Holdet 2024 1a la - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Kasper Grønlund Evers
Hold 2024 1a la (1a la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ludus - lectiones
Titel 2 Catul & Cicero– ny digtning og gamle dyder
Titel 3 Livet på godt og ondt i Kejsertiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ludus - lectiones

Lectiones - introduktion til sprog og kultur

Begynderkursus i latin, der gennem de såkaldte "lectiones" (i vores begyndersystem, Ludus) introducerer eleverne til sproget, således at de så småt kan begynde at læse og oversætte udvalg af originaltekst på egen hånd. Desuden generel introduktion til romersk kultur og historie.

Tekster læst og materiale anvendt:
Ludus (Christensen & Gorm Tortzen):
- grammatik:
14-16 (lectio I)
20-21 (lectio II)
26-28 (lectio III)
32 (lectio IV)
38 (lectio V)
44-45 (lectio VI)
50-51 (lectio VII)
57-58 (af lectio VIII: særligt om konjunktiv + participium)
- kulturstof:
10-11 (om det latinske sprog)
17+18 (om Republikken)
22+23 (om Publilius Syrus og Pompeii)
29 (romersk navngivningsskik)
34, 35, 36 (romerske kejsere, råd til ungdommen, Florus og kejser Hadrians drillerier på vers)
40-41, 42 (om sundhed, sygdom og krop)
46, 47 (om skrivematerialer og fabler)
53 (om kejserdømmet og kristendommen)

Latinsk originaltekst læst kursorisk: s. 49, Phaedrus I.24 (Frøen der pustede sig op)[10 vers poesi]

Supplerende tekst:
- Lukasevangeliet kap. 2. Formål: Læsning af "Juleevangeliet" ifm ekskursion til Stenløse Kirke for at læse kirkelatin, for at belyse sammenhængen mellem kristendommen og kejserdømmet, samt problematisere Bibelen som historisk kilde til samfund og begivenheder i Romerriget.

Ars Minor (Christensen & Gorm Tortzen):
§1.0: Kronologisk oversigt over latinens sproghistoriske udvikling.

Tal latin-øvelser ud fra “Usus,” Ludus s. 84-85.

Mindre video-sekvenser/trailers:
Gladiator I (2000)
Gladiator II (2024)
Pompeii (2014)
Eddie Izzard, sketch: On the silliness of the Latin language

“Levende” latin:
https://www.vaticannews.va/it/vaticano/news/2022-08/hebdomada-papae-6-agosto-news-latino.html
https://www.bremenzwei.de/themen/nuntii-latini-100.html
https://la.wikipedia.org/wiki/Vicipaedia:Pagina_prima

Udvalg af graffiti fra:
Corpus inscriptionum latinarum:
CIL 6.8045, 10.877, 11.6721,7(1)
V. Hunink (red. og overs.): Glüklich ist dieser Ort! 1000 Graffiti aus Pompeji. Reclam. 2011: nr. 24, 143, 157, 235, 336, 999, 1013

Omfang af originaltekst: 0,5 sider.
Supplerende tekst: 2 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Catul & Cicero– ny digtning og gamle dyder

Krig og kærlighed i Senrepublikken

Vi dykker særligt ned i to af de mest berømte forfatterskaber fra Senrepublikken, nemlig Marcus Tullius Ciceros og Gaius Valerius Catullus' værker. På den ene side bliver vi bekendt med Cicero overfor Gaius Julius Cæsar, samt deres historiske og kulturelle kontekst som henholdsvis forsvarer og hovedfjende af Republikken, på den anden side giver læsning af Catuls digte os et bredere perspektiv på perioden med nye og modsatrettede strømninger i Republikkens sidste årtier. Således bliver vi klogere på såvel Senrepublikken som ideal og virkelighed, såvel som genrerne historieskrivning, brevskrivning og poesi. Desuden uddybes vores kendskab til Cicero, Catul og Cæsar, og det samfund de levede i, med supplerende tekster i oversættelse.

Tekster læst og materiale anvendt:

Latinske originaltekster læst statarisk:
Florilegium (Christensen & Gorm Tortzen, 2003), teksterne:
1, Catul, Invitation (Carmen 13). [14 vers poesi]
3, Catul, Spurven er død! (Carmen 3). [18 vers poesi]
6, Catul, Kom og hjælp mig (Carmen 42). [24 vers poesi]
16, Cicero, Brev d. 22. januar 49 f.Kr. (Epistula ad familiares XIV.18), l. 1-12. [12 linjers prosa]

Latinsk originaltekst læst kursorisk:
Florilegium (Christensen & Gorm Tortzen, 2003):
8, Catul, Tak, Cicero! (Carmen 49). [7 vers poesi]

Supplerende tekster:
- Sapfo 1 (fra Andersen, Carlskov og Søndergaard 2020: Jeg er grønnere end græs). Formål med perspektivering: At få en dybere forståelse af Catuls digteriske gæld til det arkaiske græsk forbillede, Sapfo, som repræsenteret ved dæknavnet Lesbia for hans elskede.
- Catul, 2, 3, 5, 7, 8, 13, 70 (fra Christensen & Tortzen, Romersk Antologi, 2006, s. 96–101). Formål med perspektivering: At uddybe forståelsen af det private generelt, og personlige følelser og kærlighedsforholdet til Lesbia mere specifikt, i Catuls forfatterskab, til forskel fra tidligere i romersk litteratur, samt at få et indblik i en anden side af Senrepublikken end blot det politiske magtspil. Plus Voetmanns nye oversættelse af Catul 42 overfor Gelsteds ældre ditto i Flor.-kompendiet - formål: Oversættelsesvurdering.
- Cicero, Breve, Ad Fam. XVI.11, 14, 16. Formål med læsning: At få indblik i forholdet til husslaver og traditionen med at frigive dem, samt et øjebliksbillede fra randen af Borgerkrigen, lige før forhandlingerne mellem Cæsar og Senatet brød sammen.
- Cicero, Stoiske Paradokser, 1. & 5. (fra Christensen & Tortzen, Romersk Antologi, 2006, s. 47-50, 54-58). Formål med perspektivering: At få en dybere forståelse af Ciceros idealer og værdier, i form af hans formidling af stoisk filosofi, som repræsentant for den traditionelle senator-stand i Republikken.
- Cæsar, Gallerkrigen, VII.26-28, VIII.1, 49-55 (Koch & Afzelius, overs., Cæsars Gallerkrig, 1942). Formål med perspektivering: Dels at få en bedre forståelse af "Gallerkrigen" som krigshistorie, dels som tendentiøs politisk historie ved at få et indblik i magtkampene og konflikterne mellem Cæsar og det såkaldte Senatsparti i Rom i tiden lige før Borgerkrigens udbrud i 49 f.v.t.
- Tre tekster om Augustus, læst ifm ekskursion til Glyptoteket (fra Carlsen, Romerriget; 2001): Augustus, Res Gestae, 1-3 & 34-35; Tacitus, Annales, bog I.2-4 (uddrag); Sueton, Divus Augustus, 31-32 & 34-35 (uddrag). Formål med perspektivering: At få et indblik i den første kejsers person og eftermæle, herunder hans egen forklaring på afskaffelsen af Republikken, dels fra ham selv, dels fra senere historikere i kejsertiden.

Efterantikke perspektiveringer:
- Lesbia 1878, John Reinhard Weguelin (maleri); Lesbia 1907, Edward John Poynter (maleri); Catul, moderne buste på Piazza Carducci i Sirmione, Italien, 1935. Formål med perspektivering: At reflektere over, hvad senere tiders kunstnere har set og følt, når de læste Catuls digte om Lesbia.
- https://nyheder.tv2.dk/tech/2023-09-29-hvor-ofte-taenker-maend-paa-romerriget-saerlig-trend-hitter-paa-tiktok, sammen med Saturnday Night Live, Rome Song:
https://www.youtube.com/watch?v=P2nWlXlcO5I. Formål med perspektivering: At forholde sig til, hvordan særligt moderne mænd åbenbart overraskende ofte reflekter over Romerrigets historie og kulturelle eftervirkninger.

Latinske indskrifter studeret kursorisk på Glyptoteket ifm ekskursion (formål: At få indsigt i de frigivnes liv og levned i kejsertiden (1.-2. årh. e.v.t.) gennem deres navne og gravindskrifter):
Corpus Inscriptionum Latinarum bd. 6, 26421
Corpus Inscriptionum Latinarum bd. 6, 15543 (p 3518, 3532, 3913, 3918) = CIL 06, 25859a = CIL 06, 34165.
Poulsen, Catalogue of ancient sculpture in the Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen 1951, p. 568, nr. 795

Sekundærlitteratur og dokumentarfilm:
Florilegium, s. 11 (om romersk litteratur), 12–13 (om Catul), 13–14 (om Cicero), 14-15 (om Cæsar).
Læreroplæg m. Powerpoint-pdf, “Cicero, Liv og levned.pdf”.
Bundgaard Rasmussen & Lund, “Grækere, Etruskere, romere - Antiksamlingen,” 2010, s. 158–64, 182, 186–88 (om Kejserdømmets historie mere generelt, læst ifm ekskursion).
"Otte dage, der skabte Rom: Julius Cæsar går i krig", Britisk dokumentarserie fra 2021.: https://www.dr.dk/drtv/se/otte-dage-der-skabte-rom_-julius-caesar-gaar-i-krig_460800
"Colosseums blodige historie, #1: Gladiatorerne"; amerikansk dokumentarserie fra 2022.

Grammatik studeret særskilt i forløbet (jf. også særligt udleveret grammatik-handout, der bygger på -), Ars Minor:
Om pronominer, kap. 4.
Om konjunktioner, kap. 9.
For modus indikativ, konjunktiv og imperativ, se kap. 14.
Særlige grammatiske konstruktioner:
Ablativs tre hovedfunktioner: separativ, lokativ/temporal, instrumentel: AM 12.7.3.1-3
Ledsætninger: AM 11.15, og se AM 9 om par. og hyp.konj. samt sidstnævntes ledsætningstyper og tilhørende modus
Akkusativ m. infinitiv: AM 15.2
Gerundiv: AM 15.5 + (agens i dativ 12.6.3)
Infinitiv: tid (imperfektum, perfektum, prospektiv) og diatese (aktiv, passiv): AM 5.1 + 15.2.1
Participier: Perfektum Participium Passiv (PPP) og Præsens Participium Aktiv (PPA): AM 5.2+15.3
Passive og deponente verber: AM 13.5.2 om deponens
Adjektivers komparation: AM 2.3-2.5, 2.6; og adverbiers: AM 3.2

Omfang af -
Originaltekst: 7 sider
Supplerende tekst: 34 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Livet på godt og ondt i Kejsertiden

Tre liv i kejsertiden.

Vi skal undersøge tre forskellige perspektiver på livet i kejsertiden, i særdeleshed under Augustus, men til dels også under dennes umiddelbare efterfølgere (tidlig kejsertid), herunder overveje det augustæiske kejserdømmes betydning for litteraturen. På den ene side skal vi betragte det gode liv i form af Ovids skildring af kærlighed og erotiske eskapader blandt den romerske overklasse, på den anden side vil vi sidestille dette med det fejlbarlige menneske og den stærkes uretfærdige udnyttelse af den svage, som fremstillet af den frigivne fabeldigter, Phaedrus, der havde arbejdet sig op fra samfundets bund. Til slut skal vi kigge lidt på Vesuvs udbrud og særligt den senere kejsertid som “business as usual” med Plinius d. Yngre, hvor man som medlem af eliten simpelthen gjorde karriere som kejserlig embedsmand, snarere end som selvstændig toppolitiker.

Tekster læst og materiale anvendt:

Latinske originaltekster læst statarisk:
Florilegium (Christensen & Gorm Tortzen, 2003), teksterne:
25, Ovid, En dejlig siesta (Amores I.5), vers 1-7 [7 vers poesi]
28, Phaedrus, Ræven og ravnen (Fabula I.13), vers 1-14 [14 vers]
29, Phaedrus, Æslet og den gamle hyrde (Fabula I.15), vers 1-10 [10 vers]
36, Plinius d. Yngre, Min dagligdag (Epistula, IX.36), l. 1-8 (t.o.m. ”-sequor”) [7 linjers prosa]

Latinsk originaltekst læst kursorisk:
Sulpicia, 8 & 13 (Voetmann, Sulpicia. En romersk digter, Gyldendal)
Florilegium, Tekst 36, Plinius d. Yngre, Min dagligdag (Epistula, IX.36), l. 8-42.

Supplerende tekster:
- Ovid, Eskapader I.1, 5, II.8, 15, III.11b (fra Christensen & Tortzen, Romersk Antologi, 2006, s. 168-71)
Ovid, Elskovskunst - Håndbog i Hor, l. 1-163, 459-630 (fra Christensen & Tortzen, Romersk Antologi, 2006, s. 172-80)
Formål med perspektivering: At stifte nærmere bekendtskab med Ovids digteriske virke, herunder arven efter Catul, samt både radikale og provokerende men også smukke og underholdende erotiske skriverier, der gik på tværs af Augustus' moralske reformer.
- Sulpicia, 8 & 13. Formål med læsning: At få et modsatrettet kønnet indlæg om køn, kærlighed og seksualitet, til at supplere det ellers meget mandligt dominerede billede tegnet af Catul og Ovid.
- Æsop, Fablen om ulven og lammet (på engelsk), fra: http://read.gov/aesop/063.html
Formål med perspektivering: At stifte bekendtskab med den græske fabel-tradition som Phaedrus gav nyt liv på latin, samt sammen med nedenstående artikel fra Jyllandsposten at reflektere over brugen af fabler til at udstille magtmisbrug fra Antikken til vores egen tid.
- Plinius d. Yngre, brev III.5 (om Plinius d. Ældres liv), VI.16 (om Vesuvs udbrud og Plinius d. Ældres død), IX.36 (om livet på landet) (fra Nord, Ud af mørke og tavshed, 2020: nr. 79, 104, 184).
Formål med perspektivering: At belyse senkejsertidens nye type af senatorer som toppolitikere-og-embedsmænd i kejserlig tjeneste, til forskel fra f.eks. statsmanden Cicero i Senrepublikken, samt den mere nydelses-elskende Ovid fra tidlig kejsertid, der fravalgte en embedskarriere til fordel for kærlighedsdigtningen.

Efterantikke perspektiveringer:
-Holberg, Moralske Fabler (1751): ”Om Aben”, nr. 3; og "Ræven og Odderen", nr. 117.
Formål med perspektivering: At påvise fabel-digteriets lange tradition fra oldgræske Æsop over Phaedrus i tidlig kejsertid til dansk-norske Ludvig Holberg og hans let forklædte samfundskritik i dansk oplysningstid under enevælden.
- “Kinas ambassade i Irland hånes for spøjs fortolkning af kendt fabel”, artikel i Jyllands-Posten, april 2021, fra https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE12876601/kinas-ambassade-i-irland-haanes-for-spoejs- fortolkning-af-kendt-fabel/ (læst med Æsops "Fablen om ulven og lammet")
Formål med perspektivering: Se under Æsop ovenfor (under supplerende tekster)

Sekundærlitteratur og film:
Florilegium, s. 50–51 (om Ovid), 51 (om Phaedrus), 91 (om Plinius d. Yngre)
Lærer-præsentation: Litteraturhistorisk overblik ‘24-25.pdf

Grammatik studeret særskilt i forløbet:
Hermann, Lange og Sinding, "Sprog på spil," Gyldendal, s. 40-44 (repetition af årets vigtigste grammatik).
Lærerhandout – Årets latin, særlige konstruktioner (bl.a. ud fra handout).

Individuel udarbejdelse og aflevering af opsamlingsprojekt, der repeterer årets læste tekster og kulturhistorie i øvrigt, samt indeholder eksamensøvelse.

Øvet brug af: https://latinskordbog.dk og la-da ordbog.

Omfang af -
Originaltekst: 3,5 sider
Supplerende tekst: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer