Holdet Vf_3c_KS (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - NAB IBC
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold Vf_3c_KS (Vf_2c_KS)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#6
Titel 2 Forløb#9
Titel 3 F1(samf): Hvordan fungerer økonomi og velfærd?
Titel 4 F2(samf) Hvordan fungerer dansk politik?
Titel 5 Forløb 3 Identitetsdannelse - tværfagligt forløb
Titel 6 Buddhisme
Titel 7 Forløb#8
Titel 8 Identitetsdannelse (Kristendom)
Titel 9 Etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#6

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin November/december/januar 2025/2026
Institution HF og VUC Fredericia
Uddannelse Hf
Fag og niveau Kultur- og samfundsfag – Historie B
Lærer(e) Diana Stenrøjl Bleeg – DSBL  
Hold Vf_2c_ks

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Titel 1 Særfagligt forløb 1:
Vikingerne ude og hjemme + ekskursion til Kongernes Jelling
Titel 2 Særfagligt forløb 2:
Japan – fra samurai til shinkanse
Titel 3 Tværfagligt forløb 1:
Identitetsdannelse i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund
Hertil særfagligt underemne: Det gode samfund (Ideologiernes kamp og murens fald + Den danske velfærdsstat)
+ DHO om tyske flygtninge i Danmark (inkl. ekskursion til FLUGT og Tirpiz som optakt til forløbet)
Titel 4 (3. semester)



Titel 1 Vikingerne ude og hjemme (særfagligt forløb 1)
Indhold Fremstillinger:
• Frederiksen, Peter et al Grundbog til Danmarkshistorien 1. udgave, Systime, 2006-2009 p. 27-35
• Iversen, Kristian et al Danmarks historie mellem erindring og glem-sel 1. udgave, Columbus, 2015 p. 28-29 + 35-52.
• Matsen, Bjørn et al Vikinger – indsigt og udsyn 1. udgave, Systime, 2006-2008 p. 25-33+35-40

Kilde:
• Hitler i Ude og Hjemme 1.1. 1933 – som del af intro til historiefaget
• En arabisk købmand i Hedeby i Frederiksen, Peter et al Grundbog til Danmarkshistorien 1. udgave, Systime, 2006-2009 p. 45
• Vikingerne ved Volga ibid p. 45-47

Film/net:
• Vikings sæson 1 episode 1 Michael Hirst History/HBO Nordic 2013
• Historien om Danmark. Vikingetiden (del 3) DR1 2017
• Vores Verdensarv del 1 - Monumenterne i Jelling DR1 2009
• Havhingsten DR1 2007 (del 1 + klip fra del 2 og del 3)
• Den 13. kriger (0.00-12.00 min.) John McTiernan, 1999 (set selv)
https://www.viking.virkelighed.dk/index.html
https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-ca-800-1050/
vikingetiden | lex.dk – Den Store Danske
• Vikingetiden (Ca. 800-1050) - Nordens Historie (natmus.dk)
https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es
(Dansk Folkepartis valgvideo 2007) (se selv)
https://politiken.dk/viden/Viden/art6443006/Solsten-kan-have-v%C3%A6ret-vikingernes-gps-i-gr%C3%A5vejr
https://videnskab.dk/kultur-samfund/vikingeborgen-ved-erritsoe-kan-have-spillet-rolle-i-virkelighedens-game-of-thrones
• Hvordan ser en viking ud? Spørg Copilot (microsoft.com) + chatGPT
• Renlige, pyntesyge og klædt i silke: Vikingerne så anderledes ud end mange forestiller sig | Danskere i Verden | DR
• Tager Hollywood fejl? Sådan så vikingerne ud i virkeligheden | Kroppen | DR
• Danske ringborge kommer på Unescos verdensarvsliste | Historie | DR
• Gåden om Thyra: Sæson 1 | Se online her | DRTV
• Genstart | På sporet af en dronning | DR LYD (uddrag)
• Vikingedronningen Thyra rykker op på siden af Gorm den Gamle: Forskning afslører nyt magtforhold i Jelling
• Kampen om historien – Farvel til vikingetiden (uddrag)


Supplerende:
• Ekskursion til Kongernes Jelling. Omvisning i området omkring hø-jene og det øvrige anlæg med omvisning ved museets arkæologer. Herefter museet på egen hånd.
• Intro til historie/KS (præsentation emner, struktur, eksamen, histo-riografi, historiebrug, kildekritik, historiebevidsthed (fortidsfor-tolkning, nutidsforståelse, fremtidsforventning). Oplæg på bag-grund af bl.a. Danielsen, Kim Beck et al ”Introduktion til historie” in Fokus 1: Fra antikken til reformationen Gyldendal 2007 p. 8-25 + 29-23 (undtaget er bokse om Theresienstadt p. 16, 18, 20, 22 og 24).
• PowerPoint om historiebrug
• PowerPoint om historiografi/ erindringshistorie
• PowerPoint om erindringssteder
• Brug af Googleearth - vikingernes besiddelser og sejlruter
• Kort over Danelagen
• Kort over de syv britiske kongedømmer i middelalderen
• Udarbejdelse af tidslinje over vikingetiden
• Kursisterne ser i ældre historiebog Danmarks historie fortalt for børn Nikoline M. Helms, 19. udgave, Nordisk Forlag 1953
• Udarbejdelse af tidslinje over vikingetiden
Omfang
10 moduler á 90 minutter
(59 sider)
Særlige fokus-punkter Historiografi (vikingetiden beskrevet i 1800tallet, 1970erne, i dag), histo-riebrug (videnskabeligt, identitetsskabende / eksistentielt, moralsk, ideo-logisk/legitimerende, underholdende/kommercielt), erindringshistorie (Jellingemonumenterne som erindringssted), vikingernes samfund, navi-gation, skibsbygning, vikingerne i England. Periodisering + placering af vikingetiden, om vikingetiden på internettet. Intro til faget.
Arbejdsformer Kildearbejde individuelt /i grupper, læreroplæg, udarbejdelse af tidslinje.





















Titel 2 Japan – fra samurai til shinkanse (særfagligt forløb 2)
Indhold Fremstillinger:
• Japan mellem øst og vest Annette Skovsted Hansen et al, Systime 2011 p. 10-28, 32-40, 47-54, 62-70, 76-83, 87-95, 103-112, 118-124, 128-139, 145-153.

Kilder:
• Samuraiens vej (tekst 39) in Thiedecke, Johnny Det gamle Kina og Japan. Magt og samfund. Pantheon, 2011
• Mere om en samurais pligter og moral (tekst 40) ibid
• Hvor kultiveret skal en samurai være? (tekst 41) ibid
• Fukuzawa Yukichis selvbiografi. Rejse til San Francisco 1897 in Japan mellem øst og vest Annette Skovsted Hansen et al, Systime 2011 (kilde 2)
• Kume Kunitakes vurdering af europæisk rigdom og magt. 1878 (ibid kilde 3)
• Brev fra Millard Fillmore, Præsident af De Forenede Stater, til Hans Kejserli-ge Majestæt, Kejseren af Japan, 1852 Globaliseringen 1850-1914 – da ver-den blev mindre, Martin A. Husted, Systime iBog 2019
• Kommandør Matthew C. Perry, US Navy, 14. juli, 1853 (brev) (ibid)
• Billede: Udenlandske skibe i Yokohama Havn (Sadahide, 1861)
• Billede: Et handelshus i Yokohama (Sadahide, 1860)
• Billede: Plakat fra Smid-barbarene-ud-kampagne (Sadahide, 1861)
• Mindre Meddelelser fra Geografisk Tidsskrift bind 36, 1933 p. 120-122
• Hara Tamiki, ”Notater fra atomlidelsernes tid”, 1945” ibid (kilde 20)
The Chicao Daily Mail om Nanjingmassakren, 1937-1938 (kilde 28) ibid
Sasaki Tõichis dagbog for den 13. december 1937 (kilde 29) ibid
Tanaka Masaaki, ”Illusion om Nanjingmassakren”, 1984 (kilde 30) ibid
Saburõ Ienaga ”Stillehavskrigen”, 1968 (kilde 31) ibid
Fuiwara Akira ”Hvordan man ser på begivenhederne i Nanjing”, 1997 (kilde 32) ibid
• Morita Akio, Sony’s ledelsesstil, 1986 (ibid kilde 24)
• »I dag vil blive husket som en af de værste diplomatiske katastrofer i histo-rien i forholdet mellem Sydkorea og Japan« - politiken.dk Politiken 12.3.2023.

Film:
• Den sidste samurai Edward Zwick, 2003 (set selv)
• Anden verdenskrig i farver: Sejr i Stillehavet (del 13) Robert Powell, 2008/9 sendt på DRK
• Japans pensionsbombe DR2 2014
• Danskere i verden del 4; Asien om den danske Shindler. Fra 15.30-20.50 + 30.51-33.45 + 41.58-44.36 + 48.30-53.00 (Danskere i verden ( 4 ) - mitCFU.dk)

Supplerende og net:
• Verdenshistorien fortalt ud fra lande, der forsvandt | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk) (om Manchu-kuo – læst op)
• The Flowers Of War -Christian Bale, Ni Ni. مترجم (youtube.com) (trailer)
• PowerPoint om Haikudigtning
• Haikudigtning (eleverne skriver hver et digt)
• Brainstorm om Japan
• PowerPoint om Japan og japanerne.
• Google earth (Japan, japanske udvidelser, Deshima, Stillehavskrigen, Iwo Jima, Midway, Okinawa, Kurillerne, Manchukuo).
• Japan Walks Out Of Geneva Assembly - YouTube
• (110) Life As A “Comfort Woman”: Story of Kim Bok-Dong 11| STAY CURI-OUS #9 - YouTube
• Vis: Kolde robothænder skal redde Japan | Weekendavisen (vist)
• Vis: Japan spørger sig selv, om man kan blive Miss Japan uden at være ja-paner (jyllands-posten.dk) (vist)
• Kilder til eksamenstræning (kursisterne har valgt ét af de to sæt): 1. Det nye Japan i 50 år 1907/08 fra Fifty years of New Japan 2.ed, London 1910. www.fordham.edu/hallsall, postkort: Asakusa Park 1922 (i centrum ses det buddhistiske Sensõ-ji tempel), postkort: Sporvogne kører forbi finansdi-striktet Nihonbashi i 1922, 2. Karl T. Compton, Forsvar for anvendelsen af atombomben, 1946 (bragt i Jens Winther, Atombomber over Japan, 1974, s. 190-195), malerier fra udstillingen, Nagasaki Nightmare malet af overle-vende efter atombomben over Nagasaki, 1975.
Omfang 14 lektioner á 90 minutter
Særlige
fokuspunkter Områdestudie (Japan/Asien), japanernes forhold til deres egen historie, identi-tetsdannelse – det traditionelle og det moderne Japan, styreformer – sam-fundsopbygningen under Tokugawa-shogunatet. Japan fra lukket land til ek-spansion, forholdet mellem den vestlige kulturkreds og Asien/Japan. Kokutai (den nationale lære), Japans rolle i 2.Verdenskrig/Stillehavskrigen, Nanjing-massakren, Japans mirakeløkonomi, Japan i krise.
Væsentligste arbejdsformer Brainstorm om Japan, læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde, mundt-lige fremlæggelser, brug af tavle, pararbejde, kildearbejde, øvelse i at opstille spørgsmål til hinanden, selvstændigt arbejde, øvelse i at fremstille problem-formulering, matrixgruppearbejde, holdnings-battle (om japanerne syn på de-res egen nyere historie/krigsførelse), fremstilling af kilder (tilknyttet Manchu-kuo).






Titel 3
Identitetsdannelse i det traditionelle, det moderne og det senmoderne sam-fund (tværfagligt forløb 1)
Hertil særfagligt underemne: Det gode samfund (Ideologiernes kamp og murens fald + Den danske velfærdsstat)
Indhold Fremstillinger:
• Kühle, Ebbe Danmarks historie - i et globalt perspektiv, Gyldendal 2012 p. 69-70, 103-131, 135-156, 171-178, 198-219, 284-296.
• Roslyng-Jensen, Palle ”Ideologiernes kamp og murens fald” i Andersen, Lars (et al) Fra verdenskrig til velfærd. Fokus 3, 1. udgave, Nordisk Forlag A/S, København, 2008 p. p. 9-32
• Andersen, Lars ”Fra fattighjælp til velfærdsstat” i Andersen, Lars (et al) Fra verdenskrig til velfærd. Fokus 3, 1. udgave, Nordisk Forlag A/S, Kø-benhavn, 2008 p. 48-62

Kilder:
• Kongeloven in Frederiksen, Peter et al Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2006 p. 116-117
• Fæstekontrakt 1745 hentet på Historieportalen 17.9. 2018
• Louis Pio: Socialisternes Krav hentet på https://danmark.systime.dk/index.php?id=527&MP=161-436
• Septemberforliget (danmarkshistorien.dk) (uddrag vist i plenum)
• Pastor Fabricius beskriver Horsens i 1879 in Fokus – Kernestof i historie bind 2 ”Fra oplysningstid til imperialisme” p. 161-162
• En kvinde fortæller i 1927 ibid p. 162-163
• 28. oktober 1871: Læserbrev i ’Socialisten’ ibid. p. 163-164
• 2. november 1871: ’Horsens Avis’ bringer et svar ibid. p. 164-165
• Septemberforliget, 5. september 1899 (korte uddrag herfra i læreroplæg) fra danmarkshistorien.dk
• Interview med Otto Brandenburg i Tempo 19. juli 1961 ibid
• De er jo enige med os, pamflet fra Fremskridtspartiet 1973 ibid
• Følgende tre, er der arbejdet med gruppevis i forbindelse med planche-arbejde: ”Præsident Wilsons 14 punkter” in Roslyng-Jensen, Palle ”Ideo-logiernes kamp og murens fald” in Andersen, Lars (et al) Fra verdenskrig til velfærd. Fokus 3, 1. udgave, Nordisk Forlag A/S, København, 2008 p. 33-37 ”Lenin om demokrati og diktatur (1919)” ibid ”Hitler om racepoli-tik og ’livsrum’” ibid
• ”Winston Churchills Jerntæppetale” 5. marts 1946
• ”Ernst Hansen: Livet som arbejdsløs i 1930’erne” in Roslyng-Jensen, Palle ”Ideologiernes kamp og murens fald” in Andersen, Lars (et al) Fra ver-denskrig til velfærd. Fokus 3, 1. udgave, Nordisk Forlag A/S, København, 2008 p. 65-74
• ”Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften. (1956)” ibid
• ”Bent Rold Andersen: Den aktive velfærdsstat. (1966)” ibid
• ”Jytte Hilden m.fl.: Velfærdsydelser kan også produceres af private. (1996) ibid
• ”Anders Fogh Rasmussen: Et samfund med tryghed, dynamik og fleksibi-litet. (2005)” ibid
• ”Velfærdskommissionen: Fremtidens velfærd – vores valg. (2005)” ibid
• ”Den danske velfærdsstat i verden” ibid

Film/net:
• Historien om Danmark 6 Reformation og renæssance
• Historien om Danmark 7 Enevælde og oplysningstid
• Historien om Danmark 8 Grundloven, folket og magten
• Far and Away (7/9) Movie CLIP - The Oklahoma Land Rush (1992) HD
• Skattejagt på museet sæson 2 del 2: Arbejdermuseet ibid
• (107) Sømand i knibe (1960) - Susanne, Birgitte og Hanne (Otto Branden-burg) - YouTube
• (107) Sømand i knibe (1960) - Når en sailor går i land (Otto Brandenburg) - YouTube
• Vejen er lang – rødstrømper og blåstrømper DRK, 2016
• (131) Mogens Glistrup fremmeddebat på TV3 [1997] - YouTube
• (165) Mogens Glistrup i Focus (1971) - YouTube
• Jimi Hendrix - Purple Haze (1967) Lyrics (youtube.com)
• ”The Führers face” (Youtube)
• ”Flugtrute DDR-Danmark del 2” (DR2)
• ”De andres liv” (2006) 0:00-0:10
• Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Sæson 1 – Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880 | DRTV
• ”Velfærd fra vugge til grav del 1: En god start” (DR2)
https://www.youtube.com/watch?v=YtYdjbpBk6A (Ronald Regan: ”Mr. Gorbatjov, tear down this wall”)
https://www.youtube.com/watch?v=_Pjn5E6yOKo (J.F. Kennedy: ”Ich bin ein Berliner”)
http://www.youtube.com/watch?v=Z6MzkAlhgQU (Joakim B. Olsen og Özlem Cekic i Aftenshowet efter ”Fattigdomsturen”)
http://www.youtube.com/watch?v=fAtfA9G9hEI (Joakim B. Olsen og Ro-bert Nielsen i Aftenshowet)
• Churchill's Iron Curtain Speech - 1946 | Today In History | 5 Mar 17 - YouTube


Supplerende:
• Kilder brugt til synopsis-/eksamenstræning (tværfaglig eksamen): Christi-an Christensen om børnearbejde på tobaksfabrik i 1880’erne, Det Hirsch-sprungske familiebillede af P.S. Krøyer 1881, kalkmalerier fra Tuse Kirke o. 1450 (to hyrder vogter får), Elmelunde Kirke o. 1500 (en bonde pløjer marken), Skt. Peders Kirke i Næstved o. 1400 (Valdemar Atterdag og Dronning Hedvig knæler foran den korsfæstede Kristus), Tekst til konfir-mationsforberedelse af Vilhelm Beck (ca. 1850), salme Vi pløjed og vi så’de af Matthias Claudius 1782 (bearbejdet 1800/1861/1891)
• Diverse kort over Den kolde Krig/Verden, Europa, delingen af Tysk-land/BRD/DDR/Berlin
• Øvelse: Tegn stænder-trekant
• PowerPoint om Enevælde og Reformation

Øvrigt:

I forbindelse med DHO:
Artikler:
• Tyske flygtninge og danske læger i 1945 (danmarkshistorien.dk)
• Flygtningelejren i Oksbøl, 1945-49 (danmarkshistorien.dk)

Kilder:
• Indenrigsministeriet: Sygebehandling af tyske flygtninge, 28. marts 1945 (danmarkshistorien.dk)
• Frihedsrådet: Opråb angående hjælp til tyske flygtninge, 21. marts 1945 (danmarkshistorien.dk)
• Aandelig forsorg for tyske flygtninge, 16. juni 1945 (danmarkshistori-en.dk)
Film:
• Hitlers tyske flygtninge (TV - mitCFU.DK)
• Under sandet (Film - mitCFU.DK) (frivillig)

Ekskursion:
• Tirpiz
• FLUGT – Refugee Museum of Denmark
Omfang 30 lektioner á 90 minutter
Særlige
fokuspunkter Stændersamfundet, reformation, statsomvæltningen 1660, godset, landsbyen, fæstesystemet, købstæder, by- og borgerskabskultur, landboreformerne, an-delsperioden, gårdmændene, grundtvigianismen, urbanisering, enevældens fald, identitet, muligheden for social mobilitet, udvandring/pull-push-effekter. Arbejderbevægelsen, fagbevægelsen, forbedrede levevilkår, højkonjunktur, ungdomsoprør, kvindebevægelsen.
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede. Politiske brud i et europæisk perspek-tiv. Særligt fokus på DDR og Den kolde Krig.
Velfærdsstatens rødder. Opbygningen af den danske velfærdsstat fra 1848 frem til i dag. Synet på den fattige og om at være fattig og modtage fattighjælp. Vel-færdsstatens udfordringer i dag. Den danske velfærdsmodel >< andre velfærds-modeller, udarbejdelse af tidslinje over velfærdsstatens udvikling.
Væsentligste arbejdsformer Kursistfremlæggelser, øvelse i udarbejdelse af spørgsmål på de taksonomiske niveauer, pararbejde, læreroplæg, kursistoplæg, øvelser i kildekritik og -arbejde.
Læreroplæg med PowerPoint om velfærdsstatens rødder, klasseundervisning, gruppearbejde, mundtlige fremlæggelser, brug af tavle, pararbejde, kildearbej-de, øvelse i at opstille problemformuleringer, øvelse i at stille spørgsmål i de taksonomiske niveauer, planchefremstilling, udarbejdelse af tidslinje over den danske velfærdsstat.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 123 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#9

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin November/december/januar 2025/2026
Institution HF og VUC Fredericia
Uddannelse Hf
Fag og niveau Kultur- og samfundsfag – Historie B
Lærer(e) Diana Stenrøjl Bleeg – DSBL  
Hold Vf_2c_ks

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Titel 1 Særfagligt forløb 1:
Vikingerne ude og hjemme + ekskursion til Kongernes Jelling
Titel 2 Særfagligt forløb 2:
Japan – fra samurai til shinkanse
Titel 3 Tværfagligt forløb 1:
Identitetsdannelse i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund
Hertil særfagligt underemne: Det gode samfund (Ideologiernes kamp og murens fald + Den danske velfærdsstat)
+ DHO om tyske flygtninge i Danmark (inkl. ekskursion til FLUGT og Tirpiz som optakt til forløbet)
Titel 4 (3. semester)



Titel 1 Vikingerne ude og hjemme (særfagligt forløb 1)
Indhold Fremstillinger:
• Frederiksen, Peter et al Grundbog til Danmarkshistorien 1. udgave, Systime, 2006-2009 p. 27-35
• Iversen, Kristian et al Danmarks historie mellem erindring og glem-sel 1. udgave, Columbus, 2015 p. 28-29 + 35-52.
• Matsen, Bjørn et al Vikinger – indsigt og udsyn 1. udgave, Systime, 2006-2008 p. 25-33+35-40

Kilde:
• Hitler i Ude og Hjemme 1.1. 1933 – som del af intro til historiefaget
• En arabisk købmand i Hedeby i Frederiksen, Peter et al Grundbog til Danmarkshistorien 1. udgave, Systime, 2006-2009 p. 45
• Vikingerne ved Volga ibid p. 45-47

Film/net:
• Vikings sæson 1 episode 1 Michael Hirst History/HBO Nordic 2013
• Historien om Danmark. Vikingetiden (del 3) DR1 2017
• Vores Verdensarv del 1 - Monumenterne i Jelling DR1 2009
• Havhingsten DR1 2007 (del 1 + klip fra del 2 og del 3)
• Den 13. kriger (0.00-12.00 min.) John McTiernan, 1999 (set selv)
https://www.viking.virkelighed.dk/index.html
https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-ca-800-1050/
vikingetiden | lex.dk – Den Store Danske
• Vikingetiden (Ca. 800-1050) - Nordens Historie (natmus.dk)
https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es
(Dansk Folkepartis valgvideo 2007) (se selv)
https://politiken.dk/viden/Viden/art6443006/Solsten-kan-have-v%C3%A6ret-vikingernes-gps-i-gr%C3%A5vejr
https://videnskab.dk/kultur-samfund/vikingeborgen-ved-erritsoe-kan-have-spillet-rolle-i-virkelighedens-game-of-thrones
• Hvordan ser en viking ud? Spørg Copilot (microsoft.com) + chatGPT
• Renlige, pyntesyge og klædt i silke: Vikingerne så anderledes ud end mange forestiller sig | Danskere i Verden | DR
• Tager Hollywood fejl? Sådan så vikingerne ud i virkeligheden | Kroppen | DR
• Danske ringborge kommer på Unescos verdensarvsliste | Historie | DR
• Gåden om Thyra: Sæson 1 | Se online her | DRTV
• Genstart | På sporet af en dronning | DR LYD (uddrag)
• Vikingedronningen Thyra rykker op på siden af Gorm den Gamle: Forskning afslører nyt magtforhold i Jelling
• Kampen om historien – Farvel til vikingetiden (uddrag)


Supplerende:
• Ekskursion til Kongernes Jelling. Omvisning i området omkring hø-jene og det øvrige anlæg med omvisning ved museets arkæologer. Herefter museet på egen hånd.
• Intro til historie/KS (præsentation emner, struktur, eksamen, histo-riografi, historiebrug, kildekritik, historiebevidsthed (fortidsfor-tolkning, nutidsforståelse, fremtidsforventning). Oplæg på bag-grund af bl.a. Danielsen, Kim Beck et al ”Introduktion til historie” in Fokus 1: Fra antikken til reformationen Gyldendal 2007 p. 8-25 + 29-23 (undtaget er bokse om Theresienstadt p. 16, 18, 20, 22 og 24).
• PowerPoint om historiebrug
• PowerPoint om historiografi/ erindringshistorie
• PowerPoint om erindringssteder
• Brug af Googleearth - vikingernes besiddelser og sejlruter
• Kort over Danelagen
• Kort over de syv britiske kongedømmer i middelalderen
• Udarbejdelse af tidslinje over vikingetiden
• Kursisterne ser i ældre historiebog Danmarks historie fortalt for børn Nikoline M. Helms, 19. udgave, Nordisk Forlag 1953
• Udarbejdelse af tidslinje over vikingetiden
Omfang
10 moduler á 90 minutter
(59 sider)
Særlige fokus-punkter Historiografi (vikingetiden beskrevet i 1800tallet, 1970erne, i dag), histo-riebrug (videnskabeligt, identitetsskabende / eksistentielt, moralsk, ideo-logisk/legitimerende, underholdende/kommercielt), erindringshistorie (Jellingemonumenterne som erindringssted), vikingernes samfund, navi-gation, skibsbygning, vikingerne i England. Periodisering + placering af vikingetiden, om vikingetiden på internettet. Intro til faget.
Arbejdsformer Kildearbejde individuelt /i grupper, læreroplæg, udarbejdelse af tidslinje.





















Titel 2 Japan – fra samurai til shinkanse (særfagligt forløb 2)
Indhold Fremstillinger:
• Japan mellem øst og vest Annette Skovsted Hansen et al, Systime 2011 p. 10-28, 32-40, 47-54, 62-70, 76-83, 87-95, 103-112, 118-124, 128-139, 145-153.

Kilder:
• Samuraiens vej (tekst 39) in Thiedecke, Johnny Det gamle Kina og Japan. Magt og samfund. Pantheon, 2011
• Mere om en samurais pligter og moral (tekst 40) ibid
• Hvor kultiveret skal en samurai være? (tekst 41) ibid
• Fukuzawa Yukichis selvbiografi. Rejse til San Francisco 1897 in Japan mellem øst og vest Annette Skovsted Hansen et al, Systime 2011 (kilde 2)
• Kume Kunitakes vurdering af europæisk rigdom og magt. 1878 (ibid kilde 3)
• Brev fra Millard Fillmore, Præsident af De Forenede Stater, til Hans Kejserli-ge Majestæt, Kejseren af Japan, 1852 Globaliseringen 1850-1914 – da ver-den blev mindre, Martin A. Husted, Systime iBog 2019
• Kommandør Matthew C. Perry, US Navy, 14. juli, 1853 (brev) (ibid)
• Billede: Udenlandske skibe i Yokohama Havn (Sadahide, 1861)
• Billede: Et handelshus i Yokohama (Sadahide, 1860)
• Billede: Plakat fra Smid-barbarene-ud-kampagne (Sadahide, 1861)
• Mindre Meddelelser fra Geografisk Tidsskrift bind 36, 1933 p. 120-122
• Hara Tamiki, ”Notater fra atomlidelsernes tid”, 1945” ibid (kilde 20)
The Chicao Daily Mail om Nanjingmassakren, 1937-1938 (kilde 28) ibid
Sasaki Tõichis dagbog for den 13. december 1937 (kilde 29) ibid
Tanaka Masaaki, ”Illusion om Nanjingmassakren”, 1984 (kilde 30) ibid
Saburõ Ienaga ”Stillehavskrigen”, 1968 (kilde 31) ibid
Fuiwara Akira ”Hvordan man ser på begivenhederne i Nanjing”, 1997 (kilde 32) ibid
• Morita Akio, Sony’s ledelsesstil, 1986 (ibid kilde 24)
• »I dag vil blive husket som en af de værste diplomatiske katastrofer i histo-rien i forholdet mellem Sydkorea og Japan« - politiken.dk Politiken 12.3.2023.

Film:
• Den sidste samurai Edward Zwick, 2003 (set selv)
• Anden verdenskrig i farver: Sejr i Stillehavet (del 13) Robert Powell, 2008/9 sendt på DRK
• Japans pensionsbombe DR2 2014
• Danskere i verden del 4; Asien om den danske Shindler. Fra 15.30-20.50 + 30.51-33.45 + 41.58-44.36 + 48.30-53.00 (Danskere i verden ( 4 ) - mitCFU.dk)

Supplerende og net:
• Verdenshistorien fortalt ud fra lande, der forsvandt | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk) (om Manchu-kuo – læst op)
• The Flowers Of War -Christian Bale, Ni Ni. مترجم (youtube.com) (trailer)
• PowerPoint om Haikudigtning
• Haikudigtning (eleverne skriver hver et digt)
• Brainstorm om Japan
• PowerPoint om Japan og japanerne.
• Google earth (Japan, japanske udvidelser, Deshima, Stillehavskrigen, Iwo Jima, Midway, Okinawa, Kurillerne, Manchukuo).
• Japan Walks Out Of Geneva Assembly - YouTube
• (110) Life As A “Comfort Woman”: Story of Kim Bok-Dong 11| STAY CURI-OUS #9 - YouTube
• Vis: Kolde robothænder skal redde Japan | Weekendavisen (vist)
• Vis: Japan spørger sig selv, om man kan blive Miss Japan uden at være ja-paner (jyllands-posten.dk) (vist)
• Kilder til eksamenstræning (kursisterne har valgt ét af de to sæt): 1. Det nye Japan i 50 år 1907/08 fra Fifty years of New Japan 2.ed, London 1910. www.fordham.edu/hallsall, postkort: Asakusa Park 1922 (i centrum ses det buddhistiske Sensõ-ji tempel), postkort: Sporvogne kører forbi finansdi-striktet Nihonbashi i 1922, 2. Karl T. Compton, Forsvar for anvendelsen af atombomben, 1946 (bragt i Jens Winther, Atombomber over Japan, 1974, s. 190-195), malerier fra udstillingen, Nagasaki Nightmare malet af overle-vende efter atombomben over Nagasaki, 1975.
Omfang 14 lektioner á 90 minutter
Særlige
fokuspunkter Områdestudie (Japan/Asien), japanernes forhold til deres egen historie, identi-tetsdannelse – det traditionelle og det moderne Japan, styreformer – sam-fundsopbygningen under Tokugawa-shogunatet. Japan fra lukket land til ek-spansion, forholdet mellem den vestlige kulturkreds og Asien/Japan. Kokutai (den nationale lære), Japans rolle i 2.Verdenskrig/Stillehavskrigen, Nanjing-massakren, Japans mirakeløkonomi, Japan i krise.
Væsentligste arbejdsformer Brainstorm om Japan, læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde, mundt-lige fremlæggelser, brug af tavle, pararbejde, kildearbejde, øvelse i at opstille spørgsmål til hinanden, selvstændigt arbejde, øvelse i at fremstille problem-formulering, matrixgruppearbejde, holdnings-battle (om japanerne syn på de-res egen nyere historie/krigsførelse), fremstilling af kilder (tilknyttet Manchu-kuo).






Titel 3
Identitetsdannelse i det traditionelle, det moderne og det senmoderne sam-fund (tværfagligt forløb 1)
Hertil særfagligt underemne: Det gode samfund (Ideologiernes kamp og murens fald + Den danske velfærdsstat)
Indhold Fremstillinger:
• Kühle, Ebbe Danmarks historie - i et globalt perspektiv, Gyldendal 2012 p. 69-70, 103-131, 135-156, 171-178, 198-219, 284-296.
• Roslyng-Jensen, Palle ”Ideologiernes kamp og murens fald” i Andersen, Lars (et al) Fra verdenskrig til velfærd. Fokus 3, 1. udgave, Nordisk Forlag A/S, København, 2008 p. p. 9-32
• Andersen, Lars ”Fra fattighjælp til velfærdsstat” i Andersen, Lars (et al) Fra verdenskrig til velfærd. Fokus 3, 1. udgave, Nordisk Forlag A/S, Kø-benhavn, 2008 p. 48-62

Kilder:
• Kongeloven in Frederiksen, Peter et al Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2006 p. 116-117
• Fæstekontrakt 1745 hentet på Historieportalen 17.9. 2018
• Louis Pio: Socialisternes Krav hentet på https://danmark.systime.dk/index.php?id=527&MP=161-436
• Septemberforliget (danmarkshistorien.dk) (uddrag vist i plenum)
• Pastor Fabricius beskriver Horsens i 1879 in Fokus – Kernestof i historie bind 2 ”Fra oplysningstid til imperialisme” p. 161-162
• En kvinde fortæller i 1927 ibid p. 162-163
• 28. oktober 1871: Læserbrev i ’Socialisten’ ibid. p. 163-164
• 2. november 1871: ’Horsens Avis’ bringer et svar ibid. p. 164-165
• Septemberforliget, 5. september 1899 (korte uddrag herfra i læreroplæg) fra danmarkshistorien.dk
• Interview med Otto Brandenburg i Tempo 19. juli 1961 ibid
• De er jo enige med os, pamflet fra Fremskridtspartiet 1973 ibid
• Følgende tre, er der arbejdet med gruppevis i forbindelse med planche-arbejde: ”Præsident Wilsons 14 punkter” in Roslyng-Jensen, Palle ”Ideo-logiernes kamp og murens fald” in Andersen, Lars (et al) Fra verdenskrig til velfærd. Fokus 3, 1. udgave, Nordisk Forlag A/S, København, 2008 p. 33-37 ”Lenin om demokrati og diktatur (1919)” ibid ”Hitler om racepoli-tik og ’livsrum’” ibid
• ”Winston Churchills Jerntæppetale” 5. marts 1946
• ”Ernst Hansen: Livet som arbejdsløs i 1930’erne” in Roslyng-Jensen, Palle ”Ideologiernes kamp og murens fald” in Andersen, Lars (et al) Fra ver-denskrig til velfærd. Fokus 3, 1. udgave, Nordisk Forlag A/S, København, 2008 p. 65-74
• ”Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften. (1956)” ibid
• ”Bent Rold Andersen: Den aktive velfærdsstat. (1966)” ibid
• ”Jytte Hilden m.fl.: Velfærdsydelser kan også produceres af private. (1996) ibid
• ”Anders Fogh Rasmussen: Et samfund med tryghed, dynamik og fleksibi-litet. (2005)” ibid
• ”Velfærdskommissionen: Fremtidens velfærd – vores valg. (2005)” ibid
• ”Den danske velfærdsstat i verden” ibid

Film/net:
• Historien om Danmark 6 Reformation og renæssance
• Historien om Danmark 7 Enevælde og oplysningstid
• Historien om Danmark 8 Grundloven, folket og magten
• Far and Away (7/9) Movie CLIP - The Oklahoma Land Rush (1992) HD
• Skattejagt på museet sæson 2 del 2: Arbejdermuseet ibid
• (107) Sømand i knibe (1960) - Susanne, Birgitte og Hanne (Otto Branden-burg) - YouTube
• (107) Sømand i knibe (1960) - Når en sailor går i land (Otto Brandenburg) - YouTube
• Vejen er lang – rødstrømper og blåstrømper DRK, 2016
• (131) Mogens Glistrup fremmeddebat på TV3 [1997] - YouTube
• (165) Mogens Glistrup i Focus (1971) - YouTube
• Jimi Hendrix - Purple Haze (1967) Lyrics (youtube.com)
• ”The Führers face” (Youtube)
• ”Flugtrute DDR-Danmark del 2” (DR2)
• ”De andres liv” (2006) 0:00-0:10
• Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Sæson 1 – Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880 | DRTV
• ”Velfærd fra vugge til grav del 1: En god start” (DR2)
https://www.youtube.com/watch?v=YtYdjbpBk6A (Ronald Regan: ”Mr. Gorbatjov, tear down this wall”)
https://www.youtube.com/watch?v=_Pjn5E6yOKo (J.F. Kennedy: ”Ich bin ein Berliner”)
http://www.youtube.com/watch?v=Z6MzkAlhgQU (Joakim B. Olsen og Özlem Cekic i Aftenshowet efter ”Fattigdomsturen”)
http://www.youtube.com/watch?v=fAtfA9G9hEI (Joakim B. Olsen og Ro-bert Nielsen i Aftenshowet)
• Churchill's Iron Curtain Speech - 1946 | Today In History | 5 Mar 17 - YouTube


Supplerende:
• Kilder brugt til synopsis-/eksamenstræning (tværfaglig eksamen): Christi-an Christensen om børnearbejde på tobaksfabrik i 1880’erne, Det Hirsch-sprungske familiebillede af P.S. Krøyer 1881, kalkmalerier fra Tuse Kirke o. 1450 (to hyrder vogter får), Elmelunde Kirke o. 1500 (en bonde pløjer marken), Skt. Peders Kirke i Næstved o. 1400 (Valdemar Atterdag og Dronning Hedvig knæler foran den korsfæstede Kristus), Tekst til konfir-mationsforberedelse af Vilhelm Beck (ca. 1850), salme Vi pløjed og vi så’de af Matthias Claudius 1782 (bearbejdet 1800/1861/1891)
• Diverse kort over Den kolde Krig/Verden, Europa, delingen af Tysk-land/BRD/DDR/Berlin
• Øvelse: Tegn stænder-trekant
• PowerPoint om Enevælde og Reformation

Øvrigt:

I forbindelse med DHO:
Artikler:
• Tyske flygtninge og danske læger i 1945 (danmarkshistorien.dk)
• Flygtningelejren i Oksbøl, 1945-49 (danmarkshistorien.dk)

Kilder:
• Indenrigsministeriet: Sygebehandling af tyske flygtninge, 28. marts 1945 (danmarkshistorien.dk)
• Frihedsrådet: Opråb angående hjælp til tyske flygtninge, 21. marts 1945 (danmarkshistorien.dk)
• Aandelig forsorg for tyske flygtninge, 16. juni 1945 (danmarkshistori-en.dk)
Film:
• Hitlers tyske flygtninge (TV - mitCFU.DK)
• Under sandet (Film - mitCFU.DK) (frivillig)

Ekskursion:
• Tirpiz
• FLUGT – Refugee Museum of Denmark
Omfang 30 lektioner á 90 minutter
Særlige
fokuspunkter Stændersamfundet, reformation, statsomvæltningen 1660, godset, landsbyen, fæstesystemet, købstæder, by- og borgerskabskultur, landboreformerne, an-delsperioden, gårdmændene, grundtvigianismen, urbanisering, enevældens fald, identitet, muligheden for social mobilitet, udvandring/pull-push-effekter. Arbejderbevægelsen, fagbevægelsen, forbedrede levevilkår, højkonjunktur, ungdomsoprør, kvindebevægelsen.
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede. Politiske brud i et europæisk perspek-tiv. Særligt fokus på DDR og Den kolde Krig.
Velfærdsstatens rødder. Opbygningen af den danske velfærdsstat fra 1848 frem til i dag. Synet på den fattige og om at være fattig og modtage fattighjælp. Vel-færdsstatens udfordringer i dag. Den danske velfærdsmodel >< andre velfærds-modeller, udarbejdelse af tidslinje over velfærdsstatens udvikling.
Væsentligste arbejdsformer Kursistfremlæggelser, øvelse i udarbejdelse af spørgsmål på de taksonomiske niveauer, pararbejde, læreroplæg, kursistoplæg, øvelser i kildekritik og -arbejde.
Læreroplæg med PowerPoint om velfærdsstatens rødder, klasseundervisning, gruppearbejde, mundtlige fremlæggelser, brug af tavle, pararbejde, kildearbej-de, øvelse i at opstille problemformuleringer, øvelse i at stille spørgsmål i de taksonomiske niveauer, planchefremstilling, udarbejdelse af tidslinje over den danske velfærdsstat.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 123 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 F1(samf): Hvordan fungerer økonomi og velfærd?

Faglige mål:
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- Forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Fagligt indhold:
- Økonomiske mål, økonomisk kredsløb, økonomiske systemer, konjunkturer.
- Finanspolitik, pengepolitik, strukturpolitik m. fokus på opkvalificering og stramningsstrategi.
- tre velfærdsmodeller, udfordringer og løsninger for den universelle model.

Undervisningen blev afsluttet med eksamenstræning

Andre aktiviteter
Oplæg om Israel - Palæstina konflikt - kobling til historie og samfundsfaglige begreber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 F2(samf) Hvordan fungerer dansk politik?

Faglige mål:
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi

Kernestof:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng

Kernebegreber:
- klassiske Ideologier: Socialisme, Liberalisme, Konservatisme, Ideologiernes udvikling.
- Nye ideologier: Grønne ideologier, Populisme, Identitetspolitik, Ligestillingspolitik.
- Partityper, Vælgertyper, partier placeret fordelings og værdipolitisk
- Styreformer, Eastonsmodel, Demokratiet, Former for demokrati, Demokrati opfattelser.
- Magtens tredeling og parlamentarismen
- Statsborger, Medborger,Medborger inkl Rettigheder og pligter


Forløbet blev afsluttet med eksamenstræning







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 3 Identitetsdannelse - tværfagligt forløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Buddhisme

Indhold: Følgende emner blev behandlet: Traditionens Buddha. Buddhisme og hinduisme. Theravada (Hinayana). Sanghaen. Mahayana. Buddhismen i Danmark.

Kernestof :

Esben Andreasen: Mennesket og magterne, Gyldendal, 1991,
side 141-156 (øverst).

Esben Andreasen: Buddhismen, Gyldendal, 2002, side 48, side 65-66 (tekst 7 og 8), side 76 (tekst 20), side 107 (tekst 48).

God, bedre, Buddha, Jyllands-Posten, 2.11.04.

Reinkarnation er danskernes flugtvej, Kristeligt Dagblad 19.9.05.

Dansk buddhisme splittet i stadig flere fraktioner, Kristeligt Dagblad 18.3.21.

En kontroversiel lama har præget dansk buddhisme mere end nogen anden, Kristeligt Dagblad 19.3.21

En lama uden frygt (interview med Ole Nydahl), Kristeligt Dagblad 11.3.05.

TV-udsendelser:
Buddhas liv & Den danske lama (Begge udsendelser er fra DR2s temalørdag ”Buddhas budbringere”, 2004).

Omfang: 8½ moduler á 90 minutter & 35 sider

Særlige fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser og religioner
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde/ pararbejde/ gruppearbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,50 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Identitetsdannelse (Kristendom)

Indhold: Følgende emner blev behandlet: Skabelse og syndefald. Jesus Kristus, Guds søn. Jesu død og opstandelse. Kristne kirker (Fokus: Den romersk-katolske kirke og den evangelisk-lutherske kirke). Dåb og nadver. Videnskaben og bibelen. Eksorcisme. Flerfaglig øvelse.

Kernestof:

Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid,
Munksgaard, 1996, side 133-146.

Det gamle testamente (1992):
Første Mosebog: kap. 1-3.

Det nye testamente (1992):
Markusevangeliet: Kap. 1, v 1-13 + Kap. 5, v. 1-20 + Kap. 14-16.
Lukasevangeliet: Kap. 1, v. 26-38 + Kap. 2, v.1-21 + kap. 23, v. 32-46.
Johannesevangeliet: kap. 1, v. 1-34 + kap. 19, v. 25-30.
Paulus’ Første Brev til Korintherne: Kap. 15, v.1-22.

Billeder:
Skabelse og syndefald (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mariotto_Albertinelli_-_Creation_and_Fall_of_Man.jpg )
Den lidende Kristus ("Lidelse er livets pris" - Kristendom.dk)
Den sejrende Kristus (Jesus blev solgt som mægtig krigergud til vikingerne | Danmarkshistorien | DR)
Mathias Grünewalds Isenheimeralter, 1509-11 (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Isenheimer_Altar_%28Colmar%29_jm01221_deriv.jpg )
To nadverbilleder (https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE17822077/biskop-skal-lade-vaere-med-at-goere-nadveren-til-et-symbolpolitisk-statement/ & https://www.folkekirken.dk/tro/reformation/hovedtanker/vigtige-ideer/daab-og-nadver )

P. S. Mikkelsen: Den kristne grundmyte (Kristendom og en moderne dansk virkelighed, 2003, side 8-11).

Esben Andreasen: Mennesket og magterne, Gyldendal, 1991, side 81, 83 og 86-87.

Website: Sådan foregår dåb | Folkekirken.dk

Martin Luther: En sermon om dåben (uddrag), Fra  Luthers skrifter i udvalg,
bind 1, Forlaget Aros 1980, side 114.

Martin Luther: Den lille katekismus: Den hellige dåbs sakramente,
Fra  Luthers skrifter i udvalg, bind 2, Forlaget Aros 1980, side 256-257.

Nadverritualet (Teksten er fra Tolstrup, Stenum, Ø. Hjermitslev og Thise Kirkers hjemmeside).

Johnny Thiedecke: Ordet og Jorden, 1995, side 76 (Nadveropfattelser)

Jan Lindhardt: Bibel og videnskab (Uddrag), Jyllands-Posten 15.10.2002.

Jørgen Ullerup: I begyndelsen skabte Gud Himlen og Jorden (uddrag), Jyllands-Posten, 18.4.2014.

V. Beck: Fundamentalistisk skabelsestro (Min konfirmationsforberedelse, 1902/1943, side 17-18 & 26-27).

Præster bestormes om djævleuddrivelse, Jyllands-Posten 28. juni 2003.

Mangel på eksorcister får Vatikanet til at afholde kursus
(Artikel fra TV2’s website, 31.marts 2018)

TV-udsendelse: 5 skarpe om eksorcisme (DRkultur, 2015)

Supplerende stof:

Carsten R. Kjær og Kaj Sand-Jensen: Evolution eller kaos (uddrag af kronik),
Jyllands-Posten 4.8.2004.

Artiklerne Big bang og Solen (rummet.dk)

Omfang: 12 moduler á 90 minutter & 59 sider

Særlige fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde / pararbejde / individuelt arbejde, individuel fremlæggelse.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Etik

Indhold: Følgende emner blev behandlet: Pligtetik, nytteetik og kristen etik.
Særlig fokus:  Klimaetik.

Kernestof :

Kasper Larsen & Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi. Mennesket i verden, 2013, side 12-19, 22-26 & 28-30.

TV-program: Er moral at følge regler? (DR2, 2000)

Tea Krogh Sørensen: Hvor små børn skal vi redde?
(Jyllands-Posten, 9. januar 2012)

Verdens skabelse (1. Mosebog, kapitel 1 – kapitel 2, vers 4)

De ti bud (2. Mosebog, kapitel 20, vers 1-17)

Det største bud i loven (Matthæusevangeliet, kapitel 22, vers 34-40)

Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
(Lukasevangeliet, kapitel 10, vers 25-37)

Henning Nørhøj: De ti vigtigste ting at vide om klima og kristendom (uddrag), Kristeligt Dagblad, 15. juni 2020

Martin Ågerup: Klimaforkæmper Jesper Teglgaard fløj til Folkemødet for at
fortælle, at vi ikke skal flyve. Heldigvis var turen ikke til skade for klimaet,
jyllands-posten.dk 18.6.2019

Jacob Birkler: Vores undskyldninger for flyrejsen til Thailand holder desværre ikke vand (uddrag), Politiken 22.6.2019

Lars Henrik Aagaard: Her er de unges bedste klimaløsning: Bliv klimaklog!
(uddrag), Berlingske 10. november 2019

Supplerende stof:

FNs verdensmål nummer 13: Klimaindsats
https://www.verdensmaalene.dk/maal/13

Omfang: 8 moduler á 90 minutter & 29 sider

Særlige fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ formidle faglige sammenhænge mundtligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer