Holdet vao1SAMb25v (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - NAB IBC
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold vao1SAMb25v (vao1SAMb25v)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Sociologi – 2025 B FU
Titel 2 Forløb#2 Den politiske dansker - 2025 B
Titel 3 Forløb#3Økonomi og Velfærd 2025 B
Titel 4 Forløb#4EU 2025 B

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Sociologi – 2025 B FU

Fokuspunkter:
- Identitetsdannelse
- Socialisering
- Samfundstyper
- Giddens
- Ziehe
- Beck
- Goffman
- Rosa
- Bourdieu
- Honneth
- Social arv
- Familien i det senmoderne samfund
- Medier og identitetsdannelse
- Integration og etniske unge
- Statistik og grafer
- Taksonomi
- Synopsis

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskute-re foreliggende og egne løsninger herpå

Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teo-rier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillin-ger, herunder professionsrettede problemstillinger

Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, dia-grammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne syns-punkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering
Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.


Anvendt materiale

Blinkenberg, Kåre og Jens Breindahl (2021): Samfundsfag til hf, Aarhus: Systime iBog
- 5.4 Symbolsk vold og social reproduktion
- 8. Traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- 8.1 Den økonomiske og sociale udvikling
- 8.2 Den politiske og kulturelle udvikling
- 8.3 Familiens udvikling og forskellige opdragelsesstrategier

Lærerudarbejdet materiale om Axel Honneths anerkendelsesteori.

Lærerudarbejdet materiale om Erving Goffmans teori ”Frontstage og backstage”.

Malling, Søren m.fl. (2021): SamfNU B, Aarhus: Systime iBog
- 1.1 Ungdom – At skabe identitet
- 1.1.1 Arv og Miljø
- 1.1.2 Socialiseringsformer
- 1.3 Social arv og uddannelse
- 1.3.1 Kapitaler
- 2.2 At være dansk
- 2.2.1 Den danske stamme
- 2.2.2 Nationalfølelse i en global verden
- 2.3 Mødet med andre kulturer
- 2.3.1 Integration eller hvad det nu hedder
- 6.2.1 Medier som identitetsskabende eller identitetsunderstøttende
- 6.3 Medier og digital dannelse

Malling, Søren m.fl. (2012): SamfNU B, Aarhus: Systime
- 1.6 Tematekst: Familien i det senmoderne samfund

Skov, Oliver, m.fl. (2024): Samf på B
- Giddens – en diagnose af senmoderniteten
- Thomas Ziehe – formbarhed og kulturel frisættelse
- Hartmut Rosa – fremmedgørelse i accelerationssamfundet

Bundgaard, Jensen og Lund (2017), SAMF C, Systime A/S (I-bog)
2.5 Digitale indfødte og digital dannelse - uddrag

Andet:

Adelørn, Julia (2024): Vi bilder os ind, at daginstitutioner skaber lykkelige børn, Information

AE (2015): Klassekammerater er ikke ligegyldige, ae.dk

Ahrens, Kevin og Michael Plejdrup (2020): Aldrig har så mange mænd boet alene. De dør tidligere, de tjener mindre og får færre børn, dr.dk (uddrag)

Hassan, Yahya (2013): ”Barndom” i Yahya Hassan, København: Gyldendal

Kirkensgaard, Tine (2020): Byen vrimler med singlekvinder. Hvor er mændene? Politiken.dk (uddrag)

Kursisterne har selv udvalgt materiale om vielser, skilsmisser og familieformer fra Danmarks Statistik. Formålet var at blive fortrolig med Danmarks Statistik:
Danmarks Statistik (2020), https://www.dst.dk/da, dst.dk

DR: Kommer Sigmund i helvede?, Kommer Sigmund i helvede?: Sæson 1 – 2. episode | DRTV

Lewinsky, Cille (2019): 23-årige Asta er en af de mange unge, der bliver gift i dag. Nu er der ingen vej uden om, alt.dk

Lærerproduceret materiale om synopsis og taksonomi.

Lønstrup, Vibe og Iben Gad (2021): Jeg var klar til at blive mor, så hvorfor ikke? En ny generation af kvinder bliver solomødre, zetland.dk (uddrag)

Magaard, Veronica (2022): Laila og Benjamin gik imod alle statistikkerne og blev gift, da de var 22 og 24 år, heartbeats.dk

Metoder og taksonomien i samfundsfag (2018): https://www.youtube.com/watch?v=ssSGNsskIr0

Statistik fra klassesamfundet.dk om social arv i Danmark:
Klassesamfundet.dk (2012): Tema 2 Den sociale arv er stadig stærk i Danmark, https://klassesamfund.dk/sites/klassesamfund.dk/files/kampagner/klassesamfund/Undervisning/tema_2.pdf, klassesamfundet.dk

Statistik fra Arbejderbevægelsens erhvervsråd om mønsterbrydere i Danmark:
Arbejderbevægelsens erhvervsråd (2017): Fattigdom og forældres jobsituation har stor betydning for børns chancer, https://www.ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_fattigdom-og-foraeldres-jobsituation-har-stor-betydning-for-borns-chancer.pdf, ae.dk

Sundhedsstyrelsen (2023): Sociale medier påvirker unges sociale liv og trivsel på godt og ondt, sst.dk

Vendelbjerg, Margit (2023): Kvinde lever sammen med både ægtemand og kæreste – der er kærlighed nok til begge, tv2.dk

Lærerproduceret materiale om de sociale klasser (2024)
Ca. 100 ns

Arbejdsformer: Online-undervisning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde

Titel 2 Forløb#2 Den politiske dansker - 2025 B

Forløbets indhold og fokus:
-       Ideologier
- Ideologiernes betydning i dag
- De danske partier
- Molins model og politiske standpunkter
- Kaare Strøm og partiers adfærd
- Værdipolitik og fordelingspolitik.
- Forståelse for taksonomi
- Sammenligninger af forskelle mellem ideologierne
- Mediernes betydning i det politiske system
- Eastons model.
- Politisk deltagelse
- Regeringsdannelse
- Lovgivningsprocessen
- Teorier om mediernes påvirkning og magt
- Demokrati
- Taksonomi
- Synopsis

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teo-rier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og glo-bale forhold

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og dis-kutere problemstillinger og konkludere

Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagram-mer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets tak-sonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne syns-punkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU (EU følger i forløb 4)

Komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.


Anvendt materiale:
Kernestof:

Breindahl, Jens (2021): Samfundsfag til hf, Aarhus: Systime IBog
- 21. Fordelingspolitik og værdipolitik
- 21.1 Fordelingspolitik
- 21.2 Værdipolitik
- 21.3 Overblik over samarbejdsmuligheder

Folketinget (2017): Dit demokrati – Folketingsvalg, ft.dk, https://www.youtube.com/watch?v=JvrdwD2rp8U

Folketinget (2017): Dit demokrati – Kontrol med regeringen, ft.dk, https://www.youtube.com/watch?v=355ppBksedw

Folketinget (2017): Dit demokrati – Politik og medier, ft.dk, https://www.youtube.com/watch?v=M4cAbtrYRJk

Folketinget (2018): Dit demokrati - Hvad bestemmer EU?, ft.dk, https://www.youtube.com/watch?v=7y0IJQHlEEY

Folketinget, folketinget.dk
- Lovgivningsprocessen i Folketinget, https://www.ft.dk/da/folkestyret/folketinget/lovgivningsprocessen-i-folketinget
- Folketingsvalg, https://www.ft.dk/da/folkestyret/valg-og-afstemninger/folketingsvalg

Hansen, Martin I.: ”4.4.Tematekst: Kampen om midtervælgerne” i SamfNUSTXB: Aarhus, Systime

Jensen, Ole H. (2008): ”6. Demokrati og magt” i Samfundsfag B og C

Jensen, Ole H. "Samfundsfag B og C", 2008 og for figuren forlaget "Columbus"

Lærerproduceret materiale om Eastons model og magtformer

Lærerproduceret materiale om deltagelsesmuligheder

Lærerproduceret materiale om demokratiet, forskellige syn på demokratiet, måling af demokrati og demokratiformer

Lærerproduceret materiale om medier

Malling, Søren m.fl. (2020): SamfNU B, Aarhus: Systime iBog
- 3.1 Ideologier
- 3.1.1 De klassiske ideologiers grundantagelse
- 3.1.2 Populisme og ideologi
- 3.2.1 Liberalismen – mennesket, samfundet og staten
- 3.2.2 Konservatismen – mennesket, samfundet og staten
- 3.2.3 Socialisme – mennesket, samfundet og staten
- 3.4.1 Hvordan opstår nye partier?
- 3.4.2 Partiadfærd
- 3.4.2 Partiadfærd
- 4.4. Kampen om midtervælgeren.

Når valget er udskrevet (2011): https://www.youtube.com/watch?v=V3B2N7z1HXA

Svaldgaard, Lisbeth (2017): Mediernes magt, Faktalink

Vinding, Jørgen (2008): ”Menneskerettigheder og retssystem” i Basissamf

Andet:

Bahn, Martin (2021): Valgforsker afliver myten om, at der findes midtervælgere i dansk politik, information.dk (uddrag)

Doost, Sana (2022): Lars Løkke og ”den nye midte” længes efter nødvendighedens politik, altinget.dk (uddrag)

Folketinget (2017): Fra ide til lov, folketinget.dk https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o&feature=emb_title

Genstart (2024): Mettes tilbagetrækning, dr lyd, dr.dk

Hoffmann-Hansen, Henrik (2021): Vælgerne er vilde med midten, men hvorfor stemmer de så ikke på den? (uddrag)

Holstein, Erik (2021): Midten kommer ikke til at styre – for der er ingen midte, altinget.dk (uddrag)

Mauricio, Martin (2024): Mette Frederiksen vil genforhandle danskernes stigende pensionsalder. Et frontalt opgør vurderer analytiker, altinget.dk

Partiernes hjemmesider

Sandager, Alberte (2022): Radikale Venstre udelukker at pege på en ren S-regering, berlingske.dk (uddrag)

TV2: Ny måling. Næsten hver anden dansker er positiv overfor en SV-regering, tv2.dk
Ca. 150 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde

Titel 3 Forløb#3Økonomi og Velfærd 2025 B

Forløbets indhold og fokus:
- Velfærdsmodeller
- Den danske velfærdsstats udfordringer
- Økonomiske systemer
- Det økonomiske kredsløb
- De økonomiske mål
- Makroøkonomisk politik – finans- og pengepolitik
- Strukturpolitik
- Arbejdsmarkedet
- Miljøøkonomi og klimapolitik
- Verdensmålene
- Fattigdom og ulighed
- Økonomisk globalisering og årsager hertil

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskute-re foreliggende og egne løsninger herpå

Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstil-linger, herunder professionsrettede problemstillinger

Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og glo-bale forhold

Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og dis-kutere løsninger herpå

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, dia-grammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi

På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne syns-punkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold. Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og øko-nomisk styring nationalt og regionalt

Anvendt materiale:
Kernestof:

Aarhus Universitet (2012): Velfærdsstaten, https://www.youtube.com/watch?v=MdK2a4KdXFQ

Breindahl, Jens (2020): Samfundsfag til hf, Aarhus: Systime IBog
- 37. Udviklingslande i en global økonomi

FN (2020): Verdensmål 1 – Afskaf fattigdom, verdensmålene.dk, https://www.youtube.com/watch?v=97WCzjyY_u0

FN (2020): Verdensmål 10 – Mindre ulighed, verdensmålene.dk, https://www.youtube.com/watch?v=Fi7JdkMwQlo

FN’s verdensmål: https://www.verdensmaalene.dk/

Malling, Søren m.fl. (2021): SamfNU B, Aarhus: Systime iBog
- 7.1 Hvem sikrer velfærden
- 7.1.1 Den residuale velfærdsmodel
- 7.1.2 Den universelle velfærdsmodel
- 7.1.3 Den selektive velfærdsmodel
- 7.3.1 Den danske velfærdsmodels styrker
- 7.3.2 Den danske velfærdsmodels svagheder
- 7.3.3 Hvilke trusler står den danske velfærdsmodel overfor?
- 8.2.2 Mangel på arbejdskraft som velfærdsudfordring
- 9.1 Økonomiske sammenhænge og økonomiske mål
- 9.1.1 Økonomiske mål og målkonflikter
- 9.2 Økonomisk politik
- 9.2.1 Makroøkonomisk politik
- 9.2.2 Finanspolitik
- 9.2.2 Pengepolitik
- 9.3.1 Strukturpolitik
- 9.3.2 Arbejdsmarkedet
- 9.4 Danmark i den globale økonomi – EU
- 9.4.1 Danmark og EU
- 9.4.2 EU og økonomisk politik
- 9.5 Økonomisk globalisering og konkurrenceevne
- 9.5.1 Årsager til økonomisk globalisering
- 9.5.3. Konkurrenceevne
- 9.6 Bæredygtig vækst og politisk regulering
- 9.6.1 Hvordan kan økonomisk vækst belaste vores miljø og klima?
- 9.6.2 Hvordan kan vi undersøge den miljø- og klimamæssige belastning?
- 9.6.3 Hvordan får vi omstillet vores økonomiske adfærd, så den bliver mere bæredygtig?

Andet:

Overgaard, Jonas (2023): Overblik her er hovedpunkterne i Finansloven for 2023, altinget.dk

Udenrigsministeriet: Verdensmålene for bæredygtigudvikling, https://um.dk/da/danida/strategi%20og%20prioriteter/verdensmaal/

Verdensmål 1 og 10, verdensmaalene.dk
Ca. 50 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde

Titel 4 Forløb#4EU 2025 B

Forløbets indhold og fokus:
- EU's historie
- EU's organer
- EU’s beslutningsproces
- EU og Danmark
- De fire forbehold
- Traktater
- Europæisk Integration
- Demokratisk underskud
- EU-skepsis
- Brexit (og disintegration)
- EU's kriser, Corona, flygtningekrisen, Eurokrisen, Brexit og krigen mod Ukraine
- EU's fremtid

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskute-re foreliggende og egne løsninger herpå

anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teo-rier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillin-ger, herunder professionsrettede problemstillinger

undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og glo-bale forhold

undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og dis-kutere løsninger herpå

demonstrere viden om fagets identitet og metoder

formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, dia-grammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne syns-punkter og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Anvendt materiale:
Kernestof:

Beyer, Mads, m.fl (2021): Samfundsfag C, Aarhus: Systime I-bog
- Eurokrisen
- Flygtningekrisen
- Brexit

Bülow, Morten & Ole Jensen EUropa på vej, (2011) (I-bog):
- De fire danske forbehold
- Danmarks medlemskab af EU over tid  

Folketinget: Den europæiske unions historie, ft.dk, http://tidslinjer.dk/undervisning/den-europaeiske-unions-historie/

Malling, Søren m.fl. (2020): SamfNU B, Aarhus: Systime iBog
- 10. EU i Europa og verden – løsning eller problem?
- 10.1 EU's grundlag
- 10.1.3 Europæisk integration
- 10.2.4 EU's magtdeling

Thorup, Bo B. m.fl: Samf NU STX og HF B, Aarhus: Systime
- 7.2 Tematekst: Tilgange til studiet af EU
- 7.3. Danmark i EU og EU’s fremtid

Andet

Dansk industri (2023): Aldrig har Danmark handlet så meget med EU, danskindustri.dk

Europabevægelsen: Hvad er et marked, euskoleen.dk (uddrag), http://www.euskolen.dk/det-indre-marked.html

Folketinget: EU's historie, ft.dk, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/medlemslande/eus-historie

Folketinget: EU's institutioner, ft.dk, https://www.youtube.com/watch?v=wKC7TFvtTXU

Folketinget: Den europæiske historie, ft.dk, http://tidslinjer.dk/undervisning/den-europaeiske-unions-historie/

Folketinget: Dit demokrati, hvad bestemmer EU, ft.dk, https://www.youtube.com/watch?v=7y0IJQHlEEY

Folketinget: Dit demokrati, hvordan lovgiver EU, ft.dk, https://www.youtube.com/watch?v=GXDR-KS7a2k

Folketinget: Hvem må være med i EU? ft.dk, https://www.youtube.com/watch?v=ED7rPDtZkPM

Folketinget: Nej til Maastricht-traktaten, ft.dk, https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/laereromraade

Folketinget: Nye medlemslande (den blå boks), ft.dk, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/medlemslande/nye-medlemslande

Hoffmann-Hansen, Henrik (2023): Danskernes EU-begejstring bliver testet af regeringen, kristeligdagblad.dk

Lauritzen, Thomas (2023): Krigen mod Ukraine har forandret EU for altid, altinget.dk

Lauritzen, Thomas (2024): Det yderste højre øjner chancen for virkelig magt i Europa-Parlamentet, altinget.dk

Prakash, Thomas (2022): Valget i tal, her stemte flest ja og nej, dr.dk

Ritzau (2017): Efter Brexit: Her er de fem veje for EU, tv2.dk, https://nyheder.tv2.dk/udland/2017-03-01-efter-brexit-her-er-de-fem-veje-for-eu

Ryborg, Thomas (2023): 50 år med Danmark i EU: Fogh ramte skævt, Mette F skiftede kurs, dr.dk

Thiemann, Per (2022): Ny undersøgelse. Ved seneste valg ændrede danskernes EU-skepsis sig, politiken.dk

Thomsen, Per Bang (2023); Ukraine tager et nyt vigtigt skridt på vejen mod EU-medlemskab, dr.dk



Tabeller

EU-medlemslande. Borgernes tilfredshed med EU i procent (Europabarometeret)

Valgresultater EU-valg Resultater EU-valg 2024 | DR

Europa-Parlamentet: Valgdeltagelse | EU-valgresultater 2024 | Europa-Parlamentet
Ca. 100 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde