Z - Opl. 2025
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Opl. 2025
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 bi/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Z - Opl. 2025
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Lotte Hansen
Hold
2024 bi/b (
1b bi
,
1b bi-øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Velkomst til biologi og opstart
Titel 2
Velkomst til biologi og opstart
Titel 3
Celler og membranprocesser
Titel 4
Krop og sundhed
Titel 5
Mikroorganismer og bioteknologi
Titel 6
Vores gener (genetik og evolution)
Titel 7
Ønskebørn
Titel 8
Naturen omkring os
Titel 9
Velkomst til biologi og opstart
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Velkomst til biologi og opstart
Velkomst og intro-spørgsmål til biologifaget/biologi C.
Indhold
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Velkomst til biologi og opstart
Indhold
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Celler og membranprocesser
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund-Jørgensen og Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 14-21
Læsefokus: Læs teksten og se godt på Figur 10+11+12. Læg mærke til hvordan cellen ser ud og hvad der er indeni (strukturer). Vi kommer til at arbejde med de nye fagbegreber på klassen.Medbring farveblyanter eller lignende.Husk dit navnskilt :)
Samme lektie igen:
Husk dit cellekompendium og penalhus/farveblyanter og navneskilt.Vi gør begrebsordbogen færdig.
Ingen ny lektie. Medbring dit celle-kompendium og navneskilt. Vi samler op på begrebsordbogen og spørgsmålene (side 2-8).
Ingen ny lektie. Medbring dit cellekompendium, også de næste gange. Vi samler op på begrebsordbogen for celler.Derefter:Vi går i gang med at mikroskopere celler. I får udleveret øvelsesvejledning på papir + mappe.Øvelsesvejledninger kommer også til a
Medbring din mappe med øvelsesvejledning + dit cellekompendium. Vi laver kindskrab.
Vi starter modulet med at samle op på mikroskopi af kindceller.Derefter gælder det cellemembranen: Læsefokus: Se på figurerne. Vi kommer til at arbejde med teksten næste gang også. Mvh Anne
Ingen nye lektier. Vi arbejder med de samme sider, og et forsøg med kartofler. Medbring jeres arbejdskompendium.
Afsnit
Medbring dine resultater fra kartoffelforsøget. og dit arbejdskompendium. Vi laver beregninger og arbejder med rapportskrivning i OneNote. Mvh Anne
Vi bruger de første 10-20 minutter på elevtrivselsundersøgelse (digitalt spørgeskema på forsiden af Lectio).
Ingen nye lektier.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Krop og sundhed
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund-Jørgensen og Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 75-82, 103-104, 108-115
Læsefokus: Vi starter på et helt nyt emne: Kost og sundhed.I skal blot skimme-læse side 103-104. Side 108-109 er studielæsning, hvor I skriver noter til Figur 142+143. Hvad ser I på billederne? Side 110-111 læses bare normalt (fokus på Figur 144+145)
Medbring din mappe til øvelsesvejledninger.Læs om hjertet. Kig på Figur 147:Forestil dig blodets vej igennem hjertet og prøv at øve navnene/fagbegreberne.Se også på Figur 149: Hvad der det gule (som "lyser op") på billedet? Og hvad er funktionen?
Vi samler op på hjertets anatomi. Derefter en opgave om kredsløbet. Mvh Anne
Læsefokus: Hvad er blodkarnettets overordnede formål? Hvad sker der ude i kapillærerne? Hvordan kommer det af-iltede blod retur til hjertet? Mvh Anne
Ingen ny lektie, men husk bogen.Vi skal blandt andet arbejde med: Hvad er blodkarnettets overordnede formål? Hvad sker der ude i kapillærerne? Hvordan kommer det af-iltede blod retur til hjertet? Mvh Anne
Vi skal lave forsøg og have pulsen op :) Læs teksten om "Hjerte-kar-sygdomme" (ligger i din mappe på OneNote).Mvh Anne
Vi samler op på Puls/blodtryksøvelsen (arbejdsspørgsmål). Vi taler også om sundhed i forhold til hjertet og hjertekarsygdomme. Læs evt. teksten "Hjerte-kar-sygdomme" igen (ligger i din mappe på OneNote). Mvh Anne
Medbring din øvelsesvejledning "Puls og blodtryk". Vi samler op på arbejds-spørgsmål.Overvej om du har spørgsmål til mine kommentarer til rapporten "Osmose i kartofler" (se Lectio).Læs teksten "Hjerte-kar-sygdomme" igen (ligger i din mappe "Krop og s
Læsefokus: Stil dig selv disse spørgsmål:1) Hvad skal vores krop/celler bruge sukker (glukose) til?2) Hvad skal vores krop bruge protein (aminosyrer) til?3a) Hvad skal vores krop bruge fedtstoffer til?3b) Hvor kommer mættet fedt fra?3c) Se på Figur 1
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Rapport: Osmose i kartofler
12-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mikroorganismer og bioteknologi
Indhold
Kernestof:
Læs teksten "Mikroorganismer og bioteknologi", som ligger i din mappe "Mikroorganismer og bioteknologi".Hav fokus på gær, gæringsproces og figurer (især figur 200).Mvh Anne
Læs igen teksten "Mikroorganismer og bioteknologi", ligger i din mappe i OneNote. Se især på figurerne.mvh Anne
Se grundigt på Figur 200 i teksten "Mikroorganismer og bioteknologi". Teksten ligger i din mappe i OneNote. Vi skal arbejde teoretisk med gæring (og respiration). Mvh Anne
Læs side 144-147 i teksten "Mikroorganismer og bioteknologi" igen. Fokus på Figur 198+202+205. Vi skal arbejde med mikroorganismers vækst og hvilke faktorer som påvirker væksten.Mvh Anne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Vores gener (genetik og evolution)
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund-Jørgensen og Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 169-172, 181-184
Fokus på Figur 228 (kromosom) + Figur 231 + Figur 233 (DNA's opbygning). Vi skal lære om DNA's opbygning (DNA bærer vores gener, derfor er det vigtigt). Mvh Anne
Fokus på genetiske grundbegreber (side 181-184 i bogen).Og halvdelen af klassen laver forsøg (vi bytter næste gang).
Halvdelen af klassen laver forsøg. Resten skriver teoriafsnit til rapporten om oprensning af DNA.Desuden Fokus på genetiske grundbegreber (side 181-184 i bogen) og udfyldning af begrebsliste (ligger i OneNote). Mvh Anne
Vi laver begrebsliste til genetiske grundbegreber (side 181-184 i bogen). Og begynder på at lave krydsningsskemaer, og ser eksempler.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ønskebørn
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund-Jørgensen og Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 133-142, 146-152
Det er en lang tekst, så hav fokus på side 139-141, som handler om kvindens menstruationscyklus. Se godt på Figur 188+189+190+191. Vi arbejder med det i timen. Mvh Anne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Naturen omkring os
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund-Jørgensen og Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 23-32, 35-37
Læs side 23-29 midt. Fokus på fotosyntese og respiration og figur 28 (fødepyramide). Læs også side 35 nederst-37 om "Konkurrence" med fokus på Figur 39 (abiotiske og biotiske faktorer). Mvh Anne
Ny læsning: Læs om carbons kredsløb. Fokus på Figur 31 (det biologiske kulstofkredsløb). Se også på Figur 35.
Læs vedhæftede øvelsesvejledning, og husk at skrive de plantearter, som I fandt mandag,Bestemmelse af artsdiversitet.docx ind i Collaboration Space i vores OneNote. Mvh Anne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Velkomst til biologi og opstart
Velkomst og intro-spørgsmål til biologifaget/biologi C.
Indhold
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394868", "T": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394868", "H": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394868" }