Holdet vf1hia25v (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - NAB IBC
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold vf1hia25v (vf1hia25v)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Hvordan var samfundet organiseret før år 1500?
Titel 2 2 Politiske og teknologiske revolutioner?
Titel 3 3: Ideologiernes kamp og Danmark i verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Hvordan var samfundet organiseret før år 1500?

Faglige mål:
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forskellige styreformer og samfunds organiseringer
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

Faglig fokus:
- Fra Oikos til Imperium – antikken i Grækenland og Romerriget
- Hvordan opstår Danmark?  Fra de første tegn på statsmagt
- Korstog i Baltikum og Mellemøsten

Forløbet blev afsluttet med eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2 Politiske og teknologiske revolutioner?

Kernestof:
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

Faglige mål:
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Faglige fokuspunkter:
- Menneskerettighedernes opståen.
- Revolutioner i USA, Frankrig og syn på revolutioner,
- Nationale identiteter i Tyskland, Danmark, Europa
- Nationalisme i fortiden og nutiden.
- Industrialisering i Storbritannien, USA, Sovjet og Danmark.

Byvandring i Fredericia med fokus på erindringssteder/mindesteder: Fredericia Vold, Landsoldaten og DSB kirkegård

Forløbet blev afsluttet med eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 3: Ideologiernes kamp og Danmark i verden

Kernestof:
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag

Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde deformidlingsmæssige valg
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Fagligt fokus:
- Liberale demokrati, marxismen, fascisme/nazisme
- Mellemkrigstidens Europa og de pressede demokratier
- Den koldekrigs opståen og udvikling i Europa og verden
- Sovjetunionens sammenbrud og den koldekrigs afslutning
- Verden efter 1989 herunder Danmarks rolle og aktivistiske udenrigspolitik

Forløbet blev afsluttet med eksamenstræning
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer