Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Opl. 2025
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Ousted
|
Hold
|
2024 id/hf (1hf id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Floorball + holdets toppræstation
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden. I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus. Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser - Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Materiale
Yubio side 632-639 – Regler i floorball
Yubio side 139-146 - Holdets toppræstation
Yubio side 135-137 – Målsætning
Sider i alt: 17
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Aerobic + kondition + træningsprojekt
Formålet med dette forløb er at eleverne får kendskab til aerobic som kultur og danseform - herunder, historie og kultur, bevægelsesformer og udtryk
De faglige mål for undervisningen i dette forløb er:
- kunne tælle takter - herunder finde 1. taktslag
- kunne bevæge sig i takt til musikken
- lave egen aerobic og stepaerobic-serie
- kunne performe foran andre
- kunne anvende Labans bevægelseslære (BESS) til at analysere aerobic-dansens karakteristika
- have en forståelse for aerobic som træningsform - kontinuerlig træning
Materiale
Yubio side 1452-1457 – Historie og opbygning
Yubio side 72-77 – Aerob træning og fysiologiske adaptationer ved træning
Yubio side 1471-1472 – Træningens tre faser
Sider i alt: 14
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Basketball - politik og sport
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter.
Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder. BEEF
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Materiale
Yubio side 558 – Regler
Yubio side 400-407 – Middel/mål, elite/bredde, hård/blød magt
2014 Sochi Olympic Opening Ceremony - min 4-8.39
Velkommen til Putins patriotiske lege | Information 3 sider
Sider i alt: 12
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton + bevægelse og motoriskindlæring
Eleverne har i badminton arbejdet individuel præstationsoptimering - herunder spændingsregulering, koncentration og opmærksomhed, samt visualisering.
Badmintonfagligt har vi arbejdet med slag på for- og bagbanen, samt benarbejde.
- Løb frem og chassé tilbage
- stemben på forbanen for hurtigt at komme tilbage til center af banen
- retningsbestemt landing
- afspænding før slag
De har arbejdet med nedenstående faglige mål og udarbejdet en drejebog. Eleverne er desuden introduceret til forspænding som begreb ifm. bevægelsen (forspændingsudfaldet) væk fra spillecentrum.
Faglige mål
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Have siden til når I slår slag fra bagbanen
- Have fronten mod nettet og komme tilbage til spillecentrum efter slag.
Materiale
Yubio side 860-863 – Regler og organisering
Yubio side 888-891 – Komplekse bevægelser
Yubio side 83-84 – Forspænding
Yubio side 53-56 – Bevægelse – knogler, sener, led og muskelsammentrækning
Sider i alt: 13 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hiphop + organisering og idræt i senmoderne samfun
Formålet med dette hiphop forløb er at eleverne får kendskab til hiphoppen som kultur og danseform - herunder, hiphoppens historie og kultur, bevægelsesformer og udtryk, samt breakdance.
De faglige mål for undervisningen i dette forløb er:
- kunne tælle takter - herunder finde 1. taktslag
- kunne bevæge sig i takt til musikken
- lave deres egen hiphop-serie
- kunne performe foran andre
- kunne karakterisere hiphoppens bevægelses form og bevægelseskvaliteter
Materiale
Yubio side 1423-1425 – Hiphoppens historie og kultur
Yubio side 1445-1447 – Idrættens organisering
Yubio side 34-39 – Dyrker de idræt?
Yubio side 432-438 – Senmodernitet og identitet
Sider i alt: 18 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394853",
"T": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394853",
"H": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394853"
}