lave en stamopløsning og hvordan man laver fortyndinger fra en stamløsning. Endvidere har eleverne lært at støbe agarrosegeler og hvordan man kan bruge geler til at skele DNA strenge ad efter størrelse. De har også lært hvordan man vedhjælp af gensplejsning kan give organismer nye egenskaber. De er i den forbindelse blevet introduceret til metoden bag gensplejsning.
Indhold
Kernestof:
Energidrikke.docx
Identificering af sygdomsgener ved hjælp af gel elektroforese.docx
Hvilken bolig er bedst for en klimabevidst familie.docx
Købt eller solgt.pptx
Plan for modul:
Eksamensspørgsmål nf_geo ekstern 2025 - uden bilag.pdf
Dagens bordgrupper
Naturgeografi på b-niveau .docx
Grøn eller sort energi Projektbeskrivelse.docx
Lektie om havstrømme.docx
Spørgsmål til lektien om havstrømme.docx
Forsøg med havstrømme.docx
Fremstilling af citronsyre-opløsning
Gensplejsning 1.pptx
Biostriben - Gymnasie - Eksperimentelt arbejde
Naturgeografi på b-niveau vol 2.docx
BioStriben - Grundskole - Biokemi
Opgaver uden bilag nf.docx
Medbring dit hæfte, hvis du har det derhjemme!
Eksamensopgaver til nf kemi - udkast uden bilag opdateret.docx
Quiz i almen geografi
Ruffle - Flash Emulator
MapMSG.com - Statetris-Europe
Danmark - 62 Byer Quiz
Udlevering af hæfter
Eksamensspørgsmål nf_geo ekstern 2025_ny - uden bilag.pdf
Diffusions forsøg .docx Journal - Værebro Å i geo, bio og kemi.docx Knæhøj karse projektbeskrivelse.docx Lev eller overlev projektbeskrivelse - med geografi.docx Måling af blodsukker, journal-vejledning (1) data.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Repetition
Vi har repeteret det vigtigste geografifaglige pointer i forbindelse med de særfaglige eksamensspørgsmål
Indhold
Kernestof:
Eksamensspørgsmål nf_geo ekstern 2025 - uden bilag.pdf
Dagens bordgrupper
Naturgeografi på b-niveau .docx
Grøn eller sort energi Projektbeskrivelse.docx
Lektie om havstrømme.docx
Spørgsmål til lektien om havstrømme.docx
Forsøg med havstrømme.docx
Naturgeografi på b-niveau vol 2.docx
Quiz i almen geografi
Ruffle - Flash Emulator
MapMSG.com - Statetris-Europe
Danmark - 62 Byer Quiz
Udlevering af hæfter
Eksamensspørgsmål nf_geo ekstern 2025_ny - uden bilag.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748771145", "T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748771145", "H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748771145" }