Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Michael Dünweber
|
Hold
|
2024 bi/v (1v bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Celle/Mikrobiologi
•Levende organismer og organsystemer
•Eu- og prokaryote celler
•Cellernes opbygning og funktion
•Osmose og diffusionsprocesser
•Cellemembraner (polaritet)
•Mitose
•Bagegær og celle-vækstkurven
•Respiration og Gæring
•pH- og temperatur optimum
•Bakterier i vores omgivelser
•Multiresistens og lidt probiotika
Opgaver og øvelser:
Se under skriftligt arbejde (nedenfor)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen & Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus: side 14-16
-
BIU s.14-16.pdf
-
Cellen (opbygning).doc
-
Notater til Eu- og prokaryote celler.doc
-
Dagens slides_Velkommen til Biologi C!.pdf
-
Dagens slides_Celler, mindmap.pdf
-
MN s. 181-184.pdf
-
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen & Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 14-20, 173-176, 196-198, 236-239
-
1. journal. Mikroskopering af celler.docx
-
2. journal. Osmose i kartofler.docx
-
dagens slides_Diffusion.pdf
-
MN s. 162-163.pdf
-
Diffusions begrebsliste.docx
-
1. Eksamensspørgsmål. Celler-dyrePlantecellen.doc
-
1. Eksamensspørgsmål. Celler-dyrePlantecellen. nyt wordformat.docx
-
Videoopgave om mitose.docx
-
Dagens slides_Mitose.pdf
-
Vurdering af mitosefremlæggelse af gruppe.docx
-
dagens slides_Cellevækst og bagegær 1v.pdf
-
Rapport nr. 1. Bagergærs aktivitet ved forskellige temperaturer 1v.docx
-
BTT s. 141-147.pdf
-
Udfyld_Notesark til Næringsstoffernes opbygning, funktioner mm.docx
-
Dagens slides_De 3 energigivende næringsstoffer - virtuelt modul.pdf
-
Virtuelt_video til at udfylde notesark om næringsstoffer.mp4
-
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen & Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus: side 75-82
-
Arbejdsspørgsmål om (multi-)resistente bakterier.docx
-
3. Journal. bakterier i omgivelserne 1V.docx
-
dagens slides_Bakterier.pdf
-
Dagens slides_Bakterier2 1V.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal 1. Mikroskopiering af celler
|
19-11-2024
|
Journal nr. 2. Osmose i Kartofler
|
21-11-2024
|
Rapport nr.1. Bagegærs aktivitet ved forskellige t
|
13-12-2024
|
Journal nr. 3. Bakterier i omgivelserne
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2: Fysiologi og ernæring
•Opbygning af kulhydrat, fedt og protein
•Fordøjelsen af kulhydrat, fedt og protein (og fokus på fordøjelse af mælkesukker)
•Blodglukoseregulering (Homeostase) og Glykæmisk index
•Kostanbefalinger og optimal kostfordeling
•Livsstilssygdomme (åreforkalkning og blodprop i Koronarterien)
•Livsstilssygdomme (diabetes 1 og 2)
•Livsstilssygdomme og forebyggelse med motion (motionsanbefalinger)
•Livsstilssygdomme og behandling med Ballonudvidelse og Bypass-operation
Opgaver og øvelser:
Se under skriftligt arbejde (nedenfor)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel opgave om næringsstoffer
|
13-12-2024
|
Journal nr.4 BMI. Hofte-talje og fedt
|
13-01-2025
|
Rapport nr. 2. Blodglukoseregulering
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb 3. Sexologi og kønsforvirring
•Opbygning af sædkanalen
•Hormonregulering og sædcelledannelse
•Testiklernes opbygning (fokus på Sertoli- og leydig celler)
•Kønsdifferentiering
•Hormonregulering-negativ feedback (GnRH, LH og FSH)
•Meiosen
•Plastik (Ftalater- hormonforstyrrende stoffer)
•Ftalater påvirkning af vores "negative feedback -system"
•Ftalater påvirkning af sædcelledannelse, sædcelle kvalitet og kønsdifferentiering
•Fejl i kønsorganer (Hypospadi og kryptokisme)
•TDS-hypotesen (Testikulært Dysgenese Syndrom)
•Ophobning af miljøgifte i fødekæden. -bioakkumulation og magnifikation
•BPP=NPP+R
•Befrugtning og kort om fosterudvikling
Under dette forløb har holdet haft et flerfagligt forløb om: "Hvorfor fødes der færre børn i Danmark?" -det var et forløb med Samfundsfag. I biologi har de arbejdet med (og fået repeteret) hormonregulering og miljøgiftenes påvirkning af mænds sædcellekvalitet. Vi har i den forbindelse undersøgt sædcellers kvalitet (Journal nr. 6) ved at udsætte dem for bl.a. temperaturer, pH-værdier, Nikotin, Kolbe A-C -præparater mm.
Opgaver og øvelser:
Se under skriftligt arbejde (nedenfor)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal nr. 6. Undersøg. af Sædcellers aktivitet
|
29-01-2025
|
Journal nr. 5. Hormonforstyrrende stoffer
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Forløb 4: Genetik
•Genetiske grundbegreber og genetisk arv
•Stamtavler og krydsningsskemaer
•DNA's opbygning
•Proteinsyntesen
•Blodtypegenetik
•Genmutationer og PGD
•kromosomtalsfejl og Non-Disjunktion
•Ultralydsscanning (Nakkefoldsscanning) og Prænantal risikovurderinger
•Laktoseintolerans
•Osmotisk diarre
•Naturlig selektion
Opgaver og øvelser:
Se under skriftligt arbejde (nedenfor)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelt_Genetiske grundb. og stamtavler
|
10-03-2025
|
Journal nr. 10. Prænatal dia risko ved at føde et
|
12-03-2025
|
Journal nr. 9. blodtype
|
18-03-2025
|
Journal nr. 11. Laktoseintolerans
|
19-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb 5. Økologi
•Økosystem, trofiske niveauer og energitab (respirationstab og afføring)
•Biotiske og abiotiske faktorer
•Biodiversitet (ifbm vandløbsundersøgelse=Makroindex-metoden)
•Fotosyntese og respiration
•BPP=NPP+R
•Nedbrydning (bakteriel nedbrydning)
•Denitrifikation i randzoner
•C-kredsløbet
•Makroindex
•Effekten af næringsstoffer i søer og vandløb.
•Vandløbsgrafen
•Åndedrætssystemer hos makrofauna (Rød dansemyggelarve, Rottehale og slørvingenymfe)
•Den onde cirkel
•metoder man anvender for at undgå eutrofiering i søer (herunder Randzoner, Biomanipulation og udbygge Renseanlægget og kloaknettet)
Opgaver og øvelser
Se under skriftligt arbejde (nedenfor)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
begreber ved bord.docx
-
opgave Energi i fødekæde.docx
-
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen & Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 24-27, 29-32, 51-64, 70-73
-
Dagens slides_Økologi introduktion.pdf
-
Dagens slides_Vandløbet biotiske abiotiske forhold_og start på C-kredsløbet.pdf
-
C-kredsløbet 1u.jpg
-
C-kredsløbet.mp4
-
Opgave 1 Kemiske reaktioner i C-kredsløbet.docx
-
opgave 2 C- kredsløb.docx
-
Dagens slides_C-kredsløbet.pdf
-
Dagens slides_Når vandløbet forurenes_vandløbsgrafen.pdf
-
Dagens slides_Vandløbsundersøgelse.pdf
-
12. journal. Vandløbsundersøgelse i Stenløse Å.docx
-
Dagens slides_Dyrenes ånding (Vejrtrækning).pdf
-
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen & Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus: side 59-64
-
Link til quizzer om søen i balance og ubalance
-
Opgave 1. Vandløbet og Søen i balance og ubalance.docx
-
Opgave 2. den onde cirkel i vandløb og søer.docx
-
Dagens sides_Når søen forurenes.pdf
-
Se fire film i dette link: introduktion, Rovfisk, fredfisk og udledning af spildevand
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal nr.12. Vandløbsundersøgelse
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Forløb 6: Eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64802466425",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64802466425",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64802466425"
}