Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jesper Tvilde
Hold
2022 HI/x (
1x HI
,
2x HI
,
3x HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Mesopotamien, Ægypten og Grækenland
Titel 2
DHO
Titel 3
De store opdagelser. Portugal i Asien 1400-1600
Titel 4
Mennesket forholdt til naturen. SRO - Grønland
Titel 5
Den reglementerede prostitution i DK
Titel 6
Den kolde krigs begyndelse
Titel 7
Eksamenstræning og de lange linjer
Titel 8
Menneskerettigheder i filosofisk lys
Titel 9
Det første korstog
Titel 10
Årsager til 2. verdenskrig og mellemkrigstiden
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Mesopotamien, Ægypten og Grækenland
Indhold
Kernestof:
Kongen i gudernes verden tekst 5-kopi.docx
Kongen i gudernes verden tekst 4-kopi.docx
Kongen i gudernes verden tekst 3-kopi.docx
Kilde til styreformer i det antikke Grækenland.docx
Arbejdsopgave til Herodot og de græske styreformer.docx
styreformer | lex.dk – Den Store Danske
Læs kapitel 2 i overblik. Lav overskriftsnoter.
Poweepoint Grækneland. Kapitel 2 Overblik.docx
Se besked på Lectio
Introduktion til Historie 1.g .pdf
Opgave til 1.g om romerriget.docx
Den historiske drivkræft.pptx
Læs om de historiske drivkræfter på side 9-13 i den PDF, der ligger på timen i mandags. Indsæt den passende drivkræft på hver Power Point slide.
Medbring Overblik. Til de elever, der har haft vanskeligt ved at gemme jeres lydfil, det rigtige sted på Teams, så medbring dem i morgen. Jeg viser hvor de skal gemmes.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
DHO
Indhold
Kernestof:
Have læst kapitel 14 i Overblik - side 158-168 og svaret på vedhæftede spørgsmål
Spørgsmål til Kapitel 14 Den kolde krig.docx
projecticeworm.dk
danmarkshistorien.dk | Aarhus Universitet
Vikingerne og togter.pdf
1. Læs de udleverde sider. 2 Undersøg hvordan og hvorfor vikingerne koloniserede "verden" 3. Hvordan var kolonisering af Grønland forskellige fra den normale måde at kolonisere på.
Kilde til Grøndlands kolonisering. Adam af Bremen.pdf
Du skal have læst og svaret på de spørgsmål om vikingernes kolonisering af Grønland, som ligger på Lectio d. 14. marts. Og du skal have læst Kilden om Adam af Bremens beskrivelser af vikingernes kolonisering af Nordatlanten. Det er vigtigt at du kend
Historieportalen
Bo Lidegaard. Kolonihistorisk Center.docx
anakronisme | lex.dk – Den Store Danske
Kære alle
1.x Dansk TEAMS-Vejledningstider torsdag d. 11/5:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
De store opdagelser. Portugal i Asien 1400-1600
Forløbet tager udgangspunkt i Portugals opdagelser og ekspansion i Det Indiske Ocean i slutningen af 1400-tallet og begyndelsen af 1500-tallet. Gennem forløbet undersøges de historiske drivkræfter, der lå bag denne udvikling, herunder økonomiske, religiøse og ideologiske motiver.
Der arbejdes med følgende faglige begreber:
Brud og kontinuitet
Ændringer i verdensbilleder
Økonomi og krydderihandel
Religion og kampen mod islam
Nøgle til historieportalen (systeme) 43320012-885fc-080
Materialer:
Bog:
Grubb, Helles og Thomasen: Overblik - Verdenshistorien i korte træk. 1. udg., 7. oplag, 2008. Gyldendal. Kapitel 7 - De store opdagelser side 80-89
Willemoes, Jørgensen: De store opdagelser (red. Rudi Thomasen) 1974, Gyldendal. side 22-25 + kilde Duarte Pacheco Pereira (Et nyt Verdensbillede) side 37-38.
Ohrt, Thomas: De store opdagesler- 1. udg., 1. oplag, 2001 Systime. Side 7-12 samt kilde 7 Roteiro side 41-45
I-bog: Historieportalen, Kapitel 1 om Kolonialisme og europæisk ekspansion
Chaudhuri, K.H: trade and civilisation in the Indian Ocean. Cambridge University press 1993. Side 186-187.
Kilder:
Austin, Thomas. Two Fifteenth-Century Cookery-Books. Harleian MS. 279 & Harl. MS. 4016, with extracts from Ashmole MS. 1429, Laud MS. 553, & Douce MS 55. London: for The Early English Text Society by N. Trübner & Co., 1888. Engelsk opskrift fra 1400 tallet.
Bo Lidegaard: Kolonier mig her og kolonier mig der. Et 'Kolonihistorisk Center' kræver en afgrænsning af begrebets betydning. I Historieportalen kilde 14 i kapitel 1.
Indhold
Kernestof:
En opskrift fra 1400 tallet.docx
Arbejdsopgave til Overblik kapitel 7.docx
Lektie til fredag + kapitel 7 i Overblik
Arbejdsopgave 2g Historie. De store opdagelser.docx
Læs kapitel 1 ( Kolonialisme og europæisk ekspansion) og svar på de vedhæftede spørgsmål i på vedhæften. Opgaven skal laves færdig i dag :-)
Danmark kan købe De Vestindiske Øer tilbage
Læs artiklen - argumenter for hvor vidt Danmark skal købe eller undlade at købe de vestindiske øer tilbage
Læs kapitel 7 i Overblik og svar på de vedhæftede spørgsmål. Vi har lavet spørgsmål 1 i sidste uge (hvis du ikke har gjort det endnu) Arbejdsopgave til Overblik kapitel 7.docx OG husk at have lavet opgaven fra i fredags timer færdig
Kilde I til De store opdagelser (trukket).pdf
Læs vedhæftede kilde. Duarte Pacheco Pereira og de store opdagesler. Lav kildekritik på kilden og overvej, hvordan den kan bruges til at dokumentere nogle af de drivkræfter, bag de store opdagelser, som vi har gennemgået i Overblik kapitel 7
De store opdagelser. Thomas Ohrt..docx
Læs side 2-12 i Thomas Ohrt - De store opdagelser. Svar på vedhæftede spørgsmål
Spørgsmål til De store opdagelser side 2 til 12.docx
Kort over handelsvarer i det Indiske Ocean før 1750.pdf
De store opdagerlser. Portugiserne skaber deres asiatiske handelsimperium.pdf
Læs den vedhæftede tekst. Marker på kortet fra sidste time, hvor de forskellige handelsstationer, som Portugal indtager og hvornår de gør det. Vurder hvorfor der er så forskel på hvor lang tid det tager at finde søvejen til Indien og underlægge sig d
Formidlingsopgave omkring de store opdagelser.docx
Kladde til gruppearbejde om de store opdagelser skal være færdig. I får timerne til at arbejde videre med plancher.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Mennesket forholdt til naturen. SRO - Grønland
Indhold
Kernestof:
Planchen til de store opdagelser skal være færdig.
Grønlands historie
Hvilke perioder, er Grønlands historie inddelt i?
www.officetimeline.com
Grønland historiekompendium .docx
Genlæs kapitel 1 i overblik.
Vi arbejder videre med studietursmateriale i historie
tran - Læs om produktion og anvendelse af tran - lex.dk
Mødetid i lufthavnen ✈
Rejseplan November 2023 2xy NGG Grønland.pdf
Historisk holdning til prostitution.docx
Den ny Danmarks Historie 1880-1960.docx
Arbejdsopgave om industrialisering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Den reglementerede prostitution i DK
Forløbet tager udgangspunkt i Danmark under industrialiseringen og urbaniseringen i 1800-tallet. Gennem analyser af levevilkår og livsrytmer for kvinder og mænd undersøges årsagerne til prostitution samt samtidens samfundsmæssige holdninger – særligt i lyset af bekymringen for kønssygdomme.
Forløbet har særligt fokus på lovgivningen om den reglementerede prostitution i perioden 1874–1906 og de idéer og værdier, der lå bag. Der arbejdes med de to centrale grupperinger i datidens debat: reglementarister og abolitionister.
Faglige fokusområder:
Brud og kontinuitet
Historiske drivkræfter som økonomi, ideer og forestillinger (herunder demokrati)
Materialer:
Bøger:
Grubb, Helles og Thomasen: Overblik - verdenshistorien i korte træk. Kapitel 11 Den industrielle revolution. Side 124-133
Mørk, Søren: Den ny Danmarks historie fra 1880-1960.2. udg, 1987 Gyldendal. Side 9-19
Pedersen, Merete Bøge: Den reglementerede prostitution i København 1874-1906. Museum Tusculanums Forlag, 2000. Side 11-14, 43-59, 91-95 og 155-159
Artikler:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Debatten_om_den_reglementerede_prostitution
,_1874-1906
Kilder:
Lov nr. 74 af 10. april om Foranstaltninger til modarbejdelse af den veneriske Smittes udbredelse
Sagen om Anna Sofie Jensen. 29. januar, 1904. Afhøring. Københavns politi 3. afdeling.
Maanedsblad udgivet af Foreningen imod lovbeskyttelse for usædelighed. April 1904 "den offentlige prostitution set fra et social standpunkt" Side 28-30.
Samlet venerisk smitte i Danmark 1861-1873
Indhold
Kernestof:
Lektie er at læse alle sider i Det ny Danmarkshistorie. Svar på arbejdseddel om industrialisering. Både spørgsmål og tekst ligger på timen i sidste uge.
Kildeopgave til 2.g om levestandard i slutningen til 1800 tallet.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Den reglemerterede prostitution i København. Lov af 1874.pdf
Gruppearbejde Lov nr. 47 om foranstaltning til modarbejdelse af den veneriske smitte.docx
Sagen om Anna Sofie 1903-1906.docx
Den reglementerede Prostitution kap 1,5 og 11.pdf
Lektie læs kapitel 1 og 5 i Den reglementerne prostitution.
Skriftlig arbejdsopgave i historie - den idealtypiske prostituerede 2.g historie.docx
Uddrag af MÃ¥nedsblad 26. Aargang April 1904 - Marts 1905.pdf
Læs og forstå holdningen til prostitution i vedhæftede kilde. Den offentlige prostitution set fra en socialt synspunkt. Find argumenter som ligger til grund for holdningen. Undersøg hvilken "skole" holdningen til prostitution i kilden tilhører i forh
Debatten om den reglementerede prostitution, 1874-1906
Lektier ligger på timen i tirsdags i sidste uge
Verneriske tilfælde i Danmark.docx
Arbejdsopgave om holdning til prostitution.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den kolde krigs begyndelse
Forløbet fokuserer på de ændrede magtforhold i international politik efter 2. verdenskrig og den ideologiske konflikt mellem USA og USSR. Gennem analyser af amerikanske fremstillinger af Sovjetunionen undersøges skiftet fra allieret til rival, og hvordan dette afspejles i den politiske diskurs. Historisk gennemgås tysklandsspørgsmålet samt forholdene i mellemøsten og Europa.
Der arbejdes med historiske drivkræfter som ideologi og økonomi. Metodisk inddrages diskursteori til at belyse, hvordan forholdet mellem USA og USSR fremstilles som enten samarbejde eller konflikt i samtiden.
Materialer
Bøger:
Hemmersam, Husballe, Nielsen og Olsen: Verden i konflikt og forandring. 2. udg., 4. oplag 1996. side 11-52
Grubb, Helles, Thomasen. Overblik - verdenshistorien i korte træk. Kapitel 14. Den kolde krig. side 158-168.
Kilder.
Trumans dagbogs 17. Juli, 1945
https://alphahistory.com/coldwar/harry-truman-diary-potsdam-1945/
George Kennan om Sovjetunionens politik, 22. februar 1946
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=246
Truman doktrinen, 12. marts, 1947
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=242
Indhold
Kernestof:
Vi ser dokumentaren færdig og begynder på den kolde krig
Den kolde krig introduktion Power point.pptx
Verden i konflikt og forandring Del 1. Side 11-52.docx
Klippeklistre til Verden i konflikt og forandring 11-24..docx
Lektioe er at have læst og lave opgave fra sidste uge. Det gælder specielt de elever, der var på tur ;-)
Harry Truman dagbogsnotate, juli, 1945.docx
Kennan - det lange telegram. Skriftlig opgave.docx
Lav lektien på timen fra sidste uge. Kenans lange telegram samt spørsmål
Sådan opstår store videnskabelige opdagelser
Trumandoktrinen - diskursanalys. 2g Hi.docx
Diskursanalyse 2g historie.docx
Vi arbejder med disursteori og Trumandoktrien
diskursanalyse af Trumandoktirnen
Kildektitisk analyse af Trumans ændrede holdning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksamenstræning og de lange linjer
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Menneskerettigheder i filosofisk lys
Forløbet undersøger, om menneskerettighederne er universelle eller partikulære, med udgangspunkt i en idéhistorisk og filosofisk tilgang. Gennem tanker hos Rousseau, Kant og Foucault diskuteres menneskerettighedernes rolle og betydning i den historiske udvikling fra renæssancen til moderne tid.
Der arbejdes med centrale filosofiske begreber som Kants kategoriske imperativ, Rousseaus samfundspagt og Foucaults diskursteori og socialkonstruktivisme. Forløbet inddrager også nutidige perspektiver og diskuterer, hvordan forståelsen af menneskerettigheder påvirker holdninger til aktuelle emner som indvandring og integration i Danmark.
Faglige fokusområder:
Menneskerettighedernes gyldighed og anvendelighed
Historiske drivkræfter: ideer og ideologier
Samspillet mellem filosofi, historie og politik
Materiale:
Video om menneskerettighederne:
https://www.forenetformenneskerettigheder.dk/what-are-human-rights/
Faktalink om menneskerettighederne ca. 20 sider.
Torndal og Tefre: Menneskerettigheder i et historisk, filosofisk, religiøst og samfundsmæssigt perspektiv. Colombus 2015. Kapitel 2 Menneskerettigher og filosofi. Ca. 20 sider
FN's menneskerrettigheds erklæring:
https://menneskeret.dk/files/media/dokumenter/om_os/om_menneskerettigheder_diverse/fn_verdenserklaering_fil.pdf
Forbehold eller udtrædelse af konventionerne. Institut for menneskerettigheder. September 2016
Erik Klippings håndfæstning 1282
https://danmarkshistorien.lex.dk/Erik_Klippings_h
åndfæstning,_29._juli_1282
Den danske grundlov af 1849 §34-44
https://danmarkshistorien.lex.dk/Junigrundloven_%C7%80_Danmarks_Riges_Grundlov
,_5._juni_1849
Den danske Grundlov af 1915 §29-39
https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmarks_Riges_Grundlov_af_5._juni_1915#IV
P1 debat. Hjem fra Syrein. 3. september 2024.
Er det godt for Danmark, at en dreng og hans mor nu skal tilbage til Danmark fra al-Roj-lejeren i Syrien? Godt eller ej, så har højesteret slået fast, at begge skal hentes hjem. De har siddet i fangelejre i Syrien siden 2019. Sundhedsstyrelsen besøgte sidste år drengen i Syrien og lod regeringen vide, at det var presserende at få drengen evakueret, fordi hans sundhedstilstand var stærkt forværret. Er det bedst for Danmarks sikkerhed at få dem hjem? Hvordan skal Danmark håndtere mor og barn? Og ønsker danskerne sig den stramme asylpolitik, som blandt andet Socialdemokratiet er bannerfører for?
Panel: Maria Milland, Fødselslæge, forfatter til bogen 'Født i helvedes forgård' og har været udstationeret 9 mdr. i al-Hol-lejren i Syrien, Rosa Lund udlændingeordfører, Ø Knud Foldschack, advokat og bag foreningen "Repatriate the children - Denmark", Frederik Vad, udlændingeordfører, S, Mikkel Bjørn, udlændingeordfører, DF og Magnus Barsøe, Suppleant til Europa-Parlamentet (S).
Vært: Oliver Breum.
Faktaark september 2016. Institut for menneskerettigheder. Forbehold eller udtrædelse af konventionerne.
https://menneskeret.dk/udgivelser/forbehold-udtraeden-konventioner
Indhold
Kernestof:
Verdenserklæringen om Menneskerettighederne
Lav ren planche med de fem menneskerettighed som du er ansvarlig for. Du skal finde et billede (elektronisk) til hver af menneskerettighedederne, som afspejler hvad de står for. Hver gruppe skal lave planchen i et A4 ark i word. Knock your self out
Menneskerettigheder i et historisk, filosofisk, religiøst og samfundsmæssigt perspektiv.pdf
Arbejdsspørgsmål til Menneskerettigheder og filosofi side 27-32.docx
Læs side 27 - 32 i udleveret PDF. Svar på vedhæftede spørgsmål
Titel
Læs om kant 32-38 i kompendium og svar på vedhæftede spørgsmål
Arbejdsspørgsmål til menneskerettigheder i et filosofisk lys side 32-38.docx
faktaark_forbehold_eller_udtraeden_af_konventioner_2016.pdf
*
3g historie Kant og Rousseau.docx
P1 Debat | Hjem fra Syrien? | DR LYD
Lav lektie fra i fredag til idag. Lyt til de næste 25 minutter af debatten hjemme. Det vil sige Fra 22 minutter til 47 minutter. Debatten eksplodererP1 Debat | Hjem fra Syrien? | DR LYD
Arbejdsseddel til menneskerettighederne i historisk og filosofisk lysside 40-45.docx
Læs side 40-45 i Kompendium om Fouceault og lav de vedhæftede spørgsmål fra timen i fredags. Desuden skal vi have en sjov lille prøve i Kant, Rousseau og Foucault. Kend dine filosoffer og deres begreber.
Erik Klippings håndfæstning 1282.pdf
Læs kilden. Hvilke rettigheder, får adlen? Hvilke rettigheder får kongen?
fn verdenserklaering fil.pdf
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmarks-riges-grundlov-af-5-juni-1849-junigrundloven
Før 1915 var en persons valg- og stemmeret altså ensbetydende med, at vedkommende var mand, over 30 år samt havde en vis indkomst og ejendom. Det vil sige, at hovedparten af befolkningen - 85 % - ikke havde valgret. Man talte her om "De syv F'er", de
Prøveeksamen med 3x. og 3.docx
Prøveeksamen med 3x. og 3.docx Prøveeksamen i Menneskerettiheder
Dicte skal op som den første. Randomizer trækker den anden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20,63
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det første korstog
Forløbet handler om de drivkræfter, som lå bag de første korstog i 1099. Hvilken betydning havde investiturstriden, kristendommen samt den begrænsede sociale mobilitet i perioden for den folkelige opbakning til det første korstog i 1099. Gennem en kildelæsning undersøges drivkræfterne bag det første korstog samt forholdet mellem kristne og muslimer.
Materialer:
Bøger:
Grubb, Helles, Thomasen. Overblik - verdenshistorien i korte træk. 1. udg., 3. oplag, 2006 Gyldendal. Kapitel 5 Høj- og senmiddelalderen side 56-67
(Red.) Bruun og Istoft: Undervejs mod Gud. Rummet og rejsen i middelalderlig religiøsitet. Jensen, Villads Kurt. Imitatio Christi i den grad Kostogene som en spirituel rejse. Museum Tusculanums Forlag, 2004. Side 46-65.
Pernoud, Regine: Korstogene. Rosenklide og Bagger, 1964. Side 5-12.
Kilder:
Pave Urban d. 2 tale i Clairmont, 1095."Robert Munken" Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750, Systime 2000, s. 139ff.
Fra: James A. Brundage: The Crusades: A Documentary Survey, Marquette University Press 1962, s. 17-21.
Middelalderlig T-I-O kort
http://www.oresundstid.dk/kap/billede.aspx?idliste=
,489,442,1910,441,488&id=4&billedid=489&back=F&forsideid=1061,1061
Kalif Umars pagt med de kristne ca. 637. Frederiksen m.fl. Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældes samfund. Systime 2008. side 139-140
Hjemmesider:
faktalink om korstogene 22 sider
https://faktalink.dk/emner/korstogene#introduktion
Indhold
Kernestof:
Getty Images
Pave Urban 2 tale, Clairmont 1095.docx
Diskursanalyse 2g historie.docx
Faktalink om korstogene.docx
Lektie er at læse side 1-8 og 13-15 i Faktalink og det første Korstig. Side 9-14 er ikke lektie, men kan læses til som baggrundsviden. Overvej hvordan elementer af Paven Urban d. 2 tale om opfordring til det første korstog afspejler sig i teksten F
Undervejs mod Gud - Imitatio Christ i den grad korstogene som en spirituel rejse.docx
Spørgsmål til Imitatio Christi.docx
Læs side 1-15 i Undervej mod gud - Imitatio Christi og svar på spørgsmål.Spørgsmål til Imitatio Christi.docx
Spørgsmål til Imitatio Christi GUL.docx
TIO Kort over verden i middelalderen.docx
Regine Pernoud. Korstogene, 1964.docx
Regine Pernoud. OCR behandlet.pdf
Lav lektier som ligger på timen d.25 november. Læs teksten og svar på de spørgsmål, der er i slutningen af dokumentet
Umars pagt.pdf OCR.pdf
1.læs kilden
Introduktion til Historie 1.g .pdf
Historiebrug - historiemisbrug Korstogene som eksempel
Historieprøve i Korstogne. Eksamenstræning
Kausal-diagram over begivenheder der udløste det 1. korstohg.docx
ngg365-my.sharepoint.com
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18,75
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Årsager til 2. verdenskrig og mellemkrigstiden
Et kildekritisk forløb, der tager udgangspunkt i årsager til 2. verdenskrig. Havde Hitler en plan om en storkrig helt fra begyndelsen eller var han en opportunist, der spillede sine kort så godt han kunne? Forløbet tager udgangspunkt i afslutningen på 1. verdenskrig samt de politiske og økonomiske udfordringer - som specielt Tyskland blev ramt af i mellemkrigstiden. Forløbet har fokus på brud og kontinuitet. Den tyske arv efter 1. verdenskrig, lebensraum og appeasmentpolitikken.
Materialer:
baggrundsviden omkring dødsfald i krige i Europa lige før 1. verdenskrig
1848-1851: 1. slesvigske krig
https://da.wikipedia.org/wiki/Tre
årskrigen
1864: 2. slesvigske krig. krigen mellem Preussen og Danmark
https://da.wikipedia.org/wiki/2._Slesvigske_Krig
1870-1871 krigen mellem Frankrig og Tyskland
https://en.wikipedia.org/wiki/Franco-Prussian_War
1914-1918 Den store krig (1. verdenskrig)
https://en.wikipedia.org/wiki/World_War_I_casualties
Bøger:
Bendner og Gade: Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919-1945 belyst ved kilder. 1. udg., 3. oplag. Munksgaard 1987. Side 9-14, 27-29, 72-75, 79-80, 83-92 og 95-98 Herunder følgende kilder
Præsident Wilsons 14 punkter, 8. januar 1918
Clemencaus tale i Verseille 7. maj 1919
Grev Brockendorff-Rantzaus svartale
Tabeller over inflation 1914-1923 i Tyskland
Stefan Zweig uddrag af selvbiografien "Die Welt von gestern"
Mandatfordelingen ved valgene til Nationalforsamlingen 1919 og 1920-33
NSDAP's 25-punkts-program, februar 1920
Golo Mann - Rigsdagsbranden i Tysklands historie 1919-1945
Historieundervisning i det 3. rige, 1941.
Hossbach-notatet 5. november, 1937.
Chamerlains radiotale til det engelske folk. 27. september, 1938
A.J.P taylor om årsagen til 2. verdenskrig
Charli Chaplin. Moderne Times, 1936.
https://www.youtube.com/watch?v=KUbvdZOMXMI
Nevil Chamberlain. Peace in our time. Peace the 4 power conference, Pathe Gazette, 1938.
https://www.google.com/search?client=safari&sca_esv=a96711d142537bef&rls=en&q=peace+in+our+time&udm=7&fbs=ABzOT_DDfJxgmsKFIwrWKcoyw2RfJqGkkqki750M79P4CCNPfXbeGzIDsAfWa9j6SnfDZGUatoM1ipIela-cZ6ZFm7BOFu-izDCT-0hOZq3XSLmH6HA0il1Poqwv7XElzSfQXhQ0JkaOGLey6AWO31dm2fcp1Dv3JJMsBFEjLEQAefHoGedanIm8SaQ2GvtV-383jgeI7Abj&sa=X&ved=2ahUKEwiwz-7N_5WNAxU2VvEDHfBPKEIQtKgLegQIFRAB&biw=1920&bih=977&dpr=2#fpstate=ive&vld=cid:b674e283
,vid:KB4A7phjS_0,st:0
Indhold
Kernestof:
Lektie er at læse NSDAP 25. punktsprogram og svare på de vedhæftede spørgsmål.. Ligger på timen i går
NSDAP 25. punkts program. Åbent dokument.docx
Chatbots -analyse.docx
Baggrundsviden til forløb om 2. verdenskrig..docx
Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig side 9-14.pdf
Læs Præsident Wilsons 14. punkts plan (1) og svar på spørgsmål i teksten
Læs Clemenceau og Greve Brockdorf-Rantzaus (2+3) taler og svar på de spørgsmål der er knyttet til teksten
Vi gennemgår Greve Brockdorf-Rantzaus svar på den Franske fred og samler op på de forskellige synspunkter, der præger Verseille Freden.
Tre kilder om Verseillefreden.docx
Versaillestraktaten 1919 - Fredsaftalens indhold - Lex
Første Verdenskrig slutter på søndag
Europa før og efter 1. verdenskrig. Resultaterne af Verseillefreden.docx
Lektie er at lave den lektie, som ligger på den 24. februar
Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919-1945. Bendner og Gade. Side 27-29. Kilde 9, 10 og 11.pdf
Hvad blev de økonomiske konsekvenser af Verseilletraktaten for Tyskland?
Charlie Chaplin Modern Times
nazisternesmagtovertagelse.asp
Opgave om kilde 35 og 41.docx
Kilde 35 og 41 til opgave om magtovertagelsen.pdf
Årsager til 2. verdenskrig. Side 86-92. OCR behandlet.pdf
Inden du fortsætter til Google Søgning
AJP Taylor on The Origins of the Second World War
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25,31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52535049248", "T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52535049248", "H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52535049248" }