Holdet 2024 bi/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Michael Dünweber
Hold 2024 bi/u (1u bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Celle/Mikrobiologi
Titel 2 Forløb 2: Fysiologi og ernæring
Titel 3 Forløb 3. Sexologi og kønsforvirring
Titel 4 Forløb 4: Genetik
Titel 5 Forløb 5. Økologi
Titel 6 Forløb 6: Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Celle/Mikrobiologi

•Levende organismer og organsystemer
•Eu- og prokaryote celler
•Cellernes opbygning og funktion
•Osmose og diffusionsprocesser
•Cellemembraner (polaritet)
•Mitose
•Bagegær og celle-vækstkurven
•Respiration og Gæring
•pH- og temperatur optimum
•Bakterier i vores omgivelser
•Multiresistens og lidt probiotika

Opgaver og øvelser:
Se under skriftligt arbejde (nedenfor)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mindmap over celler 06-11-2024
Journal 1. Mikroskopiering af celler 11-11-2024
Journal nr. 2: Osmose i Kartofler 20-11-2024
Journal nr. 3. Bakterier i omgivelserne 04-12-2024
Rapport nr. 1. Bagegærs aktivitet ved forsk temp 04-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb 2: Fysiologi og ernæring

•Opbygning af kulhydrat, fedt og protein
•Fordøjelsen af kulhydrat, fedt og protein (og fokus på fordøjelse af mælkesukker)
•Blodglukoseregulering (Homeostase) og Glykæmisk index
•Kostanbefalinger og optimal kostfordeling
•Livsstilssygdomme (åreforkalkning og blodprop i Koronarterien)
•Livsstilssygdomme (diabetes 1 og 2)
•Livsstilssygdomme og forebyggelse med motion (motionsanbefalinger)
•Livsstilssygdomme og behandling med Ballonudvidelse og Bypass-operation

Opgaver og øvelser:
Se under skriftligt arbejde (nedenfor)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel opgave_Næringsstoffer 13-12-2024
Journal nr.4. BMI, Hofte-talje og fedtpr 10-01-2025
Rapport nr. 2. Blodglukoseregulering 22-01-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Forløb 3. Sexologi og kønsforvirring

•Opbygning af sædkanalen
•Hormonregulering og sædcelledannelse
•Testiklernes opbygning (fokus på Sertoli- og leydig celler)
•Kønsdifferentiering
•Hormonregulering-negativ feedback (GnRH, LH og FSH)
•Meiosen
•Plastik (Ftalater- hormonforstyrrende stoffer)
•Ftalater påvirkning af vores "negative feedback -system"
•Ftalater påvirkning af sædcelledannelse, sædcelle kvalitet og kønsdifferentiering
•Fejl i kønsorganer (Hypospadi og kryptokisme)
•TDS-hypotesen (Testikulært Dysgenese Syndrom)
•Ophobning af miljøgifte i fødekæden. -bioakkumulation og magnifikation
•BPP=NPP+R
•Befrugtning og kort om fosterudvikling

Under dette forløb har holdet haft et flerfagligt forløb om: "Hvorfor fødes der færre børn i Danmark?" -det var et forløb med Samfundsfag. I biologi har de arbejdet med (og fået repeteret) hormonregulering og miljøgiftenes påvirkning af mænds sædcellekvalitet. Vi har i den forbindelse undersøgt sædcellers kvalitet (Journal nr. 6) ved at udsætte dem for bl.a. temperaturer, pH-værdier, Nikotin, Kolbe A-C -præparater mm.


Opgaver og øvelser:
Se under skriftligt arbejde (nedenfor)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal nr. 6. Undersøg. af Sædcellers aktivitet 03-02-2025
Journal nr. 5. Hormonforstyrrende stoffer 19-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Forløb 4: Genetik

•Genetiske grundbegreber og genetisk arv
•Stamtavler og krydsningsskemaer
•DNA's opbygning
•Proteinsyntesen
•Blodtypegenetik
•Genmutationer og PGD
•kromosomtalsfejl og Non-Disjunktion
•Ultralydsscanning (Nakkefoldsscanning) og Prænantal risikovurderinger
•Laktoseintolerans
•Osmotisk diarre
•Naturlig selektion

Opgaver og øvelser:
Se under skriftligt arbejde (nedenfor)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt_genetske grundbegr og stamtavler 12-03-2025
Journal nr. 9. Blodtypebestemmelse 21-03-2025
Journal nr. 11. Laktoseintolerans 25-03-2025
Journal nr. 10 Prænatal risiko 02-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Forløb 5. Økologi

•Økosystem, trofiske niveauer og energitab (respirationstab og afføring)
•Biotiske og abiotiske faktorer
•Biodiversitet (ifbm vandløbsundersøgelse=Makroindex-metoden)
•Fotosyntese og respiration
•BPP=NPP+R
•Nedbrydning (bakteriel nedbrydning)
•Denitrifikation i randzoner
•C-kredsløbet
•Makroindex
•Effekten af næringsstoffer i søer og vandløb.
•Vandløbsgrafen
•Åndedrætssystemer hos makrofauna (Rød dansemyggelarve, Rottehale og slørvingenymfe)
•Den onde cirkel
•metoder man anvender for at undgå eutrofiering i søer (herunder Randzoner, Biomanipulation og udbygge Renseanlægget og kloaknettet)

Opgaver og øvelser
Se under skriftligt arbejde (nedenfor)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal nr. 12.Vandløbsundersøgelse 07-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Forløb 6: Eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer