Egedal Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egedal Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 1q nf - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Camilla Carlsen, Michael Dünweber, Truus Tuntelder
Hold
2024 1q nf (
1q nf bi
,
1q nf ge
,
1q nf ke
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1. Knæhøj Karse
Titel 2
Forløb 2: Waterworld
Titel 3
Forløb 3. Lev eller overlev.
Titel 4
Forløb 4. Grøn eller sort energi
Titel 5
DNA og gener
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1. Knæhøj Karse
I dette forløb har eleverne arbejdet med
Bio:
Liv/celler
Planter
Cellemembran
Fotosyntese
Diffusion
Osmose
Geo:
Solindstråling og vinkel
Klima
Jordstruktur
Vand / nedbør
Drivhuseffekt
Kemi:
Grundstoffer
Ioner
Ionforbindelser
Opløselighed (ioner)
Næringssalte
Forsøg (J betyder at der er afleveret journal)
Diffusion i agar (J)
Osmose kartofler (J)
Mikroskopi planteceller
Solhøjde
Albedo (J)
Nedsivning af vand (J)
Dannelse af ioner (J)
Vand som opløsningsmiddel
Opløsning af salt
Spændingsrækken (J)
Ekskursioner: Grennessminde gartneri
Projekt: Knæhøj Karse. Hvem kan dyrke den højeste karse?
Materiale brugt i bio:
- PDF fra Biologi i fokus om celler, cellemembran og transport over cellemembranen
- Biologi til tiden, s. 118-119, 123 (om plantevækst), s. 122-123 (om fotosyntese og respiration)
Indhold
Kernestof:
Solhøjdeøvelse NF.docx
Dagens slides_intro NF og solhøjde.pdf
Fotografering af nye elever til Lectio og studiekort 2024.pdf
Scan Biologi i udvikling til nf.pdf
Kemitekst til Knæhøj karse (3).docx
Journaløvelse1_ Overfladefarvens betydning for absorption og refleksion.docx
Temperaturudvikling sort og hvidt papir.xlsx
2_Dagens slides_albedo.pdf
Læs denne side om Albedo (link)
Dagens PP om cellen.
I får en ny biologibog, som vi skal læse s. 13-15 i - vi læser i modulet.
Egebo, Paludan-Müller, Torp, Ussing: Biologi til tiden (kun til hf-klasser), Nucleus; sider: 13-15, 118-120, 122-123
Quizzen skal besvares i modulet. Gør dig selv den tjeneste af have bogen med!
Husk biologibogen!
Øvelse - dannelse af ioner (2).docx
Øvelse - spændingsrækken (4).docx
Dagens slides_Jordens porøsitet, permeabilitet og RZK.pdf
Nedsivning af vand.xlsx
Rodzonekapacitet, Permeabilitet og Porøsitet. tekst.docx
Journal nr.2. Nedsivende vand i to sedimenttyper.docx
Dagens vigtigste figurer via PowerPoint
Dagens opgaver
Byg et atom vejledning (2).docx
Øvelse_dugpunkt og nedbør.doc
Dagens slides_Nedbør og dugpunkt.pdf
Vandets kredsløb_læs side 2-4.pdf
I skal kigge på de opgaver I ikke fik lavet sidste gang - se nedenstående for at se opgaverne.
image.png
Øvelse - omkrystalisation af NaCl (3).docx
powerpoint modul med salte og opløselighed.pptx
https://www.youtube.com/watch?v=IfZRPmYCnEQ
https://youtu.be/wu_ofJ6Dcz8?si=nurVh9oAlKSlutnf
Knæhøj karse projektbeskrivelse.docx
Projektgrupper:
Dagens slides
Dagens forsøg
Tid for fremlæggelser:
Link til CFU - I skulle gerne kunne se filmen under mine materialer. Man logger ind via uni-login.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Journal. Albedo
21-08-2024
Journal. Nedsivning af vand
30-08-2024
Dannelse af Ioner
05-09-2024
Øvelse_Dugpunkt
06-09-2024
Spændingsrækken
11-09-2024
1. BIO - Mikroskopering af eukaryote celler
12-09-2024
Projekt - Knæhøj Karse
26-09-2024
2. BIO - fotosyntese i vandpest
27-09-2024
omkrystalisation af NaCl
27-09-2024
Opsamling_Global planteproduktion
30-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 2
Forløb 2: Waterworld
Forløbet har dækket emnerne:
Bio:
Åen
Økosystem
Biodiversitet
Fotosyntese
Respiration
Eutrofiering
Geo:
Vandets kredsløb
Nedbør
Vandføring
Havstrømme
Dugpunkt
Varmekapacitet
Kemi:
Mængdeberegninger
Fældningsreaktioner
Titrering
Øvelser (J betyder at der er afleveret journal):
Makroindeks (J)
BI5
Algeopblomstring
Diffusion i agar (J)
Dugpunkt og Nedbør
Vandløbsundersøgelse Værebro Å (J)
Sådan dannes havstrømme (J)
Opmåling af topografisk opland Værebro Å
Varmekapacitet
Forsøg med vind
Hvorfor er havet salt? (J)
Sølvnitrat og natriumchlorid
Vandrensning m. fældnings-reaktion (J)
Ekskursioner: Måløv Renseanlæg-Værebro Å
Projekt:CSI mord mysterium
Indhold
Kernestof:
Opgave 1_om vandets kredsløb.docx
Dagens slides_vandets kredsløb.pdf
Tekst_Vandets kredsløb.docx
Se denne video om grundvand til i dag
Kort fortælling om vandløbenes historie
Egebo, Paludan-Müller, Torp, Ussing: Biologi til tiden (kun til hf-klasser), Nucleus; sider: 120-137
164.jpg
I skal huske jeres biologibog!
Opmåling af topografisk opland_Værebro Å.docx
Dagens slides_Topografisk opland.pdf
Se denne video om vandets kredsløb igen
Vandløb
Vejvisning via Google.
gruppe 1gruppe 2gruppe 3gruppe 4gruppe 5gruppe 6Melanie Christian SLiv KarolineNoahThorbjørn Marcus Sebastian LunaRania JessicaJustin Emilie Mie IsmaelDaniel H EvaSigneNicklasIsabellaDaniel MTobias A. ChristianAmnaTheaVictoriaVictor Mathilde Alfred
Øvelse Reaktionen mellem natriumchlorid og sølvnitrat (2).docx
7 faeldningsreaktioner.html
Kemitekst til Knæhøj karse (4).docx
Faunaindeks
Stationsskema
PowerPoint om fødeoptagelse, iltoptagelse og faunaindeks.
Husk at læse hjemmefra og husk jeres biologibog.
129.jpg
Dagens slides
Den naturlige å:Den øvre å:Grundvand som strømmer op. Turbulens giver højt iltindhold.Den mellemste å:Danner bugtninger, hvilket resulterer i såkaldte høl ogstryg.Den nedre å:Rørsump. Vandrig og dyb bred å, som strømmer ud i havet/fjorden.
FILM 7: Om fældningsreaktioner
bundfald over a.html
bundfald over c.html
bundfald over b.html
bundfald over c 2.html
bundfald vis.html
Øvelse - Fældning af phosphationer (2).docx
DRTV - Jorden kalder: Er vores drikkevand i fare?
Journal_Værebro å.docx
Husk at medbringe jeres resultater fra åen
Hvorfor udrettes vandløb? Hvorfor er naturligt vandløb godt?
Den samlede slide over åen - det skal I kunne til eksamen :-)
Husk biologibogen og husk at læse siderne 132-137.
Når vandløbet bliver forurenet
Øvelse Hvorfor er havet salt.docx
https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/derfor-er-havvandet-salt
Tekst_saltholdighed.docx
Mængdeberegning: stofmængde, masse og molarmasse
Opgaver mængdeberegning NF (1).docx
https://www.youtube.com/watch?v=cTyg7fbaWvQ
Forsøg med vind.docx
opgave kemisk Mængdeberegning.docx
Dagens Diffusionsforsøg
Lidt om diffusion og osmose.
Journal. Kyst og fastlandsklima (varmekapacitet).docx
kyst og fastlandsklima. tekst til varmekapacitet.docx
Kyst-fastlandsklima (varmekapacitet).xlsx
Blodtype ABO forklaret
The Blood Typing Game - about blood groups, blood typing and blood transfusions
Blodtyper.ppt
Introduktion til mængdeberegning
Hvad er en stofmængdekoncentration?
Kemi: Mængdebereginger 8: Formel koncentration
opgaver i mængdeberegning (KemiC).docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
omkrystalisation af NaCl
27-09-2024
Opmåling Topografisk opland VærebroÅ
04-10-2024
natriumchlorid og sølvnitrat
23-10-2024
Journal: Vandløbsundersøgelse Værebro Å
24-10-2024
fældning af phosphationer
25-10-2024
Journal. Hvorfor er havet salt?
28-10-2024
mængdeberegning 1
31-10-2024
Forsøg med vind
01-11-2024
Mængdeberegning 2
05-11-2024
3. BIO - Bestemmelse af vandløbskvaliteten
06-11-2024
Øvelse. Varmekapacitet
07-11-2024
mængdeberegning 3
12-11-2024
Journal. Sådan dannes havstrømme
14-11-2024
Projekt - CSI.
15-11-2024
4. BIO - Diffusionsøvelse.
20-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 3
Forløb 3. Lev eller overlev.
De overordnede problemstillinger i dette forløb er: "lev eller overlev?", "Hvordan får man det gode liv?", "Er det gode liv sundt?", "Er det gode liv bæredygtigt?".
Forløbet har dækket emnerne:
Bio:
Makromolekyler
Fordøjelse
Enzymer
Blodsukker
Geo:
Leveforhold
Livsstil og Livsvilkår
Pladetektonik
Jordskælv
Kemi:
Molekyler
Organisk kemi
Polaritet
Opløselighed
Øvelser (J betyder at der er afleveret journal):
Blodsukker-regulering (J)
Virtuel Earthquake (Jordskælv i Japan) (J)
Hvad er det gode liv? (J)
Statistik-nationale forskelle i bl.a indkomst
Fedtindhold i chips (J)
Blandbarhed (J)
Chokolade og tyggegummi
.
Ekskursion: Besøg hos Røde Kors om katastrofeområder.
Projekt: Når katastrofen rammer (jordskælv i Japan)
Indhold
Kernestof:
Egebo, Paludan-Müller, Torp, Ussing: Biologi til tiden (kun til hf-klasser), Nucleus; sider: 16-31, 33-34
Arbejdsspørgsmål om dødsårsager og fedme s. 19-21 (1).docx
Husk biologibogen.
16-22.zip
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-er-vi-for-mange-mennesker-paa-jorden_353924
Journal_Hvad er det gode liv..docx
Dagens slides_Intro_Det gode liv. ny version.pdf
Hvad er det gode liv_tekst.pdf
Kemitekst til Lev eller overlev version 2 (3).docx
Øvelse - grundstof eller kemisk forbindelse (3).docx
Arbejdsspørgsmål til lev eller overlev-teksten.odt
Dagens slides_Det gode liv repetiton levevilkår og livsstil.pdf
image.png
Kostens opbygning matrixopgave
Kost og sundhed - makronæringsstoffer.pptx Kost og sundhed - makronæringsstoffer.pptx
Film om ulighed i Danmark.docx
Vi ser denne om ulighed i modulet
Og vi ser denne om ulighed fra Cevea i modulet (Link)
Opgave_Har alle danskere samme levevilkår.docx
Opgave_Introduktion til pladetektonik_2024.doc
Dagens slides_Jordens opbygning og pladegrænser 2024.pdf
ddj(4).pdf
Fordøjelsessystemet og fordøjelsesenzymer HF-version.pptx
Opgave - Molekylerbyggesæt (1).docx
‪Byg et molekyle‬
DR om Diabetes "Diabetes - hvad er det?"
Spørgsmål om Jordskælv.docx
2.5_month_depth(1).kml
https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/kvikguide-til-jordskaelv
Dagens slides_ Naturkatastrofer Jordskælv. ny.pdf
Øvelse - Blandbarhed (2).docx
Spørgsmål til filmen jordskælv.docx
Chipsfabrikken (2).docx
Arbejdsark -Fedtstoffer.docx
Kemitekst til Lev eller overlev version 2 (3) (1).docx
Journalskabelon til fedt i chips (1).docx
Tirsdag den 17. dec. skal vi på tur til København, hvor vi skal besøge Røde Kors. I skal selv finde vej og betale for turen derind og tilbage. I finder en rejsevejledning nedenfor
øvelse 2-beskriv de tre destruktive pl. grænser og placer dem.docx
øvelse 1-find pladegrænser.docx
Journal_Virtual earthquake.docx
Regulering af blodsukkeret og det glykæmiske indeks.pptx
Forsøgspersoner skal ikke spise frokost - de må dog gerne drikke vand. Direkte efter forsøget er man velkommen til at spise løs👍😊
Eksempel på eksamensspørgsmål om det gode liv.docx
Test. hvor meget kan du husk om HDI, levevilkår og livsstil samt jordskælv.docx
Eksempel på eksamensspørgsmål om jordskælv.docx
Nødrationstabel inkl. fedtsyresammensætning .xlsx
Grupper
Lev eller overlev projektbeskrivelse - med geografi (1).docx
Sluk og Læs. Husk en god bog 🙂
Lev eller overlev projektbeskrivelse - med geografi.docx
Tid og sted for fremlæggelser i lev og overlev.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 4
Forløb 4. Grøn eller sort energi
Den overordnede problemstilling i dette forløb er: "Hvor skal vores samfund få energi fra?".
I forløbet vil der blive arbejdet med: Hvad er energi? Hvordan anvender vi energi? Hvilke fordele og ulemper er det ved de forskellige energityper? Hvordan kan vores energiforsyning blive bæredygtig?
Forløbet har dækket emnerne:
Bio:
Gæring
Enzymer
Respiration
Kulhydrater
Biobrændstof
Geo:
Oliedannelse
Carbonkredsløb
Strålingsbalance og Drivhuseffekt
Fossil og vedvarende energi
Energiudvikling
Kemi:
Alkaner
Forbrændings-reaktioner
Fysiske/kemiske egenskaber
Øvelser (J betyder at der er afleveret journal):
Gærballon (J)
Katalase og gær (J)
Oliens migration (J)
Strålingsintensitet og energibehov (J)
Forbrænding af ethanol (J)
Substitution i heptan
Hvad er lightergas? (J)
.
Ekskursion: Er biomasse grønt eller sort
Projekt: Den Blå Planet
Indhold
Kernestof:
ENERGI.pdf
resultater blodglukosemålinger.xlsx
DRTV - Store Nørd: Boreplatform
Organisk kemi og alkaner | Kemi C - 11
Kemitekst til Grøn eller sort energi (1).docx
Arbejdsark carbonhydrider Energi.docx
Journal_Oliens migration_eksperiment_med spørgsmål og bilag.docx
Dagens slides_oliedannelse.pdf
Energi kapitel_Vores Verden 1-15.pdf
s. 63-66.pdf
Dagens slides_Strålingsbalance og drivhuseffekt.pdf
strålingsbalancen.mp4
albedo.mp4
Drivhuseffekt og global opvarmning_tekst.pdf
Opgave 1_oliens migration_tegn.docx
Opgave 2_repetition af strålingsbalancen.docx
opgave 3_repetition af kulstofkredsløbet_tegn.docx
. S. 279-286 Energi.pdf
Gå ind og læs om kulstofkredsløbet her
https://www.undervisningslokalet.dk/kulstofs-kredsloeb/
Egebo, Paludan-Müller, Torp, Ussing: Biologi til tiden (kun til hf-klasser), Nucleus; sider: 101-103, 106-107, 141-149
Enzymer kort.pptx
Enzymer
Husk at medbringe Biologibogen og se den korte film om enzymer!
ENZYMER
Forsøg_ Lightergas (2).docx Se filmen DRTV - Store Nørd: Boreplatform
Alkener og alkyner | Kemi C - 14
Opgave_Placering af vindmøller.docx
Dagens slides_Vindenergi.pdf
El fra vindmøller
Mikroorganismer og bioteknologi.pptx
Spørgsmål til 141-147 biologi til tiden.docx
Lille spil
Gæring til alkohol og svampe
Sluk og Læs. Husk en god bog 🙂
Kemitekst til Grøn eller sort energi (1).docx Læs side 8-10 hjemme
Substitutionsreaktioner på alkaner.docx
Projektvejledning
Plan for rul
EG energiforbrug.xlsx
Grupper til projektet:
Lektie i BIO
Lektie i BIO:
Dokumentaren "Spritbiler"
Spørgsmål til dokumentaren og til artiklen.
Biler skal køre på landbrugsaffald
Opråb fra Estland: Danmark ødelægger vores skove for at lave ’grøn energi’
Hvis der er tid, skal lave jeres poster, i biologi skal den indeholde følgende (I får også tid til dette fredag):
Ingen lektier - MEN HUSK BIOLOGIBOGEN!
Lav jeres projektfremlæggelser - skriv gerne talekort.
Gruppe 1. (3)EmilieAmnaIsmael Gruppe 2. (4)VictoriaMathildeMelanieIsabellaGruppe 3.(4)KarolineSigneChristian RChristian (Alexander)Gruppe 4. (3)LunaRaniaTheaGruppe 5. (3)LivJessicaEvaGruppe 6. (3)AlfredJustinNoahGruppe 7. (3)VictorDanielTobiasGruppe
Problemstillinger intern eksamen 2025.docx
Kogebog NF 2025.docx
Den Blå Planet_ spørgsmål.pdf
I skal lave jeres poster, i biologi skal den indeholde følgende:
Drivhuseffekten
geography seasons
Journal_Strålingsintensitet og energibehov.docx
Dagens slides_Sol og solceller.pdf
Kap 15_Solceller (1).pdf
Fordele og ulemper ved energityper.docx
Dagens slides_Energi fra biomasse_er det en god ide.pdf
Tekst om biomasse.pdf
Opgave Energi fra biomasse_er det en god ide.docx
Program for modulet:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 5
DNA og gener
Forløbet har dækket DNA-molekylets opbygning, herunder DNA-nukleotiderne, baseparringsprincippet, kromosomer og gener. Forløbet har desuden behandlet temaer indenfor den klassiske genetik, herunder dominante og recessive alleler, fænotyper og genotyper (homozygote og heterozygote), krydsningsskemaer og deres anvendelse, blodtypernes genetik og fysiologiske betydning.
Eksperimentelt arbejde:
Blodtypebestemmelse
DNA-ekstraktion fra Kiwi
Indhold
Kernestof:
Øvelse_Forsuring (2).docx
Kemitekst til syrer og baser (1).docx
Forsuring af havene (1).pptx
Egebo, Paludan-Müller, Torp, Ussing: Biologi til tiden (kun til hf-klasser), Nucleus; sider: 149-153
Arbejdsspørgsmål DNA c-hold.docx
Program for modulet:
Opgaver om pH- og pH-skalaen (1).docx
Opgave til de der er uden for lab: Gå ind på cfu, se "Har Malou Det Dødelige Gen". mitCFU.DK
Øvelsesvejledning DNA fra Kiwi c-niveau 2025.docx
Journalskabelon til smagen af syrer og rødkålsindikator (2).docx
Solceller på taget - sol i haven.docx
Købt eller solgt_2.pdf
Købt eller solgt_3MD.pdf
Oversvømmelser.docx
Eksamensopgaver til nf kemi - udkast uden bilag 2025.docx
Hvilken bolig er bedst for en klimabevidst familie.docx
Program
Sluk og Læs. Husk en god bog 🙂
Dagens slides_Eksamen i geografi.pdf
Eksamensspørgsmål nf_geo ekstern 2025 - uden bilag.pdf
Program:
kig på eksamensspørgsmålene, og forbered spørgsmål til teorien.
Program: Eksperiment og journal om katalase i gær.
Kig på eksamensspørgsmålene, og forbered spørgsmål til teorien.
Uddele jeres hæfter så i kan bruge dem til eksamen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748775470", "T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748775470", "H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748775470" }