Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Opl. 2025
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Joyce Ljungberg, Karen Meinicke
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Travels-Transitions and Transformation
Forløbet fokuserer dels på 'begrebernes' betydning og impact.
Der arbejdes med mødet mellem forskellige kulturer og rejsen som fænomen.
I forlængelse heraf arbejdes med, hvad den (rejsen og/eller turismen) gør, kan og/eller skal, samt hvilket aftryk den sætter på hhv. den rejsende og på det sted/den kultur, der rejses til.
Der arbejdes med forskellige genrer - både historiske og nutidige:
Artikel, digt, essay, novelle og film.
Og eleverne har skrevet en short-short story on 'Travel, Transition and Transformation' (se opgaveinstruks)
[forløbet var tænkt fortsat - og koblet til andre forløb i 2.g ?! 🤞]
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Walk and Talk - on Travels - Transition & Transfor
|
07-11-2023
|
Mapping the World
|
16-11-2023
|
Short-short story on 'Travels, ....etc.'
|
19-12-2023
|
Christmas Sequel
|
21-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Christmas 'Stuff'
Forløbet (ultrakort) fokuserer på begrebet/fænomenet Christmas og dets kulturelle kontekst.
Eleverne har skrevet en Christmas Cronicle, hvor alle har bidraget med et afsnit - frem til juleferien.
Der er kort læst om Dickens' 'A Christmas Carol' og vi har set en alternativ filmatiseret version.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Short-short story on 'Travels, ....etc.'
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
'Choices' (Columbus)
Der er arbejdet ud fra og med ny antologi "Choices' (Columbus, 2023), og emnet 'bridger' til både 'Travel, Transition and Transformation' - og 'Future Scenarios'
Der er læst uddrag fra kapitlerne: 'Choices and Consequences' og fra 'Twisted Stories'.
Vi har reflekteret over 'valget som en eksistentiel faktor' - et livsvilkår for alle; om fordele og ulemper, muligheder og begrænsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
EN 5 'Twisted Story'
|
16-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Future Scenarios
Vi skal arbejde med genren S.F. - og forsøge at identificere karakteristiske træk.
Vi skal arbejde med analyse og fortolkning.
Vi skal indkredse og diskutere opfattelsen (perception of) og forståelsen af begrebet 'reality'/ the notion of 'real'
Learning objectives:
- To enhance oral proficiency, oral presentation and conversation;
- To identify and train relevant terminology - and
- To implement a substantial vocabulary + train 'natural fluency'.
- To conceptualize different visions of the future in oral and written presentations.
- To reflect upon central concepts (and conceptualizations) - such as:
*Human and Robotic
*Utopia and Dystopia
*Innovation, Monitoring, Surveillance and AI
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ingen afleverer her!
|
20-05-2024
|
EN 6 alle
|
24-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive - Skal ikke mindst understøtte oral proficiency. Derudover understøttes (frit valg) a) kreativ skrivning med fokus på anvendelse af viden og værktøjer fra emnet el. b) traditionel eksamensopgave - for de, som gerne ville træne en sådan.
- Diskutere - fokus på vocabulary, fluency - og argumentationsparathed.
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige - Gennem mindre mundtlige (til dels forberedte) indlæg af varierende karakter - at styrke elevansvarlighed, kreativitet og selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The British Empire and its legacy - EKSAMENSFORLØB
Forløbet arbejder, som titlen antyder, med det britiske imperium og særligt dets arv. Til at starte med møder eleverne det imperialistise tankegods, hvorefter vi vender blikket mod de koloniseredes oplevelse af at være en del af et globalt fællesskab med britisk overherredømme og det engelske sprog som lingua franca.
Centrale emner/begreber:
Imperialism
White Man's Burden
English as Lingua Franca
Multiculturalism
Modern day English demographics
Materialer:
Rule Britannia
Al Stewart - Year of the Cat
Rudyard Kipling - White Man's Burden
George Orwell - Shooting an Elephant
Robin Cook - Chicken Tikka Masala
Slinger Fransisco - Dan is the Man
Jomo Kenyatta - Gentlemen of the Jungle
Rakib Ehsan - Multiculturalism is tearing Britain apart
BBC - Edward Colston statue: Protesters tear down slave trader monument
Good Morning Britain - John Cleese Criticised for Saying London Is 'No Longer an English City' (video)
British Council Serbia - David Crystal - Will English Always Be the Global Language? (video)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
For today, please complete this small research assignment:
-
Make sure you bring at least one finished verse for today, for your modern UK national anthem.
-
For use in class:
-
George Orwell - Shooting an elephant
-
Groups for today:
-
Make sure your creative project is ready for today. Whatever it is, you're expected to show it off.
-
Not homework, but for use in class:
-
Please do the Windrush exercise from Thursday's lesson for today. You should equip yourself well enough, so that you are able to explain to your classmates what points 1-5 are about. You'll find the exercise in the word-doc on Thursday's lesson.
-
For use in class (not homework):
-
What is Cook’s central message in the speech?What arguments does he present to support this message?Does he use any particular rhetorical devices or forms of appeal?
-
Please make sure you've read Robin Cook's speech from last Friday, and answered the questions. You can find both on Friday's lesson. Don't be confused if you're not quite sure what to do - this is as much about seeing what you already know how to do,
-
Afsnit
-
Please read the attached article for today. As you read, pick up on a couple of the references the article makes, or perhaps follow a few of the links, so you get a slightly wider understanding of what the article is talking about. You should note th
-
Gruppe 1
-
Edward Colston statue: Protesters tear down slave trader monument
-
Genitiv - oversæt.docx
-
Jomo Kenyatta - The Gentlemen of the Jungle.docx
-
Minlæring
-
The British Empire - summed up.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written assignment - Chicken Tikka Masala
|
09-09-2024
|
Written assignment - Gentlemen of the Jungle
|
26-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Am. Values and the US Election - EKSAMENSFORLØB
Forløbet arbejder med centrale amerikanske værdier og amerikansk identitet - funderet i en smule historie - og hvordan disse udspiller sig i forbindelse med det amerikansk præsidentvalg. Vi kigger på immigration til USA, og dernæst den amerikanske ekspansion mod vest, og hvordan den nationale myte om 'the frontier' bliver fundamental for den amerikanske forståelse af individualisme og muligheder - den amerikanske drøm. Dernæst vender vi blikket mod præsidentvalget, og arbejder først med det amerikanske politiske system, navnlig hvordan magten er delt mellem præsidenten, kongressen og højesteret, og hvordan et præsidentvalg afgøres. Forløbet er desuden suppleret af, at skolen har fælles aktiviteter i perioden, bla. med besøg af elever fra SDU's afdeling for amerikanske studier, samt Mads Dalgaard Madsen, seniorrådgiver på den danske ambassade i Washington.
Centrale emner/begreber:
The frontier
The American Dream
Gerrymandering
Republicans
Democrats
Checks and balances
Materialer:
Emma Lazarus - The New Colossus
Neil Diamond - Coming to America
1883 - episode 1 (video)
The Oregon Trail (video game)
Vittwia St. Clair Chapman Mickelson - Oregon Journal
Lotte Genefke et al. - Election Year - Chapter 1, part 1
HBO - Gerrymandering: Last Week Tonight with John Oliver (video)
Kamala Harris Launches Her Campaign for President (video)
2024 Trump 'Never Quit' Ad (video)
Peter Savodnik - ‘We Blew It, Joe!’
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written Assignment - Campaign Ads
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Murder most foul! - EKSAMENSFORLØB
Forløbet arbejder med emnet "crime", både i fiktion- og non-fiktionstekster. Eleverne møder desuden true-crime genren gennem en podcast, og læser et skrevet værk, "Stone Cold" af Robert Swindells. Undervejs arbejder eleverne med krimigenrens særlige virkemidler, herunder hvordan historier på forskellig vis kan fange læserens opmærksomhed. Eleverne arbejder også med struktur i Stone Cold, og med hvad det er, der kan være så dragende ved genren, bla. via Dear Sheila. Eleverne producerer desuden deres egen podcast.
Centrale emner/begreber:
Foreshadowing
Twist
Body language and lying
Building suspense
True Crime
The noir genre
Materialer:
Bret Easton Ellis - American Psycho (uddrag) - Killing Child at Zoo
Donna Moore - Mondays and Thursdays
Mark Kozelek - You Missed my Heart (sang)
Sean Spence - Bad or Mad?
Criminal - Dear Sheila (podcast)
Robert Swindells - Stone Cold
Lie to Me - opening scene (videoklip)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written assignment - You missed my heart
|
03-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
New Zealand - EKSAMENSFORLØB
Forløbet arbejder med New Zealand, med fokus på New Zealands kultur samt forholdet mellem Maori og Pakeha-New Zealændere. Gennem en række fiktions- og non-fiktionstekster samt film får eleverne et indtryk af, hvad New Zealand er for et samfund i dag. Forløbet er på sin vis en logisk forlængelse eller overbygning til forløbet om arven efter det britiske imperium, som eleverne arbejdede med først på skoleåret.
Centrale emner/begreber:
Maori and Pakeha
Te Reo Maori
Prejudice and acceptance
Materialer:
Encyclopedia Britannica - New Zealand (uddrag)
Witi Ihimaera - The Other Side of the Fence
Charlotte Graham McLay - Maori Language, Once Shunned, Is Having a Renaissance in New Zealand
Anita Hendrieka - 56 NEW ZEALAND SLANG WORDS AND HOW TO USE IT LIKE A KIWI
Hana Aranga - Found
Hunt for the Wilderpeople (film)
Stephen Colbert Learns How To Act Like A Kiwi In Wellington, New Zealand (video)
Stephen Colbert Treks To Remote Parts Of New Zealand To Test His Mettle As The Newest Zealander (video)
Ændringer kan tilgå, da forløbet ikke er afsluttet endnu.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oral assignment - Stone Cold
|
07-02-2025
|
Terminsprøve - Engelsk
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Minimalism - EKSAMENSFORLØB
Forløbet arbejder vi først og fremmest med den minimalistiske skrivegenre, men også film med minimalistiske træk er på tapetet. Vi kigger særligt tæt på Hemingway og Carver for at se, hvordan de to forfattere griber genren forskelligt an.
Centrale emner/begreber:
The Iceberg Theory
Biographical reading
Imagism
Materialer:
William Carlos Williams - The Red Wheel Barrow
Chris Macy - Like Two Ships
Mark Ott - Teaching Hemingway (video)
Hemingway - A Very Short Story
Hemingway - Mr. and Mrs. Elliot
Raymond Carver - Why Don't You Dance?
Raymond Carver - One More Thing
Locke (film)
Adam Davidson - The Lunch Date (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written assignment - Non-fiction
|
01-04-2025
|
Test - Minimalism
|
25-04-2025
|
Oral assignment
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394806",
"T": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394806",
"H": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394806"
}