Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Søren Risum
|
Hold
|
2022 SP/g (1g SP, 2g SP, 3g SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb 1g
Basisspansk, primært baseret på begyndersystemerne "En Vivo" og "Tapas".
Derudover: Virtuelle suppleringsøvelser, træning i fotobeskrivelser, mundtlig dialog om hverdagsemner samt ud fra fantasipersoner, mm.
Desuden følgende sange:
Fra Tapas, s.117-119:: “La Cucaracha” + “Guantanamera” + s.123: “Desaparecido”
Fra andre kilder end Tapas: “Rudolfo el Reno”: https://www.youtube.com/watch?v=VMjEmfFiyk4
Dette forløb danner selvsagt ikke grundlag for mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
89,00 moduler
Dækker over:
89 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 1. Jóvenes.
Forløb om unge i Spanien sammenligner med i Danmark. Fokus på gengivelse af hovedindholdet af typiske eksamenstekster på spansk, samt på at kunne kommunikere løst og fast om alment emne (unge) på spansk.
Kernestof
Fra Tapas:
Kap 11, s 70-71. Texto I: Los jóvenes españoles. Texto II: Cómo son los jóvenes españoles?
Kap 17, s.106-108: “I A. Milagros” + “I B. Milagros” + “II. El amor” (sobre el amor entre una peruana y un danés).
Fra eksamensstilsæt (24. maj 2023): Teksterne A, B og C om mexikanske Mayor og hans kærlighed til Maribel
Fra eksamensstil: Texto C: “Jóvenes reflexionan sobre el sentido de la vida”
Artikel 1 (Rodrigo Carretero): ”Jóvenes españoles emigrantes en busca de trabajo: “Huyo de la realidad española””, El Huffington Post, 13/10/2012:
https://www.huffingtonpost.es/2012/10/13/jovenes-espanoles-emigran_n_1963468.html
Artikel 2: "A los españoles jóvenes no les importa mucho la religión": https://pordios.systime.dk/?id=145
Audiotekster fra www.spanishboom.com:
“Tienes hermanos?” (med audio):
https://spanishboom.com/dialogues-in-spanish/dialogue-with-audio-10-tienes-hermanos/
“Álbum familiar” (med audio):
https://spanishboom.com/dialogues-in-spanish/album-familiar/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 2. Tradiciones hispanohablantes
Forløb, baseret på diverse bearbejdede småtekster om typiske spanske eller latinamerikanske traditioner.
Dette forløb danner ikke grundlag for mundtlig eksamen.
Kernestof
Fra Tapas:
Kap 9, s.58: “Fórmulas de cortesías y costumbres”
Kap 10, s.64-65. “El día de San Jordí”
Kap. 16, s.100-101: “Cristina Sánchez” + “II A. Entrevista con Cristina Sánchez”
Kap 12, s.75: “La América Latina”
Kap.14, s.88-90: “México” + “II A. El día de los muertos” +”II B. EL día de los muertos”
Fra www.spanishboom.com: Una cena española (paella):
https://spanishboom.com/dialogues-in-spanish/dialogue-with-audio-una-cena-espanola/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 3. Mujeres según Almodóvar.
Forløbet omhandler filmen "Volver" af P. Almodóvar, som vi har set, samt nærstuderet nogle centrale scener fra (herunder genset disse scener).
Udover øvelser i at kunne genfortælle det mest generelle plot, har vi specifikt har fokus på den helt særligt "almodóvar´ske" kærlighed mellem kvinder, især forholdene mellem Raimunda og Irene (moderen), og sekundært Paula (datteren) og Sole (Raimundas søster). Desuden fokus på "machismo" i skikkelse af Paco, og hvordan kvinderne begår selvtægt ud fra deres egen emotionelle logik.
Kernestof:
Fra manuskriptet til filmen (2008, H.Petersen):
"Las personas", s.5.
Scene 23-27 (Raimunda-Paula efter Pacos voldtægtsforsøg).
Scene 69, 114 - 121 (afslutningen hvor Irene forklarer hele mysteriet)
Desuden efterskriftet "La familia", s 96-97.
Supplerende stof:
"Volver" (film af Pedro Almodóvar)
Øvrigt specifik fagligt fokus: Træning i at lytte til moderne spansk, via forforståelse og genspil af centrale scener fra spansktalende film. Desuden en række oversættelser af det overordnede handlingsforløb, samt temaopgaver om relationerne mellem filmens kvinder.
-Diverse billeder fra filmen mhp træning af billedbeskrivelse.
-Temaopgave, hvor elever valgte eget fokus på en af de centrale kvinderelationer i filmen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sprogstrategi 1. Særfokus på konjunktiv
Forløb hvor vi primært har trænet sprogstrategier til fotobeskrivelse, både mhp delprøve 1 skriftlig, (ikke mindst efter at være blevet koblet på den ny forsøgsordning i spansk), samt mhp mundtlig eksamen.
En masse øvelser i bevidst at tænke fra sprog til indhold, og ikke omvendt, omkring fotobeskrivelse. Udover centralt fokus på modus (konjunktivbrug) herunder især træning i at beskrive fotos ud fra bestemte sværere grammatiske emner, så som dativstyrende verber, perifraser, datider, ubundne pronominer, mm.
Forløbet blev herefter naturlig del af elevernes afleveringer, samt blev repeteret og udbygget i sidste måned inden eksamen (se forløb).
Forløbet indgår naturligvis ikke i prøvegrundlaget for mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tema 6. Bolivia
Et forløb om Sydamerikas fattigste land, Bolivia. Særligt fokus på den historiske påvirkning fra spanierne og deres udbytning af landet, samt på "indígenas" og landets natur.
Kernestof:
Fra "Bolivia" (spansk undervisningsbog af M. Windeløw, Gyldendal):
1) "Una vuelta por Bolivia" (s.16-18)
2) "La Coca: Hoja del diablo, hoja de maravillas" (s.27-30)
Supplerende stof:
Diverse videos om Bolivias natur og kultur.
Fra samme bog (som ovenfor): Introtekst på dansk, s.10-12, om "vigtige fænomener og begreber i det bolivianske samfund".
Desuden: Læreroplæg særligt om den usædvanligt varierede natur i Bolivia, samt om den indianske befolkning. Herudfra: fotobeskrivelse, feks af kort over Bolivia samt af "indígenas".
-Træning i samtale om Bolivias placering geografisk i Sydamerika.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tema 7. Argentina
Forløb om Argentina med repetition og udvidet brug af sprogstrategier. Fokus på geografi og kultur, herunder især tango.
Dette forløb danner ikke grundlag for mundtlig eksamen.
Kernestof
Fra “Retratos argentinos” (D.F.Svendsen):
“Datos sobre Argentina”, s.8
Entrevista con Martín Viquiera, 23 años, maestro de tango”, s.28-30.
“Pasional” (canción de tango), s.33-34. Også oplevet i musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=XiisIMVq01k
“Somos europeos” (baggrundstekst om argentinerne), s.44-45
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Tema 9. Barcelona y España
Forløb med fokus på at danne kendskab til kulturelle og historiske aspekter af Barcelona mhp studieturen, samt af typiske spanske fænomener, herunder tyrefægtning og spansk mad (repeterende fortsættelse af tema 2 fra 1g). Desuden (anden del af forløbet i november): Forberedelse af spørgsmål på spansk til gymnasieelever i Barcelona, samt diverse beskrivelsesøvelser af øvrige oplevede kulturelle indslag på studieturen.
Parallelt hermed, fokus på mindre skriftlige stedprøver mhp træning i den nye studieordning, herunder brug af "værktøjskassen" og klare sig uden øvrige hjælpemidler. Også specifikt sprogstrategisk fokus på at kunne forklare ord man ikke kender på anden måde, feks professioner.
Kernestof:
"Barcelona ha llegado al límite?" (Tekstmaterialet fra eksamens-stilsættet i spansk A, 30/05/2018)
Tekst om Barcelona: https://lingua.com/es/espanol/lectura/barcelona/
Baggrundsinfo om tyrefægtning:
Baggrundsinfo om Picassos tid i Barcelona: https://docs.google.com/document/d/1kydiPcCknO8FmYR6js4BElmTcVWnQzndmFx01S-9Od4/edit?tab=t.0
Comida española. Generel info om "tapas": https://docs.google.com/document/d/1MOe3x5Ugfcp8QdbYoTYtwP0kCDzqVFVgsT6aXAsKdLg/edit?tab=t.0#heading=h.yrr0nzu1ai3d
Supplerende stof
Diverse skriftlige øvelser: A) "Turista ficticia de Barcelona" (intro til centrale kulturelle bygninger i Barcelona), B) Eksamensstile i småbidder, primært som stedprøver. 3) Diverse skriftlige øvelser i elevers egne oplevelser af faglige indslag på studieturen, herunder især Casa Battló, Fundació de Miró og Parque Güell.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Deberes para hoy: Oversæt denne tekst (tryk) om "la tauromaquia" (="tyrefægter-kunsten"). Til højre finder du gloserne til de understregede ord. (Der er ialt 4 afsnit i teksten, og når de trykker på hver enkel af disse, kommer de dertilhørende gloser
-
Ningunos deberes, disfrútadlo" (Ingen lektier, nyd det). Men por favor, kom med frisk energi idag. Vi skal nå en del, og holder kun fri lidt tidligere, hvis vi når det...
-
Hola clasito.
-
Til idag: Blad værktøjskassen igennem. Vælg mindst 2 sider af den, som du synes vi har behov for at få repeteret. Læs disse 2 sider særlig grundigt selv. (værktøjskassen blev uddelt sidste uge + givet som link på lectio fra i mandags).
-
Deberes: Se instruktion til lektien på side 4 i fællesdoku. Brug nu god tid på det. Idag følger vi iøvrigt lige op på lektien til sidst med værktøjskassen.... SES.
-
Ingen lektier til idag, men jvf snak i mandags, så brug tid på at få tjekket op på gramma, du ikke har styr på (se link nedenfor, enten værktøjskassen eller (bedre) link 2).
-
Hola. Se lektie nederst (side 6) i fællesdokumentet. Afleveres under opgaver i mappen "Comunidad de Nieve 1". Minimum 150 ord, max 250 ord. Du skal bruge SÅ MANGE AF GLOSERNE som muligt (både fordi vi øver sprogstrategi OG så der kun meget svært kan
-
Ingen lektier! Hav oversættelse fra sidst med. Vi fik repeteret en hel del fine ting sidst. Håber I vil bruge løs af det "en adelante" (fremover). Ikke mindst til skriftlige opgaver.
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Tema 10. La Comunidad de Nieve
Forløb om filmen "La Comunidad de Nieve". Fokus på ved hjælp af nøglegloser og sprogstrategi at kunne referere centrale dele af filmen på spansk, såvel skriftligt som mundtligt.
Dette forløb indgår ikke som grundlag for eventuel mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14,06 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Tema 11. Cuentos. Lola Lago.
Forløb fokuseret på mere klassisk undervisning, dvs fortløbende læsning af en hel fortælling, dvs et tema baseret alene på fiktionsgenren. Der har primært været fokus på træning i både spontan og forberedt mundtligt spansk, suppleret af træning i omskrivelse af korte referater på dansk til et mere overskueligt spansk. Herunder fortsat træning i brug af sprogstrategier og tilvænning til ny studieordning.
Kernestof:
"Lola Lago. Vacaciones al sol" (Lourdes Miguel, 1994)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21,38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Tema 12. Guatemala
Forløb om kønsroller i Guatemala. Parallelt hermed fokus på grammatisk sværere emner som aspekt og konjunktiv, samt fortsat træning i sprogstrategier, særligt ift foto-beskrivelse.
Kernestof:
Fra "Retratos de Guatemala" (Ole Loumann, Gyldendal):
1) "Sí, las mujeres son inteligentes"
2) "Sombras nocturnas"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Tema 13. Los Incas, aztecas y conquistadores
Forløb om Azterne, Incaerne og spaniernes erobring. Fokus på at lytte på spansk talt i diverse videoer, notetagning, opslag, og derpå følgende omskrivning til elevernes eget spansk. Primært refererende øvelser.
Kernestof:
Fra "Cuadernillo sobre México" (D.A.Alegría): "El Imperio Azteca" (s.42), "La llegada de los espanoles a México" (s.43), "La situación de España durante la conquista de México" (s.45), samt "Algunas fechas importantes en el diario de Moztezuma" (s.49-52).
Tekst: "Imperio Inca para niños. Ciencia y tecnología": https://www.esquios.es/imperio-inca-para-ninos-ciencia-y-tecnologia/
Supplerende stof:
VIDEOER:
1) "Quienes fueron los Incas": https://www.youtube.com/watch?v=i4a7ukZxwSs&ab_channel=CuriosaMente
2) "Los incas y su cultura": https://www.youtube.com/watch?v=9zwNl-p6GDQ&ab_channel=EnFoco
3) "Imperio azteca": https://www.youtube.com/watch?v=Z7mscV0Q_Qs&ab_channel=EnFoco
4) Om myten om ørnen og kaktussen: "El aguila y el nopal. Leyenda mexicana": https://www.youtube.com/watch?v=gLwEfpp2H-A&ab_channel=LaOscuridad
5) La conquista de América": https://www.youtube.com/watch?v=Sb2BY0Ih42Y&ab_channel=EnFoco
Dokumentarer om erobringen af Incariget:
1) https://www.youtube.com/watch?v=xPm8E-zWwsQ&ab_channel=KingsandGenerals
2) https://www.youtube.com/watch?v=PVPUd9-bGfk&ab_channel=Pike%26ShotChannel
Dokumentar om erobringen af Aztekeriget: https://www.youtube.com/watch?v=suRAVIndO4Y&ab_channel=KingsandGenerals
Om Macchu Picchu: https://www.youtube.com/watch?v=cnMa-Sm9H4k&ab_channel=NationalGeographic
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52698714264",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52698714264",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52698714264"
}