Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Karina Kølle
|
Hold
|
2022 DA/xy (1xy DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk i grundforløbet
I de første lektioner præsenteres danskfaget med fokus på danskfagets ligheder og forskelle med dansk i folkeskolen/grundskolen.
Følgende begreber defineres og diskuteres:
- Det udvidede tekstbegreb (hvad er "en tekst"?)
- Hvad binder en tekst sammen?
- Fakta.
- Fiktion.
- Faktion.
- Afsender-modtager (diskussion af: skal der være en modtager til "en tekst"?)
De tre perspektiver, det sproglige/det litterære/det mediemæssige, præsenteres, og eleverne får en øvelse, hvor de skal komme med et forslag til, hvordan de vil analysere "Mucki bar" af Tobias Rahim på en sproglig, litterær og mediemæssig måde. Disse forslag udarbejdes i grupper og præsenteres for klassen.
Kort forklaring af reglen for startkomma. Dernæst træning i startkomma her: https://dsn.dk/komma/medstart/index.htm
Dernæst: Fokus på NOVELLEN som genre, fortællertyper, tekstens tid, sted, miljø, tema og lidt samtaleanalyse med fokus på direkte og indirekte sprogbrug.
Kernetekster:
Herman Bang: Gennem Rosenborg have (1912)
Siegfried Lenz: Jul i barakken (1959)
Nanna Goul: Har man sagt A (2017)
Materiale:
Grundbogen Dansk på ny, s. 91-93.
Dansk i tiden: https://danskitiden.systime.dk/?id=1
Eget materiale.
https://www.youtube.com/watch?v=6Hwj8Ku6bIs
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: Repetér fra sidst: 1) Hvad dækker det udvidede tekstbegreb over? 2) Hvorfor er det relevant, at du ved, at dansk i gymnasiet arbejder med det udvidede tekstbegreb?
-
Tobias Rahim-Mucki Bar.docx
-
Titel
-
Du skal ikke lave nogen lektie til denne lektion. Men i timen skal vi bruge linket og træne komma.
-
Lektie: Hver bordgruppe skal - for resten af klassen -præsentere deres forslag til, hvordan man kan analysere "Mucki Bar" mediemæssigt, litterært eller sprogligt. MEDBRING DANSKBOGEN "Dansk på ny".
-
Intro til fakta, fiktion, genrer.docx
-
INGEN LEKTIE!
-
Afsnit
-
Lektie: 1) Færdiggør de tre øvelser sidst i vedhæftede dokument. 2) Læs dernæst side. 91-93 i grundbogen "Dansk på ny" (fysisk, blå bog) og skriv noter til side 91-93.
-
Lektie: Brug inden denne lektion 2 klokketimer på din analyserende artikel (danskopgave). Du startede på den mandag 19. september i klassen og med mig, hvor du begyndte at analyseren novellen "Jul i barakken". Jeg kommer i timen rundt og ser, hvor la
-
INGEN LEKTIE, da I har danskopgave for.
-
Novellearbejde.docx
-
Træning i novellelæsning.docx
-
Grundbog
-
Medbring de to noveller, som vi arbejdede med i sidste uge. Medbring også dine svar på opgaverne til disse to noveller.
-
spot paa kortprosa gennem rosenborg have.pdf
-
Lektie: Vi arbejder med analyse og fortolkning af noveller. Du skal derfor genlæse novellen Har man sagt A af Nanna Goul. Du har for flere uger siden fået novellen udleveret på papir og du har sågar læst og analyseret den med en makker. Men for at du
-
Analyse af genretræk (novelle med eventyrtræk) + lidt samtaleanalyse med fokus på sproghandlinger og høflighed.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53626514178",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53626514178",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53626514178"
}