Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jesper Tvilde
Hold
2022 HI/y (
1y HI
,
2y HI
,
3y HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Mesopotamien, Ægypten og Grækenland
Titel 2
DHO
Titel 3
De store opdagelser. Europa i Asien 1400-1600
Titel 4
Mennesket forholdt til naturen. SRO - Grønland
Titel 5
Den reglementerede prostitution i DK
Titel 6
Den kolde krigs begyndelse
Titel 7
Eksamenstræning og de lange linjer
Titel 8
Menneskerettigheder i filosofisk lys
Titel 9
Det første korstog
Titel 10
Årsager til 2. verdenskrig og mellemkrigstiden
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Mesopotamien, Ægypten og Grækenland
bla bla
Indhold
Kernestof:
Kongen i gudernes verden tekst 5-kopi.docx
Kongen i gudernes verden tekst 4-kopi.docx
Kongen i gudernes verden tekst 3-kopi.docx
Kilde til styreformer i det antikke Grækenland.docx
Arbejdsopgave til Herodot og de græske styreformer.docx
styreformer | lex.dk – Den Store Danske
Læs kapitel 2 i overblik. Lav overskriftsnoter.
Poweepoint Grækneland. Kapitel 2 Overblik.docx
Se besked på Lectio
Introduktion til Historie 1.g .pdf
Opgave til 1.g om romerriget.docx
Den historiske drivkræft.pptx
Læs om de historiske drivkræfter på side 9-13 i den PDF, der ligger på timen i mandags. Indsæt den passende drivkræft på hver Power Point slide.
Medbring Overblik. Til de elever, der har haft vanskeligt ved at gemme jeres lydfil, det rigtige sted på Teams, så medbring dem i morgen. Jeg viser hvor de skal gemmes.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
DHO
Indhold
Kernestof:
danmarkshistorien.dk | Aarhus Universitet
Vikingerne og togter.pdf
1. Læs de udleverde sider. 2 Undersøg hvordan og hvorfor vikingerne koloniserede "verden" 3. Hvordan var kolonisering af Grønland forskellige fra den normale måde at kolonisere på.
Kilde til Grøndlands kolonisering. Adam af Bremen.pdf
Du skal have læst og svaret på de spørgsmål om vikingernes kolonisering af Grønland, som ligger på Lectio d. 14. marts. Og du skal have læst Kilden om Adam af Bremens beskrivelser af vikingernes kolonisering af Nordatlanten. Det er vigtigt at du kend
Historieportalen
Bo Lidegaard. Kolonihistorisk Center.docx
anakronisme | lex.dk – Den Store Danske
Kære alle
1.x Dansk TEAMS-Vejledningstider torsdag d. 11/5:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
De store opdagelser. Europa i Asien 1400-1600
Nøgle til historieportalen (systeme) 43320012-885fc-080
Indhold
Kernestof:
En opskrift fra 1400 tallet.docx
Arbejdsopgave til Overblik kapitel 7.docx
Lektie til fredag + kapitel 7 i Overblik
Arbejdsopgave 2g Historie. De store opdagelser.docx
Læs kapitel 1 ( Kolonialisme og europæisk ekspansion) og svar på de vedhæftede spørgsmål i på vedhæften. Opgaven skal laves færdig i dag :-)
Danmark kan købe De Vestindiske Øer tilbage
Læs artiklen - argumenter for hvor vidt Danmark skal købe eller undlade at købe de vestindiske øer tilbage
Læs kapitel 7 i Overblik og svar på de vedhæftede spørgsmål. Vi har lavet spørgsmål 1 i sidste uge (hvis du ikke har gjort det endnu) Arbejdsopgave til Overblik kapitel 7.docx OG husk at have lavet opgaven fra i fredags timer færdig
Kilde I til De store opdagelser (trukket).pdf
Læs vedhæftede kilde. Duarte Pacheco Pereira og de store opdagesler. Lav kildekritik på kilden og overvej, hvordan den kan bruges til at dokumentere nogle af de drivkræfter, bag de store opdagelser, som vi har gennemgået i Overblik kapitel 7
De store opdagelser. Thomas Ohrt..docx
Læs side 2-12 i Thomas Ohrt - De store opdagelser. Svar på vedhæftede spørgsmål
Spørgsmål til De store opdagelser side 2 til 12.docx
Kort over handelsvarer i det Indiske Ocean før 1750.pdf
De store opdagerlser. Portugiserne skaber deres asiatiske handelsimperium.pdf
Læs den vedhæftede tekst. Marker på kortet fra sidste time, hvor de forskellige handelsstationer, som Portugal indtager og hvornår de gør det. Vurder hvorfor der er så forskel på hvor lang tid det tager at finde søvejen til Indien og underlægge sig d
Formidlingsopgave omkring de store opdagelser.docx
Kladde til gruppearbejde om de store opdagelser skal være færdig. I får timerne til at arbejde videre med plancher.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Mennesket forholdt til naturen. SRO - Grønland
Indhold
Kernestof:
Planchen til de store opdagelser skal være færdig.
Grønlands historie
Hvilke perioder, er Grønlands historie inddelt i?
www.officetimeline.com
Grønland historiekompendium .docx
Genlæs kapitel 1 i overblik.
Vi arbejder videre med studietursmateriale i historie
tran - Læs om produktion og anvendelse af tran - lex.dk
Mødetid i lufthavnen ✈
Rejseplan November 2023 2xy NGG Grønland.pdf
Historisk holdning til prostitution.docx
Den ny Danmarks Historie 1880-1960.docx
Arbejdsopgave om industrialisering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Den reglementerede prostitution i DK
Indhold
Kernestof:
Lektie er at læse alle sider i Det ny Danmarkshistorie. Svar på arbejdseddel om industrialisering. Både spørgsmål og tekst ligger på timen i sidste uge.
Kildeopgave til 2.g om levestandard i slutningen til 1800 tallet.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Den reglemerterede prostitution i København. Lov af 1874.pdf
Gruppearbejde Lov nr. 47 om foranstaltning til modarbejdelse af den veneriske smitte.docx
Sagen om Anna Sofie 1903-1906.docx
Den reglementerede Prostitution kap 1,5 og 11.pdf
Lektie læs kapitel 1 og 5 i Den reglementerne prostitution.
Skriftlig arbejdsopgave i historie - den idealtypiske prostituerede 2.g historie.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den kolde krigs begyndelse
Indhold
Kernestof:
Uddrag af MÃ¥nedsblad 26. Aargang April 1904 - Marts 1905.pdf
Læs og forstå holdningen til prostitution i vedhæftede kilde. Den offentlige prostitution set fra en socialt synspunkt. Find argumenter som ligger til grund for holdningen. Undersøg hvilken "skole" holdningen til prostitution i kilden tilhører i forh
Debatten om den reglementerede prostitution, 1874-1906
Lektier ligger på timen i tirsdags i sidste uge
Verneriske tilfælde i Danmark.docx
Arbejdsopgave om holdning til prostitution.docx
Vi ser dokumentaren færdig og begynder på den kolde krig
Den kolde krig introduktion Power point.pptx
Verden i konflikt og forandring Del 1. Side 11-52.docx
Klippeklistre til Verden i konflikt og forandring 11-24..docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksamenstræning og de lange linjer
Indhold
Kernestof:
Lektioe er at have læst og lave opgave fra sidste uge. Det gælder specielt de elever, der var på tur ;-)
Harry Truman dagbogsnotate, juli, 1945.docx
Kennan - det lange telegram. Skriftlig opgave.docx
Lav lektien på timen fra sidste uge. Kenans lange telegram samt spørsmål
Sådan opstår store videnskabelige opdagelser
Trumandoktrinen - diskursanalys. 2g Hi.docx
Diskursanalyse 2g historie.docx
Vi arbejder med disursteori og Trumandoktrien
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Menneskerettigheder i filosofisk lys
Er menneskerettighederne universelle eller partikulære. Forløb om Menneskerettighedernes i et filosofisk lys, der bruger Rosuusea, Kant og Foucaults tanker til en diskussion om menneskerettighedernes betydning.
Materiale:
Video om menneskerettighederne:
https://www.forenetformenneskerettigheder.dk/what-are-human-rights/
Faktalink om menneskerettighederne ca. 20 sider.
Torndal og Tefre: Menneskerettigheder i et historisk, filosofisk, religiøst og samfundsmæssigt perspektiv. Colombus 2015. Kapitel 2 Menneskerettigher og filosofi. Ca. 20 sider
FN's menneskerrettigheds erklæring:
https://menneskeret.dk/files/media/dokumenter/om_os/om_menneskerettigheder_diverse/fn_verdenserklaering_fil.pdf
Forbehold eller udtrædelse af konventionerne. Institut for menneskerettigheder. September 2016
Erik Klippings håndfæstning 1282
https://danmarkshistorien.lex.dk/Erik_Klippings_h
åndfæstning,_29._juli_1282
Den danske grundlov af 1849 §34-44
https://danmarkshistorien.lex.dk/Junigrundloven_%C7%80_Danmarks_Riges_Grundlov
,_5._juni_1849
Den danske Grundlov af 1915 §29-39
https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmarks_Riges_Grundlov_af_5._juni_1915#IV
P1 debat. Hjem fra Syrein. 3. september 2024.
Er det godt for Danmark, at en dreng og hans mor nu skal tilbage til Danmark fra al-Roj-lejeren i Syrien? Godt eller ej, så har højesteret slået fast, at begge skal hentes hjem. De har siddet i fangelejre i Syrien siden 2019. Sundhedsstyrelsen besøgte sidste år drengen i Syrien og lod regeringen vide, at det var presserende at få drengen evakueret, fordi hans sundhedstilstand var stærkt forværret. Er det bedst for Danmarks sikkerhed at få dem hjem? Hvordan skal Danmark håndtere mor og barn? Og ønsker danskerne sig den stramme asylpolitik, som blandt andet Socialdemokratiet er bannerfører for?
Panel: Maria Milland, Fødselslæge, forfatter til bogen 'Født i helvedes forgård' og har været udstationeret 9 mdr. i al-Hol-lejren i Syrien, Rosa Lund udlændingeordfører, Ø Knud Foldschack, advokat og bag foreningen "Repatriate the children - Denmark", Frederik Vad, udlændingeordfører, S, Mikkel Bjørn, udlændingeordfører, DF og Magnus Barsøe, Suppleant til Europa-Parlamentet (S).
Vært: Oliver Breum.
Faglige begreber knyttet til forløbet:
Indhold
Kernestof:
Verdenserklæringen om Menneskerettighederne
Lav ren planche med de fem menneskerettighed som du er ansvarlig for. Du skal finde et billede (elektronisk) til hver af menneskerettighedederne, som afspejler hvad de står for. Hver gruppe skal lave planchen i et A4 ark i word. Knock your self out
Menneskerettigheder i et historisk, filosofisk, religiøst og samfundsmæssigt perspektiv.pdf
Arbejdsspørgsmål til Menneskerettigheder og filosofi side 27-32.docx
Læs side 27 - 32 i udleveret PDF. Svar på vedhæftede spørgsmål
Titel
Læs om kant 32-38 i kompendium og svar på vedhæftede spørgsmål
Arbejdsspørgsmål til menneskerettigheder i et filosofisk lys side 32-38.docx
faktaark_forbehold_eller_udtraeden_af_konventioner_2016.pdf
*
3g historie Kant og Rousseau.docx
P1 Debat | Hjem fra Syrien? | DR LYD
Lav lektie fra i fredag til idag. Lyt til de næste 25 minutter af debatten hjemme. Det vil sige Fra 22 minutter til 47 minutter. Debatten eksplodererP1 Debat | Hjem fra Syrien? | DR LYD
Arbejdsseddel til menneskerettighederne i historisk og filosofisk lysside 40-45.docx
Læs side 40-45 i Kompendium om Fouceault og lav de vedhæftede spørgsmål fra timen i fredags. Desuden skal vi have en sjov lille prøve i Kant, Rousseau og Foucault. Kend dine filosoffer og deres begreber.
Erik Klippings håndfæstning 1282.pdf
Læs kilden. Hvilke rettigheder, får adlen? Hvilke rettigheder får kongen?
fn verdenserklaering fil.pdf
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmarks-riges-grundlov-af-5-juni-1849-junigrundloven
Før 1915 var en persons valg- og stemmeret altså ensbetydende med, at vedkommende var mand, over 30 år samt havde en vis indkomst og ejendom. Det vil sige, at hovedparten af befolkningen - 85 % - ikke havde valgret. Man talte her om "De syv F'er", de
Prøveeksamen med 3x. og 3.docx
Prøveeksamen med 3x. og 3.docx Prøveeksamen i Menneskerettiheder
Dicte skal op som den første. Randomizer trækker den anden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20,63
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det første korstog
Indhold
Kernestof:
Getty Images
Pave Urban 2 tale, Clairmont 1095.docx
Diskursanalyse 2g historie.docx
Faktalink om korstogene.docx
Lektie er at læse side 1-8 og 13-15 i Faktalink og det første Korstig. Side 9-14 er ikke lektie, men kan læses til som baggrundsviden. Overvej hvordan elementer af Paven Urban d. 2 tale om opfordring til det første korstog afspejler sig i teksten F
Undervejs mod Gud - Imitatio Christ i den grad korstogene som en spirituel rejse.docx
Spørgsmål til Imitatio Christi.docx
Læs side 1-15 i Undervej mod gud - Imitatio Christi og svar på spørgsmål.Spørgsmål til Imitatio Christi.docx
Spørgsmål til Imitatio Christi GUL.docx
TIO Kort over verden i middelalderen.docx
Regine Pernoud. Korstogene, 1964.docx
Regine Pernoud. OCR behandlet.pdf
Lav lektier som ligger på timen d.25 november. Læs teksten og svar på de spørgsmål, der er i slutningen af dokumentet
Umars pagt.pdf OCR.pdf
1.læs kilden
Introduktion til Historie 1.g .pdf
Historiebrug - historiemisbrug Korstogene som eksempel
Historieprøve i Korstogne. Eksamenstræning
Kausal-diagram over begivenheder der udløste det 1. korstohg.docx
ngg365-my.sharepoint.com
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18,75
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Årsager til 2. verdenskrig og mellemkrigstiden
Indhold
Kernestof:
Lektie er at læse NSDAP 25. punktsprogram og svare på de vedhæftede spørgsmål.. Ligger på timen i går
NSDAP 25. punkts program. Åbent dokument.docx
Chatbots -analyse.docx
Baggrundsviden til forløb om 2. verdenskrig..docx
Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig side 9-14.pdf
Læs Præsident Wilsons 14. punkts plan (1) og svar på spørgsmål i teksten
Læs Clemenceau og Greve Brockdorf-Rantzaus (2+3) taler og svar på de spørgsmål der er knyttet til teksten
Vi gennemgår Greve Brockdorf-Rantzaus svar på den Franske fred og samler op på de forskellige synspunkter, der præger Verseille Freden.
Tre kilder om Verseillefreden.docx
Versaillestraktaten 1919 - Fredsaftalens indhold - Lex
Første Verdenskrig slutter på søndag
Europa før og efter 1. verdenskrig. Resultaterne af Verseillefreden.docx
Lektie er at lave den lektie, som ligger på den 24. februar
Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919-1945. Bendner og Gade. Side 27-29. Kilde 9, 10 og 11.pdf
Hvad blev de økonomiske konsekvenser af Verseilletraktaten for Tyskland?
Charlie Chaplin Modern Times
nazisternesmagtovertagelse.asp
Opgave om kilde 35 og 41.docx
Kilde 35 og 41 til opgave om magtovertagelsen.pdf
Årsager til 2. verdenskrig. Side 86-92. OCR behandlet.pdf
Inden du fortsætter til Google Søgning
AJP Taylor on The Origins of the Second World War
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25,31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52538335867", "T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52538335867", "H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52538335867" }