Holdet 2024 TY/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Opl. 2025
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Lone Lohse
Hold 2024 TY/3g (3g TY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Abgründiges (eksamen)
Titel 2 Die schwierige Wahl (eksamen)
Titel 3 Vergangenheitsbewältigung (eksamen)
Titel 4 Frauen in Deutschland (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Abgründiges (eksamen)

Forløb med fokus på det hemmelige, det farlige og det mystiske - det der ligger og ulmer under overfladen hos mennesket.

Kernestof:  
Rammstein: ”Stein um Stein”
Ferdinand von Schirach: ”Anatomie”
Fritz Honka: https://www.abendblatt.de/hamburg/altona/article239137603/Frauenmoerder-Honka-vom-grausigen-Leben-neben-Leichenteilen.html
Ekskursion til Hamborg: In den Spuren von Fritz Honka (Die Honka-Stube + Polizeimuseum)

Dokumentar: ”Natascha Kampusch: Ihr Leben 10 Jahre nach der Flucht” (https://www.youtube.com/watch?v=Wec-FH37Cgc)

Supplerende stof:
Freuds Psychoanalyse (fra ”Auf uns”)
Spillefilm om Natascha Kampusch: "3096 Tage"

Omfang 45 ns
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Die schwierige Wahl (eksamen)

Forløb med fokus på mennesket i situationer, hvor der skal foretages nogle eksistentielle og afgørende valg. Hvor meget er vi selv herre over, og hvor meget kan vi ikke rigtigt kontrollere.

Kernestof:
Bernhard Schlink: ”Die Frau an der Tankstelle“ (fra Lone Häckert (red.): „Liebesfluchten“; Gyldendal, 2004)
Film:  "Drei" (2010)
Kortfilm: "Sommersonntag" (2008)
Arthur Schnitzler: "Die drei Elixire" (1894)

Supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=w91P_m1203Q
(Om Kants kategoriske imperativ)

https://www.youtube.com/watch?v=MhOJp1DcabM&feature=youtu.be (om det etiske dilemma - das Trolley-Experiment)

Omfang: 55 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vergangenheitsbewältigung (eksamen)

Vi har haft fokus på, hvordan tyskerne på forskellige måder har bearbejdet erindringerne om Anden Verdenskrig. Bl,a har vi talt om forskellige strategier for, hvordan man kan omgås og bearbejde fortiden.

Kernestof:
Georg M. Oswald: „Das Loch“ (fra Bente Gravgaard m.fl.: „Leselandschaften“; Tyskforlaget 2007)
Kurt Kister: „Trotzdem mein Grossvater“ (fra Marie Søgaard Thellesen m.fl.: „Niemals vergessen“; Systime 2016)
Film: "Er ist wieder da"
Peter Sichrovsky: "Stefanie" (uddrag af interview fra Peter Sichrovsky: "Täter und Opfer", Gyldendal, 1988)


Supplerende stof:
Walter Moers: "Adolf"
Einstieg "Vergangenheitsbewältigung" (fra Marie Søgaard Thellesen m.fl.: „Niemals vergessen“; Systime 2016)
"Strategier for, hvordan man omgås fortiden" (fra Marie Søgaard Thellesen m.fl.: „Niemals vergessen“; Systime 2016)
Indledning til "Täter und Opfer" (s. 7-20 fra: Peter Sichrovsky: "Täter und Opfer", Gyldendal, 1988)
 
Omfang: 50 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Frauen in Deutschland (eksamen)

Temaet er bygget op omkring kvindebilledet i Tyskland fra det traditionelle kvindebillede i slutningen af 1800-tallet, over kvinden i 1920ernes Tyskland og i det tredje rige og frem til det moderne kvindebillede. Særligt fokus på kvindens rolle i forholdet til manden.

Kernestof:
Schopenhauer: Über die Weiber (§363-365 + §369-370)
Annette von Droste-Hülshoff: Am Turme
Marlene Dietrich: Ich bin von Kopf bis Fuß auf Liebe eingestellt (1930)
Zitat-Mosaik: Die Frau im dritten Reich: fra Frauen unterwegs, s. 120-127
Iris Hanika: "Treffen sich zwei" (2008) (uddrag fra "Spieglein", Tyskforlaget, 2013)
Juli Zeh: "Leere Herzen" (2017) (uddrag fra 10. udgave, btb Verlag, 2019)

Supplerende stof:
Artikel "Was ist eine moderne Frau?" (https://fokus.swiss/editorial/was-ist-eine-moderne-frau/)

Omfang: 50 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer