Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jesper Tvilde
Hold 2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mesopotamien, Ægypten og Grækenland
Titel 2 DHO
Titel 3 De store opdagelser. Portugal i Asien 1400-1600
Titel 4 Mennesket forholdt til naturen. SRO - Grønland
Titel 5 Den reglementerede prostitution i DK
Titel 6 Den kolde krigs begyndelse
Titel 7 Eksamenstræning og de lange linjer
Titel 8 Menneskerettigheder i filosofisk lys
Titel 9 Det første korstog
Titel 10 Årsager til 2. verdenskrig og mellemkrigstiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 De store opdagelser. Portugal i Asien 1400-1600

Forløbet tager udgangspunkt i Portugals opdagelser og ekspansion i Det Indiske Ocean i slutningen af 1400-tallet og begyndelsen af 1500-tallet. Gennem forløbet undersøges de historiske drivkræfter, der lå bag denne udvikling, herunder økonomiske, religiøse og ideologiske motiver.

Der arbejdes med følgende faglige begreber:

Brud og kontinuitet
Ændringer i verdensbilleder
Økonomi og krydderihandel
Religion og kampen mod islam


Nøgle til historieportalen (systeme) 43320012-885fc-080

Materialer:

Bog:
Grubb, Helles og Thomasen: Overblik - Verdenshistorien i korte træk. 1. udg., 7. oplag, 2008. Gyldendal. Kapitel 7 - De store opdagelser side 80-89

Willemoes, Jørgensen: De store opdagelser (red. Rudi Thomasen) 1974, Gyldendal. side 22-25 + kilde Duarte Pacheco Pereira (Et nyt Verdensbillede) side 37-38.

Ohrt, Thomas: De store opdagesler- 1. udg., 1. oplag, 2001 Systime. Side 7-12 samt kilde 7 Roteiro side 41-45

I-bog: Historieportalen, Kapitel 1 om Kolonialisme og europæisk ekspansion

Chaudhuri, K.H: trade and civilisation in the Indian Ocean. Cambridge University press 1993. Side 186-187.


Kilder:
Austin, Thomas. Two Fifteenth-Century Cookery-Books. Harleian MS. 279 & Harl. MS. 4016, with extracts from Ashmole MS. 1429, Laud MS. 553, & Douce MS 55. London: for The Early English Text Society by N. Trübner & Co., 1888. Engelsk opskrift fra 1400 tallet.

Bo Lidegaard: Kolonier mig her og kolonier mig der. Et 'Kolonihistorisk Center' kræver en afgrænsning af begrebets betydning. I Historieportalen kilde 14 i kapitel 1.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den reglementerede prostitution i DK

Forløbet tager udgangspunkt i Danmark under industrialiseringen og urbaniseringen i 1800-tallet. Gennem analyser af levevilkår og livsrytmer for kvinder og mænd undersøges årsagerne til prostitution samt samtidens samfundsmæssige holdninger – særligt i lyset af bekymringen for kønssygdomme.

Forløbet har særligt fokus på lovgivningen om den reglementerede prostitution i perioden 1874–1906 og de idéer og værdier, der lå bag. Der arbejdes med de to centrale grupperinger i datidens debat: reglementarister og abolitionister.

Faglige fokusområder:

Brud og kontinuitet
Historiske drivkræfter som økonomi, ideer og forestillinger (herunder demokrati)


Materialer:

Bøger:

Grubb, Helles og Thomasen: Overblik - verdenshistorien i korte træk. Kapitel 11 Den industrielle revolution. Side 124-133

Mørk, Søren: Den ny Danmarks historie fra 1880-1960.2. udg, 1987 Gyldendal.  Side 9-19

Pedersen, Merete Bøge: Den reglementerede prostitution i København 1874-1906. Museum Tusculanums Forlag, 2000. Side 11-14, 43-59, 91-95 og 155-159

Artikler:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Debatten_om_den_reglementerede_prostitution,_1874-1906


Kilder:
Lov nr. 74 af 10. april om Foranstaltninger til modarbejdelse af den veneriske Smittes udbredelse

Sagen om Anna Sofie Jensen. 29. januar, 1904. Afhøring. Københavns politi 3. afdeling.

Maanedsblad udgivet af Foreningen imod lovbeskyttelse for usædelighed. April 1904 "den offentlige prostitution set fra et social standpunkt"  Side 28-30.

Samlet venerisk smitte i Danmark 1861-1873


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den kolde krigs begyndelse

Forløbet fokuserer på de ændrede magtforhold i international politik efter 2. verdenskrig og den ideologiske konflikt mellem USA og USSR. Gennem analyser af amerikanske fremstillinger af Sovjetunionen undersøges skiftet fra allieret til rival, og hvordan dette afspejles i den politiske diskurs. Historisk gennemgås tysklandsspørgsmålet samt forholdene i mellemøsten og Europa.

Der arbejdes med historiske drivkræfter som ideologi og økonomi. Metodisk inddrages diskursteori til at belyse, hvordan forholdet mellem USA og USSR fremstilles som enten samarbejde eller konflikt i samtiden.

Materialer

Bøger:

Hemmersam, Husballe, Nielsen og Olsen: Verden i konflikt og forandring. 2. udg., 4. oplag 1996. side 11-52

Grubb, Helles, Thomasen. Overblik - verdenshistorien i korte træk. Kapitel 14. Den kolde krig. side 158-168.

Kilder.

Trumans dagbogs 17. Juli, 1945
https://alphahistory.com/coldwar/harry-truman-diary-potsdam-1945/

George Kennan om Sovjetunionens politik, 22. februar 1946
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=246  

Truman doktrinen, 12. marts, 1947
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=242


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamenstræning og de lange linjer

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Menneskerettigheder i filosofisk lys


Forløbet undersøger, om menneskerettighederne er universelle eller partikulære, med udgangspunkt i en idéhistorisk og filosofisk tilgang. Gennem tanker hos  Rousseau, Kant og Foucault diskuteres menneskerettighedernes rolle og betydning i den historiske udvikling fra renæssancen til moderne tid.

Der arbejdes med centrale filosofiske begreber som Kants kategoriske imperativ, Rousseaus samfundspagt og Foucaults diskursteori og socialkonstruktivisme. Forløbet inddrager også nutidige perspektiver og diskuterer, hvordan forståelsen af menneskerettigheder påvirker holdninger til aktuelle emner som indvandring og integration i Danmark.

Faglige fokusområder:

Menneskerettighedernes gyldighed og anvendelighed
Historiske drivkræfter: ideer og ideologier
Samspillet mellem filosofi, historie og politik

Materiale:
Video om menneskerettighederne: https://www.forenetformenneskerettigheder.dk/what-are-human-rights/
Faktalink om menneskerettighederne ca. 20 sider.

Torndal og Tefre: Menneskerettigheder i et historisk, filosofisk, religiøst og samfundsmæssigt perspektiv. Colombus 2015. Kapitel 2 Menneskerettigher og filosofi. Ca. 20 sider

FN's menneskerrettigheds erklæring: https://menneskeret.dk/files/media/dokumenter/om_os/om_menneskerettigheder_diverse/fn_verdenserklaering_fil.pdf

Forbehold eller udtrædelse af konventionerne. Institut for menneskerettigheder. September 2016

Erik Klippings håndfæstning 1282 https://danmarkshistorien.lex.dk/Erik_Klippings_håndfæstning,_29._juli_1282

Den danske grundlov af 1849 §34-44  https://danmarkshistorien.lex.dk/Junigrundloven_%C7%80_Danmarks_Riges_Grundlov,_5._juni_1849
Den danske Grundlov af 1915 §29-39 https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmarks_Riges_Grundlov_af_5._juni_1915#IV

P1 debat. Hjem fra Syrein. 3. september 2024.
Er det godt for Danmark, at en dreng og hans mor nu skal tilbage til Danmark fra al-Roj-lejeren i Syrien? Godt eller ej, så har højesteret slået fast, at begge skal hentes hjem. De har siddet i fangelejre i Syrien siden 2019. Sundhedsstyrelsen besøgte sidste år drengen i Syrien og lod regeringen vide, at det var presserende at få drengen evakueret, fordi hans sundhedstilstand var stærkt forværret. Er det bedst for Danmarks sikkerhed at få dem hjem? Hvordan skal Danmark håndtere mor og barn? Og ønsker danskerne sig den stramme asylpolitik, som blandt andet Socialdemokratiet er bannerfører for?

Panel: Maria Milland, Fødselslæge, forfatter til bogen 'Født i helvedes forgård' og har været udstationeret 9 mdr. i al-Hol-lejren i Syrien, Rosa Lund udlændingeordfører, Ø Knud Foldschack, advokat og bag foreningen "Repatriate the children - Denmark", Frederik Vad, udlændingeordfører, S, Mikkel Bjørn, udlændingeordfører, DF og Magnus Barsøe, Suppleant til Europa-Parlamentet (S).
Vært: Oliver Breum.

Faktaark september 2016. Institut for menneskerettigheder. Forbehold eller udtrædelse af konventionerne.
https://menneskeret.dk/udgivelser/forbehold-udtraeden-konventioner





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det første korstog

Forløbet handler om de drivkræfter, som lå bag de første korstog i 1099. Hvilken betydning havde investiturstriden, kristendommen samt den begrænsede sociale mobilitet i perioden for den folkelige opbakning til det første korstog i 1099. Gennem en kildelæsning undersøges drivkræfterne bag det første korstog samt forholdet mellem kristne og muslimer.



Materialer:

Bøger:

Grubb, Helles, Thomasen. Overblik - verdenshistorien i korte træk. 1. udg., 3. oplag, 2006 Gyldendal. Kapitel 5 Høj- og senmiddelalderen side 56-67

(Red.) Bruun og Istoft: Undervejs mod Gud. Rummet og rejsen i middelalderlig religiøsitet. Jensen, Villads Kurt. Imitatio Christi i den grad Kostogene som en spirituel rejse. Museum Tusculanums Forlag, 2004. Side 46-65.

Pernoud, Regine: Korstogene. Rosenklide og Bagger, 1964. Side 5-12.

Kilder:
Pave Urban d. 2 tale i Clairmont, 1095."Robert Munken"  Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750, Systime 2000, s. 139ff.
Fra: James A. Brundage: The Crusades: A Documentary Survey, Marquette University Press 1962, s. 17-21.

Middelalderlig T-I-O kort
http://www.oresundstid.dk/kap/billede.aspx?idliste=,489,442,1910,441,488&id=4&billedid=489&back=F&forsideid=1061,1061

Kalif Umars pagt med de kristne ca. 637. Frederiksen m.fl. Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældes samfund. Systime 2008.  side 139-140


Hjemmesider:
faktalink om korstogene 22 sider
https://faktalink.dk/emner/korstogene#introduktion



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Årsager til 2. verdenskrig og mellemkrigstiden

Et kildekritisk forløb, der tager udgangspunkt i årsager til 2. verdenskrig. Havde Hitler en plan om en storkrig helt fra begyndelsen eller var han en opportunist, der spillede sine kort så godt han kunne? Forløbet tager udgangspunkt i afslutningen på 1. verdenskrig samt de politiske og økonomiske udfordringer - som specielt Tyskland blev ramt af i mellemkrigstiden. Forløbet har fokus på brud og kontinuitet. Den tyske arv efter 1. verdenskrig, lebensraum og appeasmentpolitikken.

Materialer:

baggrundsviden omkring dødsfald i krige i Europa lige før 1. verdenskrig
1848-1851: 1. slesvigske krig
https://da.wikipedia.org/wiki/Treårskrigen

1864: 2. slesvigske krig. krigen mellem Preussen og Danmark
https://da.wikipedia.org/wiki/2._Slesvigske_Krig

1870-1871 krigen mellem Frankrig og Tyskland
https://en.wikipedia.org/wiki/Franco-Prussian_War

1914-1918 Den store krig (1. verdenskrig)
https://en.wikipedia.org/wiki/World_War_I_casualties


Bøger:
Bendner og Gade: Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919-1945 belyst ved kilder. 1. udg., 3. oplag. Munksgaard 1987. Side 9-14, 27-29, 72-75, 79-80, 83-92 og 95-98 Herunder følgende kilder


Præsident Wilsons 14 punkter, 8. januar 1918
Clemencaus tale i Verseille 7. maj 1919
Grev Brockendorff-Rantzaus svartale
Tabeller over inflation 1914-1923 i Tyskland
Stefan Zweig uddrag af selvbiografien "Die Welt von gestern"
Mandatfordelingen ved valgene til Nationalforsamlingen 1919 og 1920-33
NSDAP's 25-punkts-program, februar 1920
Golo Mann - Rigsdagsbranden i Tysklands historie 1919-1945
Historieundervisning i det 3. rige, 1941.
Hossbach-notatet 5. november, 1937.
Chamerlains radiotale til det engelske folk. 27. september, 1938
A.J.P taylor om årsagen til 2. verdenskrig

Charli Chaplin. Moderne Times, 1936.  
https://www.youtube.com/watch?v=KUbvdZOMXMI

Nevil Chamberlain. Peace in our time. Peace the 4 power conference, Pathe Gazette, 1938.
https://www.google.com/search?client=safari&sca_esv=a96711d142537bef&rls=en&q=peace+in+our+time&udm=7&fbs=ABzOT_DDfJxgmsKFIwrWKcoyw2RfJqGkkqki750M79P4CCNPfXbeGzIDsAfWa9j6SnfDZGUatoM1ipIela-cZ6ZFm7BOFu-izDCT-0hOZq3XSLmH6HA0il1Poqwv7XElzSfQXhQ0JkaOGLey6AWO31dm2fcp1Dv3JJMsBFEjLEQAefHoGedanIm8SaQ2GvtV-383jgeI7Abj&sa=X&ved=2ahUKEwiwz-7N_5WNAxU2VvEDHfBPKEIQtKgLegQIFRAB&biw=1920&bih=977&dpr=2#fpstate=ive&vld=cid:b674e283,vid:KB4A7phjS_0,st:0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer