Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Opl. 2025
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Niels Erik Østergård
Hold 2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 2c EN-SRO, 3c EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 To be Young in a Modern World
Titel 2 The USA - A Nation United or a Nation Divided
Titel 3 Class in Britain
Titel 4 From Imperialism to Globalization
Titel 5 Shakespeare
Titel 6 Gender and Identity
Titel 7 Criminal Minds
Titel 8 Cultural Diversity
Titel 9 Black Voices
Titel 10 The US Election
Titel 11 Love
Titel 12 Postmodernism
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 To be Young in a Modern World

Fokus:
Eleverne har i grundforløbet arbejdet med flere tekster, der har med identitetsskabelse og opvækst at gøre. Forløbet er konstrueret ud fra en tanken om, at eleverne skal introduceres til det engelskfaget består af på gymnasiet. De fire generelle kompetencer, tale, skrive, lytte og læse er derfor indtænkt i kombination med et bredt udvalg af forskellige genrer til analysearbejde. De har desuden alle sammen arbejdet med mundtlig fremlæggelse på klassen, skrevet deres første aflevering og gennemgået en screening. Sideløbende har eleverne stiftet bekendtskab med basale grammatiske emner såsom kongruens, verbets tider, genitiv, hjælpeverber, adjektiver og adverbier.
Samlet omfang: ca. 35 sider.

Kernestof:
Penelope Lively: "Clara's day" (1986) (5 sider)
"Dead Poets Society", Peter Weir (1989) (20 sider)
Robert Frost: "The Road Not Taken" (1916) (2 sider)
Walt Whitman: "O me, O life" (1854) (2 sider)
BNET Magazine: "Is Facebook Turning Generation Y Into a Bunch of Narcissists" by Jessica Stillman (2010) (2 sider)
"How Britain Made the Modern World" by Niall Ferguson (2003) (2 sider)

Supplerende materiale:
MasterChef USA, Season 10, Episode 1 (5 sider)
Youtube: "The American Trinity: The Three Values that Make America Great" (1 side)
Youtube: "Childish Gambino - This is America" (1 side)


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The USA - A Nation United or a Nation Divided

Fokus:
Forløbet har til formål at give eleverne en overordnet historisk og kulturel forståelse af USA som nation.
Undervejs har forløbet fokus på "The American Dream" og det udmønter sig i en afsøgning af perspektiverne raceforskelle, forskellen mellem rig og fattig og religion. Der bliver i forløbet arbejdet med et bredt genrevalg i forhold til at belyse fokus på analytisk vis.
Samlet omfang: Ca. 33 sider

Kernestof:
James Truslow Adams: "The American Dream" (1931) (1 side)
Donald Ray Pollock: "Knockemstiff" (2008) (10 sider)
"One Nation, Divisible" from New American Frontiers pp. 8-10 (2 sider)
"The Frontier Heritage"  from: American Ways: An Introduction to American Culture", chapter 4 pp. 79-86 (7 sider)
"A Nation United or a Nation Divided" from New American Frontiers (3 sider)
"It's Not Your Imagination" from New American Frontiers" (3 sider)
Bruce Springsteen: "The Promised Land" (1978) (1 side)

Supplerende materiale:
Youtube: "The Story of American Poverty as told by one Alabama County", documentary (2019) (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=ytd06hadrsM
Youtube: "Poverty in the USA: Being Poor in the World's Richest Country", documentary (2021) (4 sider)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Class in Britain

Fokus:
I dette forløb dykker vi ned i samfundets klassestrukturer i Storbritannien. Vi begynder med at sætte emnet i en historisk kontekst, ved at tale om den industrielle revolution, og dens betydning for skabelsen af klassestrukturer i Storbritannien. Eleverne opfinder egne fiktive personer fra 1800-tallet tilhørende en af de tre sociale klasser og interagerer med dem på klassen. Herefter analyserer vi første afsnit af TV-serien ’the English game’ ved at benytte den nye viden om socioøkonomisk opdeling som følge af den industrielle revolution. Det samme bliver efterfølgende gjort med et par mere nutidige fiktive og ikke-fiktive tekster omkring social klasse. Som afslutning på forløbet analyserer eleverne skuespillet "An Inspector Calls". Forløbet har generelt haft et stort fokus på mundtligt og skriftligt output samt deltagelse på klassen. Eleverne har desuden skrevet et analytisk essay om en novelle omhandlende social klasse i Storbritannien.

Samlet omfang: Ca. 100 sider.

Kernestof:
- The English Game – Episode 1 + 2(beginning)   (15 sider)
- An Open Letter to all MPs in Parliament – Marcus Rashford (3 sider)
- Not Enough – Francesca Baker (3 sider)
- An Inspector Calls – J. B. Priestley (70 sider)

Supplerende materiale:
- YouTube-video omkring den industrielle revolution, https://www.youtube.com/watch?v=xLhNP0qp38Q&t

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 From Imperialism to Globalization

Fokus:
Forløbet har fokus på globalisering, dens årsag og konsekvenser: Der tages udgangspunkt i en undersøgelse af  historiske og kulturelle aspekter af Britisk imperialisme og kolonialisme. Således bliver der arbejdet grundigt med en grundlæggende forståelse af baggrunden for imperiets skabelse og omfanget af det. En primært skønlitterær tilgang til denne gennemgang belyser problematikkerne i forbindelse med imperiet i det hele taget. Herefter lægges der fokus på Sydafrika. Denne del af forløbet anlægger et både historisk, samfundsmæssigt og kulturelt perspektiv på Sydafrika. Belysningen af perspektiverne sker gennem både fiktion, artikler, dokumentar og film. Oplæg ved Carl Davis (opvokset under Apartheid i Sydafrika - nu bosiddende i Danmark) skaber endvidere fokus på Post Apartheid-perioden.

Samlet omfang: Ca. 80 sider

Kernestof:
BBC Documentary "A Taste for Power" - Episode 1 (2021) (10 sider)
James Thomson: "Rule Britannia" (1763) (1 side)
British National Anthem: "God Save The Queen" (1 side)
George Orwell: "Shooting an Elephant" (1938) (9 sider)
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden" (1899) (2 sider)
Debate "Should We Be Proud of the British Empire?"- Part 1 (4 sider)

Herefter fordybelse i Sydafrika- med fokus på Apartheid.
Kernestof:
"President Obama Speaks at Nelson Mandelas Funeral" (2014) (2 sider)
Film: "Cry Freedom" (1987) (20 sider)
Musuwa: "Ambi and That Thing" (2010) (9 sider)
"Steve Biko's philosophy of Black Consciousness" from "Timeless Themes" (1 side)
Jabulile Kunene: "You cant" (1977) (1 side)
Moreti Motau: "Go my son" (1977) (1 side)
Jabu Mahlunga: "We shall overcome" (1977) (1 side)
Keneilge Saoratse: "These are my people" (1977) (1 side)
The Observer: "Steve Biko - Obvious successor to Nelson Mandela and Robert Sobukwe" (1977) (2 sider)
Helen Zille: "Biko's Legacy Remains Alive After 30 Years" (2007) (2 sider)
Documentary: Nelson Mandela and Apartheid in South Africa" (2023) (10 sider)
The Conversation: "South Africa's Rainbow Nation is a myth that students need to unlearn" (2016) (3 sider)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Shakespeare

Fokus:
Forløbet har til formål at introducere til William Shakespeare. Der arbejdes med et både biografisk og litterært perspektiv og forløbet fungerer herudover som en optakt til at se opsætningen af en af Shakespeares værker på Det Kongelige Teater.
Samlet omfang: Ca. 23 sider

Kernestof:
"The Time and Life of the World's Greatest Writer" (2022) (10 sider)
"A Very Short Introduction" by Stanley Wells (2016) (3 sider)
William Shakespeare: "Richard II" ved Det Kongelige Teater (2023) (10 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Gender and Identity

Fokus:
Forløbet fungerer som optakt til klassens SRO-skrivning, hvor de øvrige fag, eleverne skal arbejde med, er samfundsfag og deres fremmedsprog (spansk, fransk eller tysk).
Fokus i forløbet er køn og identitet, og der bliver arbejdet med forskellige perspektiver på emnet gennem et bredt udvalg af genrer.
Samlet omfang: Ca. 34 sider

Kernestof:
Ihsan Kamal: "A Mistake in the Knitting" (2005) (8 sider)
Chimamanda Ngozi Adichie: "The Thing Around Your Neck" (2009) (13 sider)
TED talk by Michael Kimmel: "Why Gender Equality is Good for Everyone - Men Included" (2015) (5 sider)
PBS News Hour: "Malala Yousafzai's Nobel Peace Prize Acceptance Speech" (2015) (3 sider)
PBS Short Film: "5 Short Films That Prove Everyone Has a Story" (2023) (5 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Criminal Minds

Fokus:
Forløbet har  til formål at arbejde med psykologiske profiler af især seriemordere. Emnet er blevet belyst gennem et varieret genrevalg, og eleverne har undervejs selv produceret både pod-casts og reviews. Der er endvidere skabt et fagfagligt perspektiv i forhold til menneskets fascination af "true crime". Værklæsningen analyserede og fortolkede eleverne igennem anvendelse af Book Creator.
Samlet omfang: Ca. 348 sider

Kernestof:
"Monsters or Victims" from Courtroom Television Network LLC (2003) (5 sider)
Jim Fallon: "Exploring the Mind of a Killer" (2009) (5 sider)
"Criminal"/Episode 10: "Dear Sheila" (2014)  (5 sider)
Mojo: "10 Creepiest Jeffrey Dahmer interview moments" (2022) (5 sider)
Mark Kozelek: "You Missed My Heart" (2013)  (2 sider)
"Bad or Mad", New Scientist (2004) (2 sider)
Bret Easton Ellis: "Killling Child at Zoo", excerpt from "American Psycho" (1991) (4 sider)
Film "American Psycho" (2000) (20 sider)
"Why are we so interested in Crime Stories?", from "Psychology Today" (2021) (2 sider)
"Why are we so obsessed with true Crime", from BBC: Science Focus (1 side)

John Fowles: "The Collector" (1963) - værk (292 sider)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Cultural Diversity

Fokus:
Forløbet har fokus på kulturelle forskelle bl.a. i forhold til identitet og race og bliver koblet til kulturforståelsesteori. Der bliver arbejdet med både skønlitterære og sagprosatekster, og der anvendes relevante kulturbegreber undervejs i tekstanalyse og elevproduktioner.
Samlet omfang: Ca. 52 sider

Kernestof:
TED-talk by Lea Black: "A New Perspective on How and Why to Embrace Cultural Diversity" (2017) (5 sider)
TED-talk by Thandie Newton: "Embracing Otherness, Embracing Myself" (2011) (5 sider)
Andrea Levy: "Back to My Own Country" (2014) (8 sider)
TED-talk by Francis Fukuyama: "National Identity" (2019) (2 sider)
TED-talk by Marcus Lyon: "Is Your Identity Given or Created? (2016) (5 sider)
Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic" (1997) (6 sider)
John Agard: "Listen Mr Oxford Don" (1985) (1 side)
Film: "East is East" (1999) (20 sider)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Black Voices

Fokus
Forløbet har til hensigt at give et både historisk, litterært og kulturelt blik på racisme i USA. Der bliver arbejdet med temaet gennem forskellige genreudtryk. Afslutningsvist fungerer opsamlingen på værkets (The Hate U Give) temaer som en måde at perspektivere til den aktuelle situation i nutidens USA på.
Samlet omfang: Ca. 410 sider

Kernestof:
The Telegraph: "Worldwide protests in solidarity with George Floyd protests": https://www.youtube.com/watch?v=G-GLEnA_kYs (1 side)
"A Conversation about growing up black in America" https://www.youtube.com/watch?v=rSAw51caEeg (2 sider)
"Twelve Years a Slave"  (2013) (movie)
Frederick Douglass: Chapter 1 and 2 from "Narrative of the Life of Frederick Douglass"  (1845) (5 sider)
Web Du Bois: "On Being Crazy" (1907) (2 sider)
William Faulkner: "Dry September" (1931) (10 sider)
Malcolm X: Uddrag fra "The Ballot or the Bullet" (1964) (2 sider)
Maya Angelou: "I Know Why The Caged Bird Sings" (1969) (1 side)
Claude Mckay: "If We Must Die" (1917) (1 side)
Alice Walker: "I Will Keep Broken Things" (2014) (2 sider)
Langston Hughes: "Ballad of the Landlord" (1940) (1 side)
Billie Holiday: "Strange Fruit" (1939) (1 side)
Elizabeth Broadbent: "A Mother's White Privilige" (2014) (2 sider)
Angie Thomas: "The Hate U Give" (2017) - Værklæsning (380 sider)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 The US Election

Fokus:
Forløbet har det amerikanske præsidentvalg som omdrejningspunkt, og der bliver arbejdet med forskellige perspektiver i forhold hertil. Indledningsvist anlægges der en biografisk tilgang til de to kandidater, hvorefter der arbejdes primært med retorisk analyse i forhold til deres taler. Fokus i forholdet til valget af taler er immigration. Der bliver endvidere arbejdet med, hvordan forskellige medier kan indvirke på befolkningen, og eleverne analyserer nyhedsplatforme, herunder også de digitale.
Forløbet fungerer som en optakt til et tværfagligt forløb med samfundsfag, hvor der netop er fokus på hvordan amerikanske præsidenter og vicepræsidentkandidater bruger medier til at formidle deres budskaber.  
Forløbet afrundet med en gennemgang af, hvordan kandidaterne gør sig bemærket i valgkampen i forhold til forskellige centrale emner.
Samlet omfang: 26 sider

Kernestof:
FULL SPEECH: Donald Trump speaks on immigration in battleground Wisconsin (https://www.youtube.com/watch?v=kjQPj3g_okM) (6 sider)
FULL SPEECH: Kamala Harris at the Ellipse in Washington, DC (https://www.youtube.com/watch?v=kaE6FhbWVxM&t=18s) (6 sider)
SoMe, Media and AI - Who Controls the Public Debate? (chapter 3 from......) (14 sider)

IKKE FÆRDIG
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Love

Fokus:
Der bliver i forløbet arbejdet med kærlighed som begreb, og igennem forskellige genrer belyses begrebet fra et kulturelt, samfundsmæssigt men dog primært et historisk perspektiv. Der er i forløbet fokus på, hvordan Shakespeare forholder sig til begrebet i forhold til den samtid, han lever i, hvilket udmønter sig i en både biografisk og historisk tilgang. Der arbejdes med den elizabethanske periode, hvorunder der er fokus på også det engelske sprogs historie. Forløbet afrundes med at Shakespeares værk "Romeo and Juliet" sættes i perspektiv til vores samtid i forhold til, hvordan han har inspireret forskellige kunstnere.   
Samlet omfang: 88 sider

Kernestof:
Dokumentar: "William Shakespeare - The Time & Life of the World's Greatest Writer" (https://www.youtube.com/watch?v=4r7hbr_ZEU8) (25 sider)
"Introduction" fra "Romeo and Juliet" af Bo Høpfner Clausen og Kaalund (2017) (40 sider)
William Shakespeare: "Sonnet 18" (1609) (1 side)
William Shakespeare: "Sonnet 130" (1609) (1 side)
William Shakespeare: "Sonnet 136" (1609) (1 side)
William Shakespeare: "Romeo and Juliet": Act 1, Scene 1-5 (1597) (20 sider)
Film: Baz Luhrmann: "Romeo and Juliet" (1996)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Postmodernism

Fokus:
Forløbet giver eleverne et indblik i en væsentlig strømning i amerikansk litteratur; postmodernismen. Der bliver anlagt et både kulturelt, samfundsmæssigt og historisk perspektiv men især er der i forbindelse med tekstlæsningen et fokus på også det sproglige perspektiv.

Samlet omfang: 15 sider

Kernestof:
Danez Smith: "You're Dead America" (2018) (1 side)
Sherman Alexie: "The Absolutely True Diary of a Part-time Indian" (uddrag) (2007) (1 side)
Raymond Carver: "Cathedral" (1981) (13 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer