Holdet 2024 1p nf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Jesper Karup, Malene Ørum Plesner, Marina Rasmussen, Niels Vinther
Hold 2024 1p nf (1p nf bi, 1p nf ge, 1p nf ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Knæhøj Karse
Titel 2 Waterworld
Titel 3 Lev eller overlev
Titel 4 Grøn eller sort egergi
Titel 5 Særfaglig kemi: Syrer, baser og koncentrationer
Titel 6 Købt eller solgt
Titel 7 Identificering af syg doms gener
Titel 8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Knæhøj Karse

I dette forløb har eleverne arbejdet med

Bio:
Liv/celler
Planter
Cellemembran
Fotosyntese
Diffusion
Osmose
  
Geo:
Solindstråling
Klima
Jordstruktur
Vand / nedbør
Drivhuseffekt

Kemi:
Grundstoffer
Ioner
Ionforbindelser
Opløselighed (ioner)
Næringssalte

Forsøg (J betyder at der er afleveret journal)
Diffusion i agar (J)
Osmose kartofler (J)
Mikroskopi planteceller
Solhøjde
Albedo (J)
Permeabilitet (J)
Dannelse af ioner (J)
Vand som opløsningsmiddel
Opløsning af salt
Spændingsrækken (J)


Materiale  brugt i bio:
- PDF fra Biologi i fokus om celler, cellemembran og transport over cellemembranen
- Biologi til tiden, s. 118-119, 123 (om plantevækst), s. 122-123 (om fotosyntese og respiration)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Waterworld

Vi har i dette forløb arbejdet med

Bio:
Åen
Økosystem
Biodiversitet
Fotosyntese
Respiration
Eutrofiering

Geo:
Vandkredsløb
Nedbør
Vandføring
Havstrømme
Dugpunkt
Varmekapacitet

Kemi:
Mængdeberegninger
Fældningsreaktioner
Titrering

Øvelser (J betyder at der er afleveret journal):
Makroindeks (J)
BI5
Algeopblomstring
Diffusion i agar (J)
Nedbør
Vandføring (J)
Havstrømme (J)
Dugpunkt
Varmekapacitet (J)
Sølvnitrat og natriumchlorid
Vandrensning m. fældnings-reaktion (J)
Salt i havvand (J)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Lev eller overlev

I forløbet "lev eller overlev" har eleverne arbejdet med følgende

Bio:
Makromolekyler
Fordøjelse
Enzymer
Blodsukker

Geo:
Livsstil og Leveforhold
Pladetektonik
Jordskælv
KRAM-faktorer
Ulighed

Kemi:
Molekyler
Organisk kemi
Polaritet
Opløselighed

Øvelser (J betyder at der er afleveret journal):
Blodsukker-regulering (J)
Jordskælv (J)
Gap-minder (J)
Statistik
Fedtindhold i chips (J)
Blandbarhed (J)
Chokolade og tyggegummi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Grøn eller sort egergi

Eleverne har i dette forløb arbejdet med

Bio:
Gæring
Enzymer
Respiration
Kulhydrater
Biobrændstof

Geo:
Oliedannelse
Carbonkredsløb
Drivhuseffekt og strålingsbalancen  
Fossil og vedvarende energi herunder olie, kul, gas, vind, sol og biomasse   
Energiudvikling både globalt og i Danmark.  

Kemi:
Alkaner
Forbrændings-reaktioner
Fysiske/kemiske egenskaber

Øvelser (J betyder at der er afleveret journal)
Gærballon (J)
Katalase og gær (J)
Oliemigration (J)
Placering af vindmøller
Solcelle øvelse
Biomasse projekt
Forbrænding af ethanol (J)
Substitution i heptan
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Særfaglig kemi: Syrer, baser og koncentrationer

Resume: Forløbet har omhandlet syrer og baser med fokus på syrer i elevernes hverdag. Vi har bl.a. vurderet hvor surt noget smager og undersøgt forskellige energidrikkes surhed og evne til at lave syreskader på tænderne (kridt). Forløbet indeholder også koncentrationsberegninger.

Kernestof:
- naturvidenskab i elevernes hverdag
- sundhed
- syre-base reaktioner
- stofmængdeberegninger, herunder stofmængdekoncentration.

Supplerende stof
- spektrofotometri

Materialer:
- Kompendie om syre-basekemi
- Øvelsesvejledninger til forsøg

Forsøg:
- laborantudfordringer
- smagen af en syre og pH
- måling af pH med rødkålsindikator
- opløsning af kridt i energidrik
- fremstilling af 0,1 mol/L citronsyre-opløsning

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Laborantudfordringen (standardkurve) 25-04-2025
Rødkålsindikator 30-04-2025
Journal: energidrikke 06-05-2025
Journal: Fremstilling af citronsyre-opløsning 08-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Identificering af syg doms gener


Resume:

I dette forløb har vi set på hvordan man kan identificerer sygdoms gener hos folk. I forbindelse med det har eleverne lært forskelige laboratorie teknikker man bruger som laborant herunder at lave en stamopløsning og hvordan man laver fortyndinger fra en stamløsning. Endvidere har eleverne lært at støbe agarrosegeler  og hvordan man kan bruge geler  til at skele DNA strenge ad efter størrelse. De har også lært hvordan man vedhjælp af gensplejsning kan give organismer nye egenskaber. De er i den forbindelse blevet introduceret til metoden bag gensplejsning.      


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer