Z - Opl. 2025
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Opl. 2025
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Opl. 2025
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Niels Erik Østergård
Hold
2022 EN/c (
1c EN
,
2c EN
,
2c EN-SRO
,
3c EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
To be Young in a Modern World
Titel 2
The USA - A Nation United or a Nation Divided
Titel 3
Class in Britain
Titel 4
From Imperialism to Globalization
Titel 5
Shakespeare
Titel 6
Gender and Identity
Titel 7
Criminal Minds
Titel 8
Cultural Diversity
Titel 9
Black Voices
Titel 10
The US Election
Titel 11
Love
Titel 12
Postmodernism
Titel 13
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
To be Young in a Modern World
Fokus:
Eleverne har i grundforløbet arbejdet med flere tekster, der har med identitetsskabelse og opvækst at gøre. Forløbet er konstrueret ud fra en tanken om, at eleverne skal introduceres til det engelskfaget består af på gymnasiet. De fire generelle kompetencer, tale, skrive, lytte og læse er derfor indtænkt i kombination med et bredt udvalg af forskellige genrer til analysearbejde. De har desuden alle sammen arbejdet med mundtlig fremlæggelse på klassen, skrevet deres første aflevering og gennemgået en screening. Sideløbende har eleverne stiftet bekendtskab med basale grammatiske emner såsom kongruens, verbets tider, genitiv, hjælpeverber, adjektiver og adverbier.
Samlet omfang: ca. 35 sider.
Kernestof:
Penelope Lively: "Clara's day" (1986) (5 sider)
"Dead Poets Society", Peter Weir (1989) (20 sider)
Robert Frost: "The Road Not Taken" (1916) (2 sider)
Walt Whitman: "O me, O life" (1854) (2 sider)
BNET Magazine: "Is Facebook Turning Generation Y Into a Bunch of Narcissists" by Jessica Stillman (2010) (2 sider)
"How Britain Made the Modern World" by Niall Ferguson (2003) (2 sider)
Supplerende materiale:
MasterChef USA, Season 10, Episode 1 (5 sider)
Youtube: "The American Trinity: The Three Values that Make America Great" (1 side)
Youtube: "Childish Gambino - This is America" (1 side)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
The USA - A Nation United or a Nation Divided
Fokus:
Forløbet har til formål at give eleverne en overordnet historisk og kulturel forståelse af USA som nation.
Undervejs har forløbet fokus på "The American Dream" og det udmønter sig i en afsøgning af perspektiverne raceforskelle, forskellen mellem rig og fattig og religion. Der bliver i forløbet arbejdet med et bredt genrevalg i forhold til at belyse fokus på analytisk vis.
Samlet omfang: Ca. 33 sider
Kernestof:
James Truslow Adams: "The American Dream" (1931) (1 side)
Donald Ray Pollock: "Knockemstiff" (2008) (10 sider)
"One Nation, Divisible" from New American Frontiers pp. 8-10 (2 sider)
"The Frontier Heritage" from: American Ways: An Introduction to American Culture", chapter 4 pp. 79-86 (7 sider)
"A Nation United or a Nation Divided" from New American Frontiers (3 sider)
"It's Not Your Imagination" from New American Frontiers" (3 sider)
Bruce Springsteen: "The Promised Land" (1978) (1 side)
Supplerende materiale:
Youtube: "The Story of American Poverty as told by one Alabama County", documentary (2019) (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=ytd06hadrsM
Youtube: "Poverty in the USA: Being Poor in the World's Richest Country", documentary (2021) (4 sider)
Indhold
Kernestof:
Read paragraph 1-7 of "The Impact of the American Frontier": Write down 5 key words for each paragraph to summarize from. Practice summarizing aloud at home. Also bring "Getting Started"
3c vil præsentere deres kulturteoretiske analyse af de observationer, de gjorde sig på deres studietur i uge 41.
Read paragraph 16-20 in "The Frontier Heritage": Write down 3 key words for each paragraph while reading. Also read p. 4 in "American Frontiers" (bring the book to class)
Husk at medbringe computer/telefon/blok til foredraget så du er klar til at tage noter undervejs.
Read "One Nation, Divisible" p. 8-11 in "New American Frontiers": Focus on what unites America! Bring the book.
Program:
A Christmas Carol_Intro.pdf
Listen to "The Promised Land": Focus on "the what of the poem" (see onenote i "Skriftlighed"). Bring "New American Frontiers".
Read p. 12-14 in "Knockemstiff": Focus on sentences and words that refers to either the physical or the social setting and note it down. Bring "Getting Started" and "New American Frontiers"
I skal sammen med Tungelundskoleeleverne præsentere jeres produkter for hinanden. Vi mødes i SO kl. 13.25
Finish reading "Knockemstiff": Focus on the central characters and write down adjectives describing them while reading. Afterwards write a summary of the story in Onenote. Bring "American Frontiers"
Læs teksten "Kulturforståelse" (se vedhæftet og i onenote): Fokuser på henholdsvis det beskrivende og det komplekse kulturbegreb og definer de to begreber med egne ord
Medbring en lille pakke (20 kroner) til pakkespil og slik/chokolade/kage mm. til fællesjulehygge
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Class in Britain
Fokus:
I dette forløb dykker vi ned i samfundets klassestrukturer i Storbritannien. Vi begynder med at sætte emnet i en historisk kontekst, ved at tale om den industrielle revolution, og dens betydning for skabelsen af klassestrukturer i Storbritannien. Eleverne opfinder egne fiktive personer fra 1800-tallet tilhørende en af de tre sociale klasser og interagerer med dem på klassen. Herefter analyserer vi første afsnit af TV-serien ’the English game’ ved at benytte den nye viden om socioøkonomisk opdeling som følge af den industrielle revolution. Det samme bliver efterfølgende gjort med et par mere nutidige fiktive og ikke-fiktive tekster omkring social klasse. Som afslutning på forløbet analyserer eleverne skuespillet "An Inspector Calls". Forløbet har generelt haft et stort fokus på mundtligt og skriftligt output samt deltagelse på klassen. Eleverne har desuden skrevet et analytisk essay om en novelle omhandlende social klasse i Storbritannien.
Samlet omfang: Ca. 100 sider.
Kernestof:
- The English Game – Episode 1 + 2(beginning) (15 sider)
- An Open Letter to all MPs in Parliament – Marcus Rashford (3 sider)
- Not Enough – Francesca Baker (3 sider)
- An Inspector Calls – J. B. Priestley (70 sider)
Supplerende materiale:
- YouTube-video omkring den industrielle revolution,
https://www.youtube.com/watch?v=xLhNP0qp38Q&t
Indhold
Kernestof:
Homework:
Lesson plan:
Læs s. 62 i "Getting Started" og lav opgave 3 side 64. Medbring bogen til timen
Plan:
https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/66215/sektion/66217
Class in Britain 9
Homework + plan:
An Inspector Calls
Medbring "Getting Started"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
From Imperialism to Globalization
Fokus:
Forløbet har fokus på globalisering, dens årsag og konsekvenser: Der tages udgangspunkt i en undersøgelse af historiske og kulturelle aspekter af Britisk imperialisme og kolonialisme. Således bliver der arbejdet grundigt med en grundlæggende forståelse af baggrunden for imperiets skabelse og omfanget af det. En primært skønlitterær tilgang til denne gennemgang belyser problematikkerne i forbindelse med imperiet i det hele taget. Herefter lægges der fokus på Sydafrika. Denne del af forløbet anlægger et både historisk, samfundsmæssigt og kulturelt perspektiv på Sydafrika. Belysningen af perspektiverne sker gennem både fiktion, artikler, dokumentar og film. Oplæg ved Carl Davis (opvokset under Apartheid i Sydafrika - nu bosiddende i Danmark) skaber endvidere fokus på Post Apartheid-perioden.
Samlet omfang: Ca. 80 sider
Kernestof:
BBC Documentary "A Taste for Power" - Episode 1 (2021) (10 sider)
James Thomson: "Rule Britannia" (1763) (1 side)
British National Anthem: "God Save The Queen" (1 side)
George Orwell: "Shooting an Elephant" (1938) (9 sider)
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden" (1899) (2 sider)
Debate "Should We Be Proud of the British Empire?"- Part 1 (4 sider)
Herefter fordybelse i Sydafrika- med fokus på Apartheid.
Kernestof:
"President Obama Speaks at Nelson Mandelas Funeral" (2014) (2 sider)
Film: "Cry Freedom" (1987) (20 sider)
Musuwa: "Ambi and That Thing" (2010) (9 sider)
"Steve Biko's philosophy of Black Consciousness" from "Timeless Themes" (1 side)
Jabulile Kunene: "You cant" (1977) (1 side)
Moreti Motau: "Go my son" (1977) (1 side)
Jabu Mahlunga: "We shall overcome" (1977) (1 side)
Keneilge Saoratse: "These are my people" (1977) (1 side)
The Observer: "Steve Biko - Obvious successor to Nelson Mandela and Robert Sobukwe" (1977) (2 sider)
Helen Zille: "Biko's Legacy Remains Alive After 30 Years" (2007) (2 sider)
Documentary: Nelson Mandela and Apartheid in South Africa" (2023) (10 sider)
The Conversation: "South Africa's Rainbow Nation is a myth that students need to unlearn" (2016) (3 sider)
Indhold
Kernestof:
Finish the task "From Imperialism to Globalization - Intro" on "Skriveøvelser" (onenote) and bring "Timeless Themes"
HUSK underskrevet tilmeldelsesseddel til KBH-tur!
Your homework for today is to make the written task "British Imperialism in Pictures" on onenote (in "Skriveøvelser")
Finish questions 1-5 for "The White Man's Burden" (see onenote)
"Shooting an Elephant": Do the written task in "Skriveøvelser" on onenote.
You are going to work with/finish your written assignment "Was the British Empire a Force for Good?" today. Bring "Getting Started"
Færdiggør "Verbalkongruens" i MinLæring og medbring "Getting Started"
Færdiggør opgaverne 1-4 i "Udvidet tid" på MinLæring. Medbring "Getting Started"
Read p. 41-42 in "Timeless Themes": Focus on the highlighted (with black) years. Bring the book!
Define the 7 Apartheid Laws (see onenote) in your own words and rate them! Bring "Timeless Themes"
Finish "Ambi and That Thing" (p. 173-180 in "Timeless Themes"): Focus on Tumelo while reading and write down adjectives describing her. Bring "Timeless Themes"
Read p. 45 in Getting Started and answer question 1 and 2 while reading. Bring the book!
"Cry Freedom"
We will finish "Cry Freedom". Bring "Timeless Themes"
Group presentation of Soweto poetry: You will get the first 15 minutes to finish it. Bring "Timeless Themes"
Forberedelse til kulturstudiedelen i Kbh og så får I halvdelen af modulet til at arbejde med jeres essay.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Shakespeare
Fokus:
Forløbet har til formål at introducere til William Shakespeare. Der arbejdes med et både biografisk og litterært perspektiv og forløbet fungerer herudover som en optakt til at se opsætningen af en af Shakespeares værker på Det Kongelige Teater.
Samlet omfang: Ca. 23 sider
Kernestof:
"The Time and Life of the World's Greatest Writer" (2022) (10 sider)
"A Very Short Introduction" by Stanley Wells (2016) (3 sider)
William Shakespeare: "Richard II" ved Det Kongelige Teater (2023) (10 sider)
Indhold
Kernestof:
Færdiggørelse af jeres feltstudieanalyser og herefter præsentation. Læs dine rettelser til dit essay igennem og medbring "Getting Started"
Ret dine grammatiske fejl og skriv eller rediger de dele af dit essay, som jeg har defineret i min kommentar til dig (husk at redigere og skrive/rette med en anden farve). Medbring "Getting Started"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Gender and Identity
Fokus:
Forløbet fungerer som optakt til klassens SRO-skrivning, hvor de øvrige fag, eleverne skal arbejde med, er samfundsfag og deres fremmedsprog (spansk, fransk eller tysk).
Fokus i forløbet er køn og identitet, og der bliver arbejdet med forskellige perspektiver på emnet gennem et bredt udvalg af genrer.
Samlet omfang: Ca. 34 sider
Kernestof:
Ihsan Kamal: "A Mistake in the Knitting" (2005) (8 sider)
Chimamanda Ngozi Adichie: "The Thing Around Your Neck" (2009) (13 sider)
TED talk by Michael Kimmel: "Why Gender Equality is Good for Everyone - Men Included" (2015) (5 sider)
PBS News Hour: "Malala Yousafzai's Nobel Peace Prize Acceptance Speech" (2015) (3 sider)
PBS Short Film: "5 Short Films That Prove Everyone Has a Story" (2023) (5 sider)
Indhold
Kernestof:
Kære 2c: I skal arbejde selv i dag: Læs novellen "A Mistake in the Knitting" og lav den tilhørende skriveøvelse i onenote (novellen er vedhæftet i skriveøvelsen). God fornøjelse
Finish your "skriveøvelse" on "Post Apartheid South Africa" and "A Mistake in the Knitting" (if you didn't make it Tuesday).
Read from p. 117-121 in "The Thing Around Your Neck"The Thing Around Your Neck PDF.pdf (also read the from p. 115-117 if you did not show up for class Thursday): Focus on the development of the "you".
Presentation of the part of the analysis of "The Thing Around Your Neck" that you worked with in class. Also reflect on the themes of the story and elaborate on each of them in "Skriveøvelser".
Finish the analysis of Kimmel's ted talk and Malala's speech (see folder "Gender and Identity" in onenote)
Afsnit
Finish the exercises for "Rucksana Ali"
Medbring "Sådan skriver du SRP".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Criminal Minds
Fokus:
Forløbet har til formål at arbejde med psykologiske profiler af især seriemordere. Emnet er blevet belyst gennem et varieret genrevalg, og eleverne har undervejs selv produceret både pod-casts og reviews. Der er endvidere skabt et fagfagligt perspektiv i forhold til menneskets fascination af "true crime". Værklæsningen analyserede og fortolkede eleverne igennem anvendelse af Book Creator.
Samlet omfang: Ca. 348 sider
Kernestof:
"Monsters or Victims" from Courtroom Television Network LLC (2003) (5 sider)
Jim Fallon: "Exploring the Mind of a Killer" (2009) (5 sider)
"Criminal"/Episode 10: "Dear Sheila" (2014) (5 sider)
Mojo: "10 Creepiest Jeffrey Dahmer interview moments" (2022) (5 sider)
Mark Kozelek: "You Missed My Heart" (2013) (2 sider)
"Bad or Mad", New Scientist (2004) (2 sider)
Bret Easton Ellis: "Killling Child at Zoo", excerpt from "American Psycho" (1991) (4 sider)
Film "American Psycho" (2000) (20 sider)
"Why are we so interested in Crime Stories?", from "Psychology Today" (2021) (2 sider)
"Why are we so obsessed with true Crime", from BBC: Science Focus (1 side)
John Fowles: "The Collector" (1963) - værk (292 sider)
Indhold
Kernestof:
Medbring "Getting Started"
Vi gennemgår dele af den virtuelle grammatik. Medbring "Getting Started"
Færdiggør øvelserne omkring relative og definerende/parentetiske pronomener i "Getting Started". Medbring bogen til modulet.
Read "Monsters or Victims" (see onenote: "Criminal Minds"): Focus on/underline the information you get about the typical serial killer. Also finish the written grammatical task in "skriveøvelser" in onenote about "Mondays and Thursdays".
Watch the ted talk "Exploring the Mind of a Killer" (see onenote): Analyse the mode of persuasion/the use of appeal forms (remember to find examples from the talk). Also finish the written task "Mondays and Thursdays" in "skriveøvelser".
Listen to "You Missed My Heart Again": Write key words for each stanza to be able to summarize and underline words/sentences in the song that describe the narrator. Bring "Getting Started".
Who are the scariest serial killers of all time? Find information on three serial killers and write down arguments according to why you think exactly these three are the most creepy.
You are going to produce your podcast today: Read about your serial killer focusing on your problem formulation. Also practice identifying with the role you planned last week.
We are going to hear the last two pod casts and then work with an excerpt from the novel "American Psycho": Read the excerpt (attached on Onenote) and focus on the main character's development.
Finish the questions for the excerpt from "American Psycho". Read the text "Bad or Mad" before answering nr. 5. Bring "Getting Started"
Repeter kommareglerne og lav opgave 4: 1-5 og opgave 5 på side 190-191 i "Getting Started". Medbring bogen til modulet
We are going to work with "American Psycho": Read the text "Bad or Mad" (see onenote) before class - and bring your computer.
We will finish "American Psycho" and you are going to work with your assignment. Bring "Getting Started"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Cultural Diversity
Fokus:
Forløbet har fokus på kulturelle forskelle bl.a. i forhold til identitet og race og bliver koblet til kulturforståelsesteori. Der bliver arbejdet med både skønlitterære og sagprosatekster, og der anvendes relevante kulturbegreber undervejs i tekstanalyse og elevproduktioner.
Samlet omfang: Ca. 52 sider
Kernestof:
TED-talk by Lea Black: "A New Perspective on How and Why to Embrace Cultural Diversity" (2017) (5 sider)
TED-talk by Thandie Newton: "Embracing Otherness, Embracing Myself" (2011) (5 sider)
Andrea Levy: "Back to My Own Country" (2014) (8 sider)
TED-talk by Francis Fukuyama: "National Identity" (2019) (2 sider)
TED-talk by Marcus Lyon: "Is Your Identity Given or Created? (2016) (5 sider)
Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic" (1997) (6 sider)
John Agard: "Listen Mr Oxford Don" (1985) (1 side)
Film: "East is East" (1999) (20 sider)
Indhold
Kernestof:
Lucas har kage med (:
Read until p. 31 in "The Collector". Bring the novel to class
Finish part 1 (until p. 113) of the novel "The Collector": Remember to do notes in bookcreator while reading. Bring the novel to class
Finish your analysis of the composition of part 1 of "The Collector". Bring the novel!
Finish your character analysis of Frederick and Miranda in your book in Book Creator and read as much as you can of part 2. Bring the novel to class
Finish "The Collector" (read from p. 263-283). Bring the novel and "Getting Started" to class.
Færdiggør opgaverne 3 og 8 omkring genitiv (se side 53-56 i Getting Started). Medbring bogen til timen.
You are going to make your video report from Bruxelles: Bring your notes and recordings and revise Hofstedes theory (se mappen "Kulturforståelse i "Elever og lærere 1c" so you are ready for the analysis of your interviews.
Presentations of your video reports.
Finish the rhetorical analysis of the article "What Americans can learn from Danish masculinity" (see onenote): Focus on (and underline) the modes of appeal being used. Bring our book "Timeless Themes"
Practice your presentation of the main points in the ted talk you worked with in class. Also listen to/watch the other ted talk! Bring "Getting Started".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Black Voices
Fokus
Forløbet har til hensigt at give et både historisk, litterært og kulturelt blik på racisme i USA. Der bliver arbejdet med temaet gennem forskellige genreudtryk. Afslutningsvist fungerer opsamlingen på værkets (The Hate U Give) temaer som en måde at perspektivere til den aktuelle situation i nutidens USA på.
Samlet omfang: Ca. 410 sider
Kernestof:
The Telegraph: "Worldwide protests in solidarity with George Floyd protests":
https://www.youtube.com/watch?v=G-GLEnA_kYs
(1 side)
"A Conversation about growing up black in America"
https://www.youtube.com/watch?v=rSAw51caEeg
(2 sider)
"Twelve Years a Slave" (2013) (movie)
Frederick Douglass: Chapter 1 and 2 from "Narrative of the Life of Frederick Douglass" (1845) (5 sider)
Web Du Bois: "On Being Crazy" (1907) (2 sider)
William Faulkner: "Dry September" (1931) (10 sider)
Malcolm X: Uddrag fra "The Ballot or the Bullet" (1964) (2 sider)
Maya Angelou: "I Know Why The Caged Bird Sings" (1969) (1 side)
Claude Mckay: "If We Must Die" (1917) (1 side)
Alice Walker: "I Will Keep Broken Things" (2014) (2 sider)
Langston Hughes: "Ballad of the Landlord" (1940) (1 side)
Billie Holiday: "Strange Fruit" (1939) (1 side)
Elizabeth Broadbent: "A Mother's White Privilige" (2014) (2 sider)
Angie Thomas: "The Hate U Give" (2017) - Værklæsning (380 sider)
Indhold
Kernestof:
Watch the short interview with Donald Trump and focus on the circumstances and the intention of the interview.
Read p. 8-14 in "Black Voices" and practice a summary of each paragraph. Bring the text to class.
You have read at least the first 4 chapters of "The Hate U Give": Be sure to make the small exercises for the chapters in "Skriveøvelser" in onenote. Bring "Getting Started"
"12 Years a Slave"
We will finish the film "12 Years a Slave": To be ready for this second part write down notes for the main character's development in the first part
Bring the text I gave you last week: "Black Voices" and airpods/earphones
Lav opgave 2F omkring ordklasser (1-34) - se onenote i "grammatik". Medbring "Getting Started"
Grammatik (se onenote): Lav øvelse 2.G. og læs s. 22-23 inden du laver øvelse 2.I.
Read p. 96+97 in "Black Voices": Practice summarizing the pages aloud to yourself. Also bring "Getting Started"
Presentation of African American poetry: Practice the presentation of your analysis and remember also to practice the identification with the poet-part. Also bring "Getting Started"
Microsoft Forms
We will continue the presentations of African-American poetry. "Dry September": Finish your analysis of setting and composition in "skriveøvelser".
Færdiggør 5B, 5C, 5F, 5H og 5I i "Verber - de 5 hovedtider"
Read the chapter "I am a Man" in "Black Voices" (see onenote): Write down key words while reading to be ready to summarize aloud in class.
Malcolm X's Legendary Speech: "The Ballot or the Bullet" (annotations and subtitles)The boys will make a presentation of Nelson Mandela and Malcolm X and a rhetorical analysis of the first 10 minutes of "The Ballot or the Bullet". Watc
Prepare the presentation of your analysis of either "Spain" or "If You Tolerate this". Also read the poem/song that you are not presenting thoroughly.
We will listen to the rest of "The Capital of the World". Read about Ernest Hemingway and prepare a short description of yourself - identifying as him.
Kulturstudier i Madrid: Se introvideoen til Hofstedes 6 dimensioner (se onenote: "Elever og lærere 1c 2022-2025) og fokuser herefter på den dimension, du valgte: Nedskriv noter til denne så du kan forklare de andre om netop din dimension.
HUSK: Medbring jeres pas!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
The US Election
Fokus:
Forløbet har det amerikanske præsidentvalg som omdrejningspunkt, og der bliver arbejdet med forskellige perspektiver i forhold hertil. Indledningsvist anlægges der en biografisk tilgang til de to kandidater, hvorefter der arbejdes primært med retorisk analyse i forhold til deres taler. Fokus i forholdet til valget af taler er immigration. Der bliver endvidere arbejdet med, hvordan forskellige medier kan indvirke på befolkningen, og eleverne analyserer nyhedsplatforme, herunder også de digitale.
Forløbet fungerer som en optakt til et tværfagligt forløb med samfundsfag, hvor der netop er fokus på hvordan amerikanske præsidenter og vicepræsidentkandidater bruger medier til at formidle deres budskaber.
Forløbet afrundet med en gennemgang af, hvordan kandidaterne gør sig bemærket i valgkampen i forhold til forskellige centrale emner.
Samlet omfang: 26 sider
Kernestof:
FULL SPEECH: Donald Trump speaks on immigration in battleground Wisconsin (https://www.youtube.com/watch?v=kjQPj3g_okM) (6 sider)
FULL SPEECH: Kamala Harris at the Ellipse in Washington, DC (https://www.youtube.com/watch?v=kaE6FhbWVxM&t=18s) (6 sider)
SoMe, Media and AI - Who Controls the Public Debate? (chapter 3 from......) (14 sider)
IKKE FÆRDIG
Indhold
Kernestof:
Read the text about immigration (see onenote in the folder "US Election"): Focus on the Republicans' and the Democrats' views on immigration - and write down key words while reading
Read p. 58-59 of "SoMe, Media and AI - Who Controls The Public Debate?". Also read about and write notes for the specific media you chose (see onenote). If there is no information about exactly your type of media - search the internet for information
You are going to work with your oral assignment.
Watch Kamala Harris' speech: Focus on how she appeals to the audience. FULL SPEECH: Kamala Harris at the Ellipse in Washington, DC
We will focus on the latest update on the US election - before we are going to decorate BG
"The Hate You Give"! Herudover evaluering af jeres oral ass. + grammatik. Medbring "Getting Started"
Medbring bogen Vidensmønstre
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Love
Fokus:
Der bliver i forløbet arbejdet med kærlighed som begreb, og igennem forskellige genrer belyses begrebet fra et kulturelt, samfundsmæssigt men dog primært et historisk perspektiv. Der er i forløbet fokus på, hvordan Shakespeare forholder sig til begrebet i forhold til den samtid, han lever i, hvilket udmønter sig i en både biografisk og historisk tilgang. Der arbejdes med den elizabethanske periode, hvorunder der er fokus på også det engelske sprogs historie. Forløbet afrundes med at Shakespeares værk "Romeo and Juliet" sættes i perspektiv til vores samtid i forhold til, hvordan han har inspireret forskellige kunstnere.
Samlet omfang: 88 sider
Kernestof:
Dokumentar: "William Shakespeare - The Time & Life of the World's Greatest Writer" (https://www.youtube.com/watch?v=4r7hbr_ZEU8) (25 sider)
"Introduction" fra "Romeo and Juliet" af Bo Høpfner Clausen og Kaalund (2017) (40 sider)
William Shakespeare: "Sonnet 18" (1609) (1 side)
William Shakespeare: "Sonnet 130" (1609) (1 side)
William Shakespeare: "Sonnet 136" (1609) (1 side)
William Shakespeare: "Romeo and Juliet": Act 1, Scene 1-5 (1597) (20 sider)
Film: Baz Luhrmann: "Romeo and Juliet" (1996)
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier - da I har jeres grammatikaflevering at hygge jer med (: Medbring "Getting Started"
Færdiggør opgaverne til aktiv-passiv i onenote (se grammatikmappen) og læs kapitlet om pronominer s. 82-85) i "Getting Started". Medbring både "Write On" og "Getting Started".
Vi vender lige uregelmæssige/regelmæssige verber, og så får I tid til at arbejde med det forestående analytical essay. Arbejd meget gerne videre med den grammatiske del (se Lectio i afleveringer) til dagens modul! Medbring "Getting Started"
We are going to dive into the concept "love" today: Preparing you are to reflect shortly on the pictures attached in onenote (see "Skriveøvelser).
Shakespeare: We will focus on the language of the Elizabethan era today. Therefore bring an "open mind" (:
Write a dialogue consisting of 10 lines in Elizabethan English (see onenote in the folder "Language").
Read about the tragedy as a genre (see p. 46-48 of the attached document in Onenote): Focus on answering the exercises in "skriveøvelser" in onenote while reading
Write at least the first quatrain of your sonnet. You can find inspiration in the notes we made in class - and then Shakespeare of course (:
Romeo and Juliet: Read the biography of Shakespeare and scene I (p. iv - xi ). If possible read the scene aloud to yourself! Bring the book to class.
Skriftlighed, assignment 1-3 og SRP-info. Medbring "Getting Started".
Finish the analysis of Act 1, scene 1 of "Romeo and Juliet" (a-f in onenote)
Make the written task for Act 1, Scene 3 in "skriveøvelser" before you read the scene. Remember to bring the book for class!
Medbring "Getting Started" og earpods
Julehygge: Medbring 2 gaver hver til pakkespil, og husk det tilbehør til rundstykker, som I har meldt jer på
Romeo and Juliet, Act 1: Answer the comprehension questions for both scene 4 and 5 and make the written task on "skriveøvelser" for act 5.
Vi evaluerer på grammatikafl. ass. 1-3 + 3 på Min Læring (frist for besvarelse 6/1). Medbring "Getting Started"
Film: Romeo and Juliet
Elevinformation om anvendelse af ExamCookie.docx.
Vi afvikler i dag miniterminsprøve ass. 1-3: Medbring "Getting Started" og airpods/høretelefoner.
Ingen lektie - men medbring "Getting Started"
You are going to present your group analysis and interpretation of Romeo and Juliet - in lyrics.
Vi skal høre de sidste fremlæggelser, og så skal I arbejde med genaflevering af jeres miniterminsprøve: Læs kommentarerne og medbring "Getting Started"
Grammatik og introduktion til det næste analytical essay. I får herefter tid til at arbejde med det. Medbring "Getting Started"
Ingen lektier - da I har et essay til aflevering. Medbring "Getting Started"
Vi arbejder videre med grammatikken og forbereder jer til terminsprøven. HUSK "Getting Started" og "Write On"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Postmodernism
Fokus:
Forløbet giver eleverne et indblik i en væsentlig strømning i amerikansk litteratur; postmodernismen. Der bliver anlagt et både kulturelt, samfundsmæssigt og historisk perspektiv men især er der i forbindelse med tekstlæsningen et fokus på også det sproglige perspektiv.
Samlet omfang: 15 sider
Kernestof:
Danez Smith: "You're Dead America" (2018) (1 side)
Sherman Alexie: "The Absolutely True Diary of a Part-time Indian" (uddrag) (2007) (1 side)
Raymond Carver: "Cathedral" (1981) (13 sider)
Indhold
Kernestof:
Vi evaluerer på terminsprøven: Medbring "Getting Started"
Medbring "Getting Started"
Færdiggør opgave 2 og 3 til genitiv (se onenote i "Grammatik: Genitiv-repetition") og medbring "Getting Started"
We are going to work with the postmodern writing style so prepare to repeat your description of the feature you worked with last week (today without notes!). Also read the two texts ("You're Dead, America" and "The Absolutely True Diary") in onenote:
Interpret the poem "You're Dead America" in "skriveøvelser" on onenote. Also read about the writer Raymond Carver: Write down notes so that you are ready to make a biographical presentation of him.
Finish your analysis and interpretation of "Cathedral": Focus on character analysis and the writing style. Also prepare an oral presentation (3-4 minutes) of Raymond Carver.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Repetition
Indhold
Kernestof:
Transport til og fra ungdomsuddannelser - Region Midtjylland (2025)
Repetition and presentations: You will get 45 minutes to finish your presentations.
Presentations
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394634", "T": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394634", "H": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394634" }