Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Anders Gerlach Melhedegaard
|
Hold
|
2022 MA/x (1x MA, 2x MA, 3x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet
Materiale:
Plus grundforløb stx
Grundforløbet indeholder:
- Tal- og bogstavregning.
- Ligningsløsning. Den rette linje.
- Regression.
- To ligninger med to ubekendte. Skæring mellem linjer.
- Funktionsbegrebet. Den lineære funktion.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektorer
Introduktion til vektorer. Geometrisk og koordinator.
Materiale: Plus B1 stx.
Fokus:
Eleverne skulle stifte bekendtskab med vektorer, grafisk og notation. Eleverne skulle lærer om forskellige typer af vektorer, og argumenterer for basis formler:
- tværvektorer
- længden af en vektor
- parallelle vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktioner
Materiale: Plus B1 stx.
Beskrivelse:
Vi har set på en af de sidste to funktionstyper, eksponentielle, som ikke er blevet gennemgået i grundforløbet.
I forbindelse med dette har vi gennemgået logaritmer med fokus på anvendelse og formler.
I anden del så vi på potensfunktioner, samt funktioner som helhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
Emner:
- Ugrupperede observationer: Typetal, hyppighed, frekvens, middelværdi, median, variationsbredde, kvartilbredde, varians og spredning, pindediagram, boksplot, kvartilsæt, outlier og skævhed.
- Grupperede observationer: Typeinterval, intervalhyppighed, intervalfrekvens, middeltal, varians og spredning, histogram, kumuleret frekvens, sumkurve, kvartilsæt og fraktiler.
- Stikprøver og repræsentativitet: Population, stikprøve, repræsentativitet, systematiske fejl og skjulte variable
Materiale:
- Dalby, P.., Madsen, B. M.., Overgaard, L. P.. & Studsgaard, J.. (2022). plus B1 stx. Kapitel 7: Afsnit 7.1. Systime.
- Dalby, P.., Madsen, B. M.., Overgaard, L. P.. & Studsgaard, J.. (2022). plus B1 stx. Kapitel 7: Afsnit 7.2. Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Andengradspolynomier og andengradsligninger
Vi har indført andengradspolynomiet. Eleverne har lært om konstanternes og diskriminantens betydning og brugt det til at identificere den rigtige graf til en forskrift. Konstanten b har vi brugt differentialregning til at vise betydningen af. Formlen for toppunktets koordinater blev indført, og 1.koordinaten bevist med differentialregning.
Andengradsligningen blev indført som skæringspunkter med x-aksen for et andengradspolynomium. Eleverne har arbejdet selvstændigt med beviset for løsningensformlen.
Endelig har vi i Maple løst geometriske problemer, hvor parabler indgår.
materialer:
Noter fra undervisningen
Plus B1 stx
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
Fra læreplanen:
Faglige mål:
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
--------------------------------------------------------------------------------------------
Indehold:
- monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
- definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
--------------------------------------------------------------------------------------------
Arbejdsformer:
- gruppearbejde
- individuelt arbejde
- lærerstyret undervisning
- projektorienteret
- Eksperimenterende
--------------------------------------------------------------------------------------------
Materiale:
- Matematisk formelsamling Stx B-niveau s. 23 og 24
- Plus B2 stx - kapitel 3.1 til 3.6
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 - differentialregning
|
21-09-2023
|
Aflevering 1 - differentialregning
|
21-09-2023
|
Aflevering 2
|
12-10-2023
|
Aflevering 2
|
12-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Plangeometri og Vektorer
FORMÅL
Eleverne skal få en udvidet forståelse for grafer, linjer og punkter, samt sammenhængen mellem en ligning og en grafisk repræsentation. Eleverne skal arbejde med afstande og vinkler i et koordinatsystem.
KERNESTOF
– vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
- symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
MATERIALER
Plus B1 stx, Kapitel 6, Afsnit 6.9-6.10
https://plusstxb1.systime.dk/?id=1300
ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Funktioner
FORMÅL
Eleverne skal udvide deres forståelse af funktioner. Her skal eleverne specielt arbejde med polynomier og trigonometriske funktioner.
KERNESTOF
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram
MATERIALER
Plus B1 stx, Kapitel 5, Afsnit 5.1-5.6
https://plusstxb1.systime.dk/?id=1218
Plus B2 stx, Kapitel 2, Afsnit 2.1-2.3
https://plusstxb2.systime.dk/?id=2701
Geogebra:
https://www.geogebra.org/classic?lang=da
ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighed og Binomialfordeling
FORMÅL
Eleverne skal få en generel forståelse for sammenligning af data og hypotesetest. Her skal eleverne have grundforståelsen for sandsynlighed, samt at kunne anvende og analysere statistiske test.
KERNESTOF
– kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.
MATERIALER
Plus B2 stx, Kapitel 4, afsnit 4.1-4.5
https://plusstxb2.systime.dk/?id=2703
Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=XTcP4oo4JI4
https://www.youtube.com/watch?v=6YzrVUVO9M0
ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamenstræning
FORMÅL
Forberede eleverne på eksamen, og genopfriske alt det de har lært i løbet af det seneste år. Eleverne skal lave eksamenssæt, forberede eksamens spørgsmål og løse gruppeeksamenssæt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
51 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Integralregning
Formål
Eleverne skal have kendskab til Sammenhængen mellem integralregning og differentialregning, samt anvende det til bestemmelse af areal og volumen
Kernestof
- anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger
- stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
Materialer
Plus A3 STX, afsnit 1, 1.1, 1.2, 1.3
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2700
Arbejdsformer:
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialligninger
Formål:
I dette forløb skal eleverne stifte bekendskab med differentialligninger af forskellige typer og hermed linjeelementer.
Læreplanen
Formål:
oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
Materiale:
Systime, Plus A3 stx, 2. Differentialligninger
Matematisk bevissamling, 11. differentialligninger, logistisk vækst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Integralregning - bestemt integral
Formål:
Eleverne skal i dette forløb se sammenhængen mellem stamfunktionen og arealet under kurvebanen, samt anvendelse af det bestemte integral til bestemmelse af kurvelængde og volumen af et omdrejningslegeme.
Læreplanen:
Faglige mål
Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger
demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof:
stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler
Materiale
Systime, Plus A3 stx, 1. Integralregning, 1.2 Stamfunktion og ubestemt integral og 1.3 Omdrejningslegemer og kurvelængde
Matematisk bevissamling, 9. integralregning, omdrejningslegemer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Vektorfunktioner
Vi skal se på vektorfunktioner, hvad det vil sige at have funktioner som koordinater for en todimensionel vektor.
Materiale: Plus A3 STX: kapitel 3
Formål:
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
Indehold:
– vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Funktioner af to variable
Formål
Eleverne skal videreudvikle deres forståelse for funktioner ved at tilføje en ekstra variable og dermed en ekstra dimension. Her skal eleverne konstruere forskellige funktioner og arbejdet med bestemmelse af stationære punkter.
Materialer:
Systime, Plus A3 stx, 4. Funktioner af to variable.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Normalfordelingen
Formål:
Her arbejdes med Normalfordelingen og normalfordelt data. Eleverne skal lærer om konfidencintervallernes relation til normalfordelingen, og hvordan det bestemte integral anvendes til bestemmelse af sandsynlighed.
Materialer:
Systime, Plus A2 stx, 4. Sandsynlighedsregning og statistik, 4.6 normalfordelingen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Eksamenstræning
FORMÅL
Forberede eleverne på eksamen, og genopfriske alt det de har lært i løbet af det seneste år. Eleverne skal lave eksamenssæt, forberede eksamens spørgsmål og løse gruppeeksamenssæt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43,13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Ministeriets forberedelses materiale
FORMÅL
Eleverne skal være i stand til at læse og forstå matematiske tekster, og tilegne sig viden ved fordybelse på et udvalgt område.
KERNESTOF
– Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
– Specielt afsættes 6 timers undervisningstid til forberedelse til den skriftlige prøve i faget, jf. pkt. 4.2, hvor eleverne selvstændigt arbejder med et centralt stillet forberedelsesmateriale under vejledning.
MATERIALER
Ministeriets forberedelsesmateriale.
ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
SPØRGSMÅL
- Forklar om harmoniske svingninger og redegør for betydningen af konstanterne A, B, C og D på den grafiske repræsentation. Redegør for bestemmelse af svingningstiden T, og dens sammenhæng med vinkelhastigheden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56792100686",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56792100686",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56792100686"
}