|
Titel
2
|
Særfagligt forløb At være en del af samfund 24-25
Det særfaglige forløb i samfundsfag startede ud med at arbejde taksonomisk med en række forskellige emner indenfor sociologien, bl.a. samfundstyper, identitet, socialisering, familien, livsstil, livsfomer, Minerva-modellen, integra-tion og kulturelle forskelle, herunder identitetsdannelse hos etniske unge.
I slutningen af forløbet blev der fokuseret på senmoderne teoretikere Gid-dens, Beck, Ziehe, Goffman, Honneth og Bourdieu.
Faglige fokuspunkter:
Taksonomisk arbejde.
Sociologiske begreber – viden, forståelse og anvendelse af faglige begreber har været i fokus.
Samfundsudviklingen og dens betydning for individet.
Systematisering af materiale
Socialisering og kulturel kode
Familien i Danmark,
Mennesketyper og samfundstyper,
Integration og kulturelle forskelle
Internetsøgning, mundtlig fremlæggelser og tekstbehandling
Tre sociologiske teoretikere: Giddens, Beck og Ziehe ift. identitetsdannelse og det senmoderne (risiko)samfund, herunder dets konsekvenser for individet.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Dan-mark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige pro-blem-stillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelig-hedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialety-per, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes tak-sono-miske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskelli-ge synspunkter.
Kernestof:
– identitetsdannelse og socialisation
– kvantitativ og kvalitativ metode.
Anvendt materiale:
Kernestof:
Jørgen Winding: Basissamf, 2003, Systime, s28-35
Ove Outzen, Liv i Danmark, 2005, s.10-15
Klaus Holleufer og Morten Bülow (red), SamfNU:STX og HF C niveau, 2019-2020 (I-bog):
1.1Ungdom – at skabe identitet,
1.1.2 Socialiseringens former
1.2 De mange muligheder
1.1.3 Normindlæring og anerkendelse
1.3 Social arv og uddannelse
Klaus Holleufer og Morten Bülow (red), SamfNU:STX og HF C niveau, 2013-2015 (I-bog):
1.2 Tematekst: socialgrupper, livsstile og livsformer
1.3 Tematekst: Familien i det senmoderne samfund
1.1.1 At leve i et samfund (afsnittet om Bourdieu)
Supplerende stof:
Simone Buur Skyum og Ditte Birkebæk Jensen, Flere vil være solomødre efter dyk under corona: Charlotte har fået to børn alene og er blevet kaldt 'egoistisk' – Avisen.dk 21082023- uddrag
Sune Jørgensen, Færre børn bor i familier, hvor forældrene er gift – tv2fyn.dk 14022024
Danmarks Statistik, Gennemsnitsalder for fødende kvinder og nybagte fædre efter tid og alder 1951-2021, 2021
Danmarks Statistik,2024:
Vielser
Skilsmisser
Evander Pedersen, Vestjyske børn er bedst til at bryde social arv – Kristeligt Dagblad 05012023
Signe Marie Frost, Amerikansk slanketrend bekymrer: - Jeg vil holde Ozempic-fester med mine 'besties' 04052023
Lærerproduceret materiale om identitet, begrebsleksikon, samfundstyper ske-ma, familietyper skema.
Selvfundet statistisk materiale om antal børn I daginstitution
Selvfundet material gennem interview og spørgeskemaer om familien.
Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisation
Ca. 40 sider (skøn)
10,5 lektioner a 60 min.
|