Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Opl. 2025
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Flemming Frølich
|
Hold
|
2024 Sa/2hf2x (2hf2x Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velfærd - udfordringer og løsninger
Forløbet har fokus på den danske velfærdsstats udfordringer og løsninger herpå. Eleverne har arbejdet med de forskellige velfærdsstatstyper og ideologierne, der ligger som fundament for dem: liberalisme, socialisme og konservatisme. I forlængelse heraf har de sat sig ind i udfordringerne for den danske model:
- Globalisering og internationalisering
- Omkostningspres
- Individualiseringstendens og forventningspres
- Tilskyndelser til at arbejde
- Demografiske ændringer
Og de har undersøgt bogens samt egne bud på løsninger - ligeledes med fokus på ideologierne. Deres udgangspunkt for en diskussion har været om vi skal tilapsse modellen for at bevare den univeselle model, eller om vi skal bevæge os mod en af de andre modeller - og i givet fald hvilken. Derudover har de overvejet om indvandring og integration samt hurtigere og bedre uddannelse kan være løsningsmodeller. I den forbindelse har vi talt om regeringens reform af ungdomsuddannelserne og afskaffelsen af HF samt etableringen af EPX
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og diskutere løsninger herpå
Kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Valg i USA
Forløbet har fokus på det politiske system i USA og Danmark, vælgerne i USA samt de økonomiske forhold i USA samt Danmark både før og efter Trumps valgsejr.
Eleverne har arbejdet med de politiske systemer og vælgerne med fokus på USA, men med Danmark som sammenligningsgrundlag. De har sat sig ind i valgsystemet i begge lande samt vælgernes adfærd i forbindelse med valg. I den forbindelse har eleverne også beskæftiget sig indgående med mediernes betydning samt økonomiske faktorers betydning for Trumps sejr. I forhold til medierne, så har de arbejdet med dette i engelsk i samme periode, så fagene har i arbejdet sammen om at nuancere dette område. De har særligt fokuseret på middelklassens økonomiske situation - herunder begreber som working poor og inflation mm.
I forlængelse heraf har de undersøgt konsekvenserne af valget i USA i forhold til medborgerskab og modborgerskab samt rettigheder og pligter - både i USA, men også i Danmark
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomiske konsekvenser af valget i USA
Forløbet om valget i USA blev afløst af et forløb om de økonomiske konsekvenser af valget og Trumps trusler om told til EU - herunder Danmark, som vi særligt har fokuseret på - men også Kina, Canada og Mexico
Vi har arbejdet med en grundlæggende forståelse af samfundsøkonomien og særligt den lille, åbne, danske økonomi og hvordan den påvirkes af ex. amerikansk told. Derudover har vi kigget mere generelt på hvordan den danske økonomi har det lige nu i forhold til de økonomiske målkonflikter.
Faglige mål:
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af globale forhold sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og diskutere løsninger herpå
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagramme
Kernestof:
Økonomi
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ulighed i sundhed - professionsforløb
Eleverne valgte at arbejde med ulighed i sundhed, hvilket giver god mening i forhold til at de alle har valgt fagpakken 'Society and health', hvorfor en del af dem forventer at komme ud i en profession, hvor man møder og arbejder med sygdomsramte mennesker på den ene, anden eller tredje måde.
Forløbet har fokus på at definere og undersøge både årsager, konsekvenser og løsninger på både den stigende ulighed i et bredere perspektiv og ulighed i sundhed i forhold til 2 områder - forskelle mellem kvinder og mænd samt unges trivsel i det senmoderne samfund.
I forhold til unges trivsel har eleverne arbejdet med kvalitativ og kvantitativ metode i praksis idet de i fællesskab har lavet interviews og spørgeskema, som de har fremstillet og udført efter grundige faglige metodeovervejelser. Den empiri, som de har indsamlet, har de brugt i deres undersøgelse af unges trivsel.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EU, uddannelse og arbejde
Forløbet er delvist et repetitionsforløb om EU og uddannelse og arbejdsmarked i et europæisk perspektiv. Klassen var i Bruxelles i 1. hf og deltog i den forbindelse i 2 gode rollespil om institutionerne i EU, magtfordeling og demokrati. Den viden repeteres og så udbygges forløbet med fokus på social dumping, velfærdsturisme og arbejdsmarkedsforhold i Danmark og relationen til EU.
Vi har undersøgt og forsøgt at vurdere hvilken rolle EU spiller i forhold til at sikre arbejdsudbuddet og væksten i Danmark i forhold til risikoen for social dumping, velfærdsturisme og sammenbrud af den danske model.
Eleverne fokusere også på EU i forhold til hvordan EU har arbejdet med at undgå ungdomsarbejdsløshed, så de undersøger initiativer, om de selv kan finde et job og diskuterer og vurderer EU's tiltag.
Så opsummerende arbejdes der også mere overordnet med lovgivning (mindsteløn), direktiver, forordninger, integration i bredden og dybden (med den sociale søjle i EU).
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394840",
"T": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394840",
"H": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394840"
}