Holdet 2023 DA/hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Opl. 2025
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Peter Tönshoff
Hold 2023 DA/hf (1hf DA, 2hf DA, 2hf DA-LSO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Journalistik og nyhedsformidling
Titel 2 Dig og mig - relationer mellem mennesker
Titel 3 At finde sig selv - skønlitterær analyse
Titel 4 Krig - og at vende hjem fra krig
Titel 5 Danmark - og danskhed
Titel 6 Overbevis mig - retorik, argumentation og diskurs
Titel 7 At fortælle sig selv - på tværs af prosa og poesi
Titel 8 Den iscenesatte virkelighed?
Titel 9 Problemer til debat - D.M.G og i dag
Titel 10 Eksistens - valg og identitet
Titel 11 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Journalistik og nyhedsformidling

Et nyhedsforløb med særlig fokus på nyhedsartikler i aviser - men med udblik til hhv. TV-nyheder (TV-avisen) og Fake News.

Der er arbejdet med følgende begreber:
Nyhedskriterierne (aktualitet, væsentlighed, identifikation, konflikt og sensation), avistyper, stofområder i de skrevne medier, typer af kilder (erfaringskilder, partskilder og ekspertkilder) - samt deres funktion i en nyhedshistorie. Opbygning af nyhedsartikler (nyhedstrekanten, Hey you see so og den tredje fortællemåde) og vinkling af historien.

Fake News: den løgnagtige, den satiriske og nyhedshoaxen
Journalisternes sprogbrug - figurer, billeder mv.

Afslutningsvis har vi arbejdet med den fortællende/litterære journalistik. Det teoretiske udgangspunkt er Tom Wolfs 4 træk for New Journalism: scenisk fremstilling, dialog, personalfortæller og talende detaljer, men også den særlige sproglige bevidsthed og sansemættede stil, der kendetegner mange af de litterære reportager.

Eleverne har læst enkelte klassiske litterære reportager, men også beskæftiget sig med den mere moderne reportage; Puk Damsgård og Jan Grarup (i den forbindelse har vi set dokumentaren: 'Krigsfotografen' om Jan Grarups journalistiske arbejde)

Forløbet har både været receptivt og produktivt, da eleverne selv har skrevet en litterær reportage.

Der er læst nyhedsartikler - og se nyhedsindslag, der har været professionsrettede undervejs i forløbet.

Læste sider i forløbet: cirka 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dig og mig - relationer mellem mennesker

Et forløb om kommunikationens betydning for vores sociale relationer - udgangspunkt i det sproglige perspektiv - med inddragelse af det mediemæssige og litterære perspektiv. Den teoretiske ramme er brugt som analyseværktøj på hhv. litterære tekster, samt udvalgte scener fra den danske tv-serie 'Salsa' - 1. sæson.

Der er arbejdet med følgende begreber:
* Sproghandlingstyper: 1. følelses - og holdningsudtrykkende, 2. handlingsregulerende, 3. informative, 4. rituelle og 5. samtalestrukturerende.
* Turtagning - og gambitters funktion
* Indirekte sproghandlinger
* Samarbejds- og høflighedsprincipper
Face - og facework, ansigtstruende handlinger
* Undertekst
* Transaktionsanalyse (forældre-jeg, barne-jeg og voksen-jeg)

Værklæsning: værk 1 'Doppler' af Erland Loe

Læste sider i forløbet: cirka 260
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 03-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 At finde sig selv - skønlitterær analyse

Forløbet har være centreret omkring tematikken: at finde sig selv - identitetssøgning, og samtidig været et introduktionsforløb til skønlitterær analyse.

Centrale analysebegreber i forløbet: tid, miljø, personkarakteristik, personrelationer (fx om der er kontrastpersoner) fortællerforhold (fortællertype, synsvinkle, medsyn, bagudsyn), tematikker, kompositionsformer, perspektivering, tomme pladser, fiktionskontrakt.

Værklæsning: værk 2: selvvalgt fiktionsværk

Læste sider i forløbet: cirka 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Krig - og at vende hjem fra krig

Forløbet 'Krig - og at vende hjem fra krig' er læst i forbindelse med historieopgaven i 1hf, der tematisk handlede om 2. verdenskrig.

Krigstemaet er i dansk behandlet ud fra to tematikker: at være i krig og at være hjemvendt fra krig. Fokus har været på de følelser, tanker og handlinger, som krig - og krigstilstande afføder. Der er i forløbet både læst prosa og lyrik - og afslutningsvis så vi filmen 'Når befrielsen kommer'.

Eleverne har arbejdet med paratekst-begrebet og metodisk har vi talt om tekstintern og teksteksterne læsning, og der har været særligt fokus på, hvordan man analyserer og fortolker lyrik.

Sider læst i forløbet: cirka 70
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Danmark - og danskhed

Forløbet 'Danmark - og danskhed' er et litteraturhistorisk forløb med hovedfokus på Nationalromantikken. Gennem litteraturhistoriske nedslag i middelalderen (fokus på folkeviser), barokken (fokus på Thomas Kingo) og Oplysningstiden (fokus på Ludvig Holberg) har vi nærmet os Romantikken (fokus på nationalromantikken). Vi har læst og hørt fædrelandssange - samt analyseret nationalromantiske malerier fra perioden. Der har i forløbet været særligt fokus på lyrikanalyse - og nationalromantiske symboler.

Forløbet har også indehold produktive elementer, da eleverne blandt andet har skrevet deres egen 'nationalsang' (hyldest til deres fødeby).

Afslutningsvis har været arbejde med moderne 'nationalsange' - og danskhed som drivkraft i Dansk Folkeparties politiske diskurs.

Læste sider i forløbet: cirka 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Overbevis mig - retorik, argumentation og diskurs

Et forløb om taler - og en talers gennemslagskraft (det sproglige perspektiv).

Begrebsmæssigt har vi haft fokus på det retoriske pentagram, talegenrer, appelformer, argumentopbygning, argumenttyper, det verbale, nonverbale og ekstra verbale, billedsprog, sproglige figurer, diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere, differenskæder, antagonismer og hegemoni).

Forløbet har både være receptivt og produktivt
Eleverne har læst og analyseret et antal taler (politiske og nytårstaler), samt skrevet og holdt deres egen tale.


Læste sider: cirka 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 At fortælle sig selv - på tværs af prosa og poesi

Forløbet: At fortælle sig selv - på tværs af prosa og poesi, et forløb om autofiktion' er et forløb med det selvbiografiske i ny dansk litteratur i fokus. Vi undersøger muligheder og begrænsninger ved at anvende litteratur som medie til at formidle personlige - ofte svære livserfaringer.

Der har været særligt fokus på forholdet mellem fiktion og virkelighed, begrebet 'autofiktion', erindringens veje - og vildveje, parateksternes betydning, hovedstolen (Højholt), fortæller-forhold (sondringen ml. det fortællende jeg - og det fortale jeg).

Der er både læst prosa og lyrik i forløbet

Værklæsning: digtsamlingen 'Djinn' af Elias Sadaq 2024/ Skål af Dania O. Tausen 2021
- værk 3


Læste sider cirka: 110
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Den iscenesatte virkelighed?

Den iscenesatte virkelighed er et medieforløb med dokumentarfilmsanalyse som omdrejningspunkt. Vi har undersøgt forholdet mellem autenticitet og fiktionalisering.

Eleverne har arbejdet med følgende begreber: fakta - og fiktionskoder, iscenesættelse, fiktionalisering og autenticitetsmarkører. Filmiske virkemidler i forhold til beskæring, kameraføring, lyd, lys, perspektiv, klipning, scenografi, komposition. Følgende dokumentarfilmstyper/genre: den dybdeborende dokumentar, den observerende dokumentar, den deltagende dokumentar, den refleksive dokumentar og den poetiske dokumentar.

Vi har fælles set og analyseret den dansk/færøske dokumentarfilm: 'Skål' fra 2021 Værk 4

Desuden har eleverne arbejdet projektorienteret og professionsrettet med to forskellige tv-dokumenterer
'Uniform': Forfulgt af politiet, 2023, værk 5
'Society and Health': Plejehjemmene bag facaden, 2022, værk 5

Læste sider i forløbet: cirka 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Problemer til debat - D.M.G og i dag

Tematisk og litteraturhistorisk forløb. Det har i forløbet været særligt fokus på Det moderne gennembrud - samt temaerne 'køn, kirke og klasse'

Særligt klasse og køn er behandlet både som tema under Det moderne gennembrud og i en moderne kontekst.

Forløbet har haft fokus på det litterære perspektiv, men der har også været moduler med sprogligt fokus (kritisk realisme, impressionisme og naturalisme som skrivestil), og et enkelt modul med  mediemæssigt perspektiv (dokumentar).


Værklæsning: Guds bedste børn' Morten Pape, 2018, Værk 6

Læste sider i forløbet: cirka 500
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksistens - valg og identitet

Fortrinsvis litterært perspektiv

Med udgangspunkt i 1940'ernes og 50'ernes ateistiske eksistentialisme har vi bevæget omkring menneskets/litteraturens refleksioner over eksistensens vilkår. Den eksistentielle fortælling med valget i fokus har stået centralt.

Eleverne har stiftet bekendtskab med  Albert Camus og Jean-Paul Sartre - samt de moderne sociologer: Erving Goffman og Joshua Meyrowitz

Tematisk har forløbet haft fokus på valg og identitet i efterkrigstidens prosa - samt mere moderne nedslag. Temaer i forløbet: at turde se sit liv i øjne, at tage valg, meningsløshed og fremmedgørelse, mod og vilje til at leve nu og ser, se det absurd i øjnene mv.

Eleverne har i forløbet været på Århus Teater og se forestillingen: "Idioten" (iscenesættelse af forfatteren Fjodor Dostojevskijs roman fra 1868)  - der tematiske kredser om identitets - og relationsproblematikker, at turde være sig selv - og det gode vs. det onde i mennesket. Eleverne læste i den forbindelse et kort uddrag af romanen.

Læste sider i forløbet: cirka 64
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer