Titel
4
|
DHO: Grønland og Danmark
Vi arbejder med, hvordan Grønland, grønlændere og danskere fremstilles i forskellige tekster, og hvilke temaer teksterne kredser om. Derigennem kan vi få en introduktion til, hvordan kolonifortiden bruges i litteraturen – både når det gælder teksternes indhold (det der fortælles om), men også når det gælder teksternes form (måden det fortælles på). Derfor skal opmærksomheden også rettes mod teksternes sproglige udtryk og stille skarpt på konkrete formuleringer.
Teksterne er skrevet og produceret af både grønlændere og danskere, de er fra forskellige tidsperioder, og de tilhører forskellige genrer: leksikonopslag, et romanuddrag, en novelle, et klip fra en dokumentar og et kunstværk. Men på tværs af tid, afsendere og teksttyper møder vi opfattelser af, hvad Grønland, grønlændere og danskere er.
Danmarks kolonisering af Grønland startede med den norske præst Hans Egedes ankomst til landet i 1721. Hans opgave var at missionere og kristne grønlænderne. Siden 2009 har Grønland haft selvstyre, men ikke fuldstændig selvstændighed.
Forskellige perspektiver:
mediemæssigt, litterært og sprogligt.
Forskellige metoder:
nykritisk læsning, postkolonial læsning, filmanalyse, diskursanalyse.
Videnskabsteoretiske begreber:
diakron, idiografisk vs. nomotetisk, intentionel.
---------------------------------------------------------------------
Tema 1: Kolonisering af Grønland
Kernetekst:
Kim Leine: Rød mand/sort mand (2018) - uddrag. Teksten findes i kompendiet med dansktekster til DHO-forløbet.
Øvrigt materiale:
https://litteratursiden.dk/anmeldelser/rod-mandsort-mand-af-kim-leine
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2018/03/kim-leines-roed-mandsort-mand-suger-menneskelivets-basale-spoergsmaal
Faglige begreber og metoder:
Litterært perspektiv.
Romangenren.
Nykritisk læsning: personer, modsætninger, dilemmaer, konflikter, fortælleforhold, sprog og humor (Nykritisk metode: https://www.gymdansk.dk/nykritikken.html)
Postkolonial læsning (Læs her om denne metode: https://danskitiden.systime.dk/?id=283)
Tema 2: Grønland i den kolde krig
Kernetekst:
Ulrik Holmstrup: Hingitaq - De Fordrevne (2004)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/hingitaq-de-fordrevne
Tidskode 00:00 – 13:05 + tidskode 22:45-34:18.
Dokumentaren er instrueret af Ulrik Holmstrup og omhandler tvangsflytningen af thulebeboerne i 1953, som skete, fordi amerikanerne ville opstille antiluftskyts i området.
Faglige begreber og metoder:
Dokumentarfilm.
Mediemæssigt perspektiv.
Filmanalyse.
Bill Nichols teori og begreber om dokumentarens undergenrer.
Autenticitetsmarkører.
Reenactments.
Arbejdsopgaver til klippene fra dokumentarfilmen:
• Hvordan fremstilles Grønland og thuleboerne?
• Hvordan fremstilles Danmark og de danske politikere?
• Hvilke temaer tages op i dokumentar-uddraget?
• Hvordan bruges de filmiske virkemidler til at fortælle om thule-boerne og tvangsflytningen?
• Hvilke autenticitetsmarkører er anvendt?
• I hvilken grad er der anvendt reenactments, og hvilken funktion har disse?
• Hvilke undergenrer inden for dokumentar vil du analysere, at denne dokumentar kendetegnes ved? Brug Bill Nichols begreber om dokumentarens undergenrer.
Tema 3: Grønlands afkolonisering og identitet – set indefra og udefra
Kernetekst: Sørine Steenholdt: ”Mor Er Blot Et Ord” fra novellesamlingen Zombieland (2015). Teksten findes i kompendiet med dansktekster til DHO-forløbet.
Faglige begreber og metoder:
Litterært perspektiv.
Nykritisk læsning.
Postkolonial læsning.
Intentionel læsning.
Arbejdsopgaver til novellen:
Opvarmningsopgave:
o Hvad har denne tekst med Grønlands afkolonisering og identitet – set indefra og udefra at gøre?
o Formulér en problemstilling, som denne novelle direkte/indirekte beskæftiger sig med. Problemstillingen formuleres som et spørgsmål startende med fx Hvorfor…../ Hvordan…../ Hvilke(n/t)…
• Nykritisk læsning: Beskriv novellens komposition/opbygning. Giv afsnittene overskrifter og overvej forholdet mellem fortid og nutid.
• Nykritisk læsning: Beskriv novellens fortællerforhold.
• Nykritisk læsning: Giv en karakteristik af tekstens jeg, hendes nutid og fortid samt hendes syn på Grønland.
• Nykritisk læsning: Afdæk, hvordan Grønland – herunder de konkrete steder og miljøer, hvor handlingen udspiller sig – bliver fremstillet. Hvilken betydning har steder og miljøer for jeget?
• Nykritisk læsning: Undersøg jegets forholdet til moren. Kom også ind på, hvad vi får at vide om forholdet mellem generationerne, køn og social arv.
• Nykritisk læsning: Hvilke temaer behandles i novellen?
• Intentionel læsning: Hvad vil Sørine Steenholdt fortælle med den?
Oversigt over materiale (alt materiale findes i grundbogen Dansk i tiden):
• https://denstoredanske.lex.dk/etnocentrisme
• https://www.information.dk/debat/2020/03/moedt-danskerhadet-groenland-racismen-groenlaendere-danmark
• https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/groenland
• Opslag fra Gyldendals Den Store Danske, sidst redigeret 2009.
• Opslag fra Salmonsens Konversationsleksikon, 2. udgave, J.H. Schultz Forlag, 1915-1930.
• Julie Edel Hardenbergs kunstværk: Ineriartorneq (udvikling). Kunstværket findes her i grundbogen: https://danskitiden.systime.dk/?id=281
• Kim Leine: Rød mand/sort mand (2018) - romanuddrag.
• Ulrik Holmstrup: Hingitaq - De Fordrevne (2004) – dokumentarfilm: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/hingitaq-de-fordrevne Tidskode 00:00 – 13:05 + tidskode 22:45-34:18.
• Sørine Steenholdt: ”Mor Er Blot Et Ord” fra novellesamlingen Zombieland (2015) - novelle.
|