Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jesper Tvilde
Hold 2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mesopotamien, Ægypten og Grækenland
Titel 2 DHO
Titel 3 De store opdagelser. Europa i Asien 1400-1600
Titel 4 Mennesket forholdt til naturen. SRO - Grønland
Titel 5 Den reglementerede prostitution i DK
Titel 6 Den kolde krigs begyndelse
Titel 7 Eksamenstræning og de lange linjer
Titel 8 Menneskerettigheder i filosofisk lys
Titel 9 Det første korstog
Titel 10 Årsager til 2. verdenskrig og mellemkrigstiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 De store opdagelser. Europa i Asien 1400-1600



Nøgle til historieportalen (systeme) 43320012-885fc-080
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Menneskerettigheder i filosofisk lys

Er menneskerettighederne universelle eller partikulære. Forløb om Menneskerettighedernes i et filosofisk lys, der bruger Rosuusea, Kant og Foucaults tanker til en diskussion om menneskerettighedernes betydning.

Materiale:
Video om menneskerettighederne: https://www.forenetformenneskerettigheder.dk/what-are-human-rights/
Faktalink om menneskerettighederne ca. 20 sider.

Torndal og Tefre: Menneskerettigheder i et historisk, filosofisk, religiøst og samfundsmæssigt perspektiv. Colombus 2015. Kapitel 2 Menneskerettigher og filosofi. Ca. 20 sider

FN's menneskerrettigheds erklæring: https://menneskeret.dk/files/media/dokumenter/om_os/om_menneskerettigheder_diverse/fn_verdenserklaering_fil.pdf

Forbehold eller udtrædelse af konventionerne. Institut for menneskerettigheder. September 2016

Erik Klippings håndfæstning 1282 https://danmarkshistorien.lex.dk/Erik_Klippings_håndfæstning,_29._juli_1282

Den danske grundlov af 1849 §34-44  https://danmarkshistorien.lex.dk/Junigrundloven_%C7%80_Danmarks_Riges_Grundlov,_5._juni_1849
Den danske Grundlov af 1915 §29-39 https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmarks_Riges_Grundlov_af_5._juni_1915#IV

P1 debat. Hjem fra Syrein. 3. september 2024.
Er det godt for Danmark, at en dreng og hans mor nu skal tilbage til Danmark fra al-Roj-lejeren i Syrien? Godt eller ej, så har højesteret slået fast, at begge skal hentes hjem. De har siddet i fangelejre i Syrien siden 2019. Sundhedsstyrelsen besøgte sidste år drengen i Syrien og lod regeringen vide, at det var presserende at få drengen evakueret, fordi hans sundhedstilstand var stærkt forværret. Er det bedst for Danmarks sikkerhed at få dem hjem? Hvordan skal Danmark håndtere mor og barn? Og ønsker danskerne sig den stramme asylpolitik, som blandt andet Socialdemokratiet er bannerfører for?

Panel: Maria Milland, Fødselslæge, forfatter til bogen 'Født i helvedes forgård' og har været udstationeret 9 mdr. i al-Hol-lejren i Syrien, Rosa Lund udlændingeordfører, Ø Knud Foldschack, advokat og bag foreningen "Repatriate the children - Denmark", Frederik Vad, udlændingeordfører, S, Mikkel Bjørn, udlændingeordfører, DF og Magnus Barsøe, Suppleant til Europa-Parlamentet (S).
Vært: Oliver Breum.

Faglige begreber knyttet til forløbet:





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Årsager til 2. verdenskrig og mellemkrigstiden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer