Holdet 2023 Sa/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Opl. 2025
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Peter Tönshoff
Hold 2023 Sa/c (1c Sa, 2c Sa, 2c Sa/SRO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kriminalitet
Titel 2 Kulturmøder - hvordan skabes god integration?
Titel 3 Velfærdsstaten i krise? Dansk økonomi 2024
Titel 4 EU's magt og muligheder 1
Titel 5 Fri eller fortabt? Privilegieparadokset
Titel 6 Er Danmark et lige samfund?
Titel 7 Arbejde - bør, kan, vil vi arbejde mere i Danmark
Titel 8 Dansk politik: en regerings overlevelseskamp
Titel 9 Velfærdsstaten i krise? Dansk økonomi 2025
Titel 10 Valg i USA

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kriminalitet

Problemstillinger: hvad er kriminalitet? Hvilke typer af kriminalitet findes der? Hvorfor bliver nogle kriminelle? Hvordan - og hvorfor straffer vi? Hvordan er retssystemet indrettet?

I dette introducerende samfundsfaglige forløb har eleverne arbejdet med temaet: kriminalitet. Forløbet har taget udgangspunkt i det politiske og sociologiske perspektiv - og enkelte elementer fra det økonomiske. Der er arbejdet med kvalitativ og kvantitativ empiri.

Følgende begreber har været i fokus: rettigheder, magtens tredeling, retssikkerhed, uskyldighedsformodning, primær - sekundær og tertiær socialisering, dobbeltsocialisering, sommerfuglemodellen, multisocialisering, socialiseringsarenaer, familietyper, ontologisering og potensering, sanktioner, normer og værdier, opdragelsesformer, ideologibegrebet, liberalisme, konservatisme og socialisme, værdi - og fordelingspolitik, partier, recidiv, retssystemet.

Elever har undervejs 'spillet' et retssalsrollespil med det formål at forstå nogle af dynamikkerne i vores retssystem.

Fra læreplanen:
Faglige mål:  
At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark (...) diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
At anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
At demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Læste sider i forløbet: cirka 45
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kulturmøder - hvordan skabes god integration?

Et forløb om kulturmøder i Danmark, fokus har været på muligheder og udfordringer i forhold til integrationsprocessen i Danmark. Forløbet har taget udgangspunkt i alle tre perspektiver, men har haft særligt fokus på hhv. det sociologiske og det politiske perspektiv.

Der er arbejdet med indvandrerdefinitioner (vestlige og ikke-vestlige indvandrere og efterkommere), push- og pullfaktorer, integrationsbegreber: herunder hhv. Finn Aaberg og Charlotte Hamburger, medborgerskab, modborgerskab, rettigheder og pligter, værdipolitik; herunder forskellige partiers integrationspolitik og Molins model.  Identitetsvalg: ren identitet, bindestregsidentitet, kreolsk identitet, danskhed, etnocentrisme, stereotyper, fordomme, anderkendelses betydning (Alex Honneth), Bourdieu (kapitalformer, felt, habitus, symbolsk vold)

Undervejs har der været tværfagligt samarbejde med engelsk om nationalise i Storbritannien. Her har vi blandt andet haft et metodefokus.

Kernestof:
Kulturellemønstre + social differentiering
Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Faglige mål
* anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
* anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
* undersøge og dokumentere et politikområde,
* sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
* formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
* på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Eleverne har anvendt i-bogen: Ærkedansker - perkerdansker' 2. udgave af Morten Hansen Thorndal 2020

Læste sider i forløbet: cirka 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærdsstaten i krise? Dansk økonomi 2024

Økonomiforløb med fokus på grundlæggende økonomiske sammenhænge og den aktuelle økonomiske situation. Den overordnede problemstilling har været: På hvilken måde - og i hvilket omfang - er vores universelles velfærdsstat presset? og hvorledes kan vi løse disse udfordringer?

Vi har arbejdet med de økonomiske mål, det økonomiske kredsløb, konjunkturudsving, finanspolitik, pengepolitik, markedsmekaniser, velfærdstrekanten, forskellige typer af velfærdsstater, konkurrencestaten, prioriteringsproblemer i velfærdsstaten - herunder den demografiske udfordring. Internt og eksternt pres på velfærdsstaten, herunder globaliseringen udfordringer og muligheder.

Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
-formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof
Økonomi
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt

Læste sider i forløbet: cirka 55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 EU's magt og muligheder 1

Forløbet er læst i forbindelse med en studietur til Bruxelles, hvor eleverne blandt andet besøgte Parlamentet og talte med (parlamentariker)

EU's historie og magt; hvor meget har Danmark at skulle have sagt
Institutionerne: Parlamenteret, Kommissionen, Ministerrådet, EU-domstolen. Vi har arbejdet med EU's lovgivningsproces, optagelseskriterier - og Ukraines evt. optagelse i EU (fordele og ulemper). Vi har også berørt EU's arbejde for forsvar og sikkerhed.
Centrale begreber: mellemstatsligt og overstatsligt samarbejde, integration i dybden og i bredden, suverænitet (og suverænitetsafgivelse), retsakter

Eleverne har hovedsageligt anvendt EU-oplysningens materiale i forløbet

Læste sider i forløbet: cirka 40

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fri eller fortabt? Privilegieparadokset

Et ungdomssociologisk forløb med fokus på unges (mis)trivsel i den digitale tidsalder. Fokus har været på de muligheder og udfordringer den unge møder nutidens samfund. Udgangspunktet har været en undren over den høje grad af mistrivsel i et rigt samfund, hvor unge har flere muligheder end nogle genrationer før (privilegieparadokset)

Nogle af de vigtigste begreber i forløbet:
Typer af generationer: her Z, privilegiernes paradoks, struktur - aktørforhold, Netværksindividet - digitalt indfødte(digitale immigranter, blæksprutten, kamelæonen, frisættelse, aftraditionalisering, subjektivisering, potensering, emblematisering, valg, utilstrækkelighed, perfekthedskultur, præstationssamfund/konkurrencestaten, accelerationssamfundet, den redigerende virkelighed, alene sammen, back stage, front stage, face, impressionmanegement.

Centrale sociologer: Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Barry Schwartz, Erving Goffman, Joshua Meyrowitz, Sherry Turkle, Hartmut Rosa, Christian Hjortkjær

Første synopsistræning - 'Fri eller fortabt'

Kernestof er læst i i-bogen: 'Fri eller fortabt' udgivet på forlagt Columbus af Tobias Matthiesen, Oliver Boserup Skov, Victor Bjørnstrup 2020

Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering
- Adfærd på de sociale medier
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Læste sider i forløbet: cirka 70
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Er Danmark et lige samfund?

Vi har i dette forløb arbejdet ud fra problemstillingerne: 'Er Danmark et lige samfund? og 'Hvordan skabes mere lighed'?

Forløbet har fortrinsvis været sociologisk, men også beskæftiget sig med en politiske dimension i forhold til SMV-regeringens politik og ideologiske holdninger til, hvorvidt Danmark bør være et (mere) lige samfund.

Forløbet har både haft fokus på ulighed, social ulighed og ulighed på arbejdsmarkedet (både den vertikale og den horisontale ulighed). Fattigdomsbegreber og ulighedsbegreber har stået centralt. Teoretisk har eleverne særligt beskæftiget sig med hhv. Giddens, Bourdieu og Lars Olsen.

Det læste kernestof er fra i-bogen: 'Ulighedens mange ansigter' af Jakob Glenstup Jensby og Peter Brøndum, 2020,opd. 2023, Columbus

Faglige der har været særligt i fokus i dette forløb:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik
- ligestilling mellem kønnene (det kønsopdelte arbejdsmarked)

Læste sider: cirka 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Arbejde - bør, kan, vil vi arbejde mere i Danmark

Forløbet er læst i forbindelse med Samf-Cup 2025 - og har fortrinsvins fokuseret på det politiske og sociologiske stofområde.

Hovedproblemstillingen har været:  'bør, kan, og vil vi arbejde mere i Danmark?'. Elevernes udgangspunkt var små kvalitative interviews med deres forældre/nære voksne i familien  ang. udfordringer på deres arbejdspladser. Efterfølgende arbejde eleverne i grupper med en selvvalgt problemstilling ang. arbejde og udarbejde innovative løsningsforslag i forbindelse med deres 'pain'.

Forløbet er koblet med ulighedsforløbet, særligt den del der handler om 'kønsulighed på arbejdsmarkedet' men der også tilføjet ny faglighed: livsformer, den danske modul, flexicurity og overenskomstforhandlinger (arbejdsgiver og arbejdstager),  work-life-balance, det reproduktive arbejde.
Eleverne har desuden læst om hhv. Richard Sennetts, Arlie Hochschilds og Hartmut Rosas tilgang til individet og arbejde i det senmoderne samfund.

Det læste kernestof er fra i- bogen: Arbejde og arbejdsmarked, udgivet af Per Henriksen 2024, Columbus, https://arbejdeogarbejdsmarked.ibog.forlagetcolumbus.dk/

Læste sider i forløbet: cirka 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dansk politik: en regerings overlevelseskamp

Forløbet tager udgangspunkt i det politiske stofområde og den aktuelle politiske situation på Christiansborg, hvor SVM-regeringen ikke længere har indenrigspolitisk flertal, og hvor flere af regeringens ministre får kritik af oppositionen. Vi har blandet set på Lars Aagaard (klimaminister-sagen).

Centrale begreber i forløbet: Eastons politikmodel, konkurrencedemokrati - Alf Ross, deltagelsesdemokrati - Hal Koch, Det deliberative demokrati - habermas, rettigheder og pligter, medborgerskab, direkte, indirekte, strukturel og bevidstheds-kontrollerende magt, magtfuldkommenhed, pluralistisk magtopfattelse, elitistisk magtopfattelse, diskursiv magt, parlamentarisme (positiv og negativ), magtens tredeling, den parlamentariske styringskæde, lobbyister, interesseorganisationer, græsrodsbevægelser, de tre faser i lovgivningsprocessen, demokratisk kontrol (herunder samråd), spin, medierne som den 4. statsmagt, medierne som vagthund, medialisering, spinddoktor = personlig rådgiver, priming, framing.

Socialisme, liberalisme, konservatisme (fascisme), socialliberalisme, stat, marked og civilsamfund, menneskesyn, værdi - og fordelingspolitik (Inglehart), viden om partierne.  

Definition af et parti, klasseparti/masseparti - markedsparti, drømmeparti - magtparti, Molins model, Kåre Strøms model, Downs model, Issue-ownership. Vælgeradfærdsteori: class-voting, issue-voting: nærhedsmodellen og retningsmodellen. Kernevælger, marginalvælger.

Kernestof i forløbet:
Politik politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Det læste kernestof er fra i-bogen "Samf på B" af Oliver Boserup Skov, m. fl. 2019 https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Velfærdsstaten i krise? Dansk økonomi 2025

Forløbet bygger videre på Velfærdsstaten i krise? Dansk økonomi 2024 og har delvist været et repetitionsforløb. Vi har undersøgt den aktuelle økonomiske situation med særligt fokus på dilemmaet mellem velfærd og våben (oprustning). Desuden er der tilføjet økonomisk teori (Keynesiansk økonomisk teori og neoklassisk økonomisk teori).


Det læste kernestof er fra i-bogen "Samf på B" af Oliver Boserup Skov, m. fl. 2019 https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1


Læste sider i forløbet: cirka 70
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Valg i USA

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer