Z - Opl. 2025
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Opl. 2025
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 bi/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Z - Opl. 2025
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Lotte Hansen
Hold
2024 bi/c (
1c bi
,
1c bi-øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Velkomst til biologi og opstart
Titel 2
Celler og membranprocesser
Titel 3
Krop og sundhed
Titel 4
Enzymer
Titel 5
Mikroorganismer og bioteknologi
Titel 6
Vores gener (genetik og evolution)
Titel 7
Ønskebørn
Titel 8
Naturen omkring os
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Velkomst til biologi og opstart
Velkomst og intro-spørgsmål til biologifaget/biologi C.
Indhold
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Celler og membranprocesser
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund-Jørgensen og Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 14-21
Læsefokus: Læs teksten og se godt på Figur 10+11+12. Læg mærke til hvordan cellen ser ud og hvad der er indeni (strukturer). Vi kommer til at arbejde med de nye fagbegreber på klassen.Medbring farveblyanter eller lignende.
Medbring dit celle-kompendium og skriveredskaber/farveblyanter.
Husk dit celle-kompendium. Vi gør begrebsordbogen færdig. Og arbejder med side 7-8.
Ingen ny lektie. Medbring dit cellekompendium. Vi går i gang med at mikroskopere celler. I får udleveret øvelsesvejledning på papir + mappe.Øvelsesvejledninger kommer også til at ligge i Notesbogen/OneNote.
Medbring dit cellekompendium + mappe med øvelsesvejledning.
Afsnit
Nu gælder det cellemembranen: Læsefokus: Se på figurerne, hvad viser de?. Vi kommer til at arbejde med teksten næste gang også. Mvh Anne
Ingen nye lektier. Vi arbejder med de samme sider, og et forsøg med kartofler. Medbring jeres arbejdskompendium.
Medbring dine resultater fra kartoffelforsøget. og dit arbejdskompendium. Vi laver beregninger og arbejder med rapportskrivning i OneNote. Mvh Anne
Rapporten afleveres torsdag i næste uge, på Lectio. Mvh Anne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Krop og sundhed
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund-Jørgensen og Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 75-82, 103-104, 108-111, 114-120
Læsefokus: Vi starter på et helt nyt emne: Kost og sundhed.I skal blot skimme-læse side 103-104. Side 108-109 er studielæsning, hvor I skriver noter til Figur 142+143. Hvad ser I på billederne? Side 110-111 læses bare normalt (fokus på Figur 144+145)
Læs om hjertets opbygning og funktion. Fokus på Figur 147.Hvad er funktionen af hjerteklapper? Hvad er funktionen af kranspulsåren? Mvh Anne
Godt nytår til jer alle :)Vi arbejder videre med hjertet og blodkredsløbet.Ingen ny lektie. Husk bogen og jeres øvelsesvejledning fra før jul. Vi udfylder laboratoriejournal, og opgaver om hjertet. Mvh Anne
Læsefokus: Hvad er blodkarnettets overordnede formål? Hvad sker der ude i kapillærerne? Hvordan kommer det af-iltede blod retur til hjertet? Mvh Anne
Vi skal lave forsøg og have pulsen op og måle blodtryk :)Læs teksten om "Hjerte-kar-sygdomme" (ligger i din mappe på OneNote). Og læs også i bogen om puls og blodtryk (se sider nedenfor).Mvh Anne
Læs mine kommentarer til jeres rapporter om osmose i kartofler, de er uploadet i Lectio. Overvej om du har spørgsmål.Læs også teksten "Hjerte-kar-sygdomme" (ligger i OneNote i din mappe "Krop og sundhed"). Mvh Anne
Jeg ligger nogle spørgsmål mm. til jer i Teams og hvad I skal lave, senere i dag, inden kl. 13:15. Det ligger også i jeres mappe på OneNote.I bestemmer selv om I vil sidde på skolen eller derhjemme.Mvh Anne
Læsefokus: Stil dig selv disse spørgsmål:1) Hvad skal vores krop/celler bruge sukker (glukose) til?2) Hvad skal vores krop bruge protein (aminosyrer) til?3a) Hvad skal vores krop bruge fedtstoffer til?3b) Hvor kommer mættet fedt fra?3c) Se på Figur 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Enzymer
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund-Jørgensen og Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 90-92
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mikroorganismer og bioteknologi
Indhold
Kernestof:
Læs teksten "Mikroorganismer og bioteknologi", som ligger i din mappe "Mikroorganismer og bioteknologi".Hav fokus på gær, gæringsproces og figurer (især figur 200).Mvh Anne
Ingen ny lektier, men læs evt. igen teksten "Mikrobiologi og bioteknologi" ligger i OneNote i din mappe. Mvh Anne
Læs igen teksten "Mikrobiologi og bioteknologi" ligger i OneNote i din mappe. Det er en vigtig tekst. Se godt på figurerne.Mvh Anne
Læs side 144-147 i teksten "Mikroorganismer og bioteknologi" igen. Fokus på Figur 198+202+205. Vi skal arbejde med mikroorganismers vækst og hvilke faktorer som påvirker væksten.Mvh Anne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Vores gener (genetik og evolution)
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund-Jørgensen og Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 169-172, 181-188
Fokus på Figur 228 (kromosom) + Figur 231 + Figur 233 (DNA's opbygning). Vi skal lære om DNA's opbygning (DNA bærer vores gener, derfor er det vigtigt). Mvh Anne
Vi laver begrebsliste til genetiske grundbegreber (side 181-184 i bogen).
Vi arbejder videre med genetiske grundbegreber.I din læsning skal du have fokus på genetiske begreber (ord skrevet i kursiv i teksten) og krydsningsskemaer. Mvh Anne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ønskebørn
Indhold
Kernestof:
Læs teksten "Evolution", som ligger i din mappe i OneNote (Vores gener), og også her på modulet/skemabrikken.
Tekst_Evolution_Biologi i udvikling_2 udgave.docx
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund-Jørgensen og Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 94-95, 201-203
Læs afsnittet "Genmutationer" i bogen side 201-203 øverst, er gennemgået).Vi forsætter med 'naturlig selektion' i arbejdsarket i OneNote fra sidste gang, og afslutter evolution. Mvh Anne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Naturen omkring os
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund-Jørgensen og Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 23-32, 35-37, 133-142, 146-152
Det er en lang tekst, så hav fokus på side 139-141, som handler om kvindens menstruationscyklus. Se godt på Figur 188+189+190+191. Vi arbejder med det i timen. Mvh Anne
Læs side 23-29 midt. Fokus på fotosyntese og respiration og figur 28 (fødepyramide). Mvh Anne
Læs side 23-29 midt. Fokus på fotosyntese og respiration og figur 28 (fødepyramide). Læs også side 35 nederst-37 om "Konkurrence" med fokus på Figur 39 (abiotiske og biotiske faktorer). Mvh Anne
Fokus på Figur 31+32 + 35 , herunder fotosyntese og respirations rolle i C-kredsløbet. Vi laver en opgave på klassen. Mvh Anne
biodiversitetigymnasiet.dk
Mål 15: Livet på land
Afsnit
Læs vedhæftede øvelsesvejledning. Mvh AnneBestemmelse af artsdiversitet.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Biologirapport
22-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394869", "T": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394869", "H": "/lectio/6266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73493394869" }