Holdet 2024 id/hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Opl. 2025
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lisbeth Ousted
Hold 2024 id/hf (1hf id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Floorball + holdets toppræstation
Titel 2 Aerobic + kondition + træningsprojekt
Titel 3 Skumtennis - idræt og sundhed
Titel 4 Basketball - politik og sport
Titel 5 Badminton + bevægelse og motoriskindlæring
Titel 6 Hiphop + organisering og idræt i senmoderne samfun
Titel 7 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Floorball + holdets toppræstation

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden. I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus. Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser - Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Materiale
Yubio side 632-639 – Regler i floorball
Yubio side 139-146 - Holdets toppræstation
Yubio side 135-137 – Målsætning
Sider i alt: 17
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Aerobic + kondition + træningsprojekt

Formålet med dette forløb er at eleverne får kendskab til aerobic som kultur og danseform - herunder, historie og kultur, bevægelsesformer og udtryk

De faglige mål for undervisningen i dette forløb er:
- kunne tælle takter - herunder finde 1. taktslag
- kunne bevæge sig i takt til musikken
- lave egen aerobic og stepaerobic-serie
- kunne performe foran andre
- kunne anvende Labans bevægelseslære (BESS) til at analysere aerobic-dansens karakteristika
- have en forståelse for aerobic som træningsform - kontinuerlig træning

Materiale
Yubio side 1452-1457 – Historie og opbygning
Yubio side 72-77 – Aerob træning og fysiologiske adaptationer ved træning
Yubio side 1471-1472 – Træningens tre faser
Sider i alt: 14
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skumtennis - idræt og sundhed

I dette forløb introduceres eleverne til skumtennis.

Eleverne indføres i følgende tekniske elementer
- Forhånd og baghånd
- Serv
- Flugtning
- Over- og underskru


Eleverne indføres i følgende taktiske elementer
- Pres på nettet
- Komme bag baglinjen og løbe frem i bolden

Materiale
- Baghånd: https://www.youtube.com/watch?v=0tqoDieR4F4 + https://www.youtube.com/watch?v=77bn0zPwdps
- Forhånd: https://www.youtube.com/watch?v=730Sg341SRs
- Serv: https://www.youtube.com/watch?v=ii8CNNFgrAo
- Topspin: https://www.youtube.com/watch?v=Lbdxfr0p5IM
- Flugtning: https://www.youtube.com/watch?v=1BBLrB3PNpY
- Introduktion til tennis: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=614

Materiale
Yubio side 13-22 – Sundhed og KRAM
Yubio side 24-25 – Oplevet sundhed og forskruet kropsidealer
Yubio side 441-446 – idræt som middel eller mål
Sider i alt: 18

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Basketball - politik og sport

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.

Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter.

Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder. BEEF
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Materiale
Yubio side 558 – Regler
Yubio side 400-407 – Middel/mål, elite/bredde, hård/blød magt
2014 Sochi Olympic Opening Ceremony - min 4-8.39
Velkommen til Putins patriotiske lege | Information 3 sider
Sider i alt: 12
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Badminton + bevægelse og motoriskindlæring

Eleverne har i badminton arbejdet individuel præstationsoptimering - herunder spændingsregulering, koncentration og opmærksomhed, samt visualisering.

Badmintonfagligt har vi arbejdet med slag på for- og bagbanen, samt benarbejde.
- Løb frem og chassé tilbage  
- stemben på forbanen for hurtigt at komme tilbage til center af banen
- retningsbestemt landing
- afspænding før slag

De har arbejdet med nedenstående faglige mål og udarbejdet en drejebog.  Eleverne er desuden introduceret til forspænding som begreb ifm. bevægelsen (forspændingsudfaldet) væk fra spillecentrum.

Faglige mål
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Have siden til når I slår slag fra bagbanen
- Have fronten mod nettet og komme tilbage til spillecentrum efter slag.


Materiale
Yubio side 860-863 – Regler og organisering
Yubio side 888-891 – Komplekse bevægelser
Yubio side 83-84 – Forspænding
Yubio side 53-56 – Bevægelse – knogler, sener, led og muskelsammentrækning
Sider i alt: 13 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hiphop + organisering og idræt i senmoderne samfun

Formålet med dette hiphop forløb er at eleverne får kendskab til hiphoppen som kultur og danseform - herunder, hiphoppens historie og kultur, bevægelsesformer og udtryk, samt breakdance.

De faglige mål for undervisningen i dette forløb er:
- kunne tælle takter - herunder finde 1. taktslag
- kunne bevæge sig i takt til musikken
- lave deres egen hiphop-serie
- kunne performe foran andre
- kunne karakterisere hiphoppens bevægelses form og bevægelseskvaliteter

Materiale
Yubio side 1423-1425 – Hiphoppens historie og kultur
Yubio side 1445-1447 – Idrættens organisering
Yubio side 34-39 – Dyrker de idræt?
Yubio side 432-438 – Senmodernitet og identitet
Sider i alt: 18 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer