Holdet Vf1Sac25v (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - NAB IBC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold Vf1Sac25v (Vf1Sac25v)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Hvad påvirker individet? Fredericia
Titel 2 Forløb#2 Hvordan fungere dansk politik? Fredericia
Titel 3 Forløb#3 Hvad udfordre økonomi og velfærd Frederic

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Hvad påvirker individet? Fredericia

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet startede ud med at arbejde taksonomisk med en række forskellige emner indenfor sociologien, bl.a. samfundstyper, identitet, socialisering, familien, livsstil, livsformer, Minerva-modellen.
I slutningen af forløbet blev der fokuseret på senmoderne teoretikere Giddens, Beck, Ziehe, Goffman og Bourdieu. Herunder blev der arbejdet med anvendelse og diskussion.
Alle forløb har også indeholdt eksamenstræning.

Faglige fokuspunkter:
● Socialisering
● Samfundstyper
● Identitet
● Familien i det senmoderne samfund
● Teori om det senmoderne samfund
● Ulighed
● Systematisering og bearbejdelse af en stor stofmængde
● Refleksion og diskussion
● Udarbejdelse af begrebs- og tolkningsark
● Evaluering af egen indsats
● Projektarbejde om kernefamilien i det senmoderne samfund
Centrale problemstillinger behandlet igennem forløbet:
Hvordan har udviklingen været igennem de tre samfundstyper?
Hvilke udfordringer står individet og samfundet overfor i det senmoderne samfund
Hvordan har kernefamilien det i det senmoderne samfund?
Hvilke udfordringer er der forbundet med social arv?
Hvilke udfordringer er forbundet med at sikre god integration
Hvilken rolle spiller de sociale medier for unge i dag
Hvilke fordele og ulemper er der forbundet med livet i det senmoderne samfund?

Faglige fokuspunkter:
● At undre sig over udviklingen i samfundet / mulighed for forundring over ændringer i samfundet og betydningen for individet.
● Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
● At kunne forholde sig til forskelligartet materiale og stille spørgsmål til det med grundlag i faglig viden
● At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
● At formidle faglige sammenhænge i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
● At formidle viden om faglige sammenhænge ved anvendelse af faglige begreber. At formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
● Træning i på et fagligt grundlag at argumentere for egne standpunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling.

Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering
sociale og kulturelle forskelle

Anvendt materiale:
Kernestof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Luk Samfundet Op!, 2022, Systime, s.29-43, 46-52, 61-78, 79-95

Supplerende stof:
Charlotte Hansen, Olie er ved at æde 30-årigs arme – kan ikke holde til at lære datter at cykle – tv2.dk 21082024

Astrid Helmer Mørck og Wickie Møller Iversen, Stor forskel mellem piger og drenge overrasker forskere – tv2.dk 06022024 – uddrag

Simone Buur Skyum og Ditte Birkebæk Jensen, Flere vil være solomødre efter dyk under corona: Charlotte har fået to børn alene og er blevet kaldt 'egoistisk' – Avisen.dk 21082023- uddrag

Sara Oline Martini Jørgensen, Danmark slår USA med flere længder på ét punkt, viser nyt studie – Videnskab.dk 15112024

Laura Kongsmark Schuldt, Influencer taler højt om sin vægt og møder kritik af eksperter – tv2.dk 04032025

Amalie Abildgaard, Flere unge lider af en spiseforstyrrelse: - Alt i min verden handlede om vægt, tv2.dk 27/7/2023 – uddrag

Ritzau, Udlændinge skal gennemgå værdimæssig assimilation, siger Venstre-ministre – tv2.dk 03052024

Hartig Danielsen, Signe, Ung kvinde vil ikke være mor – Steriliseret som 22-årig, tv2.dk 30/4/2023 - uddrag

Rapportering om mediernes udvikling i Danmark 2021 – (Slots- og Kulturarvstyrelsen 2021) (uddrag)

Danmarks Statistik, Gennemsnitsalder for fødende kvinder og nybagte fædre efter tid og alder 1951-2021, 2021

Nyt fra Danmarks Statistik
11. februar 2022 - Nr. 42, færre skilsmisser:
Vielser
Skilsmisser

IT anvendelse i befolkningen – (Danmarks Statistik – 2024)

Lærerproduceret materiale om Goffmann

DST, Indvandrere i Danmark, 2024:
30-59-årige fuldtidsmodtagere på offentlig forsørgelse
Beskæftigelsesfrekvenser for kvinder på de enkelte alderstrin. 2024
Beskæftigelsesfrekvenser for mænd på de enkelte alderstrin. 2024
Højeste fuldførte uddannelse for 25-64-årige. 2024

16 lektioner a 45 min
Ca 75 ns.

Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, projektarbejde, tavlearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Forløb#2 Hvordan fungere dansk politik? Fredericia

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet lagde ud med at fokusere på ideologibegrebet og de klassiske ideologier, for at danne basis for at gå i dybden med de politiske partier og vælgerne. Dernæst blev der fokuseret på ændringer i forhold til vælgerne med fokus på midtersøgning og nye vælgertyper foruden ændringer i partierne. Dernæst blev der fokuseret på partiernes beslutningstagning sammen med et fokus på mediernes rolle i dansk politik. Derefter et fokus på demokrati, rettigheder og pligter og menneskerettigheder inden at forløbet blev afsluttet med et fokus på Eastons model. Alle forløb har også indeholdt eksamenstræning.


Faglige fokuspunkter:

● De klassiske ideologier
● Værdi- og fordelingspolitik
● De danske politiske partier
● Det politiske systems opbygning og funktionsmåder
● Demokrati og medborgerskab, rettigheder og pligter
● Vælgeradfærd
● Vekslen mellem induktiv og deduktiv tilgang til emner og materiale
● At forholde sig tværfagligt til de klassiske nøglepunkter i samfundsfag.

Udvalgte centrale problemstillinger behandlet igennem forløbet:
Hvordan ser de tre klassiske ideologier på mennesket, markedet og staten?
Hvordan har vælgere og partier ændret sig siden 1973?
Hvordan går det med demokratiet?
Hvilken rolle spiller medierne i det politiske system?
Hvordan tager partierne stilling til sager?

Faglige mål:
● At undre sig over udviklingen i samfundet / mulighed for forundring over ændringer i samfundet af betydningen for det politiske samfund
● At kunne forholde sig til forskelligartet materiale og stille spørgsmål til det med grundlag i faglig viden
● Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
● At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
● At formidle faglige sammenhænge i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
● At formidle viden om faglige sammenhænge ved anvendelse af faglige begreber. At formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
● Træning i på et fagligt grundlag argumenterer for egne standpunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling.

Kernestof:
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier, politiske beslutninger i en global sammenhæng, politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Anvendt materiale:
Kernestof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Luk Samfundet Op!, 2022, Systime, s.21-23, 100-120, 121-160

Supplerende stof:
Emil Eller, De har nærstuderet valget, og på flere punkter opfører vælgerne sig som aldrig før – dr.dk 22022024

Marie Nyhus, Hård tone på sociale medier får hver femte dansker til at holde sig ude af kommentarsporene – Journalisten.dk 31032025

Ida Meesenburg, Pernille Vermunds Nye Borgerlige er 'afgået ved døden', dr.dk 25/1/2023 (uddrag)

Troels Lund Poulsens tale ved Venstres landsmøde 2023 – uddrag

Vælgernes politiske dagsorden, altinget.dk 18112024

DR, Meningsmåling 2023, dr.dk, 31/3/2023


16 lektioner a 90 min
Ca 75 ns.

Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, projektarbejde, tavlearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Forløb#3 Hvad udfordre økonomi og velfærd Frederic

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet lagde ud med et fokus på velfærdsstaten og dens udfordringer, hvor kursister først fik viden om velfærdsstatstyperne for derefter at arbejde taksonomisk med dens udfordringer.
Herefter arbejdede forløbet med samfundsøkonomien og dens centrale modeller, figurer foruden centrale begreber. Alle forløb har også indeholdt eksamenstræning.

Faglige fokuspunkter:
Vekslen mellem induktiv og deduktiv tilgang til emner og materiale
Et tværgående emne omkring ulighed koblet på velfærdsstaten
Velfærdsstatsmodeller
Velfærdsstatens udfordringer
Det økonomiske kredsløb
De økonomiske mål og målkonflikter
Finans- og penge-politik
Økonomiske systemer
Projektarbejde om velfærdsstaten og dansk økonomi


Centrale problemstillinger behandlet igennem forløbet:
● Hvordan ser en velfærdsstat ud? Tre bud
● Hvor er den danske velfærdsstat på vej hen?
● Hvordan får vi et økonomisk godt samfund?
● Hvordan fungerer samfundsøkonomien?
● Hvordan kan staten påvirke økonomien?
● Tilegnelse og anvendelse af økonomiske begreber
● Sammenhængen mellem mål, kredsløb og politikker i forhold til at skabe et økonomisk stabilt samfund
● Noter og begrebsark
● Eksamenstræning i lighed med de øvrige forløb

Faglige mål:
At undre sig over udviklingen i samfundet / mulighed for forundring over ændringer i samfundet af betydningen for det politiske samfund
At kunne forholde sig til forskelligartet materiale og stille spørgsmål til det med grundlag i faglig viden
At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
At formidle faglige sammenhænge i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdsstaten
At formidle viden om faglige sammenhænge ved anvendelse af faglige begreber. At formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Træning i på et fagligt grundlag at argumentere for egne standpunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling.

Kernestof:
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civil samfund, det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Anvendt materiale:
Kernestof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Luk Samfundet Op!, 2022, Systime, s. 172-175, 179,185-194, 196-221

Supplerende stof:
Frederik M. Juel, Topøkonomer: Danmark går i gråt, og det kræver 88.000 flere offentligt ansatte – Berlingske Tidende 17032025 – uddrag

Mathias Stigsgaard, Dansk økonomi rejser sig efter en sløj start på 2025: Her er overblikket i seks punkter – dr.dk 20052025

Thomas Albrektsen, Flere ældre sætter sundhedsvæsnet under pres, tv2ost 17/1/2023 (uddrag)

Tim Tørnqvist, Statsministeren i debat med Messerschmidt: Det er ikke at piske folk, at man skal sætte en ære i at gå på arbejde, dr.dk 7/2/2023 (uddrag)

MIRA LIE NIELSEN & PALLE SØRENSEN, Mørke skyer over dansk økonomi – men der er også lyspunkter, Nykredit.dk 6/2/2023 (uddrag)

Udsigter for dansk økonomi, marts 2023, Danmarks Nationalbank, 15/3/2023

20 lektioner a 90 min
Ca 75 ns.

Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, projektarbejde, tavlearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde