Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Trine Anker
|
Hold
|
2024 1asuxy bk/1 (1asuxy bk/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Landskab og formelle virkemidler
Vi begynder forløbet med at male naturalistiske landskabsmalerier.
I processen er der fokus på at bygge et illusionsrum op via farveperspektiv, størrelsesperspektiv, detaljeperspektiv og repoussoir-effekt.
Derpå læser vi om billedanalyse og billedets formelle virkemidler:
komposition, rum, lys og farve og anvender analyseredskaberne på udvalgte værker.
PENSUM:
Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen: Form, indhold og kontekst (forlaget Columbus) s. 1-20 (udleveret som pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det skønne og det grimme
Forløbet indledes med naturalistiske modellering af menneskefigur i ler. Vi arbejder med proportioner, positur og personligt udtryk.
På den baggrund undersøger vi det klassiske formsprog og klassiske skønhedsidealer.
Derefter går vi på jagt efter det grimmes æstetik. Vi taler om, hvorfor man kan have behov for at gøre op med perfektions-æstetikken og om hvordan deforme, ulækre og grimme former virker på os som beskuer.
Eleverne laver selv en collage, som arbejder med sammenstødet mellem på den ene side grimme og ulækre elementer og på den anden side billeder fra hverdagen.
PENSUM:
Andersen og Porse: TAP, praksis 2021, "om klassisk æstetik" s. 147-152
og "om Det grimmes æstetik" s 83-90 (pdf-dokument)
I forløbet arbejder vi med værker af blandt andre:
Ukendte kunstnere fra antikken
Michelangelo
Duane Hanson
Peter Land
Christian Lemmerz
Marco Evaristi
Pipilotta Rist
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Das Unheimliche
Forløbet indledes med en oversigt over forskellige kunstneriske medier, som bliver almindelige i løbet af 1900-tallets kunsthistorie.
Vi ser forskellige eksempler på readymades, koncepkunst, installationer, performance, videokunst og aktivistisk kunst.
Derpå taler vi om kunst, som virker urovækkende og som på forskellig vis arbejder med antydninger og små forskydninger i det velkendte og forståelige.
Vi går i gang med at lave en fælles "urovækkende" installation under overskriften "Hvad er der i de papkasser"?
Vi læser om begrebet " Das Unheimliche" og arbejder analytisk med forskellige eksempler på kunstværker, som indeholder træk af "das unheimliche"
Med inspiration fra Morten Schelde arbejde vi desuden med tegning af insekter: Under arbejdet fokuserer vi på forstørrelse, detaljegengivelse, dramatisk belysning og det monokrone udtryk.
PENSUM:
Andersen og Porse: TAP, praksis 2021 s. 65-70 (udleveret som pdf-fil)
Sammen har vi set værker af:
W. Hammershøj
René Magritte
Morten Shelde
Julie Nord
Michael Kvium
Patricia Picininni
Elmgreen og Dragsett
Pippilotta Rist
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Erindring
I dette forløb arbejder vi teoretisk og praktisk med erindringsværker.
Vi begynder med at tale om personlige og kollektive erindringer.
Derpå arbejder vi med henholdsvis Jeanette Ehlers og Dan Vos erindringsværker.
Eleverne arbejder efterfølgende selv med at udforme et værk, som tager udgangspunkt i barndomserindringer.
PENSUM:
Andersen og Porse: TAP, praksis 2021 s. 109-111(udleveret som pdf-fil)
Interview med Jeanette Ehlers: "København gemmer på en mørk og smertelig historie" fra "Alt for damerne" d. 10/8-22
Jeanette Ehlers: "Whip it good" https://www.youtube.com/watch?v=q6oeYO87vtU
Om Dan Vo: https://www.smk.dk/artist_profile/danh-vo/
Interview med Dan Vo: https://artmatter.dk/journal/video-portraet-af-danh-vo/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Vi indleder eksamensprojektet med en ekskursion til Louisiana, hvor vi skal opleve udstillingen "havet". Som forberedelse til forløbet læses og orienteres eleverne via udstillingskataloget.
Efterfølgende arbejdes der med forskellige inspirationsøvelser inden eleverne udformer individuelle værker:
PENSUM:
Undervisningsmaterialet HAVET, Louisiana, 2025.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Magiske billeder og genstande
Et sidste kort forløb, hvor vi ser på billeder og genstande, som i forskellige kulturer opfattes som en levende kraft, der kan beskytte eller på anden vis kommunikere med omverden.
Vi kaster også et blik på kunstneren Hannah Totickis udstilling "Gudernes lager" på Copenhagen Contemporary 2024, hvor Toticki undersøger hvordan det er et leve og skabe mening i en tid uden nogen fælles hellige forestillinger.
Eleverne skaber egne amuletter eller vinger til skytsengel.
PENSUM:
Om amuletter: https://www.religion.dk/leksikon/amulet
Om Murti: The image of God, The pluralism project, Harvard University: https://pluralism.org/murti-the-image-of-god
Om Hannah Totickis udstilling: Gudernes Lager i 2024:
https://copenhagencontemporary.org/hannah-toticki/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64751702657",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64751702657",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64751702657"
}